Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.767.2016.1.IGo
z 18 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową podatku VAT usługi leasingu nieruchomości, prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu Nabycia Nieruchomości, zwolnienia od podatku VAT czynności zbycia Nieruchomości po upływie dwóch lat od Nabycia oraz obowiązku dokonania korekty podatku VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową podatku VAT usługi leasingu nieruchomości, prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu Nabycia Nieruchomości, zwolnienia od podatku VAT czynności zbycia Nieruchomości po upływie dwóch lat od Nabycia oraz obowiązku dokonania korekty podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w branży nieruchomości. Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca będzie nabywał budynki o charakterze mieszkalnym. Z uwagi, na wymogi miejscowych planów zagospodarowania lub uwarunkowania biznesowe, niektóre lokale w nabywanych budynkach mogą mieć przeznaczenie inne niż mieszkalne, w szczególności będą przeznaczone na usługi w zakresie handlu. Ze względu na uwarunkowania prawne lub biznesowe przedmiotem nabycia może być nie cały budynek mieszkalny, lecz część wyodrębnionych w budynku lokali mieszkalnych.

Wnioskodawca może nabywać nieruchomości w drodze zakupu od dewelopera lub innego podmiotu lub otrzymywać tytułem wkładu niepieniężnego od udziałowca / udziałowców (dalej: Nabycie Nieruchomości). Czynność Nabycia Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.


Następnie Wnioskodawca będzie oddawał do odpłatnego używania nabyte nieruchomości. Oddanie do odpłatnego używania nastąpi w drodze umowy leasingu.


Ze względu na ryzyko prawne i biznesowe związane z najmem lokali mieszkalnych na rzecz osób fizycznych Spółka nie jest zainteresowana zawieraniem umów najmu na poszczególne lokale mieszkalne z osobami fizycznymi. Strategia gospodarcza Wnioskodawcy zakłada, iż będzie on pełnił rolę podmiotu finansującego czyli przedmiotem jego działalności będzie leasing, co do zasady, całych budynków mieszkalnych lub wszystkich posiadanych przez Wnioskodawcę lokali w danym budynku.


Wnioskodawca będzie leasingował nieruchomości na rzecz podmiotów, co do zasady spółek prawa handlowego, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie najmu (dalej: Leasingobiorca). Leasingobiorca może być podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą. Spółka będzie oddawała Leasingobiorcy do korzystania na podstawie umowy leasingu całą nieruchomość na jego ryzyko gospodarcze na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Leasingobiorca następnie będzie wynajmował poszczególne lokale mieszkalne. Umowa leasingu zawarta przez Spółkę z Leasingobiorcą będzie przewidywała, iż Leasingobiorca może:

  • wynajmować lokale mieszkalne na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych zarówno prowadzących, jak i nie prowadzących działalności gospodarczej,
  • wynajmować lokale zarówno na cele mieszkalne, jak i celem prowadzenia działalności gospodarczej (w zakresie w jakim będzie to dozwolone przepisami prawa),
  • zawierać umowy najmu na wybrany przez siebie okres, to jest zawierać zarówno umowy najmu krótkoterminowego (przykładowo na cele pobytu o charakterze turystycznym lub biznesowym), jak i długoterminowego (przykładowo w celu zaspokojenia potrzeb mieszkalnych najemcy lub jego pracownika),
  • umowy najmu mogą być rozliczane w okresach miesięcznych, tygodniowych, dziennych lub innych wedle wyboru Pośrednika.


Leasingobiorca zawrze umowę leasingu na własne ryzyko gospodarcze, zatem Leasingobiorca będzie zobowiązany do uiszczenia na rzecz Spółki rat leasingowych niezależnie, od tego że część lokali może nie zostać faktycznie wynajęta przez Leasingobiorcę.


Zawierane przez Wnioskodawcę umowy leasingu będą:

  • umowami leasingu operacyjnego, o których mowa w art. 17b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa CIT),
  • umowy leasingu nieruchomości będą zawierane na okres ponad 10 lat; umowy leasing mogą przewidywać opcje wcześniejszego wykupu przedmiotu leasingu,
  • odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu będzie dokonywał Wnioskodawca,
  • w trakcie trwania umowy leasingobiorcy będą uiszczać raty leasingowe, zawierające w sobie zarówno część kapitałową, jak i część odsetkową,
  • po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu leasingobiorcy będą mieli prawo wykupu przedmiotu leasingu za określoną w umowie cenę wykupu,
  • suma opłat ustalonych w umowie leasingu (obejmująca również cenę wykupu) pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, będzie odpowiadać co najmniej wartości początkowej przedmiotu leasingu,
  • harmonogram spłat rat leasingowych będzie uzgodniony w ten sposób, że cena wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu będzie spełniała wymogi przewidziane przez przypisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli będzie wyższa od hipotetycznej wartości netto o której mowa w art. 17a pkt 6 lit. a ustawy CIT. Przykładowo hipotetyczna wartość netto po 10 latach dla budynków mieszkalnych amortyzowanych stawką 1,5% wynosi 63% wartości początkowej. Wnioskodawca planuje, że cena wykupu przedmiotu leasingu może wynosić pomiędzy 65% a 90% wartości początkowej przedmiotu. Cena wykupu przedmiotu leasingu będzie zatem wyższa od minimalnej hipotetycznej wartości netto,
  • wynagrodzenie z tytułu leasingu, to jest raty w okresie leasingu oraz cena wykupu będą ustalone na zasadach rynkowych - to jest na wynagrodzenie z tytułu leasingu będzie się składała:
    - spłata wartości przedmiotu leasingu,
    -Wnioskodawcę (finansującego, leasingodawcę) leasingobiorcy (korzystającego).

Zgodnie z ww. umowami leasingu operacyjnego, po zakończeniu podstawowego okresu umowy leasingu przedmiot leasingu operacyjnego (nieruchomość) zostanie sprzedany (dalej: Zbycie Nieruchomości) za ustaloną w umowie cenę wykupu na rzecz:

  1. dotychczasowego leasingobiorcy - (w przypadku skorzystania z umownego uprawnienia do dokonania wykupu nieruchomości po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego) lub
  2. podmiotu trzeciego (w przypadku, gdy leasingobiorca nie dokona wykupu przedmiotu leasingu operacyjnego).


Ponadto, w okresie 2 lat przed datą sprzedaży nieruchomości na rzecz leasingobiorcy lub podmiotu trzeciego, Wnioskodawca:

  1. nie dokona ulepszenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy VAT lub
  2. dokona ulepszenia nieruchomości, lecz wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowić będą mniej niż 30% wartości początkowej nieruchomości.


Zbycie Nieruchomości może nastąpić również w wyniku wcześniejszego wykupu przedmiotu leasingu. W żadnym przypadku Zbycie Nieruchomości nie nastąpi przed upływem 2 lat od momentu Nabycia Nieruchomości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy usługa leasingu nieruchomości będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT?
  2. Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu Nabycia Nieruchomości, jeżeli Nabycie Nieruchomości podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT?
  3. Czy ewentualne zbycie Nieruchomości po upływie dwóch lat od Nabycia Nieruchomości będzie zwolnione od podatku VAT?
  4. Czy Wnioskodawca dokonując Zbycia Nieruchomości będzie obowiązany do dokonania korekty podatku VAT odliczonego z tytułu Nabycia na podstawie art. 91 ust. 4 w związku z art. 91 ust. 2 i ust. 6 ustawy VAT?

Zdaniem wnioskodawcy:


Stanowisko podatnika wraz z uzasadnieniem do pytania 1:


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa leasingu nieruchomości będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT.


W świetle ustawy VAT odpłatne świadczenie usług może być opodatkowane stawką podstawową podatku VAT, stawką obniżoną lub podlegać zwolnieniu od opodatkowania. Zasadą jest, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu stawką podstawową. Zastosowanie stawki obniżonej lub zwolnienia od opodatkowania ma charakter wyjątku. W konsekwencji, usługa leasingu świadczona przez Wnioskodawcę będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową, o ile nie znajdzie zastosowania stawka obniżona lub zwolnienie od opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawcy, jedynym potencjalnie mogącym znaleźć zastosowanie wyjątkiem od opodatkowania świadczonej przez niego usługi leasingu byłoby jej zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT, zwalnia się od podatku „usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe”. Niemniej przedmiotowe zwolnienie dotyczy jedynie usług wynajmowania lub wydzierżawiania. Zakresem przedmiotowego zwolnienia nie są objęte usługi leasingu. Należy zauważyć, iż ustawodawca wyraźnie rozróżnia usługi najmu, dzierżawy i leasingu. Przykładowo zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT przez dostawę towarów należy rozumieć „wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione”. Zatem należy uznać, iż pojęcie „wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości” nie pokrywa się swoim zakresem z pojęciem leasingu nieruchomości.

Ponadto przesłanką do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT jest mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy. Jak wskazał Wnioskodawca, Leasingobiorca będzie nabywał usługę leasingu na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Celem Leasingobiorcy będzie osiągnięcie zysku z działalności gospodarczej, a nie zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Jak wskazał Wnioskodawca, co do zasady, Leasingobiorca będzie spółką prawa handlowego, która z natury rzeczy nie ma potrzeb mieszkaniowych.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, oddanie nieruchomości do korzystania na rzecz Leasingobiorcy nie będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT.


Pogląd zaprezentowany przez Wnioskodawcę, iż usługa leasingu operacyjnego nieruchomości podlega opodatkowaniu stawką podstawową znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 10 lipca 2015 r. sygn. ILPP1/4512-1-279/15-2/AI stwierdził, iż „ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku, czy też obniżonej stawki podatku dla czynności oddania nieruchomości w leasing operacyjny. Zatem usługa ta jest opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, według 23% stawki podatku”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, usługa leasingu nieruchomości będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT.


Stanowisko podatnika wraz z uzasadnieniem do pytania 2


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce w świetle opisanego zdarzenia przyszłego będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu Nabycia Nieruchomości.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż zakresem pytania objęty jest tylko przypadek, gdyby dostawa nieruchomości stanowiąca Nabycie Nieruchomości podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.


Kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”. Jak wynika z przytoczonego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, od których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego po Nabyciu Nieruchomości, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na oddawaniu nieruchomości do korzystania na podstawie umów leasingu operacyjnego. Jak wykazał Wnioskodawca w stanowisku do pytania 1, usługa leasingu operacyjnego nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. W rezultacie, skoro Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte nieruchomości do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, związanego z Nabyciem Nieruchomości.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 lipca 2016 r. sygn. IPPP3/4512-346/16-4/PC uznał, że „skoro Wnioskodawca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, związanego z nabyciem opisanej Nieruchomości, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT”.


Stanowisko podatnika wraz z uzasadnieniem do pytania 3


Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne Zbycie Nieruchomości po upływie dwóch lat od Nabycia Nieruchomości będzie zwolnione od podatku VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, „zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata”.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się „oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej”.

Konsekwentnie, mając na uwadze powyżej wskazane regulacje, Zbycie Nieruchomości, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  1. dostawa nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynie okres przynajmniej 2 lat;
  3. w okresie 2 lat przed datą dostawy nieruchomości Wnioskodawca nie dokona takiego ulepszenia nieruchomości, w przypadku którego wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, będą stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ad 1) Brak dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia lub przednim


W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT nastąpi najpóźniej w momencie Nabycia Nieruchomości.


Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowania. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, Nabycie Nieruchomości przez Spółkę jako nabywcę będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.


Konsekwentnie, Zbycie Nieruchomości nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, skoro do pierwszego zasiedlenia dojdzie najpóźniej w momencie Nabycia Nieruchomości.


Ad 2) Okres co najmniej 2 lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą


Należy zauważyć, jak wskazywano w opisie zdarzenia przyszłego, iż od Nabycia Nieruchomości do momentu Zbycia Nieruchomości upłynie okres co najmniej 2 lat.


Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, druga ze wskazanych powyżej trzech podstawowych przesłanek zwolnienia dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT zostanie spełniona - pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą (sprzedażą) budynku, budowli lub ich części upłynie okres przynajmniej 2 lat.


Ad 3) Brak ulepszenia


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca:

  1. nie dokona ulepszenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT lub
  2. dokona ulepszenia nieruchomości, lecz wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły będą mniej niż 30% wartości początkowej nieruchomości.


W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, trzecia ze wskazanych powyżej przesłanek zwolnienia dostawy (sprzedaży) nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT zostanie spełniona.


Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji wszystkie niezbędne przesłanki zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT zostaną spełnione, tj.

  1. dostawa nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres przynajmniej 2 lat;
  3. w okresie 2 lat przed datą Zbycia Nieruchomości nie będzie miało miejsca ulepszenie nieruchomości lub ewentualne ulepszenie nieruchomości związane będzie z wydatkami, które stanowiłyby mniej niż 30% wartości początkowej.

W świetle powyższego, czynność odpłatnego Zbycia Nieruchomości będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.


Końcowo Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy VAT, „podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części”.

Biorąc zatem pod uwagę, iż czynność odpłatnego Zbycia Nieruchomości będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, to Wnioskodawca pod warunkiem spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 10 VAT, może wybrać fakultatywne opodatkowanie VAT Zbycia Nieruchomości.


Stanowisko podatnika wraz z uzasadnieniem do pytania 4


Wnioskodawca dokonując Zbycia Nieruchomości będzie obowiązany do dokonania korekty podatku VAT odliczonego z tytułu Nabycia Nieruchomości na podstawie art. 91 ust. 4 w związku z art. 91 ust. 2 i ust. 6 pkt 1 ustawy VAT w przypadku gdyby Zbycie Nieruchomości nastąpiło w okresie korekty.


Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy VAT, „po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego”.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy VAT, w przypadku towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy VAT, podatnik dokonuje, w przypadku nieruchomości, w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (okres korekty).

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy VAT, „w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów o których mowa w ust. 2, (...) uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty”. Stosownie natomiast do brzmienia art. 91 ust. 6 pkt 2 ustawy VAT, „w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną zwolnione od podatku (...) - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu”.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze cytowane powyżej regulacje, podatnik będzie obowiązany do dokonania korekty podatku VAT odliczonego w przypadku, gdyby dokonuje sprzedaży nieruchomości w trakcie trwania tzw. okresu korekty. W stosunku do nieruchomości okres korekty wynosi 10 lat licząc od roku, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania.

Odnosząc powyższe rozważania do opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że jeżeli:

  • Spółka dokona odliczenia podatku VAT z tytułu Nabycia Nieruchomości (zgodnie z uzasadnieniem do pytania 2),
  • Zbycie Nieruchomości będzie podlegało zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy VAT Nieruchomości (zgodnie z uzasadnieniem do pytania 3), a Spółka nie skorzysta z opcji fakultatywnego opodatkowania transakcji Zbycia Nieruchomości,
  • Zbycie Nieruchomości nastąpi w trakcie trwania okresu korekty to

wówczas Wnioskodawca będzie obowiązany do dokonania korekty podatku VAT uprzednio odliczonego z tytułu Nabycia Nieruchomości.


Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 11 czerwca 2014 r. sygn. ITPP1/443-327/14/MS zgodnie z którą „w przypadku nieruchomości okresem potencjalnej korekty odliczonego podatku naliczonego jest 10 lat licząc od końca roku, w którym oddano budynki i budowle do użytkowania. Zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków i budowli w przypadku, gdy pomiędzy tzw. pierwszym zasiedleniem ww. budynków i budowli, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata spowoduje to, że do końca wskazanego wyżej 10 letniego okresu korekty należy przyjąć, że ww. budynki i budowle służyć będą czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Innymi słowy w odniesieniu do przedmiotowych budynków i budowli nastąpi czynność zwolniona od podatku, która spowoduje konieczność korekty podatku naliczonego, który został w przeszłości przez Spółkę odliczony w trakcie budowy budynków i budowli”.


Natomiast w przypadku, gdyby Zbycie Nieruchomości nastąpiło po okresie korekty (10 lat), to Wnioskodawca nie będzie obowiązany do dokonywania korekty.


Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wnioskuje o potwierdzenie jego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj