Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.512.2016.2ALN
z 18 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2016 r. (data wpływu 13 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 28 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej – znajdującej się poza bryłą budynków B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe;
  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej - znajdującej się w bryle budynków B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej poza bryłą budynków B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym;
  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej w odniesieniu do prac w bryle budynku B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 28 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz opłatę.

Stroną postępowania w sprawie ww. wniosku jest Przedsiębiorstwo „….” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Natomiast zainteresowanym niebędącym stroną postępowania jest …. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Przedsiębiorstwo „….” Sp. z o.o. (dalej: Zainteresowany 1 lub Wnioskodawca 1) jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie wykonywania robót budowlanych, także w systemie generalnego wykonawstwa. W dniu 27 kwietnia 2016 roku Wnioskodawca 1 (jako wykonawca), zawarł ze spółką …. Sp. z o.o. Sp. K. (zwanym dalej: Zainteresowanym 2 lub Wnioskodawcą 2 (jako zamawiającym), umowę o roboty budowlane, której przedmiotem jest wykonanie kompleksu mieszkaniowego w postaci dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych w stanie surowym wraz z garażami podziemnymi oraz dwukrotnym pokryciem papą termozgrzewalną płyty nad garażami wraz z obróbkami z papy termozgrzewalnej na nieruchomości. Nieruchomość, na której będą prowadzone prace znajduje się przy ul. …. i ul. … w …. (działki nr 26/61 27/4 obr. …., dla których Sąd Rejonowy … X Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę Wieczystą Nr ….. Budowa prowadzona jest na podstawie pozwolenia na budowę, wg decyzji nr … z dnia 24.03.2016 r. obejmujące: „Budynki mieszkalne wielorodzinne B1, B2 z garażami podziemnymi, z wewnętrznymi instalacjami: wodociągowymi, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, c.o., mechanicznej, elektrycznymi i teletechnicznymi: zewnętrzne instalacje: kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej ze zbiornikami retencyjnymi, dojazdy do garaży podziemnych, chodniki, utwardzone miejsca na gromadzenie odpadów, plac zabaw na działkach nr 26/6, nr 27/4 obręb …. przy ul. …..”.

Obiekt zalicza się do kategorii XIII - Pozostałe budynki mieszkalne, określonej w załączniku do ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane.

Zainteresowany 2 jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie realizacji inwestycji domów jednorodzinnych, szeregowych, budynków usługowych (działalność deweloperska).

Zawarta umowa przewiduje wykonanie kontraktu zgodnie z kosztorysem ofertowym Wykonawcy (załącznik nr 2 do umowy) i ustalonym harmonogramem rzeczowo-finansowym inwestycji (załącznik nr 3 do umowy) obejmujący: 1 przyziemie (roboty ziemne, fundamenty, mury oporowe garaży ściany piwnic, izolacje, posadzki piwnic, ściany oporowe zewnętrzne), 2) budynek B2 (parter, I piętro, II piętro, III piętro, dach, klatka schodowa, szachty windowe, ścianki działowe), 3) budynek B2 (parter, l piętro, II piętro, III piętro, dach, klatka schodowa, szachty windowe, ścianki działowe), 4) zbrojenie, 5) pokrycie płyty garażowej papą termozgrzewalną.

Powierzchnia użytkowa poszczególnych mieszkań znajdujących się w budynkach B1 oraz B2 nie przekracza 150 m2. Budynki B1 i B2 będą posadowione na płycie tarasowej, oddzielającej podziemną część obiektu budowlanego, w której znajdować się będą piwniczne komórki lokatorskie oraz miejsca postojowe w garażu podziemnym, od części naziemnej. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że płyta tarasowa znajduje się na terenie całego obiektu budowlanego (będzie ona stanowiła podstawę dla budynków B1, B2, a także dla znajdujących się na terenie całego kompleksu mieszkaniowego takich elementów, jak plac zabaw, chodniki, czy trawnik wokół budynków. Wzniesienie budynków mieszkalnych B1 i B2 jest technicznie uwarunkowane uprzednim położeniem wspólnych ław i stóp fundamentowych na terenie całego obiektu budowlanego, stanowiących podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej.

Zgodnie z postanowieniami umowy, terminem zakończenia robót jest data podpisania protokołu końcowego odbioru robót potwierdzającego kompletne wykonanie wszystkich robót.

Zainteresowany 1 ponosi pełną odpowiedzialność wobec Zainteresowanego 2 oraz osób trzecich za wszelkie szkody powstałe w wyniku prowadzonych przez siebie robót budowlanych. Zainteresowany 1 jest obowiązany do ubezpieczenia prowadzonych robót budowlanych.

Zainteresowany 2 nabywa od Zainteresowanego 1 wyżej opisane usługi budowlane jako podatnik podatku od towarów i usług na cele prowadzonej przez siebie działalności opodatkowanej. Po zakończeniu budowy lokale w Budynku 1 i Budynku 2 wraz częściami wspólnymi oraz miejscami postojowymi będą przedmiotem dostawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (będzie ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a zatem nie będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT).

Dodać należy, że Zainteresowany 1 na udokumentowanie wykonanych robót wystawia Zainteresowanemu 2 fakturę, na której wykazywana jest kwota netto oraz kwota podatku od towarów i usług.

Nie zachodzą żadne z przesłanek ograniczających prawo odliczenia podatku naliczonego, w szczególności te wskazane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Będący przedmiotem wniosku budynek B1 został sklasyfikowany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB - ,,112”.

Będący przedmiotem wniosku budynek B2 został sklasyfikowany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem PKOB - ,,112”.

Wszystkie budynki, o których mowa we wniosku (B1 i B2) są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Czynności objęte zakresem pytania - roboty budowlane związane z wykonaniem płyty nad garażami, jak i płyty tarasowej - będą realizowane w ramach dostawy obiektów budowlanych lub ich części:

  1. zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – w odniesieniu do prac wykonywanych w obrębie brył budynków B1 i B2,
  2. niezaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – w odniesieniu do prac wykonywanych poza bryłą budynków B1 i B2.

W ramach przedmiotowych robót budowlanych tj. wykonania płyty tarasowej są wykonywane roboty budowlane:

  1. poza bryłą budynku B1 polegające na wykonaniu wykopów, ław fundamentowych, ścian żelbetowych, izolacji ścian żelbetowych, posadzki, położeniu warstwy izolacyjnej płyty, przykryciu stropu, położeniu warstw wykończeniowych na płycie oraz wykonanie muru oporowego,
  2. poza bryłą budynku B2 polegające na wykonaniu wykopów, ław fundamentowych, ścian żelbetowych, izolacji ścian żelbetowych, posadzki, położeniu warstwy izolacyjnej płyty, przykryciu stropu, położeniu warstw wykończeniowych na płycie oraz wykonanie muru oporowego.

Faktura dokumentująca wydatki związane z wykonaniem płyty nad garażem będzie wystawiona na Zainteresowanego 2 (... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa).

Zarówno garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami, nie będą wykorzystywane przez .... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa do celów innych, niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zarówno garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami, nie będą wykorzystywane przez ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych, niż działalność gospodarcza.

... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa będzie wykorzystywała garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami, tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

.... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa będzie wykorzystywała garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami – w całości do czynności opodatkowanych.

Na pytanie Organ: w przypadku, gdy …. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa będzie wykorzystywała garaże jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami, zarówno do czynności, od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego jak i do czynności od których nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego, to należy wskazać czy …. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego jak i do czynności od których nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego”, Wnioskodawca odpowiedział, że „.... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa będzie wykorzystywała garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami – w całości do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczące Zainteresowanego 1:

Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Zainteresowany 1 będzie obowiązany do zastosowania podstawowej - 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej?

Pytanie dotyczące Zainteresowanego 2:

Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Zainteresowanemu 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami?

Zdaniem Zainteresowanych:

Stanowisko do pytania dotyczące Zainteresowanego 1.

W ocenie Wnioskodawców, w tak przedstawionym stanie faktycznym, Zainteresowany 1 będzie obowiązany do zastosowania 23% stawki podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty garażowej.

Za takim stanowiskiem przemawia następująca argumentacja:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016, poz. 710), zwanej dalej również ustawą VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /.../. Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /.../.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 112 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13. art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Preferencyjną stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w świetle ust. 12b ww. art. 41 ustawy VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Podkreślić należy, iż zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ustawy VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12 ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków 111- mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, „obiektem budowlanym” jest budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Ustawodawca zatem wyraźnie wskazał, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m. in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy, oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Natomiast z uregulowań zawartych w ww. ustawie Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna dotyczy wyłącznie budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca 1 świadczy i będzie świadczyć usługi w zakresie prac budowlanych związanych z budową budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z garażami podziemnymi. Wnioskodawca 1 świadczy i będzie świadczyć w tym przypadku usługi jako wykonawca na rzecz Zainteresowanego 2. W szczególności w zakres prac Wykonawcy 1 wchodzi m.in. wykonanie płyty betonowej, na której znajdują się budynki mieszkalne B1 i B2, a także plac zabaw, chodniki i trawniki. Płyta ta będzie także oddzielała podziemną część garażową od części naziemnej.

Mając powyższe na uwadze, zasadne jest zastosowanie przez Wnioskodawcę 1 podstawowej - 23% stawki podatku VAT dla robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami wykonywanych poza bryłą budynków B1 i B2.

Stanowisko do pytania dotyczące Zainteresowanego 2

W ocenie Wnioskodawców, w tak przedstawionym stanie faktycznym, Zainteresowanemu 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami.

Za powyższym stanowiskiem przemawia następująca argumentacja:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy VAT - m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. „a” ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie ustawodawca wskazał w art. 88 ustawy VAT sytuacje, w których prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało ograniczone bądź wyłączone. Podatnik ma zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego z jednej strony przesłanki pozytywnej (wykorzystywanie przez podatnika towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy VAT), z drugiej strony – braku zaistnienia którejkolwiek z przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, nabyte przez Zainteresowanego 2 usługi związane z wykonaniem płyty nad garażami będą następnie przedmiotem dostawy (czynność opodatkowana podatkiem VAT), w związku z czym spełniona zostaje przesłanka wynikająca z art. 86 ust. ustawy VAT. Z drugiej strony brak jest okoliczności wyłączających możliwość odliczenia VAT, wskazanych w art. 88 ustawy VAT. W związku z powyższym, Zainteresowanemu 2 przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Zainteresowanego 1, dokumentujących wykonanie płyty nad garażami w stawce 23% - w odniesieniu do części robót wykonywanych poza bryłą budynków B1 i B2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej – znajdującej się poza bryłą budynków B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe;
  • zastosowania podstawowej 23% stawki VAT w stosunku do wykonanych robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej - znajdującej się w bryle budynków B1 i B2 objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 ww. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budownictwa nieobjętego społecznym programem mieszkaniowym (budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z uregulowań zawartych w ustawie Prawo budowlane, wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Do usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stawka obniżona nie obejmuje usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu należy rozumieć:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Z opisu sprawy oraz z analizy powyższych przepisów, a w tym art. 146 ust. 3 pkt 1 ustawy, wynika że prace związane z wykonaniem płyty nad garażami znajdującej się poza bryłą budynków B1 i B2, stanowiące zewnętrzny w stosunku do budynków element, należy zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w rozumieniu powyższego przepisu.

Zatem stwierdzić należy, iż w odniesieniu do prac związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej – znajdującej się poza bryłą budynków B1 i B2, zaliczanych do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ustawy, obecnie nie ma zastosowania preferencyjna 8% stawka podatku od towarów i usług. Wobec powyższego zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Natomiast obniżona stawka VAT w wysokości 8% stosowana do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, znajdzie zastosowanie w odniesieniu do prac związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej - znajdującej się w bryle budynków B1 i B2.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych, w myśl którego Zainteresowany 1 będzie obowiązany do zastosowania 23% stawki podatku VAT w odniesieniu do robót budowlanych związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej, należało uznać za prawidłowe, w odniesieniu do prac wykonywanych poza bryłą budynków B1 i B2.

Natomiast w odniesieniu do prac związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej - znajdującej się w bryle budynków B1 i B2, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wyżej stwierdzono w odniesieniu do prac związanych z wykonaniem płyty nad garażami, a stanowiącymi podstawę całej konstrukcji - zarówno budynków B1 i B2, jak i płyty tarasowej - znajdującej się poza bryłą budynków B1 i B2 zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23%. Natomiast obniżona stawka VAT w wysokości 8% znajdzie zastosowanie w odniesieniu do prac związanych z wykonaniem płyty nad garażami znajdującej się w bryle budynków B1 i B2.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany 2 - „…” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa - jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany 2 będzie wykorzystywał garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami – w całości do czynności opodatkowanych. Faktura dokumentująca wydatki związane z wykonaniem płyty nad garażem będzie wystawiona na Zainteresowanego 2.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany 2 będzie wykorzystywał garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami – w całości do czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wykonania płyty nad garażami.

Mając na względzie obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Zainteresowanemu 2 przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami, ponieważ Zainteresowany 2 będzie wykorzystywał garaże, jak i lokale, których część wspólną stanowi płyta nad garażami – w całości do czynności opodatkowanych oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych w myśl którego, Zainteresowanemu 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury wystawionej przez Zainteresowanego 1, dotyczącej robót związanych z wykonaniem płyty nad garażami, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ podkreśla, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego podanego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iżnie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Zainteresowanych do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.”.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj