Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-345/16/EK
z 28 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia z 2016 r. (data wpływu 10 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 4 lipca 2016 r. znak FN.I.3222.00003.2016 FN.I.KW.00218.2016 (data wpływu 8 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja budynków na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych przy ul. O… i na mieszkania socjalne i chronione przy ul. M…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „Adaptacja budynków na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych przy ul. O… i na mieszkania socjalne i chronione przy ul. M…".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 lipca 2016 r. znak FN.I.3222.00003.2016 FN.I.KW.00218.2016, będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 czerwca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Aktualny stan infrastruktury w zakresie, której będzie realizowany wnioskowany projekt pod nazwą „Adaptacja budynków na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych przy ul. O… i na mieszkania socjalne i chronione przy ul. M…", przedstawia się następująco:

Przedmiotem inwestycji jest adaptacja pomieszczeń na mieszkania socjalne i chronione w(przy ul. M… 93, działka nr 4055/269) oraz adaptacja budynku parterowego na Centrum Usług Społecznościowych (przy ul. O… , działka nr 3555/269).

Pomieszczenia adoptowane na mieszkania socjalne i chronione znajdują się w istniejącym budynku usługowo-mieszkaniowym, 5-cio kondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym. Mieszkanie chronione znajdować się będzie na parterze budynku, pozostałe 6 mieszkań socjalnych znajdować będzie się na IV piętrze. Wszystkie mieszkania lokalizuje się w części wschodniej budynku. Pozostałe pomieszczenia znajdujące się na pierwszej, drugiej i trzeciej kondygnacji budynku przy ul. M… stanowią zasób mieszkaniowy miasta i są wykorzystywane jako mieszkania socjalne. Na parterze budynku siedzibę ma jednostka Straży Miejskiej.

Budynek, w którym planuje się lokalizację Centrum Usług Społecznościowych jest parterowy, znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku, w którym znajdą się mieszkania socjalne i chronione, przy ul. O…, działka nr 3555/269. Budynek ten posiada kilka pomieszczeń, w których należy wykonać prace remontowo budowlane, aby mogły spełnić funkcje pobytowe, konferencyjne, magazynowe, biurowe i gastronomiczne.

Działki, na których zlokalizowane są obydwa budynki posiadają bezpośredni dostęp do dróg publicznych odpowiednio do ul. M… i ul. O... Teren na którym będzie realizowany projekt uzbrojony jest w niezbędną infrastrukturę techniczną.

Stan projektowany:

Aby zrealizować cele projektu wybrano następujące rozwiązania techniczne: rozbiórka ścian działowych, rozbiórka posadzek, odbicie tynków wewnętrznych, wykucie z muru ościeżnic, ułożenie nadproży w wykutych gniazdach, zamurowanie otworów, zagruntowanie powierzchni pionowych, wykonanie tynków wewnętrznych, postawienie ścian działowych, montaż nowej stolarki drzwiowej, obudowa sufitów płytami, wykonanie izolacji posadzki, licowanie ścian płytkami w pomieszczeniach mokrych, rozbiórka istniejącego podjazdu do mieszkania, wykonanie podbudowy oraz nawierzchni z kostki brukowej, montaż instalacji wewnętrznych elektrycznych i wod-kan., podwyższenie istniejącej balustrady, wyprowadzenie kanałów wentylacyjnych z pomieszczeń pokoi z aneksami kuchennymi oraz łazienek, montaż drzwi.

W ramach planowanej inwestycji powstanie 6 mieszkań socjalnych i 1 mieszkanie chronione.

Łączna powierzchnia użytkowa tworzonych w ramach przedsięwzięcia lokali socjalnych wyniesie 179,48 m2, w tym:

  • mieszkanie socjalne 1 o pow. użytkowej 25,59 m2,
  • mieszkanie socjalne 2 o pow. użytkowej 35,43 m2,
  • mieszkanie socjalne 3 o pow. użytkowej 23,49 m2,
  • mieszkanie socjalne 4 o pow. użytkowej 36,18 m2,
  • mieszkanie socjalne 5 o pow. użytkowej 31,16 m2,
  • mieszkanie socjalne 6 o pow. użytkowej 27,53 m2.
  • Powierzchnia użytkowa mieszkania chronionego wyniesie 43,79 m2.

Przedmiotowy budynek (ul.M….) po wykonaniu robót budowlanych i instalacyjnych według rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych będzie kwalifikowany do grupy 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”.

Powstałe w wyniku przeprowadzonej inwestycji lokale przeznaczone będą na wynajem na cele mieszkaniowe - cel wynajęcia nieruchomości mieszkalnej będzie związany ze stałym interesem życiowym osoby wynajmującej (zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dla mieszkańców z terenu gminy). Zadanie to wpisane jest w katalog zakresu działania gminy art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2016.446 j.t.) Lokale znajdujące się w tym budynku będą służyły jako mieszkaniowy zasób gminy i będą wynajmowane jako mieszkania dla najemców z terenu gminy odpłatnie według stawek określonych w zarządzeniu Burmistrza. Wysokość opłat za wynajem nie pokrywa kosztów utrzymania mieszkania. W budynku CUS (ul. O…) planuje się urządzić magazyn żywności i pomieszczenia Centrum Usług Społecznościowych. Budynek wymaga przebudowy zaplecza sanitarnego, adaptacji pomieszczeń, docieplenia połaci dachowej, tynków, posadzek i podłóg, stolarki, instalacji wewnętrznych, białego montażu, wentylacja z odzyskiem ciepła, dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, przebudowy łazienek. Ponadto obok adaptacji budynku zakłada się wykonanie drenażu wokół budynku, termomodernizację budynku, przygotowanie i urządzenie terenu wokół budynku dla rekreacji użytkowników CUS, dojście do mieszkań socjalnych, monitoring obiektu, plac zabaw przy mieszkaniach socjalnych, elementy siłowni na wolnym powietrzu, pergole, zieleń.

W projektowanym Centrum Usług Społecznościowych planuje się realizację zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - usługi świadczone będą nieodpłatnie. Zadanie to wynika z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2016.446 j.t.). Okres realizacji projektu od lipca 2015 r. do końca 2017 r. Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych tj. ze środków Gminy.

W związku z planowaną inwestycją Wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach RPO W... 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działanie 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych, poddziałanie 10.2.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - RIT Subregionu Zachodniego.

W piśmie uzupełniającym z 4 lipca 2016 r. Wnioskodawca poinformował, że:

Ad. 1. Miasto działa jako czynny zarejestrowany podatnik VAT.

Ad.2. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Miasto widnieje jako nabywca.

Ad.3. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

Ad.4. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powstałe mieszkania socjalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, które to są zwolnione z podatku od towarów i usług, natomiast powstałe Centrum Usług Społecznościowych będzie służyło mieszkańcom nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku gdy zadanie realizuje podmiot publiczny, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji inwestycji.

Mieszkania socjalne i chronione, które powstaną w ramach realizowanego zadania będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, a usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 z późń. zm.) są zwolnione od podatku dlatego Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od inwestycji związanej z budową lokali socjalnych i mieszkaniowych, które będą wynajmowane na cele mieszkaniowe. Brak odpłatności w części projektu dotyczącej przebudowy budynku na Centrum Usług Społecznościowych również powoduje brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym)
  • gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT w okresie od lipca 2015 r. do końca 2017 r. realizuje projekt pn. „Adaptacja budynków na potrzeby Centrum Usług Społecznościowych przy ul. O.. i na mieszkania socjalne i chronione przy ul. M… ". Przedmiotem inwestycji jest adaptacja pomieszczeń na mieszkania socjalne i chronione (przy ul. M… 93, działka nr 4055/269) oraz adaptacja budynku parterowego na Centrum Usług Społecznościowych (przy ul. O…, działka nr 3555/269).

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Miasto widnieje jako nabywca. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powstałe mieszkania socjalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe, które to są zwolnione z podatku od towarów i usług, natomiast powstałe centrum usług społecznościowych będzie służyło mieszkańcom nieodpłatnie. Powstałe w wyniku przeprowadzonej inwestycji lokale przeznaczone będą na wynajem na cele mieszkaniowe - cel wynajęcia nieruchomości mieszkalnej będzie związany ze stałym interesem życiowym osoby wynajmującej (zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych dla mieszkańców z terenu gminy). Zadanie to wpisane jest w katalog zakresu działania gminy art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym. Lokale znajdujące się w tym budynku będą służyły jako mieszkaniowy zasób gminy i będą wynajmowane jako mieszkania dla najemców z terenu gminy odpłatnie według stawek określonych w zarządzeniu Burmistrza. Wysokość opłat za wynajem nie pokrywa kosztów utrzymania mieszkania. W projektowanym Centrum Usług Społecznościowych planuje się realizację zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - usługi świadczone będą nieodpłatnie. Zadanie to wynika z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych tj. ze środków Gminy.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał iż nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Należy uznać, że Wnioskodawca realizując przedstawione we wniosku zadania inwestycyjne w zakresie nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług niezbędnych do zrealizowania inwestycji celu publicznego nie będzie wykorzystywał do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionych zdarzeń przyszłych, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj