Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-392/16-2/AW
z 10 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.) – uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przewidzianego w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przewidzianego w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 8 września 2016 r. Nr ITPB3/4510-392-1/AW wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane w dniu 20 września 2016 r. (data wpływu).


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Wnioskodawca jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”).

SKA ma siedzibę w Polsce. Począwszy od dnia 1 kwietnia 2015 roku (tj. pierwszego dnia roku obrotowego SKA rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 roku) SKA jest podatnikiem podatku dochodowego. SKA podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zysk SKA wypracowany za okres do dnia 31 marca 2015 roku został w całości podzielony pomiędzy komplementariusza oraz akcjonariuszy i wypłacony w formie dywidendy. W związku z tym SKA nie posiada zysku, który został osiągnięty przed dniem, w którym stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca posiada bezpośrednio więcej niż 10% akcji w SKA przez okres przekraczający 2 lata. Akcje te zostały objęte w części za wkład pieniężny oraz w części za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W przyszłości jest planowane przekształcenie SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Po przekształceniu Spółka nadal będzie posiadała ponad 10% udziałów w kapitale zakładowym spółki przekształconej.

Następnie planowane jest wystąpienie przez Wnioskodawcę w całości lub w części z inwestycji, polegającej na posiadaniu udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Może to nastąpić w drodze likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub umorzenia udziałów, które Spółka będzie posiadała w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Umorzenie udziałów może nastąpić w trybie umorzenia dobrowolnego w drodze nabycia udziałów przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w celu ich umorzenia zgodnie z art. 199 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. 2013 r., poz. 1030, z późn. zm., dalej: „KSH”), bądź w trybie umorzenia warunkowego w razie ziszczenia się określonego w umowie spółki zdarzenia w trybie art. 199 § 4 KSH. Wynagrodzenie za umorzenie udziałów nie będzie pochodziło z zysku SKA. (spółki przekształcanej) wypracowanego za okres do dnia 31 marca 2015 roku, ponieważ został on w całości podzielony i wypłacony pomiędzy komplementariusza i akcjonariuszy. Z tych samych przyczyn wartość majątku otrzymana przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przekształconej) nie będzie pochodziła z zysku wypracowanego przez SKA (spółkę przekształcaną) przed dniem, w którym SKA stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością bądź umorzenie udziałów, które Wnioskodawca będzie posiadał w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej, nastąpi nie wcześniej niż po 31 marca 2017 r., a więc na moment wystąpienia tych zdarzeń Wnioskodawca będzie posiadał akcje w spółce komandytowo-akcyjnej, a po przekształceniu – udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, w wysokości nie mniej niż 10% tych akcji/udziałów, nieprzerwanie przez okres powyżej dwóch lat, licząc od dnia 1 kwietnia 2015 r., tj. daty, od której spółka komandytowo-akcyjna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca posiada akcje spółki komandytowo-akcyjnej, a po jej przekształceniu będzie posiadał udziały spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wyłącznie na podstawie tytułu własności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym [powinno być: zdarzeniu przyszłym] wartość majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przekształconej) lub wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu warunkowego umorzenia udziałów Wnioskodawcy w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 199 § 4 KSH będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na zasadach przewidzianych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym] wartość majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przekształconej) lub wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu warunkowego umorzenia udziałów Wnioskodawcy w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 199 § 4 KSH będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na zasadach przewidzianych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 551 § 1 KSH, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 199 § 4 KSH, umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może stanowić, że udział ulega umorzeniu w razie ziszczenia się określonego zdarzenia bez powzięcia uchwały zgromadzenia wspólników. Stosuje się wówczas przepisy o umorzeniu przymusowym. W przypadku ziszczenia się określonego w umowie spółki zdarzenia, o którym mowa w art. 199 § 4 KSH, zarząd powinien powziąć niezwłocznie uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego, chyba że umorzenie udziału następuje z czystego zysku (art. 199 § 5 KSH).

Jeżeli chodzi o likwidację spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to według art. 286 § 1 i § 2 KSH podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli. Majątek, o którym mowa w zdaniu poprzednim, dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów. Zgodnie z art. 286 § 3 KSH, umowa spółki może również określać inne zasady podziału majątku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także m.in. dochód z umorzenia udziałów (akcji) oraz wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.


Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

Stosownie do art. 4a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to spółkę będącą podatnikiem. Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazane powyżej w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunki zastosowania zwolnienia zostaną spełnione. W szczególności:


  1. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (powstała z przekształcenia SKA) wypłacająca przychód z udziału w zyskach osób prawnych na rzecz Spółki będzie podatnikiem podatku dochodowego i będzie miała siedzibę na terytorium Polski;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z tytułu, o którym mowa w pkt 1 powyżej, będzie Spółka, która podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. Spółka będzie posiadała bezpośrednio więcej niż 10% udziałów w kapitale spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (powstałej z przekształcenia SKA),
  4. Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


Wobec spełnienia powyższych warunków, otrzymany przez Wnioskodawcę przychód z udziału w zyskach osób prawnych (zarówno wynagrodzenie z tytułu warunkowego umorzenia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jak i wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją tej spółki) będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie będzie miało przy tym zastosowania ograniczenie przewidziane w art. 10 ust. lb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidujące wyłączenie dochodu z umorzenia udziałów (akcji) z kategorii dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych, ponieważ nie zostały one objęte przez Wnioskodawcę w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Powyższemu wnioskowi – co do zwolnienia przychodu z opodatkowania – nie sprzeciwia się treść przepisów art. 7 ust. 2-4 ustawy zmieniającej, które ograniczają możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku niektórych spółek komandytowo-akcyjnych i ich następców prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 powołanej ustawy, zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy zmieniającej, jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie niniejszej ustawy i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania ust. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zasady określone w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy zmieniającej, na mocy art. 7 ust. 4 tej ustawy stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej, którym w przedmiotowym stanie faktycznym będzie spółka przekształcona (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Powyższe przepisy należy rozumieć w ten sposób, że nie wyłączają one zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli źródłem tego przychodu będą inne środki niż pochodzące z zysku spółki komandytowo-akcyjnej lub jej następcy prawnego. Wprawdzie wykładnia literalna art. 7 ust. 2 ustawy zmieniającej wskazuje, że zwolnienie z art. 22 ust. 4_stosuje się wyłącznie do przychodów wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną z zysku wypracowanego od dnia, w którym stała się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to wynik tej wykładni jest nie do pogodzenia z wykładnią systemową i funkcjonalną.

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego panuje ugruntowany pogląd, że chociaż wykładnia językowa powinna być traktowana jako podstawowa przy interpretacji przepisów prawa podatkowego, to jednak zasada pierwszeństwa tej wykładni nie powinna prowadzić do wniosku, że w każdej sytuacji wolno ignorować wykładnię systemową czy funkcjonalną (np. wyrok z dnia 25 czerwca 2010 r. sygn. akt II FSK 445/09; wyrok z dnia 1 lipca 2014 r. sygn. akt II FSK 1066/14). Do powyższego zagadnienia odniósł się również Sąd Najwyższy, stwierdzając w wyroku z dnia 6 listopada 2003 r. (III RN 133/02, OSNP z 2004 r. Nr 15, poz. 254), że prawo podatkowe jest częścią systemu obowiązującego prawa oraz że wykładnia językowa jest jedynie jednym z typów wykładni i nie korzysta ani z priorytetu w stosunku do innych rodzajów wykładni, ani też nie wyznacza granic pozostałym rodzajom wykładni.

Zasady wykładni systemowej przyjmują założenie, że przepis w danym akcie prawnym nie jest umiejscowiony przypadkowo, lecz wynika z racjonalnego działania prawodawcy.

Treść art. 7 ustawy zmieniającej wskazuje, że odnosi się on wyłącznie do zysków, pomijając zarazem przychody pochodzące z innych źródeł niż z zysku spółki komandytowo-akcyjnej. Dowodzi tego brzmienie art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, zgodnie z którym przepisów ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2 ustawy zmieniającej, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie stosuje się do zysku spółki komandytowo-akcyjnej wypracowanego przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z wyjątkiem zysku spółki komandytowo-akcyjnej przypadającego na jej akcjonariusza. Kolejne ustępy tego artykułu, przytoczone powyżej, stanowią tylko kontynuację normy zawartej w ust. 1, rozróżniając sposób opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ze względu na rodzaj zysku, z którego miałaby pochodzić wypłata. Zasady opodatkowania powyższych wypłat (według dotychczasowych przepisów lub według przepisów ustawy zmieniającej) zostały uzależnione od tego, czy źródłem tych wypłat jest zysk spółki komandytowo-akcyjnej wypracowany przed dniem, w który spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czy też zysk wypracowany w okresie od dnia, gdy spółka ta stała się podatnikiem tego podatku. W żadnym ustępie art. 7 ustawy zmieniającej nie ma mowy o przychodach pochodzących z innych źródeł niż zysk. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że miały one wyłącznie na celu zapobieżenie transferowi zysku ze spółki komandytowo-akcyjnej, wypracowanego przed dniem, w którym spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego, z uniknięciem jego opodatkowania.

Za stanowiskiem przedstawionym przez Wnioskodawcę przemawia również wykładnia celowościowa, która ma za zadanie doprowadzenia do takiego rozumienia przepisów ustawy, by były one najlepszym środkiem do osiągnięcia celu tej ustawy. Zgodnie zaś z regułami wykładni funkcjonalnej interpretując przepisy należy brać pod uwagę cel regulacji prawnej (ratio legis).

Ustanowienie powyższych przepisów, miało, niewątpliwie na celu uniknięcie sytuacji, w której zysk wypracowany przez spółkę komandytowo-akcyjną zostałby w niej zatrzymany do chwili zmiany zasad opodatkowania dochodów tej spółki na podstawie ustawy zmieniającej, a następnie wypłacony akcjonariuszom z chwilą gdy spółka ta stanie się podatnikiem podatku dochodowego ód osób prawnych z wykorzystaniem zwolnienia akcjonariuszy z opodatkowania wypłaconego zysku na zasadach przewidzianych w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w uzasadnieniu wyroku z dnia 11 grudnia 2014 roku sygn. I SA/Po 639/14: na mocy przytoczonego powyżej art. 7 ust. 2 ustawy zmieniającej przedmiotowe zwolnienie nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do zysków wypracowanych przez spółki komandytowo-akcyjne przed dniem, w którym spółki te staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie zatem z wykładnią przeprowadzoną przez skład orzekający, wyłączenie zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nastąpi jedynie, jeżeli źródłem uzyskanego przychodu jest zysk spółki komandytowo-akcyjnej wypracowany w okresie zanim stała się ona podatnikiem podatku dochodowego.

W przedmiotowym stanie faktycznym SKA nie posiada zysków wypracowanych przed dniem, w którym stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zyski SKA, które zostały wypracowane w tym okresie zostały w całości wypłacone w formie dywidendy, która w związku z treścią art. 7 ust. 2 ustawy zmieniającej nie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na zasadach przewidzianych w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, w przypadku przekształcenia SKA w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, wynagrodzenie, które może otrzymać Wnioskodawca w przyszłości z tytułu warunkowego umorzenia udziałów spółki przekształconej, lub wartość majątku otrzymana w związku z likwidacją spółki przekształconej, jako niepochodzące z zysku wypracowanego przed dniem 1 kwietnia 2015 roku, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako następcy prawnego SKA będą miały bowiem zastosowanie postanowienia art. 7 ust. 2 i 3 ustawy zmieniającej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj