Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-336/16-1/MG
z 23 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2016 r. (data wpływu 10 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z 19 lipca 2016 r. (data wpływu 22 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości należącej do dłużnika – spółki akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości należącej do dłużnika – spółki akcyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z 19 lipca 2016 r. (data wpływu 22 lipca 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 lipca 2016 r. znak: IBPP1/4512-336/16/DK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - prowadzi postępowania egzekucyjne przeciwko dłużnikowi - spółce akcyjnej. W toku prowadzonych postępowań egzekucyjnych wierzyciele złożyli wnioski o prowadzenie egzekucji z nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym dłużnika. Nieruchomości, z których ma być prowadzone postępowanie egzekucyjne objęte są trzema księgami wieczystymi i składają się łącznie z ośmiu działek gruntu:

  1. … (obejmująca działkę gruntu 1321/20),
  2. … (obejmująca działkę gruntu 1318/19),
  3. … (obejmująca działki gruntu: 744/13, 733/9, 735/10, 739/12, 737/11, 746/14).

Przedmiotowe nieruchomości stanowią działkę gruntu o łącznej powierzchni 1 ha 74 a 74 m2 i są zabudowane następującymi budynkami:

  • Budynek biurowy z łącznikiem o pow. 1752,00 m2,
  • Hala elektroniki o pow. 1540,00 m2,
  • Hala produkcyjno-magazynowa o pow. 1704,86 m2,
  • Budynek stacji transformatorowej o pow. 76,40 m2,
  • Magazyn materiałów łatwopalnych o pow. 73,40 m2,
  • Budynek brygady remontowo budowlanej o pow. 215,60 m2,
  • 3 Wiaty magazynowe o łącznej powierzchni 630,00 m2,
  • Magazyn metalowy o pow. 306,00 m2,
  • Budynek portierni o pow. 14,10 m2.

Zabudowanie poszczególnych działek przedstawia się jak poniżej:

1. …

  1. 744/13 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą produkcyjno-magazynową o pow. 1704,86 m2,
  2. 733/9 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą elektroniki o pow. 1540 m2 oraz wiatą magazynową o pow. 210 m2,
  3. 735/10 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą elektroniki o pow. 1540 m2 oraz wiatą magazynową o pow. 210 m2,
  4. 739/12 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą elektroniki o pow. 1540 m2 oraz wiatą magazynową o pow. 210 m2,
  5. 737/11 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą elektroniki o pow. 1540 m2 oraz wiatą magazynową o pow. 210 m2,
  6. 746/14 - zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem o pow. 1752 m2 oraz halą produkcyjno-magazynową o pow. 1704,86 m2 oraz budynkiem portierni o pow. 14.10 m2.

2. …

  1. 1318/19 - zabudowana budynek murowany, magazyn materiałów łatwopalnych, budynek murowany, stacji transformatorowej, budynek murowany, portiernia nr 2,


3. …

  1. 1321/10 - niezabudowana, przeznaczenie 8S-MNUII (tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowe, obejmującą zabudowę 1-rodzinną i usługową), 8S-PUI (tereny produkcyjno-usługowe obejmujące obiekty produkcyjne, magazynowo składowe oraz usługowe).

Każdy z budynków jest trwale związany z gruntem.

  1. Budynek biurowy z łącznikiem - PKOB 1220
  2. Hala elektroniki (magazynowa) - PKOB 1252
  3. Budynek stacji transformatorowej - PKOB 2224
  4. Magazyn materiałów łatwopalnych - PKOB 1252
  5. Budynek brygady budowlanej - PKOB 1252
  6. Wiaty magazynowe - PKOB 1252
  7. Magazyn metalowy - PKOB 1252

Budynki zostały wybudowane w różnych okresach najprawdopodobniej w latach 1988-1990. Na zlecenie Wnioskodawcy sporządzony został operat szacunkowy nieruchomości, z którego wynika, że budynki znajdują się w dobrym stanie technicznym. Ostatni stwierdzony remont został zakończony w 2008 r. Opisana powyżej zabudowana nieruchomość ma być przedmiotem licytacji prowadzonej w ramach wyszczególnionych postępowań egzekucyjnych.

Z uzyskanych informacji wynika, że:

  1. Dłużnik jest podatnikiem podatku VAT.
  2. Od 2011 roku nieruchomość znajduje się w posiadaniu osoby trzeciej na podstawie umowy najmu.
  3. Od 2011 roku dłużnik osiąga dochody z tytułu najmu nieruchomości (przedmiotem najmu się wszystkie działki oraz wszystkie budynki mające być przedmiotem sprzedaży).
  4. Zbycie budynków nie będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia (odnosi się to do wszystkich budynków mających być przedmiotem sprzedaży).
  5. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  6. Nieruchomość z zabudowaniami została nabyta przez dłużnika w roku 2004 w ramach postępowania upadłościowego od syndyka masy upadłości - dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Budynek brygady remontowo-budowlanej znajduje się na działce nr 733/9.
  2. Przedmiotem dostawy będą 3 wiaty magazynowe. Pierwsza z nich znajduje się na działkach: 739/12 oraz 737/11. Druga z nich znajduje się na działkach 737/11 oraz 735/10. Trzecia z nich znajduje się na działkach: 735/10 oraz 733/9.
  3. Magazyn metalowy znajduje się na działce 1318/19.
  4. Na działce nr 1318/19 znajdują się magazyn metalowy, magazyn materiałów łatwopalnych, budynek murowany stacji transformatorowej, budynek murowany portierni nr 2.

  1. Dłużnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od sierpnia 1999 r.
  2. Dłużnik prowadzi działalność od sierpnia 1999 r. w zakresie PKD 10.89.Z - Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana oraz PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
  3. Na pytanie tut. organu: „Z opisu sprawy wynika, że nieruchomość z zabudowaniami została nabyta przez dłużnika w roku 2004 w ramach postępowania upadłościowego od syndyka masy upadłości – dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu.

Należy zatem wskazać:

  1. Co było przyczyną, że dłużnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu ww. nieruchomości? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki i każdego obiektu budowlanego (ze wskazaniem działki na której się znajduje).
  2. Czy dostawa na rzecz dłużnika w 2004 r. opisanej we wniosku nieruchomości była czynnością korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów, czy też nie była czynnością podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem – jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki i każdego obiektu budowlanego (ze wskazaniem działki na której się znajduje).
  3. Czy dostawa ww. nieruchomości na rzecz dłużnika była udokumentowana fakturą VAT, jeśli nie to dlaczego?
  4. Jaka była dokładna data (dzień, miesiąc, rok) nabycia przez dłużnika ww. nieruchomości?, Wnioskodawca odpowiedział:

„a) Ponieważ przy sprzedaży nieruchomości podatek nie został naliczony. Powyższe stwierdzenie dotyczy wszystkich działek oraz każdego obiektu budowlanego.

b) Dostawa na rzecz dłużnika nieruchomości zwolniona była z podatku VAT na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów art. 7 ust. l pkt 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Powyższe stwierdzenie dotyczy wszystkich działek oraz każdego obiektu budowlanego. 

c) Z informacji uzyskanych od Dłużnika dostawa nieruchomości udokumentowana była fakturą VAT.

d) Datą nabycia nieruchomości był 12 sierpnia 2003 r.”


4. a) Wszystkie wskazane obiekty będą w momencie dostawy stanowiły budynki w rozumieniu ustawy Prawo budowlane oraz budynki w rozumieniu PKOB.

b) Symbole tych budynków to: PKOB 2224 dla budynku murowanego stacji transformatorowej, PKOB 1274 dla budynku murowanego portierni nr 2 zlokalizowanego na działce 1318/19, PKOB 1274 dla budynku portierni zlokalizowanego na działce 746/14.

c) Wszystkie te obiekty są trwale związane z gruntem.


5. a) Informacja o remoncie w 2008 r. dotyczy wszystkich obiektów budowlanych wskazanych we wniosku.

b) Wydatki poniesione na ww. remont stanowiły wydatki na ulepszenie budynku, które były równe bądź wyższe niż 30% wartości początkowej budynku.

6. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Jeśli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie poszczególnych obiektów budowlanych stanowiących przedmiot wniosku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej danego obiektu to należy wskazać:

  1. Które obiekty budowlane i zlokalizowane na jakiej działce zostały ulepszone?
  2. Kiedy ulepszenia miały miejsce i kiedy (proszę o podanie daty) dany obiekt po jego ulepszeniu został oddany do użytkowania?
  3. Czy w stosunku do tych wydatków dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  4. Czy ww. obiekty budowlane w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez dłużnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat?

Należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu budowlanego (ze wskazaniem działki na której się znajduje).”, Wnioskodawca wskazał:

„a) Wszystkie obiekty budowlane zostały ulepszone.

b) Ulepszenia miały miejsce przez cały rok 2008, a obiekty zostały oddane do użytkowania w grudniu 2008 r.

c) Tak dla wszystkich.

d) Tak dla wszystkich.”

7. Wszystkie działki wraz z budynkami były wykorzystywane przez Dłużnika na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie PKD 10.89.Z - Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana (części produkcyjno-magazynowe oraz zaplecze biurowe).

8. Wszystkie budynki były przedmiotem najmu zgodnie z umową od dnia 28 stycznia 2009 r. do dnia 20 czerwca 2011 r., następnie zaś na podstawie umowy z kolejnym Najemcą od dnia 21 czerwca 2011 r.

9. Pierwsze zajęcie wszystkich obiektów budowlanych będących przedmiotem wniosku nastąpiło w dniu 1 października 2005 r.

10. W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu: „Do jakich czynności dłużnik wykorzystywał działki zabudowane wraz z posadowionymi na nich budynkami w całym okresie ich posiadania, tj.:

  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdej działki i każdego budynku (ze wskazaniem działki na której się znajduje).”, Wnioskodawca wskazał, że do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

11. Działka niezabudowana wykorzystywana była wyłącznie do czynności opodatkowanych.

12. Na pytanie tut. organu: „Jeśli działka niezabudowana nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, to należy wskazać jakim czynnościom służyła (np. zwolnionym, niepodlegającym opodatkowaniu, mieszanym – jakim?)?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Nie dotyczy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż licytacyjna nieruchomości w opisanym powyżej stanie sprawy będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej sprzedaż licytacyjna nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług. Zgodnie z art. 18 ustawy organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Z treści niniejszego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne oparte na przepisach procesowych działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Z kolei obowiązki płatnika zostały określone w art. 8 Ordynacji Podatkowej. Zgodnie z tym przepisem płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Z powyższych przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem VAT, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Z kolei w przypadku gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o VAT i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej wszelkich okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT. Mając na uwadze wskazany w niniejszej sprawie stan faktyczny, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że przedmiotowa transakcja będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 a także art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 5 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy, w szczególności w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a.) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b.) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zatem dostawa budynków, spełniających określone w przepisach warunki, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. - art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 a) ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 ustawy, pod warunkiem że: a.) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b.) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Należy przy tym podkreślić, że warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazując na powyższe zwolnienia przedmiotowe należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części na tym gruncie posadowionych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Zdaniem Wnioskodawcy, w rozpatrywanym stanie sprawy zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Rozpatrując podstawy do zastosowania w niniejszym przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy w pierwszej kolejności wskazać, że konstrukcja tego przepisu tworzy podstawową regułę, z której wynika, że każda dostawa budynków, budowli lub ich części, dokonywana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia podlega zwolnieniu od podatku.

Natomiast każda dostawa tych towarów dokonywana w okresie przed pierwszym zasiedleniem, w ramach pierwszego zasiedlenia lub w ciągu 2 lat od pierwszego zasiedlenia podlega opodatkowaniu. Z tego względu kluczowe jest ustalenie tego, kiedy dochodzi do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania budynków, budowli lub ich części w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich: 1. wybudowaniu lub 2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Dokonując analizy wskazanych powyżej przesłanek Wnioskodawca wskazuje, że w stosunku do przedmiotowej nieruchomości dłużników nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu. Nadto ostatni remont przekraczający 30% wartości początkowej obiektu został zakończony w 2008 r. Co więcej, od roku 2009 nieruchomość była w posiadaniu osoby trzeciej na podstawie umowy najmu, a następnie na podstawie kolejnej umowy najmu od 2011 była w posiadaniu innej osoby trzeciej które to strony również nie dokonywały tego rodzaju ulepszeń. Jednocześnie, dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie budynków przekraczające 30% ich wartości początkowej w 2008 roku (ostatni stwierdzony remont budynku) - to z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 43 ust. 7a ustawy, przedmiotowego warunku (30% ulepszenia) nie stosuje się w rozpatrywanym przypadku. Budynki były bowiem na podstawie umów najmu wykorzystywane przez dłużnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Reasumując, w rozpatrywanym stanie faktycznym sprzedaż licytacyjna nieruchomości zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczania i odprowadzania podatku. 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu), budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Tym samym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu dokonywane przez podatnika stanowi odpłatną dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1 ze zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami ww. Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku „w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu”. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Należy w tym miejscu zauważyć, że takie rozumienie pojęcia „pierwszego zasiedlenia” odnosi się do art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT tj. do użytkowania przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek/budowla zostanie ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej obiektu.

W takim bowiem przypadku decydujące znaczenie do rozstrzygnięcia czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, ma kwestia oddania budynku/budowli po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 1, pkt 2, pkt 3 oraz pkt 3a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

3a) obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nieklasyfikowane jako budynki.

Należy mieć na uwadze, że Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych obejmuje obiekty budowlane, przez które rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi postępowania egzekucyjne przeciwko dłużnikowi – spółce akcyjnej. W toku prowadzonych postępowań egzekucyjnych wierzyciele złożyli wnioski o prowadzenie egzekucji z nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym dłużnika. Nieruchomości, z których ma być prowadzone postępowanie egzekucyjne składają się łącznie z ośmiu działek gruntu oznaczonych numerami 744/13, 733/9, 735/10, 739/12, 737/11, 746/14, 1318/19 i 1321/10. Z tego działki nr 744/13, 733/9, 735/10, 739/12, 737/11, 746/14, 1318/19 są działkami zabudowanymi. Natomiast działka nr 1321/10 jest działką niezabudowaną.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działka nr 744/13 jest zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem oraz halą produkcyjno-magazynową. Działka nr 733/9 zabudowana jest budynkiem biurowym z łącznikiem, budynkiem brygady remontowo-budowlanej, halą elektroniki i częścią wiaty magazynowej. Działka nr 735/10 zabudowana jest budynkiem biurowym z łącznikiem, halą elektroniki oraz częściami dwóch wiat magazynowych. Działka nr 739/12 jest zabudowana budynkiem biurowym, halą elektroniki oraz częściami dwóch wiat magazynowych. Działka nr 737/11 jest zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem, halą elektroniki oraz częścią wiaty magazynowej. Działka nr 746/14 jest zabudowana budynkiem biurowym z łącznikiem, halą produkcyjno-magazynową oraz budynkiem portierni. Działka nr 1318/19 jest zabudowana magazynem metalowym, magazynem materiałów łatwopalnych, budynkiem murowanym stacji transformatorowej, budynkiem murowanym portierni nr 2.

Wszystkie wskazane obiekty będą w momencie dostawy stanowiły budynki w rozumieniu ustawy Prawo budowlane w rozumieniu PKOB. Wszystkie te obiekty są trwale z gruntem związane. Pierwsze zajęcie wszystkich obiektów budowlanych będących przedmiotem wniosku nastąpiło 1 października 2005 r. Wszystkie obiekty budowlane zostały ulepszone. Ulepszenia miały miejsce przez cały rok 2008, a obiekty zostały oddane do użytkowania w grudniu 2008 r. Wszystkie budynki były przedmiotem najmu zgodnie z umową od dnia 28 stycznia 2009 r. do dnia 20 czerwca 2011 r. Następnie zaś na podstawie umowy z kolejnym najemcą od dnia 21 czerwca 2011 roku dłużnik osiąga dochody z tytułu najmu nieruchomości (przedmiotem najmu są wszystkie działki oraz wszystkie budynki mające być przedmiotem sprzedaży).

Jak już wcześniej wskazano, dla dostawy nieruchomości – budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w oparciu o jedną z dwóch podstaw prawnych: art. 43 ust. 1 pkt 10 lub też pkt 10a ustawy. Jednakże dla zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy istotne jest, czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem, czy też nie.

Odnosząc się do opodatkowania dostawy wskazanych w opisie sprawy obiektów budowlanych tj. budynku biurowego z łącznikiem, hali produkcyjno-magazynowej, budynku brygady remontowo-budowlanej, hali elektroniki, trzech wiat magazynowych, budynku portierni, magazynu metalowego, magazynu materiałów łatwopalnych, budynku murowanego stacji transformatorowej, budynku murowanego portierni nr 2 należy zauważyć, że w sytuacji gdy dany budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu, do pierwszego zasiedlenia nie dojdzie wskutek użycia (wykorzystania) budynku w prowadzonej działalności.

W takim bowiem przypadku dla rozstrzygnięcia czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie danego budynku istotne znaczenie ma kwestia oddania budynku po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem).

W przedmiotowej sprawie budynek biurowy z łącznikiem, hala produkcyjno-magazynowa, budynek brygady remontowo-budowlanej, hala elektroniki, 3 wiaty magazynowe, budynek portierni, magazynu metalowego, magazynu materiałów łatwopalnych, budynku murowanego stacji transformatorowej, budynku murowanego portierni nr 2 zostały ulepszone w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w 2008 r. a od dnia 28 stycznia 2009 r. do 20 czerwca 2011 r. wszystkie budynki były przedmiotem najmu i następnie zaś na podstawie umowy z kolejnym najemcą od dnia 21 czerwca 2011 r. Zatem w stosunku do budynku biurowego z łącznikiem, hali produkcyjno-magazynowej, budynku brygady remontowo-budowlanej, hali elektroniki, trzech wiat magazynowych, budynku portierni, magazynu metalowego, magazynu materiałów łatwopalnych, budynku murowanego stacji transformatorowej, budynku murowanego portierni nr 2 doszło po ulepszeniu do ich pierwszego zasiedlenia bowiem zostały one oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi gdyż zostały oddane w najem w 2009 r. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą wskazanych budynków nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa budynku biurowego z łącznikiem, hali produkcyjno-magazynowej, budynku brygady remontowo-budowlanej, hali elektroniki, trzech wiat magazynowych, budynku portierni, magazynu metalowego, magazynu materiałów łatwopalnych, budynku murowanego stacji transformatorowej, budynku murowanego portierni nr 2 będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W tej sytuacji badanie przesłanek dla zwolnienia od podatku VAT dostawy budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT jest bezzasadne, gdyż zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT mogą być objęte tylko budynki, budowle lub ich części nieobjęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego działek gruntu nr 744/13, 733/9, 735/10, 739/12, 737/11, 746/14 i 1318/19 również będzie objęta zwolnieniem od podatku.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest również kwestia zwolnienia od podatku VAT dostawy prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 1321/10.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży licytacyjnej przez Wnioskodawcę ma być prawo użytkowania wieczystego działki nr 1321/10. Działka 1321/10 jest niezabudowana, przeznaczenie 8S-MNUII (tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowe, obejmująca zabudowę 1-rodzinną i usługową), 8S-PUI (tereny produkcyjno-usługowe obejmujące obiekty produkcyjne, magazynowo składowe oraz usługowe).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Tym samym należy podkreślić, że zwolnione od podatku od towarów i usług w świetle powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.:

  1. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany;
  2. teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że działka nr 1321/10 stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę mieszkaniowo-usługową oraz produkcyjno-usługową tym samym spełnia definicję terenu budowlanego w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zatem planowana dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu działki nr 1321/10 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Rozważenia wymaga w tej sytuacji kwestia czy dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu działki nr 1321/10 może być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wniosku wynika, że działka niezabudowana 1321/10 była wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Tym samym dostawa prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1321/10 nie będzie również objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż nie była ona wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Ze względu na to, że dla tej dostawy w przepisach ustawy oraz przepisach wykonawczych nie zostały przewidziane inne zwolnienia od podatku lub obniżone stawki podatku, będzie ona podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż licytacyjna nieruchomości zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczania i odprowadzania podatku, należało uznać za nieprawidłowe. W przedmiotowej sprawie zbycie budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego działek gruntu nr 744/13, 733/9, 735/10, 739/12, 737/11, 746/14 i 1318/19, na których przedmiotowe budynki są posadowione podlega zwolnieniu od podatku VAT wyłącznie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie zaś zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Natomiast dostawa prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1321/10 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT lecz podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dołączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Zatem dokumenty te nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj