Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/4510-1-303/16-5/KS
z 8 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego, w szczególności czy Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z takim przekazaniem środków trwałych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 26 sierpnia 2016 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy:

  • dochód jaki wystąpi u Wnioskodawcy z tytułu wykazania niezamortyzowanych wartości środków trwałych, których ulepszenie sfinansowano wcześniej z środków własnych Ośrodka, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczając dochód w części odpowiadającej ww. niezamortyzowanej wartości środków trwałych, na cele statutowe, tj. na działalność oświatową, naukową (badawczo – doświadczalna) oraz w zakresie ochrony środowiska (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
  • w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego, w szczególności czy Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z takim przekazaniem środków trwałych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ośrodek jest samorządową wojewódzką osobą prawną działającą na obszarze województwa, na podstawie ustawy z dnia 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 356) oraz statutu nadanego przez Zarząd Województwa uchwałą z dnia 24 marca 2016 r. Szczegółową strukturę organizacyjną Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka.

Ośrodek realizuje zadania administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego. Ustawa stanowi, że jednostki doradztwa rolniczego realizują działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Działalność statutowa Ośrodka, określona w art. 4 ust. 2 cytowanej ustawy, finansowana jest z dotacji celowej, przyznawanej na podstawie umowy zawartej z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w oparciu o art. 150 ustawy z dnia 27.08.2009 o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zmianami), otrzymanej z budżetu państwa w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki.

Ośrodek może ponadto otrzymywać dotacje podmiotowe z budżetu jednostek samorządu terytorialnego (dotychczas nie wystąpiła taka sytuacja). Ośrodek prowadzi również odpłatną działalność gospodarczą w ramach zadań określonych w art. 4 ust. 4 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego (usługi szkoleniowe, doradcze, hotelowe, gastronomiczne, wystawiennicze, najem, usługi laboratoryjne, usługi poligraficzne i wydawnicze) działalność rolniczą (produkcja i uprawy) oraz uzyskuje przychody z innych źródeł.

W latach 2014-2015 Ośrodek otrzymał ponadto dotacje celowe na realizacje zadań inwestycyjnych.

Ośrodek zrzekł się na rzecz Województwa prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa własności wzniesionych na tych nieruchomościach i stanowiących odrębne nieruchomości budynków oraz prawa własności nieruchomości gruntowych co zostało potwierdzone Aktem Notarialnym Repetytorium z dnia 11.05.2016 r.

Wymienione wyżej nieruchomości (grunty wraz z budynkami i budowlami) Ośrodek nabył nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, co zostało potwierdzone trzema decyzjami Wojewody.

W latach 2013-2015 Ośrodek przeprowadził modernizację ww. budynków i budowli, finansowaną z dotacji celowych otrzymanych na realizację zadań inwestycyjnych od Województwa, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również z środków własnych Ośrodka. Po zakończeniu modernizacji Ośrodek uwzględnił w wartościach początkowych budynków i budowli, kwoty wydatków na ulepszenie, które zwiększyły ich wartość początkową.

Po przekazaniu ww. nieruchomości Województwu, Ośrodek nadal wykorzystywał będzie je do prowadzonej dotychczas działalności statutowej, na podstawie zawartej z Województwem umowy użyczenia, na podstawie której, Województwo oddaje w bezpłatne używanie Ośrodkowi ww. nieruchomości. Zatem nie zmieni się charakter i sposób wykorzystywania opisanych wyżej obiektów.

W wyniku zrzeczenia się ww. majątku, powstały koszty w postaci niezamortyzowanej wartości środków trwałych, których zakup lub wytworzenie sfinansowano wcześniej ze środków własnych Ośrodka.

Trzeba dalej wskazać, iż wobec niespełnienia warunku wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, niezamortyzowana wartość środków trwałych których zakup lub wytworzenie sfinansowano wcześniej ze środków własnych WODR będzie wykazana jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Sytuacja ta spowoduje de facto wystąpienie dochodu podatkowego, który co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednakże podkreślić należy, iż Ośrodek korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podatnik którego celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa oraz w zakresie ochrony środowiska – w części dochodów przeznaczonych na te cele (zostało to potwierdzone interpretacją indywidualna z 10.10.2013 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej).

Ponadto trzeba wskazać, iż dochody uzyskiwane z działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym, Ośrodek przeznacza na dofinansowanie działalności statutowej którą jest działalność oświatowa i naukowa (badawczo – doświadczalna) oraz w zakresie ochrony środowiska.

Tak więc w przypadku wystąpienia dochodu podatkowego za 2016 rok – w tym pochodzącego w części z nieuznanych za koszty podatkowe ww. niezamortyzowanych wartości środków trwałych – Ośrodek przeznaczy dochód z tego tytułu na cele działalności statutowej określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o poniższe informacje:

  • Pytanie: Czy dochód jaki wystąpi u Wnioskodawcy z tytułu wykazywania niezamortyzowanych wartości środków trwałych, których ulepszenie sfinansowano ze środków własnych, zostanie w całości przeznaczony na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a następnie wydatkowany na te cele bez względu na termin.
    Odpowiedź: Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznacza on na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej i wydatkuje na te cele.
    Taka sytuacja będzie się również odnosiła do dochodu jaki wystąpi w związku z wykazaniem niezamortyzowanych wartości środków trwałych, których ulepszenie sfinansowano ze środków własnych.
  • Pytanie: Czy ze statutu Wnioskodawcy wynika wspieranie działalności statutowej realizowanej przez inne podmioty, w szczególności czy zapisy statutu wskazują na wspieranie działalności innych podmiotów poprzez m.in. nieodpłatne przekazanie majątku.
    Odpowiedź: Zapisy statutu Ośrodka Doradztwa Rolniczego nie wskazują na wspieranie działalności innych podmiotów poprzez m.in. nieodpłatne przekazanie majątku.
  • Pytanie: Czy Województwo realizuje cele statutowe zbieżne z celami statutowymi określonymi przez Wnioskodawcę preferowanymi przez ustawodawcę.
    Odpowiedź: Województwo realizuje cele zbieżne z celami statutowymi określonymi przez Wnioskodawcę preferowanymi przez ustawodawcę.
  • Pytanie: Czy środki trwałe, które uległy ulepszeniu, a które zostały przekazane przez Wnioskodawcę były wykorzystywane w jego działalności statutowej.
    Odpowiedź: Środki trwałe, które uległy ulepszeniu, a które zostały przekazane przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego na rzecz Województwa, były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w jego działalności statutowej.
  • Pytanie: Określenie formy prawnej, w jakiej miałoby nastąpić nieodpłatne przekazanie (zrzeczenie się) środków trwałych wskazanych we wniosku.
    Odpowiedź: Nieodpłatne przekazanie (zrzeczenie się) środków trwałych wskazanych we wniosku nastąpiło w formie aktu notarialnego – zapisanego w akcie notarialnym oświadczenia Dyrektora Ośrodka Doradztwa Rolniczego o zrzeczeniu się praw użytkowania wieczystego nieruchomości oraz praw własności nieruchomości (kopia aktu notarialnego w załączeniu).
  • Pytanie: Wyjaśnienie kwestii objętej pytaniem drugim, w szczególności, czy Wnioskodawcy chodzi o utratę zwolnienia w sytuacji nieodpłatnego przekazania środków trwałych ulepszonych z dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
    Odpowiedź: Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego. W szczególności czy Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z takim przekazaniem środków trwałych?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód jaki wystąpi u Wnioskodawcy z tytułu wykazania niezamortyzowanych wartości środków trwałych, których ulepszenie sfinansowano wcześniej z środków własnych Ośrodka, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczając dochód w części odpowiadającej ww. niezamortyzowanej wartości środków trwałych, na cele statutowe, tj. na działalność oświatową, naukową (badawczo – doświadczalna) oraz w zakresie ochrony środowiska?
  2. Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego. W szczególności czy Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z takim przekazaniem środków trwałych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 8.09.2016 r. nr ILPB3/4510-1-303/16-4/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca nie będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego, w przypadku nieodpłatnego przekazania środków trwałych których wydatki na ich nabycie bądź modernizację, pochodziły z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca chciałby w tym miejscu wskazać, iż w wyroku z 18.01.2012 r. (sygnatura akt II FSK 1369/10), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż: „Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizacje preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest zatem niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia. Jeżeli zatem podatnik otrzymane w formie darowizny środki trwałe i nieruchomości wykorzysta dla realizacji celów wskazanych w ustawie a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, nie utraci zwolnienia o którym mowa. Do zastosowania tego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie uzyskanego dochodu na wskazane cele. Nie ma natomiast znaczenia to, co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami, w szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie zrealizowany, czy też podatnik przestanie go realizować.

Argumentacje przedstawioną w tym wyroku Wnioskodawca podziela i przyjmuje jako własną, na potwierdzenie stanowiska wyrażonego w niniejszym wniosku o interpretacje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Punktem wyjścia dla określenia zakresu przedmiotowego ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) jest regulacja zawarta w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, stanowiąca, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; (…). Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą – art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. przepisie, ma zastosowanie do dochodów z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  • 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyżej wskazanych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Zastosowanie ww. zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Podstawowym warunkiem tego zwolnienia jest zatem to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje w przypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym przypadku zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności w zakresie działalności oświatowej i naukowej oraz w zakresie ochrony środowiska, lecz także pośrednie wspieranie takiej działalności. Zauważyć należy, że statut jednostki powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez jednostkę działalności np. oświatowej, naukowej oraz w zakresie ochrony środowiska, lecz także wspieranie takiej działalności.

Zwolnienie z dochodu będzie miało zatem miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innych podmiotów, nieodpłatne przekazanie środków trwałych, o ile realizują one cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele.

Wnioskodawca wskazał, że posiada nieruchomości (grunty wraz z budynkami i budowlami) nabyte nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. W latach 2013-2015 Wnioskodawca przeprowadził modernizację ww. budynków i budowli, finansowaną z dotacji celowych otrzymanych na realizację zadań inwestycyjnych od Województwa, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również z środków własnych Ośrodka. Po zakończeniu modernizacji Wnioskodawca uwzględnił w wartościach początkowych budynków i budowli, kwoty wydatków na ulepszenie, które zwiększyły ich wartość początkową.

Wnioskodawca zrzekł się na rzecz Województwa prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa własności wzniesionych na tych nieruchomościach i stanowiących odrębne nieruchomości budynków oraz prawa własności nieruchomości gruntowych.

Po przekazaniu ww. nieruchomości Województwu Wnioskodawca nadal wykorzystywał będzie je do prowadzonej dotychczas działalności statutowej, na podstawie zawartej z Województwem umowy użyczenia, na podstawie której, Województwo oddaje w bezpłatne używanie Ośrodkowi ww. nieruchomości. Zatem nie zmieni się charakter i sposób wykorzystywania opisanych wyżej obiektów.

Istota sprawy sprowadza się do wyjaśnienia, czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego. W szczególności czy Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z takim przekazaniem środków trwałych.

Odnosząc się do treści wniosku należy wskazać, że prawo do rozporządzania swoim majątkiem bez wątpienia należy do właściciela, a skoro nie ustanowiono w tym zakresie żadnych ustawowych warunków, Wnioskodawca może swoim majątkiem dysponować zgodnie z jego wolą i osób powołanych do jego zarządzania.

Jeżeli wolą Wnioskodawcy jest nieodpłatne przekazanie (zrzeczenie się) środków trwałych opisanych w stanie faktycznym, na rzecz Województwa, które realizuje cele statutowe zbieżne z celami statutowymi określonymi przez Wnioskodawcę preferowanymi przez ustawodawcę, to czynność ta nie podlega ocenie tut. Organu.

Takiej ocenie podlegać będą jedynie skutki podatkowe wywołane powyższym opisem. W tym miejscu zaznaczyć należy, że w ramach postępowania uregulowanego w Rozdziale 1a „Interpretacje przepisów prawa podatkowego” Ordynacji podatkowej organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu, co oznacza, iż tutejszy organ nie dokonuje oceny, czy wymienione przez Wnioskodawcę cele statutowe spełniają warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w omawianym przepisie ustawy podatkowej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działalność statutową Wnioskodawcy stanowi działalność oświatowa i naukowa (badawczo-doświadczalna) oraz w zakresie ochrony środowiska, a zatem działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Województwo realizuje cele statutowe zbieżne z celami statutowymi określonymi przez Wnioskodawcę preferowanymi przez ustawodawcę.

A zatem stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie środki trwałe na rzecz Województwa, realizującego cele zbieżne ze wskazanymi w statucie Wnioskodawcy, tj. działalność w zakresie oświaty, nauki i ochrony środowiska nie utraci zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Późniejsze przekazanie środków trwałych innym podmiotom nie ma wpływu na zwolnienie dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W związku z nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych, których ulepszenie zostało sfinansowane z dochodu zwolnionego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że powołane w treści wniosku orzeczenie nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Dokumenty (załączniki) dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj