Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP2.4512.242.2016.2.KK
z 5 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy składników majątku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • stawki podatku dla dostawy składników majątku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzi tylko działalność opodatkowaną, tj. roboty budowlano-montażowe i usługi w zakresie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Z uwagi na niewielkie rozmiary usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków działalność ta nie jest w pełni wyodrębniona organizacyjnie, a co za tym idzie również finansowo. Wyodrębnienie dotyczy bowiem przychodów oraz kosztów materialnych bezpośrednio związanych z tymi przychodami, tj. amortyzacji, podatków i opłat, zużycia materiałów i usług obcych. Koszty osobowe nie są wyodrębnione z uwagi na to, że pracownicy zajmujący się obsługą procesu świadczenia tychże usług wykonują równocześnie czynności związane z robotami i usługami instalacyjnymi.

Aktualnie rozważana jest możliwość sprzedaży majątku trwałego wykorzystywanego do świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Majątek ten służy do świadczenia usług firmom mających swoje siedziby w obiektach zakupionych bądź wynajmowanych od Masy Upadłości … Sp. z o.o., od której w 2011 r. i w 2013 r. został on zakupiony. Należy przy tym dodać, że nabycie od Masy Upadłości … Sp. z o.o. dotyczyło poszczególnych składników majątku trwałego nie zaś zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W skład nabytego majątku trwałego wchodziły:

  1. prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych – zakup 30.09.2011 r. ze stawką zwolnione (podstawa zwolnienia od podatku VAT – ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min. Fin. z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust. 1 pkt 11) – Faktura VAT Nr: … (załącznik nr 1 do wniosku),
  2. zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej – zakup 31.07.2013 r. ze stawką zwolnione (podstawa zwolnienia od podatku VAT – ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min. Fin. z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust. 1 pkt 11) – zał. Nr 1 do faktury VAT Nr: …,

- specjalistyczne urządzenia, tj. linie komputerowe do pomiaru ścieków, kocioł elektryczny, przemiennik częstotliwości, pompa, elektrowciągi – zakup 31.07.2013 ze stawką 23% - zał. Nr 2 do faktury VAT Nr: … (załącznik nr 2 do wniosku).

W okresie posiadania wyżej wymienionego majątku nie były ponoszone żadne nakłady na jego ulepszenie a jedynie nakłady na remonty i konserwacje.

Planowana sprzedaż dotyczyłaby wyżej wymienionych składników majątku trwałego oraz dodatkowo pompy nabytej w 2014 r.

Transakcji sprzedaży majątku rzeczowego nie towarzyszyłoby przejęcie należności i zobowiązań, w tym umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, jak również pracowników zajmujących się obsługą procesu świadczenia usług. Transakcja nie obejmowałaby także innych składników niematerialnych, mogących świadczyć o sprzedaży wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa., np. oznaczenie przedsiębiorstwa, koncesje i zezwolenia, prawa autorskie, księgi, dokumenty i tajemnice związane z prowadzona działalnością.

Nabywcą byłoby Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w …, wyspecjalizowane w świadczeniu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, będące głównym usługodawcą na terenie miasta. Zakupiony majątek posłużyłby nabywcy do zwiększenia rozmiarów świadczonych dotychczas usług poprzez poszerzenie terenu działania w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa.

W tej sytuacji, Spółka … rozważa sprzedaż poszczególnych składników majątku trwałego, odstępując tym samym od uznania transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka zamierza zastosować następujące stawki podatku VAT:

  • prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych – zwolnione,
  • zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej (budowle) – zwolnione,
  • specjalistyczne urządzenia ruchome (grupy 3,4,6 KŚT) – 23%.

Pismem z dnia 14 lipca 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując: Po zbyciu składników majątku, o których mowa we wniosku ORD-IN Wnioskodawca zamierza nadal prowadzić działalność polegającą na sprzedaży robót budowlano-montażowych i usług w zakresie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz w niewielkim zakresie na sprzedaży towarów w wyżej wymienionych branż. Nie będzie zaś świadczył usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

  1. Działka nr 1/133, obr. …., ark. …. (Identyfikator-…)

Budynki (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Budynek Warsztatowy, wg PKOB 1251
  2. Budynek chlorowni, wg PKOB 1251
  3. Budynek pompowni wody, wg PKOB 1251

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 7, wg PKOB 2212
  2. Linia kablowa RNN6 do studni głębinowej nr 9, wg PKOB 2224
  3. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212 oraz 2222
  4. Zewnętrzna sieć kanalizacji sanitarnej do kolektora nr 1, wg PKOB 2223
  5. Zbiornik wody, wg PKOB 1252
  6. Droga wraz z instalacją oświetleniową, wg PKOB 2112

  1. Działka nr 1/22, obr. …., ark. ….. (Identyfikator-…)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 9, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212

  1. Działka nr 1/24, obr. …., ark. …. (Identyfikator -…)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 10, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212

  1. Działka nr 1/75 obr. …., ark. ….. (ldentyfikator-…)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane)

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 8, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212

Ponadto poza działkami, do których Wnioskodawca posiada prawo użytkowania wieczystego znajdują się:

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane)

  1. Sieć kanalizacji sanitarnej do kolektora nr 5, wg PKOB 2223
  2. Sieć wod.-kanaliz. sanitarna do kolektora nr 4, wg PKOB 2223

Dostęp do tych budowli na podstawie przysługującego prawa służebności gruntowej.

Z tytułu nabycia wyżej wymienionych budynków i budowli wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem zakupione towary były wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych i Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże skorzystanie z tegoż prawa nie było możliwe bowiem zakupu prawa wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych dokonano ze stawką zwolnione. Podstawa zwolnienia z VAT z faktury nabycia - ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min Fin z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust 1 pkt 11.

Budynki i budowle są trwale związane z gruntem

Z tytułu nabycia urządzeń specjalistycznych tj. linii komputerowych do pomiaru ścieków, kotła elektrycznego, przemiennika częstotliwości, pompy, elektrowciągów - nabytych w 2013 r. oraz pompy nabytej w 2014 r. przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca skorzystał z tegoż prawa - zakup ze stawką podstawową, tj. 23%.

Wyżej wymienione urządzenia specjalistyczne nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, bowiem Wnioskodawca prowadził i prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowanie sprzedawanych składników majątku stawkami wymienionymi w pkt. G poz. 68 niniejszego wniosku będzie prawidłowe? (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym będzie zastosowanie poniższych stawek:

  1. prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych – zwolnione
  2. zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej (budowle) – zwolnione,
  3. specjalistyczne urządzenia (ruchomości) – 23%.

Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT do sprzedaży budynków i budowli (pkt a i pkt b) wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., zgodnie z którym – zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub budowli upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Czyli co do zasady sprzedaż budynku jest zwolniona, ale nie dotyczy to dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia oraz budynków w ciągu 2 lat po zasiedleniu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 u.p.t.u. – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub po ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Planowana sprzedaż budynków i budowli odbędzie się po upływie 2-letniego okresu zasiedlenia, z uwagi na to, że ich nabycie w 2011 r. i w 2013 r., odbyło się po upływie 2-letniego okresu zasiedlenia (lata budowy 1956-1991), a podczas użytkowania w Spółce … nie były ponoszone wydatki na ich ulepszenie .

W tej sytuacji ustawa umożliwia zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Spółka wraz z budynkami zbywa również wieczyste użytkowanie gruntu. Znajdzie tu zastosowanie zasada wynikająca z art. 29a ust. 8 u. p.t.u., gdzie w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W tym przypadku wieczystego użytkowania gruntu. Wynika z powyższego, że sprzedawane (razem z budynkiem) prawo wieczystego użytkowania gruntu jest zwolnione, ponieważ zwolniona jest dostawa związanych z nimi budynków i budowli.

Urządzenia specjalistyczne (pkt c) to ruchome składniki majątku trwałego zaliczane do grupy 3,4 i 6 KST o okresie użytkowania powyżej 2 lat będą opodatkowane stawką podstawową 23%, z uwagi na odliczenie VAT naliczonego przy ich zakupie i brak ustawowych zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy zaś art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(…) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, objętych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, możliwość zrezygnowania z tego zwolnienia i opodatkowania dostawy na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” oraz „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2016 poz. 290 z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza zbyć składniki majątku trwałego, w skład którego wchodzą wyżej opisane budynki i budowle posadowione na działkach nr 1/133, 1/22, 1/24, 1/75 z prawem użytkowania wieczystego oraz urządzenia specjalistyczne. Budynki i budowle są trwale związane z gruntem. Z tytułu nabycia od Spółki z o.o. przedmiotowych budynków i budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem towary zostały zakupione ze stawką zwolnioną. W okresie posiadania wyżej wymienionego majątku nie były ponoszone żadne nakłady na jego ulepszenie a jedynie nakłady na remonty i konserwacje. Ww. wymienione budynki i budowle zostały zakupione w 2011 roku i w 2013 roku wraz z prawem wieczystego użytkowania działek.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż dostawa ww. budynków i budowli nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i tym samym będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (o ile strony nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy).

Jak wskazano powyżej, grunt (prawo użytkowania wieczystego działek) będący przedmiotem sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane będą budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Zatem, jeżeli strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, to dostawa ww. budynków i budowli będzie zwolniona od podatku VAT. W konsekwencji dostawa gruntu (działek o Nr 1/133, 1/22, 1/24, 1/75) na którym znajdują się ww. budynki i budowle, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z kolei w przypadku urządzeń specjalistycznych tj. linii komputerowych do pomiaru ścieków, kotła elektrycznego, przemiennika częstotliwości, pompy, elektrowciągów - nabytych w 2013 r. oraz pompy nabytej w 2014 r., opodatkowanych podstawową stawką podatku tj. 23%, - Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z którego zainteresowany skorzystał. Wyżej wymienione urządzenia specjalistyczne nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, bowiem Wnioskodawca prowadził i prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną.

W związku z powyższym sprzedaż wyżej wymienionych urządzeń specjalistycznych tj. linii komputerowych do pomiaru ścieków, kotła elektrycznego, przemiennika częstotliwości, pompy, elektrowciągów - nabytych w 2013 r. oraz pompy nabytej w 2014 r. nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, lecz będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki podstawowej, w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla dostawy składników majątku. Natomiast w zakresie nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Nr 1061-IPTPP2.4512.241.2016.2.KK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj