Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/4510-1-152/16-6/ŁM
z 4 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2016 r. (data wpływu 19 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (pytanie nr 2) − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 8 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 sierpnia 2016 r.)− o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zaliczenia do wartości początkowej środków trwałych wydatków ponoszonych przez jednostkę realizującą projekt w ramach procesu inwestycyjnego (pytanie nr 1 i 3),
  • amortyzacji środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (pytanie nr 2),
  • zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 4).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Z dniem 01 marca 2016 r. X (zwany dalej Spółką) powołał Jednostkę Realizującą Projekt (zwana dalej JRP) z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014−2020 pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego (…)”. Zadaniem JRP jest przygotowanie projektu, wdrożenie projektu, realizacja i rozliczenie projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, wymogami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014−2020 oraz decyzjami Instytucji Pośredniczącej. Biuro JRP mieści się w siedzibie Spółki. W skład JRP wchodzą:

  • Kierownik JRP,
  • Zastępca Kierownika JRP − Koordynator,
  • Zespół Organizacyjno-Prawny,
  • Zespół Finansowy,
  • Zespół Techniczny.

Spółka w ramach realizacji projektu, dofinansowanego w 75% ze środków unijnych (Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podejmie proces inwestycyjny − modernizacja hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych oraz dokona zakupu 14 szt. tramwajów.

Koszty realizacji projektu obejmują również koszty (dofinansowane w 75% ze środków unijnych):

  1. wykonania studium wykonalności i model,
  2. nadzór inżyniera,
  3. koszty zarządzania projektem (koszty JRP) na które składają się:
    • wynagrodzenia z narzutami składki ZUS kierownika JRP, Z-cy kierownika JRP,
    • dodatki dla pracowników Zespołów JRP (Organizacyjno-Prawny, Finansowy, Techniczny),
    • usługi telekomunikacyjne pracowników JRP,
    • materiały biurowe (papier, zakup pieczątek itp.),
    • delegacje służbowe,
    • zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych: notebook − 2.670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł netto, dysk zewnętrzny − 330 zł netto, program − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto,
    • obsługa prawna,
  4. promocja,
  5. umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzonej przez Spółkę Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na zakup niskopodłogowych tramwajów wraz z załącznikami wraz z doradztwem i formułowaniem ewentualnych odpowiedzi na zadane pytania przez przyszłych oferentów po ogłoszeniu postępowania na zakup nowych tramwajów.

Koszty realizacji projektu wymienione w pkt 1-5 zostaną zaliczone wprost lub rozliczone proporcjonalnie na zwiększenie wartości początkowej poszczególnych środków trwałych: modernizacji hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych oraz na 14 szt. tramwajów.

Spółka zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości otrzymane dofinansowanie zaliczy do rozliczeń międzyokresowych przychodów, które zwiększy stopniowo pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych. Spółka dokonując odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dofinansowanych ze środków unijnych będzie jednoczesnym zapisem równoległym zwiększać pozostałe przychody operacyjne.

Pismem z 8 lipca 2016 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku Spółka wskazała, że pozostała część projektu, tj. 25% jego wartości, będzie finansowana ze środków pozyskanych przez Spółkę w procesie wyboru partnera finansującego projekt. W tym celu zwrócono się do instytucji finansowych (banków) do składania stosownych ofert, celem przygotowania i przedstawienia przez nie, optymalnych dla Spółki struktur finansowania (obejmujących kredyt lub obligacje).

Natomiast w zakresie pytania 4 uzupełniła wniosek o następujące informacje:

  1. umowa o dofinansowanie projektu pn. „System zrównoważonego taboru miejskiego (…)” nie została jeszcze zawarta; w związku z powyższym zaznaczono jako właściwe „zdarzenie przyszłe” w pozycji 71 wniosku,
  2. Beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie w formie zaliczki i/lub refundacji, jako płatność ze środków europejskich. Na obecnym etapie nie przewiduje się współfinansowania z budżetu krajowego,
  3. jak zaznaczono powyżej, na obecnym etapie nie przewiduje się współfinansowania z budżetu krajowego i kwota ta nie została Spółce przekazana,
  4. Płatnikiem dofinansowania jest Instytucja Wdrażająca, w przypadku naszego projektu jest to Centrum (…).

Dodatkowo w dniu 2 sierpnia 2016 r. Spółka wskazała uzupełniając przedmiot wniosku o zaistniały stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Pytanie numer 1 dotyczy zaistniałego stanu faktycznego

(wykonanie studium wykonalności i model – w trakcie realizacji; nadzór inżyniera – będzie realizowane w 2017 r.; koszty zarządzania projektem – w trakcie realizacji; promocja – będzie realizowana w latach 2017-2018; umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzanej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów – w trakcie realizacji).

Pytanie numer 2 dotyczy zdarzenia przyszłego

Pytanie numer 3 dotyczy zaistniałego stanu faktycznego

Pytanie numer 4 dotyczy zdarzenia przyszłego

Uzupełnienie do pytania 2a) wezwania nr ILPB4/4510-l-152/16-2/ŁM z dnia 04 lipca 2016 r., Umowa o dofinansowanie projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego (…)” podpisana zostanie po pozytywnej weryfikacji wniosku o dofinansowanie i innych dokumentów aplikacyjnych przez Instytucję Wdrażającą.

Umowa zostanie zawarta na podstawie:

  1. ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146 z późn. zm.);
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.);
  3. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.320 z dnia 20 grudnia 2013 r., z późn. zm.);
  4. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r, w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.281 z dnia 20 grudnia 2013 r z późn. zm.);
  5. rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) Nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz.U.UE.L.2014.138.5 z dnia 13 maja 2014 r., z późn. zm.);
  6. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) Nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych i komunikacyjnych w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz.U.UE.L.2014.223.7 z dnia 29 lipca 2014 r.);
  7. Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 8 stycznia 2014 r., zatwierdzonej przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r.;
  8. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zwartego dalej „PO IiŚ”, przyjętego uchwalą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r., zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 16 grudnia 2014 r. (znak C 2014/10025) oraz Szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zwanego dalej „SzOOP POIiŚ 2014-2020”;

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy następujące koszty dotyczące realizacji projektu unijnego dofinansowane ze środków unijnych jak również pokryte ze środków własnych:
    • wykonania studium wykonalności i model,
    • nadzór inżyniera,
    • koszty zarządzania projektem (koszty JRP) na które składają się wynagrodzenia z narzutami składki ZUS kierownika JRP, Z-cy kierownika JRP oraz dodatki dla pracowników Zespołów JRP (Organizacyjno-Prawny, Finansowy, Techniczny); usługi telekomunikacyjne pracowników JRP; materiały biurowe (papier, zakup pieczątek itp.); delegacje służbowe; zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych (notebook − 2 670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł; dysk zewnętrzny − 330 zł netto, oprogramowanie − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto); obsługa prawna,
    • promocja,
    • umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzanej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów,
    powiększają wartość początkową środków trwałych: modernizacja hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych, 14 szt. tramwajów?
  2. Czy amortyzacja środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (75% wartości) będzie stanowić koszt uzyskania przychodów od momentu przekazania środków trwałych do używania?
  3. Czy zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych (notebook − 2.670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł netto, dysk zewnętrzny − 330 zł netto, oprogramowanie − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto) o wartości poniżej 3.500 zł stanowią odrębne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, czy też powiększają wartość początkową środków trwałych, tj.: modernizację hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych, 14 szt. tramwajów?
  4. Czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podatkowy, który jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 1 i 3 oraz 4 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi z 4 sierpnia 2016 r. nr ILPB4/4510-1-152/16-5/ŁM oraz nr ILPB4/4510-1-152/ 16-7/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy amortyzacja środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (75% wartości) nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu od momentu przekazania środka trwałego do używania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.): kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiągniętymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznawanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  • został właściwie udokumentowany;
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Rozpatrując kwestię ujęcia w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a−16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ww. ustawy: amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

− o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzona przez niego działalnością gospodarcza albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W niniejszej sprawie, jako że Spółka otrzymuje dofinansowanie ze środków unijnych na modernizację i zakup środków trwałych, zastosowanie znajdzie wyłączenie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a−16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przepisu tego wynika, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego, która sfinansowana została otrzymanym wsparciem finansowym, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności. Pozostała część niezwróconych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów przez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Należy zwrócić uwagę, że częściowe sfinansowanie modernizacji i zakupu środków trwałych środkami w postaci zwrotu poniesionych wydatków pozostaje bez wpływu na ustaloną wartość początkową.

Zatem wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres powołanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując − amortyzacja środków trwałych (określonych w interpretacji indywidualnej o nr ILPB3/4510-1-152/16-5/ŁM) w części sfinansowanej ze środków unijnych (75% wartości) nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu od momentu przekazania środka trwałego do używania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj