Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-275/16-2/MJ
z 18 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z póź. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe, (pytanie nr 1 wniosku).


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.


W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie produkcji i sprzedaży gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich. Prowadzona działalność odbywa się w oparciu o zakłady produkcyjne zlokalizowane na terenie całego kraju. Przedmiotowe zakłady znajdują się poza Specjalną Strefą Ekonomiczną.

W związku z rozwojem działalności, Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: „SSE") na podstawie uzyskanego zezwolenia.


Wnioskodawca dysponuje Zezwoleniem nr .... S.A./2014 z dnia 6 maja 2014 roku, wydanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Zezwolenie"), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:


  • Sekcja A, Dział 01, Klasa 01.63 - Usługi następujące po zbiorach,
  • Sekcja C, Dział 10, Klasa 10.91 - Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich,
  • Sekcja H, Dział 49, Klasa 49.41 - Transport drogowy towarów,
  • Sekcja H, Dział 52, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.


Spółka rozważa inwestycję opierającą się o dwa modele biznesowe:


1.1. OPIS PIERWSZEGO MODELU BIZNESOWEGO - PIERWSZE ZDARZENIE PRZYSZŁE.


Działalność produkcji paszy dla zwierząt gospodarskich, jako złożony proces produkcyjny, będzie prowadzona w oparciu zarówno o nowopowstały zakład produkcyjny, znajdujący się w SSE, prowadzący działalność w ramach działalności zwolnionej, jak również w oparciu o zakłady produkcyjne zlokalizowane poza SSE na terenie całego kraju.

Surowcem wyjściowym do realizacji czynności produkcji pasz będą zboża (m. in. ziarna kukurydzy), które skupowane są przez Spółkę na rynku, przykładowo od producentów (rolników), a następnie przejdą proces czyszczenia, suszenia i magazynowania. Czynności te wykonywane będą w obrębie zakładu produkcyjnego położonego na terenie SSE. Wskutek wykonania powyższych czynności przez zakład będą powstawać oczyszczone ziarna zbóż o obniżonym stopniu wilgotności, mogące służyć zarówno jako gotowa pasza dla zwierząt, jak i również po dodaniu innych materiałów paszowych jako mieszanina będąca gotową paszą o optymalnych wartościach odżywczych dla zwierząt gospodarskich (dalej: „półprodukt").


Spółka przez pewien okres będzie magazynować powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, który następnie, w zależności od zaistniałych warunków biznesowych:


  1. będzie transportowany (transportem drogowym) do innych zakładów produkcyjnych należących do Spółki, znajdujących się na terenie całego kraju (poza SSE), w których dokonywany będzie proces mieszania zbóż z innymi materiałami paszowymi, na skutek czego powstanie wyrób w postaci mieszanki paszowej będącej gotową paszą dla zwierząt gospodarskich. Następnie wyrób ten, tj. gotowa pasza dla zwierząt gospodarskich sprzedawany będzie klientom, których ogromną większość stanowić będą hodowcy drobiu, trzody i bydła oraz dystrybutorzy paszy dla drobiu, trzody i bydła;
  2. będzie sprzedawany na rynku kontrahentom Spółki, którzy traktują produkt jako paszę, używają produktu jako głównego składnika do produkcji mieszanek paszowych, lub też wykorzystują produkt do innych celów gospodarczych.


Współpraca pomiędzy zakładem położonym w SSE a zakładami zlokalizowanymi poza SSE będzie się odbywać z zachowaniem warunków rynkowych.

W dniu 9 maja 2016 roku Spółka otrzymała opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, w której potwierdziła, iż wykonywane przez nią czynności polegające na zakupie ziaren zbóż, ich przesiewaniu, czyszczeniu, suszeniu, magazynowaniu, transporcie do innych zakładów produkcyjnych Spółki i wykorzystywaniu dla potrzeb własnej działalności gospodarczej - byłyby czynnościami wewnątrzzakładowymi, związanymi z działalnością podstawową Spółki (produkcją pasz dla zwierząt gospodarskich) i należałoby je klasyfikować w grupowaniu: PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich".

Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U.2015.465 z dnia 1 kwietnia 2015 r., dalej: „Rozporządzenie SSE") oraz będzie prowadzić odrębną ewidencje dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów, a tym samym dochodu zwolnionego z działalności prowadzonej na terenie SSE.


1.2. OPIS DRUGIEGO MODELU BIZNESOWEGO - DRUGIE ZDARZENIE PRZYSZŁE


Spółka rozważa również wdrożenie modelu biznesowego opierającego się na rozpoczęciu działalności na terenie SSE w zakresie przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania zbóż oraz ich transportu (transportem samochodowym) na zlecenie wyspecjalizowanej spółki zajmującej się zakupem i sprzedażą zbóż (dalej: ”Podmiot Trzeci”).

Zgodnie z rozważanym modelem biznesowym, Podmiot Trzeci zajmowałyby się skupem zboża (m. in. ziarna kukurydzy) przykładowo od producentów (rolników). Następnie, na zlecenie Podmiotu Trzeciego, Spółka świadczyłaby usługi przyjęcia, przesiewania, czyszczenia, suszenia i magazynowania ziaren zbóż oraz ich wydania i transportu. Procesy te odbywałyby się w zakładzie produkcyjnym, położonym na terenie SSE. W wyniku opisanych czynności powstawałyby oczyszczone ziarna zbóż o obniżonym stopniu wilgotności, mogące służyć zarówno jako pasza dla zwierząt, jak również po dodaniu innych materiałów paszowych jako mieszanina paszowa będąca gotową paszą o optymalnych wartościach odżywczych dla zwierząt gospodarskich.

Spółka przez pewien okres magazynowałaby na zlecenie Podmiotu Trzeciego powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, do momentu jego odbioru przez Podmiot Trzeci.

W przyszłości może zdarzyć się, że Spółka również odkupi od Podmiotu Trzeciego powstały po przesiewaniu, oczyszczeniu i suszeniu półprodukt, który następnie transportowałaby do innych zakładów należących do Spółki, znajdujących się na terenie całego kraju (poza SSE) celem mieszania zbóż z innymi materiałami paszowymi, czego produktem byłby wyrób w postaci mieszanki paszowej będącej gotową paszą dla zwierząt gospodarskich.


W dniu 9 maja 2016 roku Spółka otrzymała opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Lodzi, w której potwierdziła, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:


  • przesiewanie, czyszczenie, suszenie ziaren zbóż (bez magazynowania), wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 01.63.10.0 - „Usługi następujące po zbiorach",
  • przesiewanie, czyszczenie, suszenie i magazynowanie ziaren zbóż, wykonywane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych - PKWiU 52.10.13.0 - „Magazynowanie i przechowywanie ziaren zbóż",
  • transport towarów na zlecenie innych podmiotów gospodarczych w przypadku transportu drogowego - PKWiU 49.41.1 - „Transport drogowy towarów" lub w przypadku transportu kolejowego PKWiU 49.20.1 - „Transport kolejowy towarów".


Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE oraz będzie prowadzić odrębną ewidencje dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów, a tym samym dochodu zwolnionego z działalności prowadzonej na terenie SSE.


W związku z powyższym opisem sformułowano następujące pytanie (oznaczone nr 1 wniosku):


Czy działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem pierwszego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

(W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie).


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:


  1. Zdaniem Wnioskodawcy, w przyjętym modelu biznesowym działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE, na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem pierwszego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.


W opisywanym modelu Spółka stoi na stanowisku, że jeśli pewna część produkcji realizowana będzie w zakładzie zlokalizowanym na terenie SSE, a część w zakładzie położonym poza SSE, zwolnieniem zostanie objęta tylko ta część dochodu, która zostanie przypisana do etapów produkcji zrealizowanych w zakładzie zlokalizowanym na terenie SSE.

Zatem, jeżeli proces oczyszczania, suszenia, magazynowania ziaren zbóż, a następnie transport tak powstałego półproduktu (należące do procesów wewnątrzzakładowych) można przypisać do przychodów i kosztów otrzymywanych i ponoszonych na terenie SSE, to należy uznać, że ta cześć dochodu przypisana działaniom na terenie SSE korzystałaby ze zwolnienia.

Natomiast proces mieszania zbóż m. in. z dodatkami paszowymi i śrutą sojową zostaje wykonany poza terenem SSE, w związku z czym, część dochodu przypisana do procesu mieszania półproduktu z dodatkami paszowymi i śrutą sojową podlegałaby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 4 Ustawy CIT dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, zwana dalej: „Ustawą SSE",) są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z kolei, na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy SSE, podstawą do skorzystania z pomocy publicznej (w tym z pomocy podatkowej w formie zwolnienia od podatku dochodowego), udzielanej zgodnie z Ustawą SSE, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zgodnie z art. 16 ust. 2 Ustawy SSE, zezwolenie określa między innymi przedmiot działalności gospodarczej.

Jak zostało wspomniane powyżej, Wnioskodawca będzie prowadził produkcję zarówno w zakładzie położonym na terenie SSE, jak i poza nią. Na mocy § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE, Spółka wyodrębni organizacyjnie działalność strefową, zaś wielkość zwolnienia będzie określana jedynie w oparciu o dane zakładu, prowadzącego działalność na terenie SSE. Na podstawie § 5 pkt 6 Rozporządzenia SSE, przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie SSE za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, art. 11 Ustawy CIT nakłada konieczność zachowania rynkowych warunków współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi (dla Wnioskodawcy: zakładu strefowego, zajmującego się oczyszczaniem, suszeniem, magazynowaniem ziaren zbóż, a następnie transportem tak powstałego półproduktu i zakładów pozastrefowych, których zadaniem jest prowadzenie procesu mieszania półproduktu z dodatkami paszowymi i śrutą sojową).

W związku z tym, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w SSE w oparciu o wyodrębniony organizacyjnie zakład z prowadzoną dla niego odrębną ewidencją (co pozwoli na przypisanie przychodów i kosztów, a tym samym dochodu zwolnionego do podatkowego wyniku strefowego) to w odniesieniu do całości produkcji realizowanej w obu zakładach (strefowym i niestrefowym), uzyskany przez Wnioskodawcę dochód będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części odpowiadającej produkcji strefowej, czyli przyporządkowanej do zakładu zlokalizowanego na terenie SSE, zajmującego się oczyszczaniem, suszeniem, magazynowaniem ziaren zbóż, a następnie transportem tak powstałego półproduktu.


Analiza przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 w zw. z art. 17 ust. 4 Ustawy CIT w zw. z § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania dochodu przysługuje, jeśli dany dochód, lub jego konkretna część, łącznie spełnia poniższe warunki:


  • wynika z działalności prowadzonej przez podatnika na terenie SSE,
  • przedmiotowa działalność zwolniona jest organizacyjnie wydzielona od pozostałej (opodatkowanej) działalności podatnika,
  • przedmiot działalności podatnika wskazany jest w zezwoleniu strefowym.


Zarówno regulacje strefowe, jak i Ustawa CIT nie wprowadza definicji terminu „prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy". W związku z powyższym, należy za Ordynacją podatkową odwołać się do definicji zawartej w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807 ze zm.), w której działalność gospodarcza zdefiniowana jest jako zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.”

Na podstawie powyższej definicji, działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę na pewno można zakwalifikować jako działalność gospodarczą.

Ograniczenie zezwolenia, które zgodnie z podstawowymi zasadami prawodawstwa podatkowego musi być interpretowane w sposób literalny i precyzyjny, do działalności prowadzonej na terenie SSE oznacza, że czynności w zakresie produkcji towarów lub świadczenia usług, wymienione w pozwoleniu, muszą mieć miejsce w określonym, wydzielonym obszarze, położonym na terenie SSE. Intencją Wnioskodawcy jest objęcie zwolnieniem wyłącznie dochodów wynikających z działalności wytwórczej zakładu położonego na terenie SSE. W związku z powyższym, w rozumieniu Wnioskodawcy, należy uznać, iż pierwszy z warunków jest spełniony.

Spółka dokona wyodrębnienia działalności opodatkowanej i zwolnionej, w oparciu o § 5 pkt 5 Rozporządzenia SSE oraz będzie prowadzić odrębną ewidencję dla zakładu położonego na terenie SSE. Oznacza to, iż będzie w stanie dokonać identyfikacji przychodów i kosztów a tym samym dochodu zwolnionego z działalności w odniesieniu do poszczególnych faz produkcji, mimo tego, iż niektóre jej fazy będą odbywać się na terenie SSE, a niektóre - poza SSE. Oznacza to, że drugi warunek, wynikający z przepisów ustawy CIT również zostanie spełniony.


Jak zostało wspomniane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca dysponuje Zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach PKWiU:


  • Sekcja A, Dział 01, Klasa 01.63 - Usługi następujące po zbiorach,
  • Sekcja C, Dział 10, Klasa 10.91 - Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich,
  • Sekcja H, Dział 49, Klasa 49.41 - Transport drogowy towarów,
  • Sekcja H, Dział 52, Klasa 52.10 - Magazynowanie i przechowywanie towarów.


Zważywszy na fakt, iż opisywana we wniosku działalność Wnioskodawcy została określona w otrzymanej w dniu 9 maja 2016 przez Spółkę opinii, wystawionej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, jako działalność, którą należy klasyfikować w grupowaniu: PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", to zdaniem Wnioskodawcy i trzeci warunek skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT zostaje spełniony.

Racjonalny Ustawodawca przewidział, że ze względu na zawiłość realiów biznesowych, prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE może nie być kompletne. Oznacza to, że możliwa, a czasami obowiązkowa jest kooperacja strefowych i niestrefowych zakładów produkcyjnych przedsiębiorcy. Na prawdziwość tej tezy wskazuje istnienie § 5 pkt 6 rozporządzenia SSE, w myśl którego przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie SSE za pośrednictwem wyodrębnionej jednostki organizacyjnej, przepisy art. 11 Ustawy CIT (dotyczące relacji podmiotów powiązanych - cen transferowych) stosuje się odpowiednio.

Racjonalny Ustawodawca z góry założył, że realia biznesowe, które determinowane są efektywnością ekonomiczną, wymagają niejednokrotnie dzielenia procesu produkcyjnego pomiędzy podmioty położone w SSE jak i poza nią. Gdyby częściowe wyprowadzenie produkcji poza SSE wiązało się z całościowym opodatkowaniem dochodu ze sprzedaży towaru będącego dziełem produkcji zarówno zakładu strefowego, jak i pozastrefowego, nie miałyby uzasadnienia przepisy zawarte w § 5 pkt 6 Rozporządzenia SSE, to jest odwołanie do przepisów o cenach transferowych. Takie założenie stałoby również w całości w sprzeczności z podstawową zasadą wykładni językowej, która stanowi, że nie można interpretować aktu prawnego w taki sposób, aby jakaś jego część okazała się zbędna (jest to tzw. „dyrektywa zakładająca racjonalność językową prawodawcy").

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu w całości dochodu wynikającego z prowadzonej działalności gospodarczej, ujętej w zezwoleniu na działalność w SSE, w przypadku gdy część produkcji odbywała się w SSE, a część poza SSE sprzeciwia się również funkcjonalna wykładnia przepisów podatkowych.

SSE powstały w celu pobudzenia inwestycji, a tym samym dla stymulacji rozwoju gospodarczego na danym terenie. W związku z tym dla zaistnienia prawa zwolnienia z opodatkowania części dochodu nie może mieć znaczenia, w który etap produkcji został zaangażowany zakład położony na terenie SSE -taka dyrektywa nie wynika z żadnej normy prawnej. Analogicznie, fakt rozpoczęcia lub zakończenia produkcji w zakładzie strefowym nie oznacza, że cały dochód uzyskany ze sprzedaży wyrobu podlega zwolnieniu. Z powyższego wynika norma, iż zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych nie może być uzależnione od faktu rozpoczęcia lub zakończenia produkcji w SSE. Należy bowiem podkreślić, iż dla zastosowania zwolnienia przepisy wymagają, by dochód pochodził „z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia". Jeśli część uzyskiwanego dochodu spełnia przesłanki określone w ww. normie, ta część dochodu powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem należy stwierdzić, iż w przyjętym modelu biznesowym działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem pierwszego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wszystkie przedstawione powyżej wnioski i konkluzje znajdują uzasadnienie nie tylko na gruncie prawidłowego rozumienia norm prawnych i przepisów, ale również znajdują potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych, przykładowo:


  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 3 lipca 2012 r. (sygn. akt: I SA/Ld 665/12), w której Sąd stwierdził, że: „W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, lub wykonywania części procesu produkcyjnego poza strefą w dodatku przez podmioty zewnętrzne, działalność prowadzona na terenie strefy powinna być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zatem zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca musi ustalić, jaka część dochodu przypada na działalność poza terenem strefy i podlega opodatkowaniu. Z praktycznego punku widzenia konieczne będzie stworzenie możliwości przyporządkowania określonych przychodów i kosztów do działalności strefowej tak, aby z łatwością móc określić dochód podlegający zwolnieniu. W związku z tym mimo braku konieczności prowadzenia odrębnych ksiąg przedsiębiorca musi zapewnić możliwość wiarygodnego ustalenia wartości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie strefy i podlegającego zwolnieniu. Tak więc wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym (...) przedsiębiorca zobowiązany jest do wydzielenia części dochodu, która nie wynika z działalności na terenie specjalnej strefy, i która podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych; dochód odpowiadający fazie produkcji realizowanej poza strefą winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu; wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. ";
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 1 października 2013 r. (sygn. akt: I SA/Bd 645/13), w którym Sad stwierdził, iż: „W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio. (...) W przypadku tego przepisu ustawodawca wyraźnie nakazuje rozdzielenie działalności prowadzonej w strefie, czyli zwolnionej z opodatkowania od działalności pozastrefowej - rozliczanej na zasadach ogólnych. W konsekwencji zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34, podlega tylko dochód z działalności gospodarczej, prowadzonej na terenie strefy, stosownie do uzyskanego zezwolenia na prowadzenie działalności w granicach strefy ."


Analogiczne stanowisko prezentowane jest również przez organy podatkowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Tytułem przykładu, Spółka wskazuje na następujące interpretacje podatkowe:


  • Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2014 r. (znak: ITPB3/423-45/13/14-S/MK), w której organ przyznaje rację wnioskodawcy, według którego: „Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, iż w przypadku wyprodukowania danego produktu w całości w zakładzie zlokalizowanym w SSE, dochód z jego sprzedaży będzie zwolniony z opodatkowania. Natomiast w przypadku, gdy poszczególne etapy produkcji realizowane będą w różnych zakładach, zwolnieniem objęta będzie wyłącznie ta część dochodu, która zostanie przypisana do etapów produkcji zrealizowanych w zakładzie strefowym. "
  • Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 grudnia 2015 r. (znak: IBPB-1-3/4510-590/15/AW), w której organ stwierdza: „Reasumując, ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop korzysta jedynie dochód osiągnięty z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym, dochód odpowiadający fazie produkcji realizowanej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, dlatego też Spółka zobowiązana jest wyodrębnić tę część przychodów i kosztów ich uzyskania, która dotyczy tej fazy produkcji. "
  • Interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2014 r. (znak: IBPBI/2/423-932/14/BG), w której organ przyznaje rację wnioskodawcy, według którego: „Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu."


Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w przyjętym modelu biznesowym działalność Spółki w zakresie produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.91 „Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich", w części realizowanej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, zgodnie z opisem pierwszego zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroków sądów wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach są wiążąca. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 ze. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj