Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4515-58/16-4/MZ
z 23 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 3 czerwca 2016 r. Nr IPPB4/4511-523/16-2/AK i Nr IPPB2/4515-58/16-2/MZ (data nadania 6 czerwca 2016 r., data doręczenia 7 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


21.10.2011 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali od teściów darowiznę w postaci mieszkania. W związku z tym, iż Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną i na rencie i po kolejnej operacji jej stan zdrowia bardzo się pogorszył, nie mogła chodzić, byli zmuszeni sprzedać w/w mieszkanie przed upływem pięciu lat od momentu przekazania darowizny, mimo iż byli zwolnieni z podatku od darowizn na podstawie art. 4a, art. 9, art. 14, art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zmianami). Mieszkanie znajdowało się na 4 pietrze bez windy, w związku z czym Wnioskodawczyni była „niewolnikiem” własnego domu, bez możliwości wyjazdu nawet na rehabilitację, więc musieli przedsięwziąć jakieś kroki.


27.03.2014 r. zawarli umowę na zakup domu do wykończenia od Firmy X.


18.04.2014 r. podpisali umowę przedwstępną na sprzedaż mieszkania.


W związku z tym, że kupujący mieszkanie czekali na nie kilka miesięcy (aż wykończą dom) i że sami zaciągali kredyt hipoteczny, wpłacili na rzecz Wnioskodawczyni i jej męża tylko symboliczną zaliczkę.


12.05.2014 r. Wnioskodawczyni z mężem zaciągnęli kredyt hipoteczny na dom. 15.05.2014 r. został podpisany akt notarialny na zakup domu w B.


24.09.2014 r. Wnioskodawczyni z mężem podpisała akt notarialny na sprzedaż mieszkania w P.


Do tego czasu wykończyli dom i opuścili mieszkanie przy K.


Pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. Nr IPPB4/4511-523/16-2/AK i Nr IPPB2/4515-58/16-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez:


  1. Doprecyzowanie stanu faktycznego o następujące informacje:
    • Czy Wnioskodawczyni z tytułu nabycia darowizny lokalu mieszkalnego korzystała z ulgi zawartej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
    • Czy środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zostały w całości przeznaczone na nabycie nowego domu w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu potwierdzonym na pobyt stały, wyniesie 5 lat.
    • Czy przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego został przeznaczony na zakup i wykończenie domu, w którym Wnioskodawczyni realizuje własne cele mieszkaniowe, poprzez osobiste zamieszkiwanie w tym domu, czy też cele mieszkaniowe będą realizować inne osoby? Proszę dokładnie wyjaśnić cel zakupu domu.
    • Czy między małżonkami panuje ustrój wspólności majątkowej?
  2. Przeformułowanie pytania podatkowego Nr 2.

Należy wyjaśnić, że treść pytania powinna być związana z indywidualna sprawą Wnioskodawczyni i dotyczyć prawa podatkowego podlegających interpretacji indywidualnej oraz powinna być przedstawiona w sposób jasny, konkretny i adekwatny do zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Celem interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest wyjaśnienie obowiązków podatkowych podatnika wynikających z przepisów prawa. Przedmiotem interpretacji może być powstanie obowiązku podatkowego, zobowiązania podatkowego lub możliwość skorzystania przychodu ze zwolnienia przedmiotowego. Natomiast tutejszy organ nie posiada uprawnień i kompetencji do udzielania odpowiedzi na pytanie, czy raty za hipotekę wliczają się w wydatki na zakup domu.

Przedmiotem interpretacji może być pytanie dotyczące skutków podatkowych z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego lub przeznaczenie środków ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, tj. czy przeznaczenie środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na spłatę rat kredytu hipotecznego, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) updof? Czy dochód jest zwolniony z opodatkowania, w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe?

  1. Przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2.

Wnioskodawczyni w terminie ustawowym złożyła uzupełnienie do wniosku, wskazując, że:

  • Z tytułu nabycia darowizny lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni korzystała z ulgi na podstawie art. 4a, art. 9, art. 14, art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zmianami).
  • Środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zostały w całości przeznaczone na spłatę ratalną kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nowego domu oraz na jego wykończenie, łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku na pobyt stały wyniesie 5 lat.
  • Przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego został w całości przeznaczony na zakup i wykończenie domu, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje wraz z mężem i córką.
  • Jeżeli chodzi o cel zakupu domu to: Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną, mieszkanie znajdowało się na 4 piętrze bez windy, Wnioskodawczyni stan zdrowia bardzo się pogorszył, miała (ma) kłopoty z poruszaniem się, 4 – piętro uniemożliwiało jej samej poruszanie się nawet na rehabilitację. Musieli powziąć pewne kroki, aby Wnioskodawczyni nie była niewolnikiem domu. W chwili obecnej Wnioskodawczyni jest przed kolejną operacją, która zakończy się stałym korzystaniem z wózka inwalidzkiego i dlatego Wnioskodawczyni wie, że była to dobra decyzja i w samą porę.
  • Między Wnioskodawczynią a mężem panuje ustrój wspólnoty majątkowej.
  • Przeformułowano pytanie oraz przedstawiono własne stanowisko w sprawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy mimo zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni będzie musiała płacić podatek dochodowy i od darowizny mimo iż cała kwota została przeznaczona na dom?
  2. Czy przeznaczenie środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na spłatę rat kredytu hipotecznego na nowy dom, będą podlegały zwolnieniu na podst. art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 2?
  3. Czy dochód jest zwolniony z opodatkowania w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, cała kwota ze sprzedaży mieszkania została wykorzystana na zakup i wykończenie domu ze stanu surowego zamkniętego.


Połowa tej kwoty to spłata kredytu hipotecznego w poszczególnych miesięcznych ratach (wydruk z P. potwierdzony przez Bank z ich konta wspólnego), druga połowa to materiały budowlane przeznaczone na wykończenie domu.


Według dat aktów notarialnych Wnioskodawczyni z mężem najpierw kupili dom, a potem sprzedali mieszkanie. Byli zmuszeni tak postąpić, aby mieć gdzie mieszkać. Sprzedaż mieszkania i zakup domu i to w stanie surowym nie był przypadkiem ani kaprysem. Będąc „więźniem” własnego mieszkania Wnioskodawczyni musiała zaciągnąć kredyt i kupić dom, który mogą przystosować dla osoby niepełnosprawnej.


Wnioskodawczyni uważa, iż nie powinni płacić podatku od darowizny, gdyż po sprzedaży mieszkania całą kwotę przeznaczyli na zakup domu (raty kredytu) i jego wykończenie do stanu mieszkalnego. W domu tym zamieszkiwać będą dożywotnio.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje − przy nabyciu w drodze darowizny − z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy − z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Według art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9 637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej.

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy, jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadających od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 do I grupy podatkowej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w 2011 r. wraz z mężem otrzymała od teściów darowiznę w postaci mieszkania. Wnioskodawczyni w uzupełnieniu do wniosku wskazała, że z tytułu nabycia powyższej darowizny korzystała z ulgi na podstawie art. 4a, art. 9, art. 14, art. 15 i art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W powyższej sprawie nie było możliwości zastosowania zwolnienie od podatku w stosunku do Wnioskodawczyni, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, gdyż podstawowym kryterium uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest zakwalifikowanie obdarowanego jako jednej z osób wymienionych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę (…). Wśród osób wymienionych w tym przepisie ustawodawca nie wskazał synowej, zięcia oraz teściów stąd nabycie przez te osoby majątku, np. na podstawie umowy darowizny nie mogło korzystać z ww. zwolnienia.


Stosownie do art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, ulga, o której wyżej mowa, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.


Jednakże, w myśl postanowień art. 16 ust. 7 omawianej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Pomimo nie sprecyzowania w akcie prawnym, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. Dla spełnienia tej przesłanki nie wystarczy zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Będzie nią również zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości.

Podkreślić należy, że powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi obdarowany z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.

A zatem należy wskazać, iż zbycie przez Wnioskodawczynię mieszkania z uwagi na stan jej zdrowia (mieszkanie znajdowało się na 4 piętrze, Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną, na rencie, po kolejnej operacji stan zdrowia się pogorszył, ma problemy z chodzeniem), stanowi konieczność zmiany warunków mieszkaniowych.

Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia - środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz aby łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzony był zameldowaniem na pobyt stały i wynosił 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 21.10.2011 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymali od teściów darowiznę w postaci mieszkania przy ul. K. w P. W związku z tym, iż Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną i na rencie i po kolejnej operacji jej stan zdrowia bardzo się pogorszył, nie mogła chodzić, byli zmuszeni sprzedać w/w mieszkanie przed upływem pięciu lat od momentu przekazania darowizny, mimo iż byli zwolnieni z podatku od darowizn na podstawie art. 4a, art. 9, art. 14, art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zmianami). Mieszkanie znajdowało się na 4 pietrze bez windy, w związku z czym Wnioskodawczyni była „niewolnikiem” własnego domu, bez możliwości wyjazdu nawet na rehabilitację, więc musieli przedsięwziąć jakieś kroki. 27.03.2014 r. została zawarta umowa na zakup domu do wykończenia od Firmy X.. 18.04.2014 r. podpisano umowę przedwstępną na sprzedaż mieszkania. W związku z tym, że kupujący mieszkanie czekali na nie kilka miesięcy (aż wykończą dom) i że sami zaciągali kredyt hipoteczny, wpłacili na rzecz Wnioskodawczyni i jej męża tylko symboliczną zaliczkę. 12.05.2014 r. Wnioskodawczyni z mężem zaciągnęli kredyt hipoteczny na dom. 15.05.2014 r. został podpisany akt notarialny na zakup domu w B.. 24.09.2014 r. Wnioskodawczyni z mężem podpisała akt notarialny na sprzedaż mieszkania w P.. Do tego czasu wykończyli dom i opuścili mieszkanie przy K.. Z przesłanego uzupełnienia wynika, że z tytułu nabycia darowizny lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni korzystała z ulgi na podstawie art. 4a, art. 9, art. 14, art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89 ze zmianami). Środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zostały w całości przeznaczone na spłatę ratalną kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nowego domu oraz na jego wykończenie, łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku na pobyt stały wyniesie 5 lat.


Nie można uznać jednak za spełniony drugi z warunków, o którym mowa w tym przepisie, a mianowicie przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie nowego budynku mieszkalnego.


Wnioskodawczyni wskazała, że środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zostały w całości przeznaczone na spłatę ratalną kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nowego domu oraz na wykończenie domu.


W rezultacie, w omawianej sprawie, Wnioskodawczyni utraciła prawo do ulgi zawartej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ środki uzyskane ze sprzedaży zostały przeznaczone na spłatę kredytu hipotecznego oraz na wykończenie domu, a nie na nabycie nowego domu (mieszkania). Przepis art. 16 ust. 7 nie przewiduje zachowania prawa do ulgi w takim przypadku. Tym samym, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn, zgodnie z art. 15 ustawy, dla nabywcy zaliczonego do I grupy podatkowej, po odjęciu kwoty wolnej/kwot wolnych, która w tym przypadku wynosi 9.637 zł, od jednego darczyńcy. Dodatkowo należy nadmienić, że jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj