Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.701.2016.1.MM
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 15 lipca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.415.1.2016.MM, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 18 lipca 2016 r. (data odbioru 22 lipca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 29 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.), nadanym w dniu 29 lipca 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem działającym na rynku materiałów budowlanych. Sprzedaż materiałów budowlanych do klientów końcowych odbywa się za pośrednictwem współpracujących z Wnioskodawcą podmiotów prowadzących punkty sprzedaży („Partnerzy”), którzy dokonują zakupu towarów u Wnioskodawcy celem ich zbycia na rzecz finalnych odbiorców. Partnerami Wnioskodawcy są: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, spółki cywilne oraz spółki kapitałowe.

W celu intensyfikacji sprzedaży produktów będących w ofercie Wnioskodawcy, organizuje On akcje promocyjne, skierowane do Partnerów. Mają one charakter motywacyjny i uatrakcyjniają sprzedaż towarów oferowanych przez Wnioskodawcę. W zależności od kryterium wyłaniania beneficjentów nagród, akcje promocyjne spełniają warunki uznania ich za sprzedaż premiową albo konkurs. Zwycięzcy akcji promocyjnych otrzymują nagrody w postaci bonów, wycieczek oraz innych nagród rzeczowych. Jednorazowa wartość nagród wydanych Partnerom w ramach akcji promocyjnych, będących sprzedażą premiową lub konkursem przekracza zwykle kwotę 760 zł.

Udział Partnerów w organizowanych przez Wnioskodawcę akcjach promocyjnych, będących sprzedażą premiową albo konkursem, pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez Partnerów działalnością gospodarczą. Akcje promocyjne polegają bowiem przykładowo na:

  • wydaniu nagród dla wszystkich uczestników akcji promocyjnej, którzy zrealizują określony w regulaminie sprzedaży premiowej wolumen zakupów produktów Wnioskodawcy (sprzedaż premiowa), albo
  • nagradzaniu tych Partnerów, którzy - rywalizując pomiędzy sobą - w określonym czasie zrealizują najwyższy zakup z oferty Wnioskodawcy (konkursy).

W piśmie z dnia 29 lipca 2016 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że formy prawne w jakich Partnerzy Wnioskodawcy prowadzą swoje działalności gospodarcze w ramach których dokonują zakupów towarów u Wnioskodawcy to: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, spółki cywilne oraz spółki kapitałowe.

Zważywszy jednak, że zakres pytań sformułowanych we wniosku dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, Wnioskodawca posługując się pojęciem Partnerów ma na myśli Partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą lub spółki cywilne, jawne lub komandytowe, w których wspólnikami są osoby fizyczne. Głównym organizatorem akcji promocyjnych w postaci konkursów i sprzedaży premiowych jest Wnioskodawca.

Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy co do zasady nie będą spełniały wymogów dla konkursów określonych przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. Wnioskodawca prowadzi branżowe portale internetowe oraz wydaje branżowe magazyny prasowe, ale przyjmuje, że nie jest nie jest środkiem masowego przekazu. Co do zasady, wartość wygranych będzie także przekraczała kwotę 760 zł. Wnioskodawca nie planuje natomiast organizacji konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Każdy organizowany przez Wnioskodawcę konkurs czy sprzedaż premiowa będą miały ustalony regulamin określający niezbędne elementy takiej akcji promocyjnej (warunki udziału w konkursie lub sprzedaży premiowej, nagrody, prawo i zasady reklamacji etc.). W przypadku konkursu, zwycięzcę lub zwycięzców będzie wyłaniała specjalnie powołana komisja konkursowa, która będzie składała się z pracowników i współpracowników.

W zależności od konkretnego konkursu lub sprzedaży premiowej, Wnioskodawca planuje skreślanie różnych wymogów poszczególnych akcji promocyjnych uprawniających do otrzymania wygranej lub nagrody. W przypadku konkursów mogą to być przykładowo zadania polegające na ułożeniu określonych haseł reklamowych wraz z dokonaniem określonych zakupów czy zakupu określonej ilości towaru lub konkretnego rodzaju towaru w jak najkrótszym czasie, czy też zakupu największej wartościowo ilości towarów w określonym czasie. W przypadku natomiast sprzedaży premiowej, warunkiem otrzymania nagrody może być zakup określonej ilości towarów w określonym przedziale czasowym. Tym samym, w przypadku organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów, nagrody dostaną jedynie zwycięzcy wyłonieni przez komisję konkursową, którzy przykładowo dokonają zakupów o określonej wartości kwotowej w jak najkrótszym czasie, a w przypadku sprzedaży premiowej wszyscy uczestnicy akcji promocyjnej, którzy dokonają zakupów określonej ilości towarów w określonym przedziale czasowym.

Zwycięzcy konkursów lub uczestnicy sprzedaży premiowych będą otrzymywać wygrane lub nagrody w postaci pieniężnej (bony upominkowe, karty przedpłacone), rzeczowej (np. narzędzia, elektronika, sprzęt AGD, akcesoria budowlane, odzież robocza itp.) oraz usługi, np. wycieczki turystyczne. W przypadku sprzedaży premiowej, nagrodą nie będą natomiast takie same towary, których zakup stanowił podstawę do otrzymania nagrody. Jednorazowa wartość nagrody wydanej konkretnemu Partnerowi w ramach konkursu lub sprzedaży premiowej będzie różna w zależności od rodzaju akcji promocyjnej, ale niejednokrotnie będzie przekraczać kwotę 760 zł. Niewykluczone jednak są akcje promocyjne, w których wartość nagrody będzie niższa niż 760 zł.

Organizowane przez Wnioskodawcę akcje promocyjne w postaci sprzedaży premiowych, niezależnie od wartości przewidzianych w nich nagród rzeczowych, zawsze będą kierowane do Partnerów Wnioskodawcy, w związku z prowadzoną przez tych Partnerów działalnością gospodarczą. Tym samym, sprzedaże premiowe organizowane przez Wnioskodawcę z tego właśnie względu nie będą spełniały wymogów, określonych przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zależności od konkretnej akcji promocyjnej organizowanej przez Wnioskodawcę, może ona polegać na zachęcaniu Partnerów do nabywania towarów konkretnego producenta, towarów określonego rodzaju lub też wszystkich towarów oferowanych przez Wnioskodawcę w maksymalnie dużej ilości. W każdym jednak przypadku, organizowane przez Wnioskodawcę akcje promocyjne mają zachęcać Partnerów do nabywania towarów z asortymentu sprzedawanego przez Wnioskodawcę (m in. materiały budowlane), w tym w posiadanych przez Niego marketach.

Organizowane przez Wnioskodawcę akcje promocyjne mają charakter motywacyjny, a ich głównym celem jest uatrakcyjnienie sprzedaży towarów oferowanych przez Wnioskodawcę i tym samym zwiększenie poziomu ich sprzedaży. Wnioskodawca, jako główny organizator akcji promocyjnych ponosi koszty ich organizacji, w tym koszty nagród i wygranych wydawanych w ramach sprzedaży premiowych i konkursów. Co do zasady, wartość wygranych i nagród rzeczowych będzie przekraczała kwotę 760 zł. Niewykluczone jednak są akcje promocyjne, w których wartość nagrody będzie niższa niż 760 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (postawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy w związku z wydawaniem przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą lub spółek cywilnych, jawnych lub komandytowych, w których wspólnikami są osoby fizyczne, nagród w sprzedaży premiowej albo wygranych w konkursach, Wnioskodawca zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do art. 41 ust. 4 tej ustawy?
  2. Czy w związku z wydaniem przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów będących osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą lub spółek cywilnych, jawnych lub komandytowych, w których wspólnikami są osoby fizyczne, nagród w ramach sprzedaży premiowych oraz wygranych w konkursach, na Wnioskodawcy ciążą obowiązki sporządzania deklaracji podatkowych lub informacji podatkowych stosownie do art. 42 ust. 1a oraz 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego. Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego, wydana zostanie odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, wydając na rzecz Partnerów, będących osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą lub spółek cywilnych, jawnych lub komandytowych, w których wspólnikami są osoby fizyczne, od nagród w ramach sprzedaży premiowych oraz od wygranych w konkursach, nie jest On zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy, otrzymane przez Partnerów nagrody stanowią dla nich przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dochodów osiąganych z tej działalności.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przytoczony przepis w zakresie objętym niniejszym wnioskiem w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza, że płatnik (organizator sprzedaży premiowej lub konkursu) zobowiązany jest do pobrania, od przychodów z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową albo wygranych w konkursie, zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody. Wnioskodawca realizuje swoją sprzedaż za pośrednictwem współpracujących z Wnioskodawcą Partnerów, z którymi ma podpisane umowy o współpracy i którzy dokonują zakupu towarów u Wnioskodawcy celem ich zbycia na rzecz finalnych odbiorców. Organizowane przez Wnioskodawcę akcje promocyjne są kierowane bezpośrednio do Partnerów i dotyczą nabywanych przez Partnerów u Wnioskodawcy materiałów budowalnych. W konsekwencji, udział Partnerów w akcjach promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Akcie promocyjne polegają na wydaniu nagród dla uczestników, którzy spełnią określone kryteria, a tymi jest wskazany w regulaminie akcji promocyjnej wolumen zakupów produktów Wnioskodawcy (sprzedaż premiowa) lub nagradzanie tych Partnerów, którzy w określonym czasie zrealizują określony cel zakupowy np. najwyższy zakup z oferty Wnioskodawcy (konkurs). Istnieje zatem związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy prowadzoną przez Partnerów działalnością gospodarczą, a otrzymaną nagrodą. Udział podmiotów spoza grona Partnerów w akcjach promocyjnych jest wykluczony ze względu na stosowane przez Wnioskodawcę kryteria uczestnictwa w akcjach promocyjnych oraz przyznawania nagród.

W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy wydane na rzecz Partnerów nagrody w sprzedaży premiowej lub wygrane w konkursie stanowią dla nich przychód z działalności gospodarczej.

Powyższy pogląd dotyczący podatkowej kwalifikacji nagród otrzymanych w konkursach i sprzedażach premiowych, w przypadku, gdy ich beneficjentami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a także osoby fizyczne będące wspólnikami spółek osobowych oraz spółek cywilnych, które uczestniczą w takich akcjach promocyjnych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest w ostatnim czasie jednolicie prezentowany w interpretacjach Organów podatkowych.

Na potwierdzenie powyższego, należy wskazać przykładowo na interpretację Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2016 r., Nr DD9.8220 2.151.2015.JQP, zmieniającą interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 marca 2015 r., ITPB1/415-1311/14/MW. Minister Finansów uznając, że nagroda w konkursie skierowanym do kontrahentów organizatora prowadzących działalność gospodarczą, stanowi dla nich przychód z tej działalności podkreślił, że „Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny stwierdza się, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagroda w konkursie zorganizowanym wyłącznie dla osób prowadzących działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Istnieje ścisły związek przyczynowo - skutkowy między prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w zakresie naprawy samochodów a uzyskanym przychodem. Istotne bowiem jest to, że do konkursu mogły przystąpić wyłącznie osoby nabywające części i akcesoria samochodowe na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Gdyby nie działalność gospodarcza, przychód w postaci nagrody rzeczowej z tytułu udziału w konkursie nie mógłby być osiągnięty (...). Dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową”.

Analogiczny pogląd zaprezentował Minister Finansów w interpretacji z dnia 30 listopada 2015 r., Nr DD9.8222.2.41.2015.JQP, w której również uznał, że „Nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranych przez podatnika podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy”.

W odniesieniu zaś do nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej warto wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 lutego 2016 r., Nr IPTPB1/4511-778/15-2/MD, w której Organ podatkowy uznał, że „Jak wynika z wniosku, akcje promocyjne jakie organizuje Wnioskodawca, skierowane są m.in. do osób fizycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, spółek osobowych i spółek cywilnych. Zatem, dla ww. podmiotów gospodarczych uzyskiwane dochody z ww. sprzedaży premiowej będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które winny zostać opodatkowane w ramach tej działalności, zgodnie z wybraną formą opodatkowania”.

Analogicznie jak w przypadku konkursów skierowanych do przedsiębiorców, tak również w odniesieniu do akcji promocyjnych będących sprzedażą premiową, Wnioskodawcy znane są interpretacje Ministra Finansów zmieniające w trybie art. 14e ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) uprzednio wydane interpretacje. Przykładowo, w interpretacji z dnia 11 stycznia 2016 r., DD9.8220.2.130.2015.JQP, Minister Finansów stwierdził, że „Odmienna sytuacja wystąpi natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, nabywające towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tego rodzaju nagrody wyłączone są z zakresu omawianego zwolnienia. Jednocześnie nie są objęte innym zwolnieniem przedmiotowym. Tym samym - w myśl art. 9 ust. 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu. Na gruncie ustawy są kwalifikowane do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Nagrody te podlegają opodatkowaniu według tych samych zasad, jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (art. 9a ust. 1 i 2 ustawy)”.

Warto przy tym wskazać, że powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest spójne z poglądem zaprezentowanym w uchwale 7 sędziów z dnia 25 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 6/06, w której Sąd podkreślił, że: „(...) sprzedaż premiowa, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to sprzedaż konsumencka, jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą”.

Mając na względzie dokonaną analizę oraz przywołane orzecznictwo organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydając na rzecz Partnerów nagrody w ramach sprzedaży premiowych oraz konkursów, nie jest On, jako płatnik, zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagrody stanowią dla Partnerów przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dochodów osiąganych z tej działalności.

Ponadto, mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wydane Partnerom wygrane w konkursach i nagrody w sprzedażach premiowych, stanowią dla nich przychód z działalności gospodarczej i Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobierania podatku od wartości nagród, zatem ma On także obowiązku sporządzania deklaracji podatkowej o pobranym zryczałtowanym podatku, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, Wnioskodawca nie ma także obowiązku sporządzania informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem dotyczy ona wykazywania przychodów z tzw. innych źródeł, nie obejmując tym samym sytuacji, w której dochód odbiorcy stanowi dla Niego dochód z działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie wymieniono m. in. w:

  • pkt 3 - pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • pkt 9 - inne źródła.

Z art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług

Dodać należy, że w świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują m.in. kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Natomiast, w myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze wyżej powołany przepis prawa należy stwierdzić, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w celu intensyfikacji sprzedaży produktów będących w Jego ofercie, organizuje akcje promocyjne skierowane do Partnerów. Mają one charakter motywacyjny i uatrakcyjniają sprzedaż towarów oferowanych przez Wnioskodawcę. W zależności od kryterium wyłaniania beneficjentów nagród, akcje promocyjne spełniają warunki uznania ich za sprzedaż premiową albo konkurs. Zwycięzcy akcji promocyjnych otrzymują nagrody w postaci bonów, wycieczek oraz innych nagród rzeczowych.

Udział Partnerów w organizowanych przez Wnioskodawcę akcjach promocyjnych, będących sprzedażą premiową albo konkursem, pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez Partnerów działalnością gospodarczą. Akcje promocyjne polegają bowiem przykładowo na:

  • wydaniu nagród dla wszystkich uczestników akcji promocyjnej, którzy zrealizują określony w regulaminie sprzedaży premiowej wolumen zakupów produktów Wnioskodawcy (sprzedaż premiowa), albo
  • nagradzaniu tych Partnerów, którzy - rywalizując pomiędzy sobą - w określonym czasie zrealizują najwyższy zakup z oferty Wnioskodawcy (konkursy).

Formy prawne w jakich Partnerzy Wnioskodawcy prowadzą swoje działalności gospodarcze w ramach których dokonują zakupów towarów u Wnioskodawcy to: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki osobowe, spółki cywilne oraz spółki kapitałowe. Wnioskodawca, jako główny organizator akcji promocyjnych ponosi koszty ich organizacji, w tym koszty nagród i wygranych wydawanych w ramach sprzedaży premiowych i konkursów. Co do zasady wartość wygranych i nagród rzeczowych będzie przekraczała kwotę 760 zł. Niewykluczone jednak są akcje promocyjne, w których wartość nagrody będzie niższa niż 760 zł.

Jak wynika z wniosku, akcje promocyjne jakie organizuje Wnioskodawca, skierowane są m.in. do osób fizycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, spółek cywilnych, jawnych lub komandytowych. Zatem, dla ww. podmiotów gospodarczych uzyskiwane dochody z ww. akcji promocyjnych będą stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które winny zostać opodatkowane w ramach tej działalności, zgodnie z wybraną formą opodatkowania. W tej konkretnej sytuacji nie znajduje zastosowania powołane wyżej zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie dotyczy ono nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. jeżeli beneficjentami nagród w akcjach promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę będą osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, spółki cywilne, jawne lub komandytowe, w których wspólnikami są osoby fizyczne, to na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika, wynikające z treści art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodać należy, że osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą winny opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody zgodnie z wybraną formą opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek sporządzania deklaracji podatkowych lub informacji podatkowych, stosownie do art. 42 ust. 1a oraz 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj