Interpretacja Ministra Finansów
PA2.8101.3.2016
z 20 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 i art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.).

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną z dnia 27 czerwca 2011 r. sygnatura ILPP3/443-32/11-2/TW, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek „A” S.A., stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2011 r. sygnatura ILPP3/443-32/11-2/TW, wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej uznania za prawidłowe stanowiska „A” S.A. zajętego w związku z pytaniem nr 2, zgodnie z którym aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. należy traktować jako alkohol etylowy nieskażony o kodzie CN 2208 90 99;
  2. nie jest prawidłowe stanowisko „A” S.A., zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 24 marca 2011 r., w części dotyczącej pytania nr 2, zgodnie z którym aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. należy traktować jako alkohol etylowy nieskażony o kodzie CN 2208 90 99.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie) został złożony wniosek „A” S.A. z dnia 24 marca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obrotu aromatami zawierającymi w swoim składzie alkohol etylowy powyżej 1,2% obj.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

„A” S.A. (zwana dalej „Wnioskodawcą” albo „Spółką”) jest spółką prawa handlowego prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych. Ponadto Wnioskodawca zajmuje się również wytwarzaniem aromatów o kodzie CN 3302 10 90, zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. (zwanych dalej „aromatami”), które następnie wykorzystuje do produkcji wyrobów tytoniowych lub sprzedaje spółce powiązanej (zwanej dalej „spółką siostrzaną”). Do produkcji aromatów Wnioskodawca wykorzystuje alkohol etylowy, który uprzednio nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca nabywa także aromaty od zagranicznej spółki powiązanej z Niemiec, które również wykorzystuje do produkcji wyrobów tytoniowych lub sprzedaje je spółce siostrzanej.

Co najmniej na dzień przed planowym przyjęciem alkoholu etylowego lub aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Wnioskodawca przesyła drogą elektroniczną Naczelnikowi Urzędu Celnego pisemną informację, podając datę i godzinę planowanego przyjęcia. Przyjęcie alkoholu etylowego odbywa się – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.; obecnie Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” – na podstawie ADT (administracyjnego dokumentu towarzyszącego) lub e-AD (elektronicznego dokumentu towarzyszącego), natomiast przyjęcie aromatów zakupionych z Niemiec - na podstawie dokumentów handlowych.

Przy przejęciu alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy obecny jest funkcjonariusz celny, natomiast przy przyjęciu aromatów funkcjonariusz celny nie jest obecny, mimo uprzedniego powiadomienia o takim przyjęciu.

Z przyjęcia alkoholu etylowego Wnioskodawca sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki - dokument PzS (zgodnie z § 46 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555, z późn. zm.).

Wnioskodawca zużywa nabyte wewnątrzwspólnotowo lub wyprodukowane we własnym zakresie aromaty do produkcji papierosów i tytoniu do palenia w ten sposób, że w wyniku stosowanego procesu produkcji oraz właściwości alkoholu etylowego wyprodukowane papierosy i tytoń do palenia nie zawierają już alkoholu etylowego. W związku z tym Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia aromatów od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego”. Co najmniej na dzień przed planowaną wysyłką alkoholu etylowego lub aromatów do spółki siostrzanej przesyła drogą elektroniczną Naczelnikowi Urzędu Celnego pisemną informację, podając datę i godzinę planowanej wysyłki. Wysyłka aromatów odbywa się na podstawie ADT (administracyjnego dokumentu towarzyszącego) lub e-AD (elektronicznego dokumentu towarzyszącego) wraz z dokumentem przewozu (WzS). Przy wysyłce aromatów obecny jest funkcjonariusz celny.

Według wiedzy Wnioskodawcy, spółka siostrzana zakupione aromaty zużywa do produkcji papierosów i tytoniu do palenia w ten sposób, że w wyniku stosowanego procesu produkcji oraz właściwości alkoholu etylowego wyprodukowane papierosy i tytoń do palenia nie zawierają już alkoholu etylowego i w związku z tym korzysta ze zwolnienia aromatów od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Wnioskodawca dla wewnętrznych celów statystycznych klasyfikuje aromaty zawierające alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. jako „Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub wielu takich substancji, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle spożywczym” o kodzie CN 3302 10 90. Jednak dla celów akcyzy (po konsultacji z Naczelnikiem Urzędu Celnego w Poznaniu oraz Naczelnikiem Urzędu Celnego w Radomiu) Wnioskodawca klasyfikuje ww. aromaty zawierające alkohol etylowy jako „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w pojemnikach o objętości większej niż 2 litry” o kodzie CN 2208 90 99. Ponadto, po konsultacji z Naczelnikami ww. Urzędów Celnych, obrót aromatami odbywa się na podstawie dokumentów ADT lub e-AD.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka prawidłowo dokumentuje wysyłkę aromatów zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. do spółki siostrzanej na podstawie dokumentu ADT lub e-AD, czy powinna raczej wykorzystywać dokument dostawy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1b i art. 41 ust. 1 ustawy?
  2. Czy Spółka prawidłowo klasyfikuje do celów akcyzowych aromaty zawierające alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. jako „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w pojemnikach o objętości większej niż 2 litry” o kodzie CN 2208 90 99, na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, wysyłka do spółki siostrzanej aromatów zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. powinna odbywać się na podstawie dokumentu ADT lub e-AD, wraz z dokumentem przewozu (WzS).

Ponadto, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla celów akcyzy aromaty zawierające alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. należy klasyfikować jako „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w pojemnikach o objętości większej niż 2 litry” o kodzie CN 2208 90 99. Skoro bowiem w myśl art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy aromaty zalicza się do alkoholu etylowego, w świetle art. 92 ww. ustawy alkohol etylowy jest napojem alkoholowym, a napoje alkoholowe są wyrobami akcyzowymi, o czym stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, uznać należy, że aromaty są wyrobami akcyzowymi.

Aromaty wyprodukowane w składzie podatkowym Wnioskodawcy są objęte w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1a oraz art. 40 ust. 6 ustawy. Podobnie aromaty nabywane wewnątrzwspólnotowo są objęte – zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065 ze zm.) – procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju i pozostając w składzie podatkowym Spółki objęte są tą procedurą (art. 40 ust. 1 pkt 1a oraz art. 40 ust. 6 ustawy).

Zatem niezależnie od pochodzenia (własna produkcja Spółki lub wewnątrzwspólnotowe nabycie) aromaty znajdujące się w składzie podatkowym Spółki przed wysyłką do spółki siostrzanej objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1b ustawy przedmiotowe aromaty przemieszczane ze składu podatkowego Spółki do składu podatkowego spółki siostrzanej nadal znajdują się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, przy takim przemieszczaniu powinien być stosowany dokument ADT (od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r.) albo e-AD/dokument zastępujący e-AD.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku dokumentowania wysyłek aromatów do spółki siostrzanej i korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (zwolnienie dla napojów alkoholowych używanych do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu), może być również stosowany dokument dostawy. Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie m.in. w sytuacji dostarczenia aromatów ze składu podatkowego na terytorium kraju (Wnioskodawcy) do podmiotu zużywającego (spółki siostrzanej), a w takim przypadku warunkiem zastosowania zwolnienia jest m.in. dołączenie do zwolnionych wyrobów dokumentu dostawy. Wnioskodawca, który spełnia wszystkie warunki zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, może korzystać z tego zwolnienia i w tym przypadku stosować dokument dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, oba ww. rozwiązania dotyczące dokumentowania przemieszczania aromatów mają swoją podstawę prawną. Przy wyborze najodpowiedniejszego rozstrzygnięcia Wnioskodawca kierował się jednak uzyskanym nieoficjalnie stanowiskiem organów podatkowych odnośnie dokumentowaniu wysyłki aromatów na podstawie ADT lub e-AD wraz z dokumentem przewozu WzS.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 27 czerwca 2011 r. sygnatura ILPP3/443-32/11-2/TW, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnił, co następuje.

Na wstępie, w związku z zapytaniem o klasyfikację aromatów zawierających alkohol etylowy pow. 1,2% obj., Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zauważył, że przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego. Wprawdzie do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), jednak zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnił, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Alkohol etylowy podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zdefiniowany został w art. 93 ustawy. Definicja ta obejmuje nie tylko m.in. alkohol etylowy w postaci wyrobów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objętych pozycjami CN 2207 i 2208, ale również alkohol etylowy stanowiący część wyrobu należącego do innego kodu CN.

W związku z powyższym, odpowiadając na pytanie dotyczące uznania aromatów za alkohol etylowy, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że Wnioskodawca prawidłowo zalicza zawarty w aromatach alkohol etylowy do zdefiniowanego w art. 93 ust. 1 ustawy wyrobu akcyzowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż alkohol etylowy, co do zasady, podlega opodatkowaniu akcyzą. Tym niemniej prawodawca przewidział, iż w pewnych przypadkach wyrób ten (a nie olejki eteryczne, w których jest on zawarty) podlega zwolnieniu od tego podatku.

W szczególności zgodnie z przepisem art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zatem alkohol etylowy zawarty m.in. w olejkach eterycznych (aromatach) będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy, gdy wyroby te będą stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, z opisu zawartego we wniosku wynika jednak, iż Wnioskodawca zużywa nabyte wewnątrzwspólnotowo lub wyprodukowane we własnym zakresie aromaty zawierające alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. do produkcji papierosów i tytoniu, a więc nie do uprzywilejowanego zwolnieniem od akcyzy przeznaczenia wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Zawarty w opisanych olejkach eterycznych alkohol etylowy nie podlega więc zwolnieniu od akcyzy w ww. trybie.

Dopuszczenie wyrobu do konsumpcji, tj. zakończenie procedury zawieszenia, nie jest jednak równoznaczne z obowiązkiem zapłaty akcyzy. Zgodnie bowiem z § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.


Jak wynika z opisu zawartego we wniosku, zarówno Wnioskodawca jak i spółka siostrzana korzystają ze zwolnienia w trybie § 13 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

W świetle § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Z kolei z przepisu art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy wynika, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej „dokumentem dostawy”.

Przepis ten wprowadza jako warunek zwolnienia dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Zatem, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Wnioskodawca zobowiązany jest do przemieszczanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy załączać dokument dostawy, a nie dokument ADT/e-AD.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:


1.

Należy uznać, że nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania zawartego w pkt 2 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, odnośnie uznania aromatów zawierających alkohol etylowy w ilości powyżej 1,2% obj. za „alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w pojemnikach o objętości większej niż 2 litry”, o kodzie CN 2208 90 99. Jak wynika z przytoczonej przez Wnioskodawcę argumentacji, „mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub wielu takich substancji, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle spożywczym”, które klasyfikowane są do kodu CN 3302 10 90, Wnioskodawca traktuje jako „alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj., w pojemnikach o objętości większej niż 2 litry”, o kodzie CN 2208 90 99”. Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy „aromaty zalicza się do alkoholu etylowego”, a ponieważ alkohol etylowy jest – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy – wyrobem akcyzowym (zaliczanym do grupy napojów alkoholowych), to wyrobami akcyzowymi są również aromaty. W konsekwencji Wnioskodawca twierdzi, iż to aromaty są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczane z zastosowaniem tej procedury.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał powyższe stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Wprawdzie w uzasadnieniu organ ten stwierdził, iż do zdefiniowanego w art. 93 ust. 1 ustawy alkoholu etylowego należy zaliczyć nie „aromaty” tylko „zawarty w aromatach alkohol etylowy”, jednak stwierdzenie to jest niespójne z przyjętym rozstrzygnięciem w sprawie uznania za prawidłowe odmiennego stanowiska Wnioskodawcy. Dlatego również stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Zmieniając w przedmiotowym zakresie interpretację indywidualną z dnia 27 czerwca 2011 r. sygn. akt ILPP3/443-32/11-2/TW należy wyjaśnić, co następuje.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Jednocześnie, w myśl postanowień art. 92 ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie.

Napoje alkoholowe, jako wyroby akcyzowe objęte systemem zharmonizowanej akcyzy na terytorium całej Unii Europejskiej, są objęte podatkiem akcyzowym, a ich produkcja i przemieszczanie odbywają się (co do zasady) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu tej ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W świetle powyższej definicji, w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi pozycjami CN niż wskazane powyżej (np. w aromatach, lekach, spryskiwaczach).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać aromatów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które są klasyfikowane do innych pozycji CN niż pozycje CN 2208 i 2207.

Nieprawidłowe jest zatem stwierdzenie, iż alkoholem etylowym są aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy o zawartości przekraczającej 1,2% obj. Alkoholem etylowym w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy jest wyłącznie alkohol etylowy klasyfikowany do pozycji CN 2207 lub 2208, zawarty w tych aromatach.

Podkreślić przy tym należy, iż same aromaty o wskazanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 3302 10 90 nie są wyrobem akcyzowym, nie zostały bowiem ujęte w katalogu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy. Wyrobem akcyzowym jest wyłącznie alkohol etylowy klasyfikowany do pozycji CN 2207 lub 2208, również wtedy, gdy stanowi część innego wyrobu, bez względu na kod CN tego wyrobu - np. aromatu o kodzie CN 3302 10 90.

2.

W związku z pytaniem ujętym w pkt 1 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącym dokumentowania wysyłki aromatów zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% obj. ze składu podatkowego Wnioskodawcy do spółki siostrzanej, należy zauważyć, co następuje.

Należy zwrócić uwagę na nieprawidłowość stwierdzenia Wnioskodawcy, iż:

„Aromaty wyprodukowane w jego składzie podatkowym są objęte w tym składzie procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1a oraz art. 40 ust. 6 ustawy. Podobnie aromaty nabywane wewnątrzwspólnotowo są - zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065 ze zm.) - objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju i pozostając w składzie podatkowym Spółki objęte są tą procedurą (art. 40 ust. 1 pkt 1a oraz art. 40 ust. 6 ustawy). Zatem niezależnie od pochodzenia (własna produkcja Spółki lub wewnątrzwspólnotowe nabycie) aromaty znajdujące się w składzie podatkowym Spółki przed wysyłką do spółki siostrzanej objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.”.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Powyższy przepis oznacza, że aby wyroby akcyzowe mogły być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym muszą być albo wyprodukowane w tym składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do tego składu podatkowego z zastosowaniem przedmiotowej procedury (w obecnie obowiązującym stanie prawnym na podstawie e-AD). W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym przepis ten ma zatem zastosowanie, jeżeli Wnioskodawca sam produkuje w swoim składzie podatkowym aromaty z wykorzystaniem alkoholu etylowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w tym nabytego do składu podatkowego w tej procedurze) albo jeżeli wprowadza do składu podatkowego, również w procedurze zawieszenia poboru akcyzy alkohol etylowy zawarty w aromatach (w ilości powyżej 1,2% obj.).

Jednocześnie należy zauważyć, że alkohol etylowy zwolniony od akcyzy nie może być objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Procedura ta, co do zasady, nie ma bowiem zastosowania do wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy. Zgodnie z ustawą wyroby akcyzowe mogą mieć status albo wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy albo objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo z zapłaconą akcyzą. Zwolniony od akcyzy alkohol etylowy, o którym mowa powyżej, nie mógłby więc zostać objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy i np. wysłany do spółki siostrzanej w tej procedurze.

Odnośnie przywołanego art. 40 ust. 6 ustawy i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych [które utraciło moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2016 r. w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. poz. 2235)] wskazać należy, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisy te nie miały zastosowania.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy procedurą zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Natomiast wskazany § 2 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych stanowił, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wprowadzanych do składu podatkowego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, procedurę tę, na podstawie dokumentów handlowych, stosuje się od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju.

Jak wynika z powyższych przepisów, uregulowano w nich stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. W omawianym przypadku wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w aromatach w ilości powyżej 1,2% obj., który – jak wynika z opisu stanu faktycznego – klasyfikowany jest do kodu CN 2208 90 99. Alkohol etylowy objęty pozycją CN 2208 jest zaś ujęty w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, tym samym nie jest wyrobem, o którym mowa w art. 40 ust. 6 ustawy i § 2 ww. rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych. Regulacje określone w art. 40 ust. 6 ustawy i § 2 ww. rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych przewidziano natomiast dla wyrobów akcyzowych nie objętych unijnym systemem zharmonizowanej akcyzy, do których procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się jedynie na terytorium kraju (np. oleje smarowe).

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2011 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj