Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/4512-1-182/16-9/KS
z 16 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismami z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), z dnia 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.), z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) oraz z dnia 16 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR w ramach WRPO – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR w ramach WRPO. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.), 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) oraz 16 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) o wskazanie sposobu doręczenia korespondencji, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, o dokumenty potwierdzające prawo osoby podpisanej na uzupełnieniu do występowania w imieniu Wnioskodawcy oraz o informacje doprecyzowujące sposób doręczenia korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w ramach działania 2.1 Rozwój elektronicznych usług publicznych, poddziałanie 2.1.1 Rozwój elektronicznych usług publicznych.

Zakresem projektu jest:

  • dostawa baz danych PZKGIK,
  • dostawa sprzętu informatycznego,
  • zakup aplikacji do prowadzenia baz danych i wdrożenie,
  • utworzenie Systemu Informacji Przestrzennej,
  • utworzenie e-usług publicznych.

Z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wynika, że Powiat wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej oraz określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcą projektu jest Powiat, natomiast realizatorem projektu będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości – jednostka organizacyjna Powiatu.

Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystywany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W pismach z dnia: 3 sierpnia 2016 r. oraz 19 sierpnia 2016 r. stanowiących uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości do dnia 31 grudnia 2016 r. jest odrębnym od Powiatu zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości jako jednostka organizacyjna Powiatu wraz z Powiatem będzie jednym, czynnym podatnikiem VAT. Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r., nie będzie dokonywać odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu, począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r., wystawiane będą na Powiat. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu od dnia 1 stycznia 2017 r. wystawiane będą na Powiat, jako nabywcę, z NIP-em Powiatu, natomiast odbiorcą będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. Jeżeli faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu wystawione będą do dnia 31 grudnia 2016 r., wówczas nabywcą będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR w ramach WRPO 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 3 sierpnia 2016 r.), zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 615) zadania realizowane w ramach tego projektu nie są zadaniami objętymi ustawą o VAT. System Informacji Przestrzennej nie będzie wykorzystywany do sprzedaży objętej podatkiem VAT.

Powiat stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Według Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku naliczonego ani też prawo do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656), w którym przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu możliwość uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnych, wykonywanych przez powiat należą między innymi zadania z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnym. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnych wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Systemem Informacji Przestrzennej będzie wykorzystany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca, mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uważa, że skoro zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu ani do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., Nr 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym, wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej oraz określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w ramach działania 2.1 Rozwój elektronicznych usług publicznych, poddziałanie 2.1.1 Rozwój elektronicznych usług publicznych.


Zakresem projektu jest:

  • dostawa baz danych PZKGIK,
  • dostawa sprzętu informatycznego,
  • zakup aplikacji do prowadzenia baz danych i wdrożenie,
  • utworzenie Systemu Informacji Przestrzennej,
  • utworzenie e-usług publicznych.

Wnioskodawcą projektu jest Powiat, natomiast realizatorem projektu będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości – jednostka organizacyjna Powiatu. Wszystkie usługi świadczone z wykorzystaniem Systemu Informacji Przestrzennej nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystywany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości do dnia 31 grudnia 2016 r. jest odrębnym od Powiatu zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości jako jednostka organizacyjna Powiatu wraz z Powiatem będzie jednym, czynnym podatnikiem VAT. Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. nie będzie dokonywać odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. wystawiane będą na Powiat, jako nabywcę, z NIP-em Powiatu, natomiast odbiorcą będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości. Jeżeli faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu wystawione będą do dnia 31 grudnia 2016 r. wówczas nabywcą będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR w ramach WRPO 2014-2020.

Aby wyjaśnić wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności zauważyć, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W związku z ww. wyrokiem C-276/14, w dniu 29 września 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikat, w którym stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Jednak, aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, w dniu 29 września 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało komunikat w sprawie objętej wyrokiem TSUE, w którym wskazano, że stosowany model rozliczeń może być kontynuowany do połowy 2016 r. W dniu 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wprowadziło zmianę do komunikatu polegającą na przedłużeniu terminu ostatecznej centralizacji na dzień 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – wystawionych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy.


W analizowanym przypadku jak wynika z opisu sprawy do dnia 31 grudnia 2016 r. faktury na nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości, który jest jednostką budżetową Powiatu, ale do dnia 31 grudnia 2016 r. będzie odrębnym podatnikiem VAT. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro do dnia 31 grudnia 2016 r. nabywcą towarów i usług udokumentowanych fakturą będzie Powiatowy Zarząd Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości będący – odrębnym od Powiatu – zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatków od towarów i usług, to tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W wystawionych fakturach bowiem Zainteresowany nie będzie figurował jako nabywca. Również od dnia 1 stycznia 2017 r., tj. od momentu kiedy Powiat dokona centralizacji ze swoimi jednostkami budżetowymi i faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację projektu wystawione będą na Powiat, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że warunki uprawniające do odliczenia określone w powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Utworzony w ramach projektu System Informacji Przestrzennej – jak wskazał Zainteresowany – będzie wykorzystywany do czynności urzędowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, skoro nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Wnioskodawcy również w okresie od 1 stycznia 2017 r. nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur (wystawionych na niego) dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Powiat nie będzie mógł odzyskać podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR w ramach WRPO 2014-2020.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ ponadto informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj