Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.370.2016.3.DA
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 27 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 6 lipca 2016 r., Nr 1061-IPTPB2.4511.370.2016.2.DA, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 7 lipca 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 lipca 2016 r.). W dniu 19 lipca 2016 r. (nadano w dniu 18 lipca 2016 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 13 października 2008 r. Sąd Rejonowy .... wydał postanowienie o umieszczeniu dwójki małoletnich wnuków Wnioskodawcy u .... - żony Wnioskodawcy, zamieszkałej razem z Wnioskodawcą ......, jako rodzinie zastępczej.

Wnioskodawca w 2014 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą i prowadzi ją nadal. W indywidualnym zeznaniu rocznym za 2014 r. (PIT-36) Wnioskodawca nie skorzystał z ulgi na te dzieci z powodu niewiedzy. W dniu 17 lutego 2016 r. Wnioskodawca wysłał drogą elektroniczną korektę zeznania PIT-36 za 2014 r. do Urzędu Skarbowego ...... W korekcie zeznania podatkowego Wnioskodawca skorzystał już z ulgi na dwoje małoletnich wnuków zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Urząd Skarbowy ..... po zapoznaniu się z treścią Postanowienia Sądu dotyczącego umieszczenia dzieci w rodzinie zastępczej nie zaakceptował korekty uznając, że skoro w Postanowieniu Sądu jest mowa wyłącznie ..... – żonie Wnioskodawcy, to Wnioskodawca nie ma prawa do ulgi na dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej.

Stan faktyczny w 2014 r. był i nadal jest taki, że małżonkowie (dziadkowie) pozostają w małżeńskiej wspólności majątkowej, razem mieszkają z wnukami i razem sprawują nad nimi opiekę, razem je utrzymują.

Do wniosku Wnioskodawca załączył kserokopię Postanowienia Sądu w rzeczonej sprawie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w 2014 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane były na zasadach ogólnych, prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Osiągnął dochód opodatkowany wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dzieci (wnuki) Wnioskodawcy, dla których wraz z żoną - ..... stanowią rodzinę zastępczą, były w roku 2014 w wieku 14 lat i 16 lat. Uczęszczały one do następujących szkół, o których mowa w przepisach o systemie oświaty: Gimnazjum ....., II Liceum Ogólnokształcące .....

Do ww. dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Uzyskały one w 2014 r. dochody przekraczające kwotę wolną od podatku dochodowego, ale były to dochody z tytułu renty rodzinnej po zmarłej matce.

W roku podatkowym 2014, Wnioskodawca wraz z żoną w stosunku do swoich wnuków pełnili faktycznie funkcję rodziny zastępczej, o której mowa w art. 27f ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Postanowieniu Sądu z dnia 13 października 2008 r., mowa jest o umieszczeniu dwójki małoletnich dzieci: .... oraz .... u ....., jako w rodzinie zastępczej. Wniosek do Sądu o ustanowienie rodziny zastępczej dla małoletnich dzieci (wnuków) Wnioskodawcy, pomógł sporządzić Wnioskodawcy pracownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie .... i pomyłkowo wpisał tylko ....., zamiast ...... Ponieważ sytuacja ta, miała miejsce krótko (6 dni) po śmierci córki małżonków ...., a matki dwójki małoletnich dzieci, gdy rodzina zmarłej pogrążona była w żałobie, nikt tego błędu nie zauważył. Sąd na ten wniosek wydał Postanowienie o umieszczeniu małoletnich dzieci (wnuków) u .... w rodzinie zastępczej, zamiast ...... Postanowienie wydano na podstawie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

W dniu 15 lipca 2016 r. Wnioskodawca wystąpił do Sądu Rejonowego .... o sprostowanie tj. dopisanie Jego, jako opiekuna prawnego wnuków, który w rzeczywistości wraz z żoną sprawuje opiekę nad nimi. W piśmie tym zaznaczono, ze zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rodzinę zastępczą powinni tworzyć małżonkowie.

Wnioskodawca nadmienia, że brał czynny udział w rozprawach sądowych dotyczących opieki nad wnukami oraz dotyczących ograniczenia władzy rodzicielskiej ..... - ojcu dzieci, o których mowa wyżej.

Dla przykładu w dniu 9 lutego 2009 r. w Sądzie Rejonowym .... Wydział III Rodzinny i Nieletnich, zawarta została ugoda między małoletnimi .... i .... zastąpionych przez .... i Wnioskodawcę - .... oraz pozwanym .... odnośnie alimentów. Według tej ugody, ojciec dzieci .... zobowiązał się łożyć alimenty po 200 zł miesięcznie na każde z dzieci do rąk rodziny zastępczej, małżonków ...., którzy oświadczyli, że wyrażają zgodę na treść powyższej ugody. Tak więc w ugodzie o sygnaturze akt .... dokładnie jest mowa o ..... i Wnioskodawcy ......

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawca miał prawo skorzystać z ulgi na dzieci (wnuki)?
  2. Jeśli stanowisko organu wydającego interpretację będzie negatywne, to czy Wnioskodawca będzie mógł skorygować PIT-36 za 2014 r. i skorzystać z ulgi na rzeczone dzieci (wnuki) w sytuacji, gdy Sąd Rejonowy .... zmieni postanowienie w zakresie rodziny zastępczej i ustanowi również Wnioskodawcę rodziną zastępczą, a zmiana ta będzie miała charakter sprostowania Postanowienia Sądu z dnia 13 października 2008 r.?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, miał On prawo skorzystać z ulgi na dzieci (wnuki). Małżonkowie (dziadkowie) pozostają w małżeńskiej wspólności majątkowej, razem mieszkają z wnukami i razem sprawują nad nimi opiekę, razem je utrzymują.

Wnioskodawca uważa, że takie prawo przysługiwało Jemu na podstawie przytaczanego wcześniej art. 27f ust. l pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprawował On bowiem, opiekę nad małoletnim dziećmi (wnukami) poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej jako małżonek ....., którą ustanowiono rodziną zastępczą na podstawie orzeczenia sądu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2014 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

  1. jednego małoletniego dziecka – kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:
    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);
  2. dwojga małoletnich dzieci - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na każde dziecko;
  3. trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota stanowiąca:
    1. 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
    2. 1/4 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na trzecie dziecko,
    3. 1/3 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na czwarte i każde kolejne dziecko.

Za dochody, o których mowa w art. 27f ust. 2a, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

W myśl art. 27f ust. 2c, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27f ust. 3 powyższej ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

W myśl art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą, a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem stwierdzić, że jak wynika z art. 27f ust. 1 cytowanej ustawy, podatnik ma prawo odliczyć kwotę ulgi na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym m.in. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą – (art. 27f ust. 1 pkt 3).

Ponadto warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

  • art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
  • ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Instytucja rodziny zastępczej oraz opiekuna prawnego dziecka, określona została w przepisach ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2082, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 94 § 3 ww. ustawy, jeżeli żadnemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska albo jeżeli rodzice są nieznani, ustanawia się dla dziecka opiekę.

W myśl art. 145 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, opiekę ustanawia się dla małoletniego w wypadkach przewidzianych w tytule II kodeksu. Natomiast § 2 cyt. artykułu stanowi, że opiekę ustanawia sąd opiekuńczy, skoro tylko poweźmie wiadomość, że zachodzi prawny po temu powód.

Natomiast instytucję rodziny zastępczej reguluje przepis art. 1121 § 1 pkt 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, który stanowi, że obowiązek i prawo wykonywania bieżącej pieczy nad dzieckiem umieszczonym w pieczy zastępczej, jego wychowania i reprezentowania w tych sprawach, a w szczególności w dochodzeniu świadczeń przeznaczonych na zaspokojenie jego potrzeb, należą do rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo kierującego placówką opiekuńczo-wychowawczą, regionalną placówką opiekuńczo-terapeutyczną lub interwencyjnym ośrodkiem preadopcyjnym. Pozostałe obowiązki i prawa wynikające z władzy rodzicielskiej należą do rodziców dziecka. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli sąd opiekuńczy postanowił inaczej art. 1121 § 2 ww. ustawy.

Uregulowania prawne w zakresie funkcjonowania rodziny zastępczej zostały zawarte również w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 135, z późn. zm.). W myśl art. 35 ust. 1 ww. ustawy, umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej następuje na podstawie orzeczenia sądu z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 58 ust. 1 i art. 103 ust. 2.

Stosownie zaś do art. 41 tej ustawy, rodzinę zastępczą lub rodzinny dom dziecka tworzą małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim, u których umieszczono dziecko w celu sprawowania nad nim pieczy zastępczej, z zastrzeżeniem art. 55 i 58.

Zgodnie z art. 49 ww. ustawy, obowiązek sprawowania pieczy nad dzieckiem i jego wychowania rodzina zastępcza lub prowadzący rodzinny dom dziecka podejmuje z dniem faktycznego umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka na mocy orzeczenia sądu, umowy, o której mowa w art. 35 ust. 2, oraz w sytuacjach określonych w art. 58 ust. 1 pkt 2 i 3.

Funkcja rodziny zastępczej nie jest więc tożsama z funkcją opiekuna prawnego. Opiekuna prawnego ustanawia się do sprawowania opieki nad małoletnim dzieckiem, w związku z brakiem rodziców lub całkowitym pozbawieniem ich władzy rodzicielskiej. Natomiast umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej występuje w sytuacji, gdy rodzice dziecka nie zapewniają dziecku właściwej opieki rodzicielskiej. Rodzina zastępcza wykonuje jedynie funkcje zapewniające dziecku warunki rozwoju i wychowania odpowiednie do jego stanu zdrowia i poziomu rozwoju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 13 października 2008 r., Sąd Rejonowy postanowił umieścić małoletnie dzieci, tj. wnuki Wnioskodawcy u małżonki Wnioskodawcy jako rodziny zastępczej, a wydane w tym zakresie Postanowienie Sądu nie obejmuje osoby Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w 2014 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane były na zasadach ogólnych, prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Osiągnął dochód opodatkowany wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wraz z żoną wspólnie wychowują i sprawują opiekę nad dziećmi (wnukami), które uczęszczają do szkół, o których mowa w przepisach o systemie oświaty. Do ww. dzieci (wnuków) nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Dzieci (wnuki) uzyskały w 2014 r. dochody przekraczające kwotę wolną od podatku dochodowego, ale były to dochody z tytułu renty rodzinnej po zmarłej matce.

Wnioskodawca w złożonym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2014 r. (PIT-36), nie skorzystał z ulgi na dzieci (wnuki), dopiero w dniu 17 lutego 2016 r. Wnioskodawca wysłał drogą elektroniczną korektę PIT-36 za 2014 r. do Urzędu Skarbowego, w której skorzystał już z ulgi na dwoje małoletnich wnuków w myśl art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca w dniu 15 lipca 2016 r. wystąpił do Sądu Rejonowego o sprostowanie, tj. dopisanie Jego, jako opiekuna prawnego wnuków, który w rzeczywistości wraz z żoną sprawuje opiekę nad nimi.

Podkreślenia wymaga fakt, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U., Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

W świetle powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że jednym z warunków określonych przez ustawodawcę stanowiącej podstawę do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego w przypadku wychowywania dzieci jest sprawowanie opieki poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą. Zaznaczyć należy, że w świetle art. 27f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystarczy faktyczne sprawowanie opieki nad dzieckiem (wnukiem), na którą okoliczność powołuje się Wnioskodawca, ale musi być spełniony wymóg formalnoprawny ustanowienia rodziny zastępczej przez sąd. Zatem, warunkiem uzyskania ulgi jest posiadanie statusu opiekuna rodziny zastępczej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy za 2014 r. nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dwójki małoletnich dzieci (wnuków), ponieważ nie sprawuje On opieki na podstawie orzeczenia sądu, poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie spełnienia ustawowych warunków określonych w art. 27f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie posiada On statusu opiekuna rodziny zastępczej, bowiem Postanowienie Sądu z dnia 13 października 2008 r. o ustanowieniu rodziny zastępczej nie dotyczy osoby Wnioskodawcy.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Tutejszy Organ nie przeprowadza natomiast postępowania dowodowego oraz nie dokonuje analizy załączonych dokumentów, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj