Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1010/11/MM
z 16 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1010/11/MM
Data
2011.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
nabycie nieruchomości
nieodpłatne zniesienie współwłasności
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży działki nabytej w części w wyniku zniesienia współwłasności.



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 09 września 2011 r.), uzupełnionym w dniach 13 września 2011 r., 31 października 2011 r. i 01 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 13 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia działki.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 24 października 2011 r. oraz z dnia 22 listopada 2011 r. Znak: IBPB II/2/415-1010/11/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 31 października 2011 r. i 01 grudnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 27 lipca 1995 r. przed notariuszem została zawarta pomiędzy Panią F. a Panią Ż., Panem Ż. i wnioskodawcą umowa darowizny. Na podstawie wspomnianej czynności prawnej Pani F. darowała wnioskodawcy cały swój udział wynoszący połowę w zabudowanej działce nr 660/2, której łączna powierzchnia wynosi 810 m2. W związku z powyższy sytuacja prawna wspomnianej działki w ujęciu prawa własności wyglądała następująco:

  • 1/2 działki nr 660/2 należała do wnioskodawcy,
  • 1/4 działki nr 660/2 należała do Pani W.,
  • 1/4 działki nr 660/2 należała do Pana R.

W związku z dokonaną darowizną wnioskodawca został ujawniony w księdze wieczystej jako właściciel połowy wspomnianej działki nr 660/2.

Dnia 06 czerwca 2009 r. również przed notariuszem została zawarta pomiędzy wnioskodawcą, Panią W., Panem R. i Panią R. umowa częściowego zniesienia współwłasności i umowa o częściowy dział spadku. Z treści § 1 ust. 1 lit. a) aktu notarialnego wynika, że działka, dla której prowadzona jest księga wieczysta zmieniła oznaczenie i w chwili obecnej określana jest numerem 2126. Powód zmiany numeru działki nie został w akcie notarialnym określony. Jednocześnie w § 1 ust 1 lit b) stawiający przedłożyli notariuszowi następujące dokumenty:

  1. projekt podziału z dnia 18 grudnia 2008 r. przyjęty do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej dnia 30 grudnia 2008 r., z którego wynika, że działka nr 2126 w wyniku bezpośredniego pomiaru i obliczenia powierzchni zmieniła powierzchnię z 810 m2 na 828 m2 i uległa podziałowi na działki nr 2126/1 i 2126/2,
  2. prawomocną decyzję Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r. stwierdzającą wymieniony w pkt 1 projekt powiększenia i podziału działki.

Tak więc w wyniku prawomocnej decyzji Wójta Gminy działka nr 2126 z dniem 26 stycznia 2009 r. powiększyła się o 18 m2 i uległa podziałowi na działki 2126/1 i 2126/2. W § 2 aktu notarialnego stawiający oświadczyli, iż dokonują częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku w ten sposób, że wnioskodawcy na własność przypada działka nr 2126/2 o łącznej powierzchni 418 m2. W związku z powyższym należy stwierdzić, że przyrost powierzchni działki w wyniku decyzji Wójta Gminy został rozdzielony w proporcji 13 m2 dla wnioskodawcy i 5 m2 dla pozostałych uczestników.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż w wyniku częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku na własność wnioskodawcy przypadła działka nr 2126/2, na współwłasność w połowie Pani W. i w połowie Pani R. przypadła działka nr 2126/1. Stawający zapewnili, że częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu w spadku dokonali bez spłat i dopłat i podali wartość przedmiotu umowy na kwotę 31.500 zł.

W wyniku częściowego zniesienia współwłasności wnioskodawca otrzymał udział przekraczający o 5.500 zł wartość udziału we współwłasności, który przed jej zniesieniem mu przysługiwał. Pani W. i Pani R. w wyniku częściowego zniesienia współwłasności otrzymały udział przekraczający o łączną kwotę 5.125 zł wartości udziału we współwłasności, który przed jej zniesieniem im przysługiwał.

W odpowiedzi na wezwanie II wnioskodawca wyjaśnił, że działka nr 2126/2 i działka 2126/1 miały porównywalną, taką samą wartość rynkową. Wartość działki 2126/2 była nieznacznie większa od wartości działki nr 2126/1, gdyż w wyniku częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku wnioskodawca otrzymał na własność działkę nr 2126/2 o powierzchni 0,0418 ha, podczas gdy pozostałym uczestnikom przypadła działka 2126/1 o powierzchni 0,0410 ha, a udział wnioskodawcy przekroczył o 5.500 zł wartość udziału we współwłasności, który przed zniesieniem mu przysługiwał podczas gdy inni uczestnicy otrzymali udział przekraczający o łączną kwotę 5.125 zł. Tak więc, wnioskodawca otrzymał działkę większą o 0,008 ha oraz droższą o 375 zł niż pozostali uczestnicy. Powyższe wyliczenia są zawarte w akcie notarialnym sporządzonym przez notariusza.

Wnioskodawca wyjaśnił również, że według umowy darowizny z dnia 27 lipca 1995 r. Pani F. w połowie i państwo W. i R po 1/4 części wpisani byli jako współwłaściciel nieruchomości stanowiącej działkę nr 660/2 o powierzchni 0,0810 ha. Umowa częściowego zniesienia współwłasności i umowa o częściowy dział spadku z dnia 06 czerwca 2009 r. została zawarta pomiędzy wnioskodawcą, Panią W., Panem R. i Panią R. Państwo R. przedłożyli wówczas prawomocne postanowienie, z którego wynikało, że spadek po Pani R. zmarłej w 2001 r. z mocy ustawy wraz z wchodzącym w skład spadku gospodarstwem rolnym nabyli mąż (Pan R.) i córka (Pani R.) po połowie. Kolejno w akcie napisano, że na własność wnioskodawcy przypada działka nr 2126/2 o powierzchni 0,0418, a na współwłasność w połowie Pani W. i w połowie Pani R. przypada działka nr 2126/1 o powierzchni 0,0410. Tak więc udział Pana R. przypadł jego córce Pani R. Oboje byli spadkobiercami Pani R.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy słuszne jest twierdzenie, iż przychód uzyskany ze zbycia działki 2126/2 odpowiadający proporcjonalnie do wielkości udziału jaki wnioskodawca nabył w drodze darowizny w 1995 r. nie podlega opodatkowaniu, gdyż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 nie stanowi źródła przychodu... Natomiast przychód odpowiadający proporcjonalnie do wielkości udziału jaki wnioskodawca nabył w wyniku decyzji Wójta Gminy stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, chyba że zostanie wydatkowany na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Tak więc należy proporcjonalnie obliczyć procent przyrostu działki tj. 13 m2 do całości posiadanej w całej nieruchomości powierzchni. W wyniku takiej operacji otrzymany procentowy udział przyrostu działki do jej całkowitej powierzchni, a mnożąc ów procentowy udział z przychodem uzyskanym w wyniku zbycia nieruchomości uzyskamy kwotę, która stanowić będzie dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku zbycia należącej do niego części nieruchomości będzie zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego w części dotyczącej nabycia nieruchomości w formie umowy darowizny z 1995 r. i zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w części dotyczącej przyrostu powierzchni działki otrzymanej w wyniku decyzji Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał opinię prawną z dnia 18 sierpnia 2011 r. „W odniesieniu do zakresu niniejszej opinii podstawowym aktem prawnym będzie ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w dalszej części określana jako UPDOF). Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 10 ust. 1 pkt 8, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli zbycie to nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. W związku z faktem, iż w niniejszej sytuacji nie występuje problematyka działalności gospodarczej należy stwierdzić, że podstawowym kryterium zwalniających od obowiązku zapłaty podatku dochodowego jest czas nabycia nieruchomości. W wyżej opisanym stanie faktycznym ustalono, iż wnioskodawca stał się właścicielem połowy działki wcześniej oznaczonej nr 660/2 w 1995 r. Tak więc przychód uzyskany w przypadku zbycia nieruchomości w części nabytej w formie darowizny z 1995 r. nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast inaczej będzie przedstawiała się sytuacja prawna w części objętej prawomocną decyzją Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r. Jak zostało wspomniane wyżej powierzchnia działki, dla której prowadzona jest księga wieczysta w wyniku przedmiotowej decyzji powiększyła się o 18 m2. Powiększenie to w świetle przepisów prawa podatkowego jest de facto nabyciem, od którego należy liczyć odrębne 5-letni termin do zwolnienia z podatku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku zbycia należącej do wnioskodawcy części nieruchomości, będzie on:

  • zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego w części dotyczącej nabycia nieruchomości w formie umowy darowizny z 1995 r. (tj. przesłanka 5-letniego terminu posiadania nieruchomości została wypełniona) oraz
  • zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w części dotyczącej przyrostu powierzchni działki otrzymanej w wyniku decyzji Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r.

W wyniku umowy o częściowe zniesienie współwłasności i częściowy dział spadku wnioskodawcy przypadło 13 m2 z całości przyrostu działki. Tak więc należy proporcjonalnie obliczyć procent przyrostu działki tj. 13 m2 do całości posiadanej w całej nieruchomości powierzchni. W wyniku takiej operacji otrzymamy procentowy udział przyrostu działki do jej całkowitej powierzchni. Mnożąc ów procentowy udział z przychodem uzyskanym w wyniku zbycia nieruchomości uzyskamy kwotę, która stanowić będzie dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić zatem, że określona w akcie notarialnym z dnia 06 czerwca 2009 r. wartość kwotowa poszczególnych przyrostów (dla wnioskodawcy w wysokości 5.500,00 zł) w niniejszej sprawie nie będzie miała znaczenia. Kwota ta była określona na chwilę sporządzania aktu notarialnego tj. rok 2009 i jedynie dla celów wyznaczenia podstawy do obliczania podatku od czynności cywilnoprawnych. Jedyną adekwatną podstawą do obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych będzie kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości. W podobny sposób wypowiedział się Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji indywidualnej, sygnatura IPPB4/415-130/11-2/LS. Ważne jest również treść art. 30e ust. 2 UPDOF, zgodnie z którym podstawą obliczenia podatku dochodowego jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a kosztami jego uzyskania. W związku z faktem, iż przyrost powierzchni działki nastąpił bez kosztów ze strony nabywców (decyzja Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r. była swoistą darowizną), dlatego też dochód określony zgodnie z zasadami wymienionymi powyżej nie będzie mógł zostać pomniejszony o koszty jego uzyskania.

Zapisy UPDOF przewidują dwie możliwość całkowitego uniknięcia konieczności płacenia podatku dochodowego. Pierwszą z nich jest upływ wspomnianego wyżej 5-letniego okresu karencyjnego. W niniejszym przypadku sprzedaż całości części należącej do wnioskodawcy nie będzie imputowała konieczności zapłaty podatku dochodowego jeżeli zbycie nastąpi po 01 stycznia 2015 r.

Druga możliwość uniknięcia podatku dochodowego wiąże się z instytucją tzw. ulgi mieszkaniowej. Jest ona określona w art. 21 ust. 1 pkt 131) UPDOF, który stanowi, że „wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych".

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości jeżeli w okresie 2 lat liczonym od zakończenia roku, w którym nastąpiło zbycie, dochód uzyskany z zbycia przeznaczy w całości na własne cele mieszkaniowe. Wzór właściwego obliczenia dochodu zwolnionego z podatku wygląda następująco:

< dochód (przychód – koszty jego uzyskania) x wydatki na cele mieszkaniowe > / przychód z odpłatnego zbycia = dochód zwolniony

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów do wydatków na własne cele mieszkaniowe zalicza się m.in. wydatki na nabycie budynku mieszkalnego, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, a także ma budowę, adaptację czy remont własnego budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego. Za wydatki na własne cele mieszkaniowe Ministerstwo Finansów uznaje też wydatki na spłatę kredytu wraz z odsetkami, w tym także tzw. kredytu refinansowego i konsolidacyjnego zaciągniętych na sfinansowanie własnych potrzeb mieszkaniowych. Jedynym warunkiem jest aby kredyt zaciągnięty był przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Podatek dochodowy od osób fizycznych wymaga ujawnienia w formie złożenia w Urzędzie Skarbowym zeznania PIT-39 w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości. W formularzu PIT-39 wykazuje się dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieobjęte ulgą mieszkaniową lub dochody zwolnione z podatku ze względu na ulgę mieszkaniową. Warto również wspomnieć, że wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19 % i wynika z art. 30e ust 1 UPDOF.”

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w 1995 r. w drodze darowizny nabył udział 1/2 w nieruchomości oznaczonej nr 660/2. Dnia 26 stycznia 2009 r. decyzją Wójta Gminy został zatwierdzony projekt, z którego wynika, że przedmiotowa działka w wyniku bezpośredniego pomiaru i obliczenia powierzchni zmieniła powierzchnię z 810 m2 na 828 m2 i uległa podziałowi na działki nr 2126/1 i 2126/2. Następnie dnia 06 czerwca 2009 r. zawarta została umowa częściowego zniesienia współwłasności i umowa o częściowy dział spadku, na podstawie której wnioskodawca otrzymał na wyłączną własność działkę nr 2126/2 większą o 8 m2 oraz droższą o 375 zł niż pozostali uczestnicy. Stawiający oświadczyli, że częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku dokonali bez spłat i dopłat i określili wartość przedmiotu umowy na łączną kwotę 31.500 zł.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego uregulowaną w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 195 ww. Kodeksu współwłasność polega na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 210 ww. Kodeksu każdy ze współwłaścicieli może domagać się zniesienia współwłasności. Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W wyniku podziału fizycznego powstają nowe rzeczy. W rezultacie w wyniku zniesienia współwłasności dochodzi do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności. Za datę nabycia nieruchomości lub prawa - w przypadku ich sprzedaży, które przypadły danej osobie w wyniku zniesienia współwłasności, należy przyjąć datę ich pierwotnego nabycia, ale tylko wówczas, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości lub prawa w wyniku zniesienia współwłasności mieści się w udziale, jaki przysługuje tej osobie w majątku objętym współwłasnością oraz zniesienie współwłasności zostało dokonane bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Analogicznie, okoliczność, że udział innego współwłaściciela ulega pomniejszeniu, traktowana być musi w kategorii zbycia, gdyż w ten sposób ulega pomniejszeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (tu nieruchomością), jak też stan jej majątku osobistego. Tak więc co do zasady, zniesienie współwłasności jest formą nowego nabycia tylko wówczas, gdy w wyniku tego zniesienia podatnik otrzymuje nieruchomość, której wartość po dokonanym podziale przekracza wartość udziału jaki pierwotnie podatnikowi przysługiwał.

Zauważyć należy, że wnioskodawca przed zniesieniem współwłasności dysponował prawem do udziału 1/2 w przedmiotowej nieruchomości. Prawo własności dzielił z pozostałymi współwłaścicielami, którym łącznie również przysługiwał udział 1/2 w nieruchomości. Zatem aby stwierdzić, że w wyniku częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku nie nastąpiło nabycie u wnioskodawcy, działka otrzymana przez wnioskodawcę musiałaby mieć w dniu częściowego zniesienia współwłasności taką samą wartość jak działka, która przypadła pozostałym uczestnikom postępowania. Tymczasem z wniosku wynika, że działka nr 2126/2, która przypadła wnioskodawcy w dniu częściowego zniesienia współwłasności miała wartość większą niż działka nr 2126/1, która przypadła pozostałym współwłaścicielom. Wartość działki otrzymanej przez wnioskodawcę w dniu 06 czerwca 2009 r. przekroczyła wielkość udziału jaki pierwotnie wnioskodawcy przysługiwał, gdyż jest większa niż wartość 1/2 całej nieruchomości. Ta wielkość udziału otrzymanego ponad dotychczasowy udział stanowi dla wnioskodawcy nowe nabycie. Wnioskodawca powinien więc obliczyć jaką wartość na dzień 06 czerwca 2009 r. miał udział 1/2 w działce 2126/1 oraz 2126/2 i porównać go do wartości całej działki 2126/2. Różnica będzie odpowiadała wartości udziału, o który zwiększył się stan posiadania wnioskodawcy z dniem 06 czerwca 2009 r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży działki nr 2126/2 zgodnie z ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej proporcjonalnie do wielkości udziału nabytego w darowiźnie w 1995 r. nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, natomiast w części odpowiadającej proporcjonalnie do wielkości udziału nabytego w 2009r. w wyniku częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku zbycia działki zobowiązany będzie do zapłaty podatku w części dotyczącej przyrostu powierzchni działki otrzymanej w wyniku decyzji Wójta Gminy z dnia 26 stycznia 2009 r. jest nieprawidłowe. W przedmiotowej sprawie nabycie należy rozpoznać wyłącznie w dacie częściowego zniesienia współwłasności w stosunku do przyrostu wielkości udziału po zniesieniu współwłasności. Nie ma znaczenia, że przed zniesieniem współwłasności zmianie uległa powierzchnia dzielonej nieruchomości. Wnioskodawca w drodze darowizny nabył prawo do udziału w wysokości 1/2 w całej nieruchomości nr 660/2. W wyniku bezpośredniego pomiaru i poprawnego obliczenia powierzchni określono rzeczywistą powierzchnię przedmiotowej nieruchomości, do której wnioskodawcy przysługiwał udział w wysokości 1/2.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) po raz kolejny zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 1 stycznia 2009 r.

Z zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, iż powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

W przedmiotowej sprawie dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x (W/P)

gdzie:

D – dochód ze sprzedaży działki odpowiadający proporcjonalnie udziałowi nabytemu w 2009r.,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,


P – przychód ze sprzedaży działki odpowiadający proporcjonalnie udziałowi nabytemu w 2009r.

W sytuacji gdy przychód odpowiadający udziałowi nabytemu w 2009 r. w wyniku częściowego zniesienia współwłasności zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c). Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30). Powyższy przepis ma zapobiec kumulowaniu ulg i podwójnemu odliczaniu tych samych wydatków raz jako poniesionych faktycznie na podstawie faktur VAT a drugim razem jako pokrytych kredytem.

Reasumując, w przypadku sprzedaży przez wnioskodawcę działki nr 2161/2 źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu będzie przychód odpowiadający proporcjonalnie wielkości przyrostu udziału nabytego w wyniku częściowego zniesienia współwłasności i częściowego działu spadku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj