Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-325/16-6/AP
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § l i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 7 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.), 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.) oraz 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 31 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
  • nieprawidłowe – w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania sprzedaży towarów i usług uczestnikom akcji promocyjnej za symboliczną złotówkę (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę oraz w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania sprzedaży towarów i usług uczestnikom akcji promocyjnej za symboliczną złotówkę. Powyższy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 7 lipca 2016 r., 10 sierpnia 2016 r. oraz 29 sierpnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz potwierdzenie wpłaty dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku od osób prawnych i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zajmuje się szeroko rozumianym marketingiem i organizowaniem konkursów, loterii promocyjnych, sprzedaży premiowych i innych akcji promocyjnych na zlecenie swoich klientów.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności zamierza realizować akcje promocyjne na zlecenie klienta (dalej: Klient) polegające na tym, że uczestnicy danej akcji promocyjnej, którzy nabędą produkty lub usługi Klienta o określonej wartości w okresie trwania akcji będą uprawnieni do zakupu dodatkowych towarów lub usług za symboliczną złotówkę (powiększoną o należny podatek VAT). Akcja promocyjna ma więc na celu promocję produktów lub usług Klienta i zwiększenie jego obrotu oraz przychodu z tytułu sprzedaży produktów objętych akcją promocyjną. Promocyjne towary lub usługi, które uczestnicy promocji będą mogli nabyć za „złotówkę” będą towarami lub usługami z katalogu handlowego Klienta, ale mogą to być również towary lub usługi o charakterze promocyjnym (np. sprzęt AGD, RTV, sprzęt elektroniczny, udział w wydarzeniu, udział w wycieczce itp.). Celem jest bowiem premiowanie kupujących za dokonywanie zakupów u Klienta.

Planowana akcja promocyjna będzie skierowana tylko i wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (przedsiębiorców) lub spółek osobowych lub kapitałowych prowadzących działalność gospodarczą. Tym samym promocja skierowana jest bezpośrednio do podmiotów ponoszących ekonomiczny ciężar zakupów towarów lub usług od Klienta.

Organizatorem promocji jest Wnioskodawca, który organizuje akcję promocyjną we własnym imieniu i na własne ryzyko. Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej będzie nabywał towary lub usługi przeznaczone do zbycia w realizowanej akcji we własnym imieniu i na własną rzecz. Wnioskodawca również we własnym imieniu będzie sprzedawał zakupione towary na rzecz osób, które będą uprawnione do zakupu towaru za symboliczną złotówkę, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Transakcje sprzedaży na rzecz uczestników akcji promocyjnej będą potwierdzane przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie na rzecz tych osób stosownych faktur VAT (Wnioskodawca nie będzie wystawiał paragonów, ponieważ uczestnikami akcji mogą być tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą, które biorą udział w akcji właśnie w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą).

Dla uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca wskazuje, że w ramach realizowanej akcji promocyjnej Wnioskodawca nie będzie realizował sprzedaży towarów lub usług do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o CIT.

W pismach z dnia 7 lipca 2016 r. oraz 10 sierpnia 2016 r. stanowiących uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany poinformował, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, to jest będą stanowiły towary lub usługi do nabycia przez uczestników akcji za złotówkę + VAT.
  3. Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od jego Klienta z tytułu organizacji akcji promocyjnej zostanie określona ryczałtowo, za realizację całej akcji promocyjnej. W szczególności strony nie określają w umowie konkretnej liczby określonych z góry towarów lub usług o określonej z góry wartości dostępnych w akcji promocyjnej do nabycia za złotówkę, ani nie przewidują mechanizmu dodatkowego wynagrodzenia na wypadek wydania w promocji większej ilości towarów lub usług. Jednocześnie założeniem biznesowym Wnioskodawcy jest, aby wynagrodzenie należne mu od Klienta było na tyle duże, aby pokryło wszelkie koszty organizacji akcji promocyjnej oraz pozwoliło Wnioskodawcy wygenerować zysk ze zrealizowanej usługi.
  4. Założeniem jest, że wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę od Klienta powinno pokryć wszystkie koszty organizacji akcji promocyjnej oraz powinno dać Wnioskodawcy określony zysk z prowadzonej działalności. Jednocześnie wynagrodzenie należne Wnioskodawcy od Klienta zostanie określone w formie ryczałtowej, bez precyzowania rodzaju, ilości i wartości towarów lub usług do sprzedaży przez Wnioskodawcę w akcji promocyjnej po promocyjnej cenie. W ramach umowy pomiędzy stronami decyzja co do rodzaju, ilości i wartości takich towarów lub usług zostanie pozostawiona Wnioskodawcy, jako podmiotowi specjalizującemu się w promowaniu przedsiębiorstw.
  5. Z uwagi na przyjęty między stronami i opisany powyżej, ryczałtowy charakter rozliczeń pomiędzy stronami, trudno jest Wnioskodawcy jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie, Wnioskodawcę obciąża bowiem, w opisanym modelu współpracy, określone ryzyko biznesowe (kalkulacji należnego wynagrodzenia poniżej poziomu kosztów realizacji zlecenia). Starając się udzielić odpowiedzi w możliwie najdalej idącym zakresie, Zainteresowany zaznaczył, że jak wskazano powyżej, założeniem Wnioskodawcy jest osiągnięcie określonego zysku z całej transakcji ze swoim Klientem (czyli z tytułu realizacji akcji promocyjnej na jego zlecenie). W kwocie wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta nie zostaną odrębnie określone kwoty należne Wnioskodawcy z tytułu zapewnienia uczestnikom akcji promocyjnej prawa do nabycia towarów lub usług za „złotówkę”. Jedynie z zasad pewnej logiki przychodowo-kosztowej można wskazać, że intencją Wnioskodawcy, który chce osiągnąć zysk w związku z realizacją akcji promocyjnej, finalnie łączna wartość wynagrodzenia należnego od Klienta oraz wynagrodzenia należnego od uczestników promocji w zamian za zbywane na ich rzecz towary i usługi powinna przekraczać koszty organizacji tej akcji (w skład których to kosztów wchodzą generalnie koszty nabycia towarów lub usług przeznaczanych do sprzedaży na rzecz uczestników promocji po promocyjnej cenie (za „złotówkę”).

Pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. Zainteresowany doprecyzowując uzupełnienie z dnia 10 sierpnia 2016 r., wskazał że Wnioskodawca z tytułu organizacji akcji promocyjnej uzyska od swojego Klienta łączne wynagrodzenie, które będzie pokrywać wszelkie koszty związane z realizacją akcji promocyjnej, w tym koszty nabycia towarów oraz usług, które następnie będą sprzedawane uczestnikom akcji promocyjnej za „złotówkę”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej, który zakupi towary lub usługi do realizowanej akcji, może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych towarów lub usług sprzedawanych później za symboliczną złotówkę powiększoną o należny podatek VAT?
  2. Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej, może przy sprzedaży towarów lub usług uprawnionym uczestnikom akcji promocyjnej przyjąć za podstawę opodatkowania takiej transakcji rzeczywistą cenę odsprzedaży towaru – to jest 1 złoty?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W opinii Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej, który zakupi towary lub usługi do realizowanej akcji, może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych towarów lub usług sprzedawanych później za symboliczną złotówkę powiększoną o należny podatek VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa VAT), z zastrzeżeniem ustawowych wyjątków, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie nabywał towary lub usługi, które następnie będą przeznaczone do sprzedaży wybranym przedsiębiorcom za złotówkę + VAT w akcji promocyjnej promującej Klienta (jego towary lub usługi). Nabycie przedmiotowych towarów lub usług będzie co do zasady opodatkowane podatkiem VAT przez podmioty zbywające na rzecz Wnioskodawcy przedmiotowe towary i usługi. Nabycie przedmiotowych towarów i usług przez Wnioskodawcę ma niewątpliwy związek z dalszymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Będą bowiem one w dalszej kolejności bezpośrednio wykorzystane w celu ich odprzedaży uczestnikom akcji promocyjnej. Sprzedaż ta będzie miała charakter opodatkowany, jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 lub jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że ustawa o VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego od ceny nabycia towaru lub usługi w związku z tym, że podatnik następnie dokonuje sprzedaży towarów lub usług po cenach promocyjnych (za 1 złoty), nawet jeżeli sprzedaż następuje poniżej ceny zakupu. Zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego znaczenie ma jedynie czy dany towar lub usługa są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży). Bez znaczenia pozostaje, czy z tytuły tejże sprzedaży podatnik osiąga przychód (rozumiany, jako nadwyżka podatku VAT należnego nad naliczonym).

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, prawo Zainteresowanego do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług w związku z akcją promocyjną nie ulega ograniczeniu. Zakupy towarów i usług realizowane są bowiem bezpośrednio w celu ich dalszej odsprzedaży. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia towarów lub usług związanych z realizowaną akcją promocyjną, zachowuje on pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca przy sprzedaży towarów lub usług uprawnionym uczestnikom akcji promocyjnej może przyjąć za podstawę opodatkowania takiej transakcji rzeczywistą cenę odprzedaży towaru – to jest 1 złoty.

Zgodnie z powołanym stanem faktycznym, pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami akcji promocyjnej nie będzie związku, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym w świetle przepisów ustawy o VAT, podstawą opodatkowania transakcji będzie rzeczywista cena płacona przez uczestników akcji promocyjnej za nabywane od Wnioskodawcy towary lub usługi. Wnioskodawca, w świetle art. 106a i nast. ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązany będzie do wystawienia uczestnikom (prowadzącym działalność gospodarczą) stosowną fakturę VAT na rzeczywistą kwotę sprzedaży towaru lub usług (1 złoty) powiększoną o należny podatek VAT według właściwej stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
  • nieprawidłowe – w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania sprzedaży towarów i usług uczestnikom akcji promocyjnej za symboliczną złotówkę (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

W prawie zarówno europejskim, jak i krajowym, zasada potrąceń podatku naliczonego stanowi wprost o związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z nią, w stopniu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów transakcji opodatkowanych, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług od podatku należnego. Innymi słowy, jeżeli nabywane towary lub usługi są przeznaczone do transakcji opodatkowanych, podatnik będzie mieć prawo do odliczeń z podatku należnego do zapłaty.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winny pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku od osób prawnych i zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zajmuje się szeroko rozumianym marketingiem i organizowaniem konkursów, loterii promocyjnych, sprzedaży premiowych i innych akcji promocyjnych na zlecenie swoich klientów.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności zamierza realizować akcje promocyjne na zlecenie Klienta, polegające na tym, że uczestnicy danej akcji promocyjnej, którzy nabędą produkty lub usługi Klienta o określonej wartości w okresie trwania akcji, będą uprawnieni do zakupu dodatkowych towarów lub usług za symboliczną złotówkę (powiększoną o należny podatek VAT). Akcja promocyjna ma więc na celu promocję produktów lub usług Klienta i zwiększenie jego obrotu oraz przychodu z tytułu sprzedaży produktów objętych akcją promocyjną. Promocyjne towary lub usługi, które uczestnicy promocji będą mogli nabyć za „złotówkę” będą towarami lub usługami z katalogu handlowego Klienta, ale mogą to być również towary lub usługi o charakterze promocyjnym (np. sprzęt AGD, RTV, sprzęt elektroniczny, udział w wydarzeniu, udział w wycieczce itp.). Celem jest bowiem premiowanie kupujących za dokonywanie zakupów u Klienta.

Planowana akcja promocyjna będzie skierowana tylko i wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (przedsiębiorców) lub spółek osobowych lub kapitałowych prowadzących działalność gospodarczą. Tym samym promocja skierowana jest bezpośrednio do podmiotów ponoszących ekonomiczny ciężar zakupów towarów lub usług od Klienta.

Organizatorem promocji jest Wnioskodawca, który organizuje akcję promocyjną we własnym imieniu i na własne ryzyko. Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej, będzie nabywał towary lub usługi przeznaczone do zbycia w realizowanej akcji we własnym imieniu i na własną rzecz. Wnioskodawca również we własnym imieniu będzie sprzedawał zakupione towary na rzecz osób, które będą uprawnione do zakupu towaru za symboliczną złotówkę, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, to jest będą stanowiły towary lub usługi do nabycia przez uczestników akcji za złotówkę + VAT. Transakcje sprzedaży na rzecz uczestników akcji promocyjnej będą potwierdzane przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie na rzecz tych osób stosownych faktur VAT (Wnioskodawca nie będzie wystawiał paragonów, ponieważ uczestnikami akcji mogą być tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą, które biorą udział w akcji właśnie w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą).

Wysokość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od jego Klienta z tytułu organizacji akcji promocyjnej zostanie określona ryczałtowo, za realizację całej akcji promocyjnej. Wnioskodawca z tytułu organizacji akcji promocyjnej uzyska od swojego Klienta łączne wynagrodzenie, które będzie pokrywać wszelkie koszty związane z realizacją akcji promocyjnej, w tym koszty nabycia towarów oraz usług, które następnie będą sprzedawane uczestnikom akcji promocyjnej za „złotówkę”.

Dodatkowo Zainteresowany wskazał, że w ramach przeprowadzanej akcji promocyjnej Wnioskodawca nie będzie realizował sprzedaży towarów lub usług do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca, jako organizator akcji promocyjnej, który zakupi towary lub usługi do realizowanej akcji, może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych towarów lub usług sprzedawanych później za symboliczną złotówkę powiększoną o należny podatek VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie warunek, o którym mowa powyżej zostanie spełniony, gdyż nabywane towary i usługi przez Wnioskodawcę, zarejestrowanego i czynnego podatnika podatku VAT, do realizowanej akcji będą miały związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Zainteresowany „nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych”. W konsekwencji spełnione będą obydwa warunki do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług przeznaczonych do zbycia w ramach realizowanej przez Zainteresowanego akcji promocyjnej.

Uwzględniając opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy, jako organizatorowi akcji promocyjnych, który zakupi towary i usługi do realizowanej akcji, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług sprzedawanych później za symboliczną złotówkę powiększoną o należny podatek VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W tym zakresie uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Dodatkowo wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Zainteresowany jako organizator akcji promocyjnej może przy sprzedaży towarów i usług uprawnionym uczestnikom akcji promocyjnej przyjąć za podstawę opodatkowania takiej transakcji rzeczywistą cenę sprzedaży towaru, tj. 1 zł.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W tym miejscu podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

Zwrócić należy również uwagę, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 7 października 2010 r. w sprawach połączonych – Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka Baxi, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

Zatem, powyższa analiza wyroku TSUE w świetle rozpatrywanej sprawy nie pozwala zgodzić się z Wnioskodawcą, że VAT należny przy sprzedaży towarów i usług uprawnionym uczestnikom akcji promocyjnej za symboliczną kwotę powinien zostać naliczony od rzeczywistej ceny sprzedaży tych towarów i usług, tj. 1 zł.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, organizatorem promocji jest Wnioskodawca, który organizuje akcję promocyjną we własnym imieniu i na własne ryzyko. Zainteresowany, jako organizator akcji promocyjnej będzie nabywał towary lub usługi przeznaczone do zbycia w realizowanej akcji we własnym imieniu i na własną rzecz. Wnioskodawca również we własnym imieniu będzie sprzedawał zakupione towary na rzecz osób, które będą uprawnione do zakupu towaru za symboliczną złotówkę, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie akcji promocyjnej. Zainteresowany z tytułu organizacji akcji promocyjnej uzyska od swojego Klienta łączne wynagrodzenie, które będzie pokrywać wszelkie koszty związane z realizacją akcji promocyjnej, w tym koszty nabycia towarów oraz usług, które następnie będą sprzedawane uczestnikom akcji promocyjnej za „złotówkę”.

Należy zauważyć, że w przedstawionych okolicznościach rzeczywisty charakter transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami będą dwa odrębne podmioty – w przypadku działań marketingowych – Klient, w przypadku przekazywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług – uczestnicy akcji promocyjnej. O ile zorganizowanie akcji promocyjnej, będzie się odbywać na rzecz Klienta to już wydawanie towarów i świadczenie usług, które Wnioskodawca będzie nabywał w imieniu własnym, nie będzie następować na rzecz Klienta, lecz w stosunku do osób trzecich, które będą występowały w roli konsumentów. Klient natomiast w odniesieniu do przekazywanych przez Spółkę towarów i usług będzie występował jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za te towary i usługi przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników akcji promocyjnej. W niniejszych okolicznościach zapłaty za przekazywane na rzecz uczestników akcji promocyjnej towary i usługi dokonywać będą oni sami (ale tylko w zakresie symbolicznej kwoty tj. 1 zł), natomiast w pozostałym zakresie (kosztów nabycia towarów oraz usług) zapłaty tej faktycznie dokona Klient, na rzecz którego będzie wykonywana akcja promocyjna.

Z uwagi na powyższe, w przypadku towarów i usług sprzedawanych na rzecz uczestników akcji promocyjnej, w sytuacji gdy uczestnicy tych akcji będą uiszczali za te towary i usługi symboliczną cenę 1 zł, natomiast Klient (w ramach zapłaty całego wynagrodzenia z tytułu realizowanego zlecenia) będzie pokrywał koszty nabycia towarów i usług – podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, będzie suma kwoty należnej od uczestników akcji promocyjnej oraz dopłaty należnej od Klienta – pokrywającej koszty nabycia towarów i usług.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę oraz w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania sprzedaży towarów i usług uczestnikom akcji promocyjnej za symboliczną złotówkę. Natomiast w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów cywilnoprawnych i przyjęte w nich ustalenia, chyba że ich postanowienia naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie z brzmieniem art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, że ww. przepisy nie mają zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i stanowiska własnego Zainteresowanego, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii dokumentowania sprzedaży towarów i usług za pomocą faktur, a nie paragonów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj