Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.386.2016.3.JM
z 20 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) oraz pismem z dnia 30 września 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży lodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku dla sprzedaży napoi gorących;
  • stawki podatku dla sprzedaży wyrobów cukierniczych (ciastek);
  • stawki podatku dla sprzedaży dań przygotowywanych z gotowych produktów;
  • stawki podatku dla sprzedaży lodów;
  • uznania sprzedaży dań i sałatek przygotowywanych w lokalu z gotowych produktów za usługę restauracyjną i stawki podatku dla ww. sprzedaży.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) oraz pismem z dnia 30 września 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca otworzył punkt gastronomiczny, w którym podaje:

  • Napoje gorące (herbata liściasta, rozpuszczalna, owocowa oraz z dodatkiem suszonych owoców, kawa parzona z mlekiem, kawa z automatu, espresso, kawa czarna z mlekiem, kawa biała, cappuccino, kawa rozpuszczalna),
  • Wypiekane przez Wnioskodawcę wyroby cukiernicze (ciastka),
  • Dania gotowe, przygotowywane przez Wnioskodawcę z gotowych produktów (kanapki w formie bułek z wędliną, serem żółtym, pasztetem drobiowym, twarogiem oraz z dodatkiem warzyw: pomidora, ogórka, sałaty, świeżej rzodkiewki, szczypioru. Wszystkie kanapki są zawijane w folię i przeznaczone do spożycia poza lokalem przedsiębiorstwa),
  • Lody – gałkowe, kupowane w gotowych pojemnikach o smakach m.in.: śmietankowym, czekoladowym, truskawkowym, bakaliowym, cytrynowym, oraz lody włoskie, wytwarzane w automacie do lodów, powstające po zmieszaniu i schłodzeniu płynu do lodów, kupowanego w stanie ciekłym oraz desery lodowe, składające się z lodów podawanych wraz z owocami i bitą śmietaną. Wszystkie podawane przez Wnioskodawcę lody będą mogły być serwowane zarówno w lokalu (wnioskodawca zamierza udostępnić infrastrukturę lokalu), jak i poza nim (na wynos),
  • Proste dania przygotowywane w lokalu z gotowych produktów (jajecznica z czterech jaj z dodatkiem smażonej kiełbasy, croissant z nadzieniem czekoladowym lub śmietankowym, twarożek ze szczypiorkiem i świeżym pieczywem, sałatki warzywne z sosem vinegret), które przeznaczone będą do natychmiastowego spożycia w lokalu wraz z udostępnieniem klientom infrastruktury lokalu, tj. miejsc siedzących przy stolikach, miejsc na pozostawienie okrycia wierzchniego, zastawy itp.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie nr 2 postawione w wezwaniu z dnia 19 sierpnia 2016 r. 1061-IPTPP3.4512.386.2016.1.JM: „Jakie są symbole oraz nazwy grupowań dla sprzedaży objętej zakresem pytań od 1 do 5 wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z poźn. zm.), którą od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług?”, Wnioskodawca wskazał:

  • 10.71.12.0 Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże;
  • 10.85 Gotowe posiłki i dania;
  • 56.10.11.0 Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach;
  • 10.52.10.0 Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne.

Wnioskodawca co do zasady nie świadczy usług polegających na doradztwie i wyjaśnianiu klientom w przedmiocie oferowanych im posiłków i dań. Takie czynności podejmuje jednak w przypadku otrzymania zapytania od klientów.

Wnioskodawca nie zapewnia całkowitej obsługi kelnerskiej, jedyną taką czynnością jest podawanie gotowych posiłków do stolika klienta. Zapłata, zamawianie oraz doradzanie w przedmiocie zamawianych dań następuje przy kasie.

W związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 istnieje serwis w ścisłym znaczeniu, polegający na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom.

Wnioskodawca w związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 zapewnia klientom naczynia, meble i nakrycia stołowe.

Wnioskodawca w związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 zapewnia klientom możliwość skorzystania z szatni i z toalety.

Przedmiotem sprzedaży nie są napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% lub napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.

Przedmiotem sprzedaży nie są produkty, które mają zawartość alkoholu powyżej 1,2%.

Data minimalnej trwałości ciastek sprzedawanych przez Wnioskodawcę wynosi do kilku dni.

Wnioskodawca wykonuje w ramach usług przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach sklasyfikowanych wg PKWiU 56.10.11.0 na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z poźń. zm.) świadczenia objęte zakresem pytania pierwszego i piątego.

Są to:

  1. Świadczenia objęte zakresem pytania pierwszego – Sprzedaż napojów gorących (herbata liściasta, rozpuszczalna, owocowa oraz z dodatkiem suszonych owoców, kawa czarna parzona, kawa z mlekiem, kawa z automatu, espresso, kawa czarna z mlekiem, kawa biała, cappuccino, kawa rozpuszczalna), serwowane w lokalu Wnioskodawcy.
  2. Świadczenia objęte zakresem pytania piątego – Sprzedaż prostych dań oraz sałatek, przygotowywanych w lokalu z gotowych produktów, które przeznaczone będą do natychmiastowego spożycia w lokalu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie 4) Czy do sprzedaży lodów gałkowych, lodów z automatu i deserów lodowych serwowanych w lokalu właściwa jest stawka 8% a do sprzedaży lodów poza lokalem, właściwa jest stawka 5% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno desery lodowe jak i lody włoskie z automatu lodowego oraz lody gałkowe zgrupowane są pod PKWiU 56.10.11.0. Tym samym, według Wnioskodawcy należy uznać, że towary te powinny być opodatkowane stawką preferencyjną w wysokości 8%. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2011 r. (sygn. ITPP1/443-263/11/MS) uznał, że „skoro jednak wyprodukowane przez podatnika lody i bitą śmietanę sprzedaje podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (kawiarni), to w przypadku, gdy czynności te mieszczą się w PKWiU w dziale 56 jako „usługi związane z wyżywieniem” – do usług tych zastosowanie ma preferencyjna 8 proc. stawka podatku od towarów i usług”. Podobnie stwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 06.05.2011 r. (sygn. IBPP2/443-303/11/UH). Jeżeli sprzedaż lodów traktowana jest jako usługa związana z wyżywieniem to zarówno desery lodowe, lody z automatu oraz lody gałkowe, a także sprzedaż deserów przeznaczonych do spożycia „na miejscu” podlegać powinna opodatkowaniu według stawki 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno lody gałkowe, desery lodowe, jak i lody z automatu niepodlegające spożyciu w lokalu stanowią, podobnie jak w przypadku sprzedaży gotowych posiłków, dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zmianami. W związku z powyższym wymienione towary podlegają stawce podatku VAT w wysokości 5%. Podobne zdanie wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2011 r. (sygn. IPTPP2/443-300/11-6/AW). Organ stwierdził, że w przypadku dostawy lodów na wynos, prawidłowo sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.52.10.0 dostawa lodów „na wynos” korzysta z opodatkowania 5% stawką podatku VAT. Podobnie stwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2011 r. (sygn. IPPP2/443-865/11-4/KOM) argumentując, że „w przypadku sprzedaży „na wynos” lodów gałkowych oraz lodów w gotowych opakowaniach znajdujących się w grupowaniu ex 10.5 – dochodzi do dostawy towarów, która jest opodatkowana 5% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Natomiast, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U., poz. 1719, z późn. zm.) przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia (§ 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia).

W pozycji 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowaniu napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zostały wymienione:

  • w pozycji 28 – Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0) – PKWiU ex 10.5.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione:

  • w pozycji 21 – Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0) – PKWiU ex 10.5,

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otworzył punkt gastronomiczny, w którym podaje m.in.: lody – gałkowe, kupowane w gotowych pojemnikach o smakach m.in.: śmietankowym, czekoladowym, truskawkowym, bakaliowym, cytrynowym, oraz lody włoskie, wytwarzane w automacie do lodów, powstające po zmieszaniu i schłodzeniu płynu do lodów, kupowanego w stanie ciekłym oraz desery lodowe, składające się z lodów podawanych wraz z owocami i bitą śmietaną. Wnioskodawca wskazał, że dla sprzedaży objętej zakresem pytań 1-5 stosuje m.in. klasyfikację PKWiU: 10.52.10.0 Lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne. Wnioskodawca co do zasady nie świadczy usług polegających na doradztwie i wyjaśnianiu klientom w przedmiocie oferowanych im posiłków i dań. Takie czynności podejmuje jednak w przypadku otrzymania zapytania od klientów. Wnioskodawca nie zapewnia całkowitej obsługi kelnerskiej, jedyną taką czynnością jest podawanie gotowych posiłków do stolika klienta. Zapłata, zamawianie oraz doradzanie w przedmiocie zamawianych dań następuje przy kasie. W związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 istnieje serwis w ścisłym znaczeniu, polegający na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom. Wnioskodawca w związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 zapewnia klientom naczynia, meble i nakrycia stołowe. Wnioskodawca w związku ze sprzedażą objętą zakresem pytań od 1 do 5 zapewnia klientom możliwość skorzystania z szatni i z toalety. Przedmiotem sprzedaży nie są napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2% lub napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%. Przedmiotem sprzedaży nie są produkty, które mają zawartość alkoholu powyżej 1,2%.

W tym miejscu należy wskazać, że dla opodatkowania prawidłową stawką dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży kluczowe znaczenie ma klasyfikacja statystyczna towaru lub usługi wskazana przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do sprzedaży lodów zastosowanie znajdzie stawka obniżona w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy. Należy jednak zauważyć, że w sytuacji, gdy sprzedaży lodów Wnioskodawca dokonuje w ramach usług skalsyfikowanych w PKWiU 56.10.11.0 w lokalu, wówczas dla takiej sprzedaży znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 8%, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla sprzedaży lodów. Natomiast wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla sprzedaży napoi gorących, stawki podatku dla sprzedaży wyrobów cukierniczych (ciastek), stawki podatku dla sprzedaży dań przygotowywanych z gotowych produktów oraz uznania sprzedaży dań i sałatek przygotowywanych w lokalu z gotowych produktów za usługę restauracyjną i stawki podatku dla ww. sprzedaży został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.


Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny, z którego wynika, że Wnioskodawca dokonuje:

  • dostawy lodów na wynos, dla których stosuje klasyfikację statystyczną wynikającą z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z poźn. zm.) – 10.52.10.0 Lody śmietankowe i pozostałe lody,
  • sprzedaży lodów w lokalu, dla której stosuje klasyfikację statystyczną PKWiU 56.10.11.0 Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach.

W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj