Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-587/16-2/KR
z 5 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do świadczonej usługi udzielenia dostępu do aplikacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do świadczonej usługi udzielenia dostępu do aplikacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


E. sp. z o.o. (dalej również: E., Wnioskodawca, Spółka) jest firmą windykacyjną zajmującą się profesjonalnym odzyskiwaniem należności w kraju jak i za granicą.


W ramach swoich usług Spółka oferuje m.in. monitoring należności, windykację należności w kraju i za granicą oraz przygotowywanie i udostępnianie raportów handlowych.


Przedmiotem umowy V. jest udzielenie klientowi dostępu do aplikacji V. On-Line.


Aplikacja ta umożliwia uzyskanie przez klienta podstawowych danych pozyskanych przez wywiadownię E. odnośnie do podmiotów trzecich będących przedsiębiorcami - tzw. Metryki Klienta. Metryka Klienta zawiera między innymi dane teleadresowe, rejestrowe czy opis zakresu działalności przedsiębiorcy.

Ponadto dzięki dostępowi do aplikacji V. klient uzyskuje możliwość pobierania i przeglądania tzw. Raportu Handlowego - stanowiącego zebranie w postaci skompilowanej informacji o charakterze gospodarczym dotyczących podmiotów trzecich będących przedsiębiorcami krajowymi lub zagranicznymi. Raport Handlowy stanowi prezentację formalno-prawną oraz finansową badanego przedsiębiorcy.


Raporty Handlowe mogą być pobierane w tzw. trybie rzeczywistym lub zamawiane w innym, odpowiednio ustalonym przez strony trybie - 5 dni, 3 dni lub 24 h.


Zasadniczo E. podpisuje z klientami dwa podstawowe typy umów. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że w ramach jednej z nich ustalony jest limit ilościowy na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym, a w ramach drugiej takiego limitu nie ma.


Zgodnie z warunkami pierwszego typu umowy, w ramach ceny za dostęp do aplikacji V. - tzw. opłaty ryczałtowej, klient uprawniony jest do wyświetlania nielimitowanej liczby Metryk Klientów oraz do otrzymywania wyłącznie w liczbie określonej w umowie Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym i zaktualizowanych uprzednio zamówionych Raportów Handlowych w różnych trybach.

Natomiast zgodnie z zapisami drugiego typu umowy, w ramach ceny za dostęp do aplikacji V. - tzw. opłaty ryczałtowej, klient jest uprawniony do wyświetlania nielimitowanej liczby Metryk Klientów oraz do otrzymywania bez limitu Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym. W ramach tej umowy klient może zatem bez ograniczeń pobierać zarówno Metryki Klientów, jak również Raporty Handlowe w trybie rzeczywistym. Umowy zawierane są na czas określony - najczęściej jednego roku. Natomiast często na postawie porozumień pisemnych strony decydują następnie o przedłużeniu okresu trwania umowy.

Opłata ryczałtowa w pierwszym roku uiszczana jest na podstawie zamówienia „pro-forma”, które to z kolei wystawiane jest po podpisaniu umowy. Niezwłocznie po uregulowaniu płatności Spółka wystawia fakturę VAT z adnotacją, że należność została już uregulowana oraz przekazywane są kody aktywacyjne umożliwiające uzyskanie dostępu do aplikacji V.. Innymi słowy otrzymanie płatności przez Spółkę warunkuje w pierwszym roku współpracy przekazanie kodów dostępu.

W latach kolejnych - jeżeli strony decydują o przedłużeniu okresu trwania umowy - zachowana zostaje ciągłość dostępu do aplikacji, natomiast faktura VAT wystawiana jest w pierwszym dniu po zakończeniu okresu obowiązywania poprzedniej umowy. Płatność ryczałtowa dokonywana jest przez klienta niezwłocznie po otrzymaniu przez niego faktury VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Kiedy należy rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w odniesieniu do świadczonej (w ramach ryczałtu) usługi udzielenia klientowi dostępu do aplikacji V. On-Line w przypadku podpisywanej umowy na dostęp do aplikacji z limitem na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym oraz umowy na dostęp do aplikacji bez limitu na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku obu podpisywanych umów z tytułu udzielenia klientowi dostępu (w ramach ryczałtu) do aplikacji V. On-Line uznać należy przekazanie klientowi uprawnień do korzystania z aplikacji (przekazanie kodów aktywacyjnych - w roku pierwszym współpracy lub pierwszy dzień kolejnego okresu świadczenia usług - w kolejnych latach).

Natomiast jeżeli otrzymanie płatności jest zdarzeniem uprzednim do przekazania uprawnień, to obowiązek podatkowy powstaje w stosunku do uzyskanej kwoty w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę. Zgodnie z zakresem przedmiotowym opodatkowania zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 - tj. ze zm.) - dalej: UPTU, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 2 pkt 6 UPTU, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 UPTU, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przenosząc zatem przedstawiony stan prawny na grunt analizowanej sprawy oraz uwzględniając, że przedmiotem transakcji nie są ani rzeczy, ani postacie energii, ale przekazanie dostępu do aplikacji internetowej, za pomocą której klient Wnioskodawcy jest uprawniony do przeglądania oraz pobierania danych na temat podmiotów gospodarczych, Spółka przyjęła, że ma do czynienia nie z dostawą towarów, a wyłącznie z odpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do treści art. 19a ust. 1 UPTU, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Przepis ten wyznacza ogólną i podstawową zasadę powstawania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Zgodnie z ww. przepisem obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług będzie, co do zasady, uzależniony od daty wykonania usługi. Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 UPTU, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Najczęściej uznaje się, że usługa jest wykonana wówczas, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi.


W ocenie Spółki usługa udzielenia dostępu do aplikacji V. On-Line zostaje wykonana - zarówno w przypadku umowy, gdzie ustalony jest limit na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym, jak również w przypadku umowy, gdzie takiego limitu nie ma - z chwilą przyznania klientowi uprawnień do korzystania z aplikacji V. On-Line.

Udzielenie dostępu ma charakter definitywny i jednorazowy. Udzielenie dostępu, rozumiane jako przekazanie klientowi uprawnień do przeglądania oraz pobierania danych w zakresie określonym umową stanowi, w ocenie Spółki, moment całkowitej realizacji przez Spółkę zobowiązań umownych.

Podkreślić przy tym należy, że zdaniem Wnioskodawcy, dla określenia momentu wykonania usługi nie jest istotny zakres ilościowy czy też czasowy, w jakim klientowi przysługuje prawo do korzystania z aplikacji. Zatem okoliczność, czy klient decyduje się na podpisanie umowy, w ramach której ma prawo w danym przedziale czasowym do pobrania limitowanej liczby Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym czy też na zawarcie umowy, zgodnie z którą może w okresie objętym umową pobierać nieograniczoną liczbę Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym, nie ma znaczenia przy wyznaczaniu momentu wykonania usługi. W obu przypadkach świadczona przez E. usługa polega bowiem na tym samym - zgodzeniu się na to, że klient będzie przez umówiony okres czasu, we wskazanym w umowie zakresie mógł korzystać przy pomocy internetowej aplikacji z bazy danych w postaci Metryk Klientów i Raportów Handlowych.

W ramach świadczonej przez Spółkę usługi można wyróżnić tylko jedną wykonywaną przez E. czynność faktyczną - przekazanie klientowi uprawnień do przeglądania oraz pobierania danych w zakresie określonym umową. Świadczona przez Spółkę usługa nie stanowi zatem usług, które można wyodrębnić. W konsekwencji nie można zatem mówić o powtarzalności świadczonej usługi, a tym bardziej o jej ciągłości. Klient - w momencie uzyskania dostępu do aplikacji V. - uzyskuje prawo do korzystania z niej, w zakresie określonym umową. Uprawnienia są przyznawane na określony w umowie okres czasu, ale przyznawane są jednorazowo. Klient nie uzyskuje uprawnień każdorazowo - wraz z każdym kolejnym logowaniem się do aplikacji. Dostęp do aplikacji jest przyznawany tylko raz, a klient może z niej korzystać w ograniczonym limitem ilościowym, bądź nieograniczonym zakresie przez cały czas trwania umowy.

Obowiązek zapłaty wynagrodzenia wiąże się z samym faktem przekazania uprawnień do możliwości przeglądania oraz pobierania w określonym w umowie zakresie danych na temat podmiotów gospodarczych z wykorzystaniem aplikacji V. On-Line. Natomiast liczba Metryk Klienta, z którymi zapoznał się klient Wnioskodawcy, czy też liczba pobranych w ramach ryczałtu raportów nie ma wpływu na rozliczenia pomiędzy Spółką a usługobiorcą. Sam fakt, w jakim zakresie oraz czy w ogóle klient Wnioskodawcy będzie w okresie obowiązywania umowy korzystał z aplikacji V. On-Line, pozostaje bez wpływu na cenę usługi. Obowiązek zapłaty wynagrodzenia wiąże się z przekazaniem uprawnień do zapoznawania się z określoną ilością danych gospodarczych, a nie ze spełnieniem dodatkowych warunków zarówno ze strony Wnioskodawcy, jak też usługobiorcy - w szczególności z faktycznym pobieraniem Raportów Handlowych czy faktycznym zapoznaniem się usługobiorcy z Metrykami Klienta.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, to moment przekazania uprawnień do korzystania z aplikacji V. On-Line uznać należy za moment wykonania usługi. Powyższe zasady ustalenia momentu wykonania usługi znajdą zastosowanie zarówno w przypadku umowy, gdzie dostęp do aplikacji na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym jest limitowany, jak też umowy, gdzie dostęp do aplikacji na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym nie jest limitowany. W obu tych przypadkach dochodzi do spełnienia świadczenia - przekazania określonych umową uprawnień.

Świadczona przez Spółkę usługa zostaje więc wykonana w momencie umożliwienia klientowi korzystania z aplikacji V. On-Line - czyli w przypadku pierwszego typu umowy - w momencie przekazania odpowiednich uprawnień do przeglądania Metryk Klienta oraz otrzymywania w liczbie określonej w umowie Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym i zaktualizowanych uprzednio zamówionych Raportów Handlowych w różnych trybach, a w przypadku drugiej umowy - momencie przekazania odpowiednich uprawnień do przeglądania Metryk Klienta oraz otrzymywania w nieograniczonym zakresie Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym.


Powyższe stanowisko potwierdzone zostało zarówno w interpretacjach podatkowych, jak też orzecznictwie sądowym.


"Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że obowiązek podatkowy dla świadczonych usług dostępu do serwisów informacyjnych poprzez sieć internetową lub za pomocą zainstalowanego na płytach DVD oprogramowania powstaje na zasadach ogólnych określonych w przepisie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, a więc z momentem wykonania usługi. Przy czym należy zgodzić się z twierdzeniem Zainteresowanego co do tego, że momentem wykonania usługi opisanej we wniosku jest moment udzielenia dostępu do serwisów informacyjnych". (IPPP2/443-208/14-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, 28 kwietnia 2014 r.)

"W przypadku dokonania przez Spółkę sprzedaży kodów (kluczy) licencyjnych umożliwiających uzyskanie dostępu do oprogramowania, dniem wykonania przez nią usługi na rzecz ich nabywcy będzie dzień przekazania mu tych kodów (kluczy). Tak jak w przypadku ich zakupu przez Spółkę, w tym przypadku świadczenie Spółki, z tytułu którego przysługuje jej wynagrodzenie od nabywcy, wyczerpuje się w przekazaniu mu kluczy (kodów) licencyjnych". (IPPP3/443-427/14-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, 4 sierpnia 2014 r.) Analogiczne stanowisko zajmowane jest także w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 czerwca 2015 r. o sygn. akt I SA/Kr 583/15, "Zatem skoro nabycie licencji (prawa do korzystania z aplikacji) stanowi w świetle wyżej wskazanych przepisów nabycie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, a więc przeniesienie tego prawa przez ich dostawcę, polegające na oddaniu oprogramowania do dyspozycji odbiorcy z prawem jego wykorzystywania, tym samym wtedy dochodzi do świadczenia usługi: Nabywca licencji zyskuje z chwilą przeniesienia tego prawa możliwość ich wykorzystywania w granicach przedmiotowych określonych umową, a nie jest tak - jak zdaje się uważać organ - że nabywca licencji nabywa każdego dnia (czy w innej jednostce czasu) osobno prawo do wykorzystywania oprogramowania. (...) Przeniesienie praw jest czynnością jednorazową. Czym innym jest okres, przez jaki uprawnienie do korzystania z tych praw ma trwać i nie można utożsamiać go z momentem ich przeniesienia."

Za moment udzielenia uprawnień do korzystania z aplikacji V. On-Line - który to utożsamiany jest z momentem wykonania usługi, uznać należy natomiast w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy moment przekazania kodów aktywacyjnych. Klient uzyskuje bowiem faktyczną możliwość korzystania z aplikacji w momencie, w którym otrzymuje kody aktywacyjne.

Zasadniczo zatem - w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy - obowiązek podatkowy powinien powstać - zgodnie z art. 19a ust. 1 UPTU w momencie przekazania kodów aktywacyjnych.


Z uwagi jednak na fakt, że w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy moment przekazania kodów aktywacyjnych jest poprzedzony przez uregulowanie płatności, to w myśl art. 19a ust. 8 UPTU, obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do uzyskanej kwoty w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę Z kolei w przypadku kolejnych lat współpracy-jeżeli strony decydują o przedłużeniu okresu trwania umowy i zachowana zostaje ciągłość dostępu do aplikacji, usługa zostaje wykonana w pierwszym dniu okresu obowiązywania nowej umowy. Wówczas bowiem ponownie zostaje udzielone prawo do korzystania z aplikacji. W pierwszym dniu po zakończeniu okresu obowiązywania poprzedniej umowy Wnioskodawca udziela ponownie prawa do przeglądania oraz pobierania danych gospodarczych. Zatem to ponowne udzielenie prawa do korzystania z aplikacji rozumieć należy jako wykonanie usługi udzielenia dostępu. W konsekwencji obowiązek podatkowy w przypadku lat kolejnych powstanie w pierwszym dniu obowiązywania kolejnej umowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4 (art. 19a ust. 8 ustawy).


Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest firmą windykacyjną zajmującą się profesjonalnym odzyskiwaniem należności w kraju jak i za granicą.


W ramach swoich usług Spółka oferuje m.in. monitoring należności, windykację należności w kraju i za granicą oraz przygotowywanie i udostępnianie raportów handlowych.


Przedmiotem umowy V. jest udzielenie klientowi dostępu do aplikacji V. On-Line.


Aplikacja ta umożliwia uzyskanie przez klienta podstawowych danych pozyskanych przez wywiadownię E. odnośnie do podmiotów trzecich będących przedsiębiorcami - tzw. Metryki Klienta. Metryka Klienta zawiera między innymi dane teleadresowe, rejestrowe czy opis zakresu działalności przedsiębiorcy.

Ponadto dzięki dostępowi do aplikacji V. klient uzyskuje możliwość pobierania i przeglądania tzw. Raportu Handlowego - stanowiącego zebranie w postaci skompilowanej informacji o charakterze gospodarczym dotyczących podmiotów trzecich będących przedsiębiorcami krajowymi lub zagranicznymi. Raport Handlowy stanowi prezentację formalno-prawną oraz finansową badanego przedsiębiorcy.


Raporty Handlowe mogą być pobierane w tzw. trybie rzeczywistym lub zamawiane w innym, odpowiednio ustalonym przez strony trybie - 5 dni, 3 dni lub 24 h.


Zasadniczo E. podpisuje z klientami dwa podstawowe typy umów. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że w ramach jednej z nich ustalony jest limit ilościowy na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym, a w ramach drugiej takiego limitu nie ma.


Zgodnie z warunkami pierwszego typu umowy, w ramach ceny za dostęp do aplikacji V. - tzw. opłaty ryczałtowej, klient uprawniony jest do wyświetlania nielimitowanej liczby Metryk Klientów oraz do otrzymywania wyłącznie w liczbie określonej w umowie Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym i zaktualizowanych uprzednio zamówionych Raportów Handlowych w różnych trybach.

Natomiast zgodnie z zapisami drugiego typu umowy, w ramach ceny za dostęp do aplikacji V. - tzw. opłaty ryczałtowej, klient jest uprawniony do wyświetlania nielimitowanej liczby Metryk Klientów oraz do otrzymywania bez limitu Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym. W ramach tej umowy klient może zatem bez ograniczeń pobierać zarówno Metryki Klientów, jak również Raporty Handlowe w trybie rzeczywistym. Umowy zawierane są na czas określony - najczęściej jednego roku. Natomiast często na postawie porozumień pisemnych strony decydują następnie o przedłużeniu okresu trwania umowy.

Opłata ryczałtowa w pierwszym roku uiszczana jest na podstawie zamówienia „pro-forma”, które to z kolei wystawiane jest po podpisaniu umowy. Niezwłocznie po uregulowaniu płatności Spółka wystawia fakturę VAT z adnotacją, że należność została już uregulowana oraz przekazywane są kody aktywacyjne umożliwiające uzyskanie dostępu do aplikacji V.. Innymi słowy otrzymanie płatności przez Spółkę warunkuje w pierwszym roku współpracy przekazanie kodów dostępu.

W latach kolejnych - jeżeli strony decydują o przedłużeniu okresu trwania umowy - zachowana zostaje ciągłość dostępu do aplikacji, natomiast faktura VAT wystawiana jest w pierwszym dniu po zakończeniu okresu obowiązywania poprzedniej umowy. Płatność ryczałtowa dokonywana jest przez klienta niezwłocznie po otrzymaniu przez niego faktury VAT.


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość sprowadzającą się do określenia właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług udzielenia dostępu do aplikacji.


Analiza okoliczności sprawy pozwala na stwierdzenie, że w przypadku udzielenia dostępu do aplikacji, wykonanie usługi następuje już w momencie jego udzielenia, bowiem wówczas spełniona zostaje istota usługi przekazania klientowi uprawnień do korzystania z aplikacji, poprzez przekazanie kodów aktywacyjnych.

Wnioskodawca prawidłowo wskazał że, za moment wykonania usługi, w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy uznać należy moment przekazania kodów aktywacyjnych. Klient uzyskuje bowiem faktyczną możliwość korzystania z aplikacji w momencie, w którym otrzymuje kody aktywacyjne. Zatem w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. w momencie przekazania kodów aktywacyjnych.

Usługa Wnioskodawcy jest bowiem wykonana całkowicie już w dacie, w której klient uprawiony jest do korzystania z aplikacji (poprzez przekazanie kodów aktywacyjnych). Na tym etapie kończy się rola Wnioskodawcy, jako podmiotu świadczącego usługę. Po tej dacie Wnioskodawca nie wykonuje już bowiem w tej sprawie żadnych czynności. Przeniesienie praw jest czynnością jednorazową. Czym innym jest okres, przez jaki uprawnienie do korzystania z tych praw ma trwać i nie można utożsamiać go z momentem ich przeniesienia. Tak więc Wnioskodawca powinien rozpoznać i opodatkować niniejszą usługę już w chwili udostępnienia klientowi możliwości korzystania z aplikacji.

Jednak, ze względu na fakt, że w przypadku podpisania po raz pierwszy umowy moment przekazania kodów aktywacyjnych jest poprzedzony przez uregulowanie płatności, to w zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do uzyskanej kwoty w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę. Natomiast, w przypadku kolejnych lat współpracy-jeżeli strony zdecydują o przedłużeniu okresu trwania umowy i zachowana zostaje ciągłość dostępu do aplikacji, usługa będzie wykonana w pierwszym dniu okresu obowiązywania nowej umowy. Wówczas, jak wskazał Wnioskodawca, ponownie zostaje udzielone prawo do korzystania z aplikacji. W związku z tym, to ponowne udzielenie prawa do korzystania z aplikacji rozumieć należy jako wykonanie usługi udzielenia dostępu a zatem obowiązek podatkowy w przypadku lat kolejnych powstanie w pierwszym dniu obowiązywania kolejnej umowy.

Zatem, należy stwierdzić, że Wnioskodawca w zakresie rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do świadczonej (w ramach ryczałtu) usługi udzielenia klientowi dostępu do aplikacji V. On-Line w przypadku podpisywanej umowy na dostęp do aplikacji z limitem na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym oraz umowy na dostęp do aplikacji bez limitu na pobrania Raportów Handlowych w trybie rzeczywistym przedstawił prawidłowe stanowisko.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj