Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.345.2016.2.KK
z 21 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 14 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 28 czerwca 2016 r., Nr 1061-IPTPB2.4511.345.2016.1.KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 28 czerwca 2016 r. (skutecznie doręczono dnia 4 lipca 2016 r.), zaś w dniu 13 lipca 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania 11 lipca 2016 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 4 października 2015 r. zmarł brat Wnioskodawcy, który był właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 12,37 ha. W dniu 26 stycznia 2016 r. Sąd Rejonowy w …. wydał postanowienie w sprawie stwierdzenia nabycia spadku po zmarłym bracie, które uprawomocniło się w dniu 16 lutego 2016 r. Wnioskodawca jest jednym z sześciu spadkobierców i nabył 1/6 udziału w gospodarstwie rolnym. Spadkobiercy nie dokonali działu spadku. Gospodarstwo jest położone w obrębie Nr ….., jednostka ewidencyjna … (gmina), powiat …., województwo ….. Nieruchomość jest oznaczona w ewidencji nr: 5/82. Na nieruchomości znajduje się oboro-stodoła. Odziedziczone gospodarstwo, na mocy umowy zawartej przez zmarłego brata Wnioskodawcy z rolnikiem z tej samej gminy, zostało jemu wydzierżawione na 10 lat. Zmarły brat zawarł umowę dzierżawy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności rolniczej - w celu uzyskania w zamian świadczeń, określonych w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W 2016 r. Wnioskodawca zamierza wraz z pozostałymi spadkobiercami sprzedać gospodarstwo rolne, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Sprzedaż gospodarstwa rolnego nastąpi na podstawie jednej umowy, a sprzedana zostanie całość gospodarstwa rolnego (wszyscy spadkobiercy sprzedadzą swoje udziały, które stanowią całość nieruchomości).

Na gospodarstwo składają się:

  • grunty orne o powierzchni 3,4 ha RV,
  • grunty orne o powierzchni 4,354 ha RVI,
  • użytki rolne zabudowane o powierzchni 0,156 ha,
  • łąki trwałe o powierzchni 0,71 ha,
  • pastwiska trwałe o powierzchni 0,71 ha,
  • lasy i grunty leśne o powierzchni 1,34 ha.

Gospodarstwo zamierza zakupić osoba fizyczna – rolnik, który na mocy dotychczasowej umowy dzierżawy użytkuje obecnie grunty z przeznaczeniem na cele rolnicze. Jednocześnie jest właścicielem gruntów rolnych, sąsiadujących z ww. gospodarstwem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy Wnioskodawca, w przypadku sprzedaży w 2016 r., będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego dla sprzedaży gospodarstwa rolnego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy na zwolnienie ma wpływ, że zmarły brat wydzierżawił osobie trzeciej gospodarstwo rolne z przeznaczeniem na działalność rolniczą w zamian za uzyskanie świadczenia z KRUS?
  3. Czy na zwolnienie ma wpływ fakt, że w skład gospodarstwa rolnego wchodzą lasy i grunty leśne, kiedy to prowadzona przez KRUS ewidencja wielkości gospodarstwa rolnego określiła obszar użytków rolnych na 12, 37 ha?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, w przypadku sprzedaży przez wszystkich spadkobierców całości udziałów w gospodarstwie rolnym, będzie miał zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób, gdyż spełnia On warunki do zwolnienia od podatku dochodowego, przy sprzedaży gospodarstwa rolnego. Na skutek sprzedaży dotychczasowemu dzierżawcy, będącemu rolnikiem indywidualnym, grunty wchodzące w skład gospodarstwa nie utracą charakteru rolnego.

W opinii Wnioskodawcy, fakt, że brat wydzierżawił gospodarstwo osobie trzeciej, nie ma wpływu na zwolnienie, wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Utrata zwolnienia następuje tylko w przypadku, gdy grunty utraciły charakter rolny.

Zdaniem Wnioskodawcy, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów - wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r. poz. 542) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Na gospodarstwo składają się :

  1. grunty orne 3,4 ha RV,
  2. grunty orne 4,354 ha RVI,
  3. użytki rolne zabudowane 0,156 ha,
  4. łąki trwałe 0,71 ha,
  5. pastwiska trwałe 0,71 ha,
  6. lasy i grunty leśne 1,34 ha.

Zatem przychód Wnioskodawcy ze sprzedaży udziału w lesie i w gruntach leśnych, w żadnym wypadku nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment (data) jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 4 października 2015 r. zmarł brat Wnioskodawcy, który był właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 12,37 ha. W dniu 26 stycznia 2016 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie w sprawie stwierdzenia nabycia spadku po zmarłym bracie, które uprawomocniło się w dniu 16 lutego 2016 r. Wnioskodawca jest jednym z sześciu spadkobierców i nabył 1/6 udziału w gospodarstwie rolnym. Spadkobiercy nie dokonali działu spadku. Odziedziczone gospodarstwo, na mocy umowy zawartej przez zmarłego brata Wnioskodawcy z rolnikiem z tej samej gminy, zostało jemu wydzierżawione na 10 lat. Zmarły brat zawarł umowę dzierżawy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności rolniczej, w celu uzyskania w zamian świadczeń, określonych w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W 2016 r. Wnioskodawca zamierza wraz z pozostałymi spadkobiercami sprzedać gospodarstwo rolne, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Sprzedaż gospodarstwa rolnego nastąpi na podstawie jednej umowy, a sprzedana zostanie całość gospodarstwa rolnego (wszyscy spadkobiercy sprzedadzą swoje udziały, które stanowią całość nieruchomości).

Na gospodarstwo składają się:

  • grunty orne o powierzchni 3,4 ha RV,
  • grunty orne o powierzchni 4,354 ha RVI,
  • użytki rolne zabudowane o powierzchni 0,156 ha,
  • łąki trwałe o powierzchni 0,71 ha,
  • pastwiska trwałe o powierzchni 0,71 ha,
  • lasy i grunty leśne o powierzchni 1,34 ha.

Gospodarstwo zamierza zakupić osoba fizyczna – rolnik, który na mocy dotychczasowej umowy dzierżawy użytkuje obecnie grunty z przeznaczeniem na cele rolnicze. Jednocześnie jest właścicielem gruntów rolnych, sąsiadujących z ww. gospodarstwem.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121, z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc istotnym z punktu widzenia prawa jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy i nabycia spadku.

Zatem, nabycie przez Wnioskodawcę udziału w nieruchomości nastąpiło w dniu 4 października 2015 r. Wnioskodawca wraz z pozostałymi spadkobiercami ma zamiar sprzedać tę nieruchomość w 2016 r. Skoro odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości zostanie dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, to przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży jego udziałów we współwłasności nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny. Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r., poz. 542) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  • grunty rolne;
  • grunty leśne;
  • grunty zabudowane i zurbanizowane;
  • użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  • grunty pod wodami;
  • tereny różne oznaczone symbolem –Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Należy zauważyć, że art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. W przypadku sprzedaży gruntu o powierzchni większej niż 1 ha, który stanowi gospodarstwa rolnego, przez wszystkich jego współwłaścicieli, przedmiotem tej sprzedaży jest gospodarstwo rolne.

Ponadto, dla możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotna jest również druga przesłanka dotycząca utraty charakteru rolnego sprzedanego gruntu.

Z treści wniosku wynika, że gospodarstwo rolne zostało przez brata Wnioskodawcy wydzierżawione. Jednak na skutek tego wydzierżawienia spadkobierca był nadal właścicielem tego gospodarstwa rolnego. Fakt wydzierżawienia gospodarstwa nie powoduje utraty ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, gdyż spełnione zostały przesłanki do zwolnienia, określone w tym przepisie.

W skład odziedziczonej przez Wnioskodawcę nieruchomości wchodzą grunty rolne oraz grunty leśne tj. lasy i grunty leśne o powierzchni 1,34 ha. Jednocześnie wszyscy współwłaściciele zamierzają zbyć grunty rolne, które łącznie stanowią gospodarstwo rolne.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży przez Wnioskodawcę wraz z pozostałymi współwłaścicielami, przysługujące Jemu udziału w nieruchomości, w części obejmującej sprzedaż użytków rolnych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odmienna jest sytuacja prawna gruntów wchodzących w skład nieruchomości nabytej przez Wnioskodawcę, zakwalifikowanych jako obszar lasu i gruntów leśnych o powierzchni 1,34 ha. Grunty te, jako niewymienione w § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, nie stanowią użytków rolnych. W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie podlegał przychód z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, w części odpowiadającej obszarowi gruntów sklasyfikowanych jako lasy i grunty leśne.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Według art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Na podstawie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 4 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przestawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przychód ze sprzedaży przez Wnioskodawcę wraz z pozostałymi współwłaścicielami, przysługujące Jemu udziału w nieruchomości, w części obejmującej sprzedaż użytków rolnych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na zwolnienie z opodatkowania nie ma wpływu wydzierżawienie gospodarstwa rolnego przez spadkobiercę, w sytuacji gdy nieruchomość była wykorzystywana rolniczo i nie utraciła charakteru rolnego wskutek jej sprzedaży. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie podlegał wyłącznie przychód z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości, w części odpowiadającej obszarowi gruntów sklasyfikowanych jako lasy i grunty leśne. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy nadmienić, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ……, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj