Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-40/16/RH
z 29 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 18 stycznia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2016 r. oraz w dniu 28 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 marca 2016 r. oraz w dniu 28 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą „…………..”. Świadczy Pan usługi oznaczone symbolem 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Prowadzona przez Pana działalność polega na prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla dzieci z programowania i konstruowania robotów. Prowadzone zajęcia polegają na nauczaniu programowania, wykorzystywania w praktyce matematyki i fizyki, kreatywnego wykorzystywania możliwości jakie dają nowe technologie oraz na zabawie poprzez naukę. Prowadzone w ten sposób zajęcia mają wymiar edukacyjny.

Aktualnie, na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest Pan zwolniony od podatku z uwagi na fakt, że wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym, kwoty 150.000 zł. Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług „jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę”.

Przewiduje Pan, że w najbliższym czasie z uwagi na osiągany dochód z wykonywanej działalności, utraci Pan możliwość korzystania z ww. zwolnienia.

Ponadto w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność polega na prowadzeniu zajęć z dziećmi. Prowadzone zajęcia nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Jednocześnie wskazał Pan, że świadczone usługi nie obejmują opieki nad dziećmi do 3 lat. Wskazał Pan również, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Jednakże Pana zdaniem należy wskazać, że świadczone przez Pana usługi mają charakter niewątpliwie edukacyjny. W ramach prowadzonych zajęć z dziećmi uczy Pan przez zabawę podstaw matematyki, fizyki i informatyki. Powyższe okoliczności są wg Pana nie bez znaczenia przy ocenie czy prowadzona przez Pana działalność jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Charakter prowadzonych zajęć, a także ich edukacyjny wymiar powinny być uwzględnione przy ocenie dokonywanej przez organ.

Nadmienił Pan również, że prowadzi zajęcia o charakterze edukacyjnym, jednak nie jest nauczycielem w świetle prawa oświatowego. Umowy nawiązuje bezpośrednio z rodzicami dzieci dla których świadczy usługi edukacyjne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadząc przedmiotową działalność gospodarczą jest Pan zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Pana, korzysta Pan ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzona przez Pana działalność polega na świadczeniu usług z zakresu opieki nad dziećmi. Ponadto Pana zdaniem działalność ta ma niewątpliwie charakter edukacyjny.

Z uwagi na charakter i społeczny cel prowadzonej działalności powinien Pan podlegać ww. zwolnieniu od podatku.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest Panu niezbędne celem ustalenia, czy jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, czy podlega zwolnieniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zgodnie z art. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.


Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji. Przedmiotowe usługi polegają na prowadzeniu zajęć edukacyjnych z programowania i konstruowania robotów. Prowadzone zajęcia nie są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz przepisach o systemie oświaty. Świadczone usługi nie obejmują opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat. Wnioskodawca nie zalicza się również do jednostek objętych systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie świadczy przedmiotowych usług w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty oraz nie zalicza się do podmiotów świadczących usługi opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat to nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24.

Wnioskodawca nie może również skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy możliwe jest po spełnieniu łącznie dwóch warunków:


  1. dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz
  2. podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.


Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca, co prawda prowadzi zajęcia edukacyjne dla dzieci, nie jest jednak jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tak więc nie został spełniony warunek podmiotowy uprawniający do skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy.

Ponadto nie może Pan również skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, szkolnym i gimnazjalnym świadczone przez nauczycieli.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), w myśl którego państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co prawda świadczy Pan usługi o charakterze edukacyjnym, podpisując umowy bezpośrednio z rodzicami dzieci, jednakże jak Pan sam stwierdził „nie jestem nauczycielem w myśl prawa oświatowego”. W związku z powyższym, nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniający do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie świadczonych usług edukacyjnych nie korzystają – jak wskazano we wniosku – ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jak również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy oraz w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.


Zatem stanowisko w ww. zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj