Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-198/08-7/AS
z 29 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2008 r. (data wpływu 17.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie obowiązku podatkowego w ww. podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku spadków i darowizn w zakresie obowiązku podatkowego w ww. podatku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 10.12.1989 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni Włodzimierz S.. Dnia 17.09.2002 r, Wnioskodawczyni nabyła spadek po ojcu Włodzimierzu S. W dniu 24.09.2003 r. zmarła matka Wnioskodawczyni Maria S. Dnia 27.01.2004 r. Wnioskodawczyni nabyła spadek po matce. Wnioskodawczyni nadmienia, że po otrzymanym spadku po rodzicach, rozliczyła się z Urzędem Skarbowym i otrzymała decyzję, że podatek nie należy się. Dnia 04.04.2005 r. Aktem notarialnym o zniesienie współwłasności nieruchomości ziemi rolnej dz. 1328 o pow. 0,8720 ha całość, 1/2 należała się jako spadek Wnioskodawczyni po rodzicach, a 1/2 należała do Pana Wojciecha N., którą otrzymał za dochowanie Pani Marii C, konkubiny ojca Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni nadmienia, że koszta geodezyjne i notarialne Pio 1200 zł na osobę ponieśli wspólnie przy zniesieniu współwłasności. Dnia 04.09.2007 r. Aktem notarialnym Wnioskodawczyni sprzedała otrzymany spadek po rodzicach ziemię rolną o pow. 0,8553 ha oraz ziemię rolna o pow. 4360 ha po zniesieniu współwłasności z dz. 1328.

Dnia 10.09.2007 r. Wnioskodawczyni była w Urzędzie Skarbowym w sprawie zeznania podatkowego od sprzedanego spadku po ojcu i matce, oświadczono ustnie, że Wnioskodawczyni nie płaci żadnego podatku od sprzedanego spadku i nie musi składać zeznania podatkowego. Wnioskodawczyni złożyła dokumenty sprzedaży spadku, dokumenty zwrócono, ale odpowiedzi pisemnej Wnioskodawczyni nie otrzymała i skierowano ja do BKIP w Płocku.


W dniu 08.01.2008r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do wyżej wymienionego Biura Podatkowego w Płocku, otrzymała odpowiedź bez rozpatrzenia.


Pismem z dnia 03 lipca 2008 r. Nr IPPB2/436-198/08-2/AS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w zakresie:

  • czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie podatku od spadków i darowizn, czy też w zakresie innych podatków. W złożonym wniosku zakreśliła Pani w części D. 2 poz. 38 – Podatek dochodowy od osób fizycznych i poz. 42 – Podatek od spadków i darowizn i uiściła kwotę opłaty w wysokości 150,00 zł.
  • pytań i przyporządkowanie ich do konkretnego rodzaju podatku oraz powiązanie ze stanem faktycznym,
  • określenie własnego stanowiska dotyczącego oceny prawnej w powiązaniu z rodzajem podatku.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek zapłacenia podatku dochodowego?
  2. Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek zapłacenia podatku od sprzedanego spadku?

Odpowiedź odnośnie pytania 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek odnośnie pytania 1 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.


Zdaniem wnioskodawcy:


Podatek od sprzedanego spadku nie należy się.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zapisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28.07.1983 r, o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity Dz. U, z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie własności rzeczy znajdujących się w kraju i praw majątkowych wykonywanych w kraju w drodze spadku lub darowizny przez osoby fizyczne.


Obowiązek podatkowy zgodnie z zapisem art. 5 powyższej ustawy o podatku od spadków i darowizn ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych i powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku (art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).


Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli nabycie nie zgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.

Na mocy art. 7 podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Opodatkowaniu zaś podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej określoną w art. 9 ustawy kwotę wolną od podatku (9.057 zł-jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej).

Nadmienia się, że z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika czy w skład masy spadkowej wchodziła wyłączenie niezabudowana nieruchomość rolna, czy też budynek, np. budynek mieszkalny oraz czy Wnioskodawczyni korzystała z ulgi z tytułu zamieszkiwania zawartej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Stosownie do art. 16 ust. 2 powołanej ustawy ulga, o której mowa wyżej, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy;
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
  5. będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.


Jeżeli Wnioskodawczyni korzystała z ulgi z tytułu zamieszkiwania to wówczas ciążył na niej obowiązek zamieszkiwania w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

  1. od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokaiu lub budynku,
  2. od dnia zamieszkiwania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego, lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

A zatem, jeżeli Wnioskodawczyni korzystała z ulgi zawartej w art. 16 ww. ustawy, następnie zbyła budynek mieszkalny przed upływem 5 lat od daty nabycia, a nie spełniałaby warunków do zachowania powyższej ulgi, wtedy zobowiązana by była do zapłaty podatku od spadku. Natomiast w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 7 ustawy powyższa ulga zostałaby zachowana.


Reasumując stwierdza się, iż jeżeli w skład masy spadkowej wchodziła jedynie niezabudowana nieruchomość, z tytułu jej sprzedaży na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek podatkowy w ww. podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj