Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-1/4511-1-158/16-3/PP
z 25 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2016 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 10 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2016 r. Wnioskodawczyni złożyła w Izbie Skarbowej w Łodzi w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu. Pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. nr 1061-IPTPB2.4511.654.2016.1.DA Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi – działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa – przekazał ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu celem załatwienia według właściwości stosownie do § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643). Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tut. Organu w dniu 30 sierpnia 2016 r.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pismem z dnia 24 października 2016 r. nr ILPB1-1/4511-1-158/16-2/PP wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 24 października 2016 r., skutecznie doręczono w dniu 31 października 2016 r., natomiast w dniu 10 listopada 2016 r. wpłynęła do tut. Organu odpowiedź na ww. wezwanie (nadano w polskiej placówce pocztowej 7 listopada 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 30 czerwca 2014 r. Wnioskodawca nabył wraz z matką (udział w 5/10 części) i pozostałym rodzeństwem (każdy po 1/10 części) spadek po bracie, zmarłym w dniu 9 sierpnia 2013 r. W skład spadku po bracie wchodziło prawo własności gospodarstwa rolnego, składającego się z działek nr, o łącznej powierzchni 8,2100 ha.

W wyniku nabycia spadku ww. gospodarstwo rolne stało się współwłasnością kilku osób w niewielkich udziałach. Jako że Spadkodawca pozostawił znaczne długi, w tym 26.244,73 zł z tytułu opłat szpitalnych za własne leczenie oraz kilka innych, wobec nieprzejednanych w tej kwestii stanowisk wierzycieli, w tym Szpitala - spadkobiercy a zarazem współwłaściciele gospodarstwa rolnego zmuszeni zostali do podjęcia decyzji o sprzedaży części gospodarstwa w celu zapłaty zadłużeń spadkodawcy i zaspokojenia roszczeń Wierzycieli. Nie była to decyzja całkowicie dobrowolna, ale wymuszona zaistniałym stanem faktycznym tzn. zadłużeniem spadkodawcy, które ostatecznie w wyniku sprzedaży części gospodarstwa rolnego zostało uregulowane.

Po sprzedaży części gospodarstwa o powierzchni 5,5200 ha, a to niezabudowanych działek nr, pozostałe grunty z budynkiem mieszkalnym nadal stanowią gospodarstwo rolne z powierzchnią 2,69 ha.

Dział spadku nie był przeprowadzony w stosunku do masy spadkowej po bracie.

Ww. sprzedaż dokonana została przez upływem 5 lat od nabycia przedmiotowego gospodarstwa w drodze spadku.

Podkreślenia wymaga okoliczność, że sprzedaż części spadkowego gospodarstwa rolnego nastąpiła na rzecz osób kupujących, którzy włączą te grunty do swojego dotychczas prowadzonego gospodarstwa rolnego, którego byli właścicielami przed dokonaniem zakupu gruntów rolnych w celu powiększenia obszaru własnego areału.

Kolejną istotną w sprawie okolicznością jest, że spadkowe gospodarstwo nie zostało zbyte w całości a jedynie w części, a pozostałe po sprzedaży grunty odpowiadają wymogom obszarowym i nadal stanowią gospodarstwo rolne. Jak wskazano powyżej sprzedane działki stanowiły grunt orny niezabudowany.

Gospodarstwo to składało się z pięciu działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni przekraczającej 5 ha. W skład tego gospodarstwa wchodziła ziemia rolna oraz siedlisko rolnicze, na którym znajduje się budynek mieszkalny. Od całości jest opłacany podatek rolny.

Wraz z pozostałymi spadkobiercami Wnioskodawca sprzedaje część gospodarstwa osobom trzecim. Osoby te obecnie prowadzą gospodarstwo rolne. Sporządzony akt notarialny obejmował jedynie grunty orne. W wyniku dokonanej sprzedaży żadna część gospodarstwa nie zmieni swojego przeznaczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy od powyższej transakcji sprzedaży spadkobiercy będą musieli zapłacić podatek dochodowy?
  2. Czy sprzedaż przez współwłaścicieli części gospodarstwa rolnego (przed upływem 5 lat od jego nabycia w drodze spadku), w wyniku której grunty nie utraciły rolnego charakteru (nabywca będzie prowadził to gospodarstwo), korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. (…),
  3. (…),
  4. (...)

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Generalną zasadę stanowi, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Przedmiotem ww. czynności prawnej jest odpłatne zbycie części nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne dokonane przed upływem ww. terminu, ale nie bez znaczenia w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest data, jak i forma jego zbycia oraz nabycia.

Do niniejszego stanu faktycznego do uzyskanych dochodów mają zastosowanie zasady opodatkowania od 1 stycznia 2009 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zauważyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

W tym przypadku me wystąpi utrata charakteru rolnego gruntu, ponieważ kupujący zamierza prowadzić na nich działalność rolniczą.

Wraz z pozostałymi spadkobiercami Wnioskodawca nabył w spadku gospodarstwo rolne o łącznej pow. ponad 8 ha. Jednak zbywana jest część nieruchomości (ponad 5 ha), a nie tylko udział Wnioskodawcy stanowiący l/10, więc stwierdzić należy, że spełniona zostanie przesłanka sprzedaży gospodarstwa rolnego, ponieważ przedmiotem sprzedaży jest gospodarstwo rolne o pow. ponad 5 ha. Grunty te w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego.

Po stronie sprzedającej w transakcji sprzedaży wystąpił Wnioskodawca wraz z pozostałymi spadkobiercami, czyli wszyscy współwłaściciele przedmiotowej nieruchomości. W wyniku tej sprzedaży grunty nie utracą charakteru rolnego, więc zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskany przez niego i pozostałych spadkobierców ze sprzedaży udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Podkreślenia wymaga okoliczność, że sprzedaż części spadkowego gospodarstwa rolnego nastąpiła na rzecz osób kupujących, którzy włączą te grunty do swojego dotychczas prowadzonego gospodarstwa rolnego, którego byli właścicielami przed dokonaniem zakupu gruntów rolnych w celu powiększenia obszaru własnego areału. Do aktu notarialnego kupujący oświadczył, że nabywa nieruchomość na powiększenie gospodarstwa rolnego przez co nieruchomość nie utraci charakteru rolnego. Jasny był cel nabycia gruntów i faktyczny zamiar nabywcy co do ich przeznaczenia na poszerzenie prowadzonego dotychczas gospodarstwa rolnego. Całokształt tych okoliczności wskazuje, że dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego i jest umiejscowiona w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych.

Kolejną istotną w sprawie okolicznością jest, że spadkowe gospodarstwo nie zostało zbyte w całości a jedynie w części, a pozostałe po sprzedaży grunty odpowiadają wymogom obszarowym i nadal stanowią gospodarstwo rolne. Przedmiotem sprzedaży była zatem część gospodarstwa rolnego, w postaci działki o powierzchni ponad 5 ha, która została sprzedana wraz z pozostałymi współwłaścicielami.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zawsze sprzedaż ziemi rolnej musi spowodować wystąpienie podatku i to nawet wówczas gdy nastąpiła przed upływem 5 lat od jej nabycia w drodze spadku, jeżeli podatnicy otrzymujący taki spadek sprzedali jedynie część działek rolnych, a te zostały włączone do własnego gospodarstwa rolnego nabywcy innemu rolnikowi i nadal stanowią gospodarstwo rolne.

Wnioski takie płyną również z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 maja 2015 r. nr IBPBII/2/4511-193/15/JG.

Podsumowując, przedmiotem sprzedaży nie był udział w gospodarstwie rolnym, ale część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tj. działki o powierzchni 5 ha. Jeżeli zatem sprzedana działka stanowiła grunt rolny i istotnie została włączona przez kupujących w skład posiadanego już przez nich gospodarstwa rolnego i stała się jego częścią nie zmieniając przeznaczenia rolnego, a więc w związku ze sprzedażą nie utraciła charakteru rolnego, to uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży tej działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego odpowiadający udziałowi 1/10 części nabytemu przez Wnioskodawcę w drodze spadku w 2014 r. korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, Wnioskodawca podkreślił, że w podobnym stanie faktycznym i prawnym stanowisko pozytywne zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2014 r. nr IPTPB2/415-340/14-4/KSM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy – źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył udział w spadku po bracie Wnioskodawcy zmarłym w dniu 9 sierpnia 2013 r. - co zostało potwierdzone postanowieniem sądu rejonowego z dnia 30 czerwca 2014 r. W skład tego spadku wchodziło prawo własności gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 8,2100 ha. Współwłaściciele przedmiotowego gospodarstwa rolnego, w tym Wnioskodawca, zdecydowali się na sprzedaż jego części o powierzchni 5,5200 ha. Osoby kupujące mają włączyć nabyte grunty (stanowiące grunt orny niezabudowany) do prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego w celu powiększenia własnego areału. Natomiast pozostała, niezbywana część odziedziczonego gospodarstwa rolnego (wraz z budynkiem mieszkalnym) nadal stanowi gospodarstwo rolne – o powierzchni 2,69 ha. W wyniku dokonanej sprzedaży żadna część gospodarstwa rolnego nie zmieni swojego przeznaczenia. Od całości gospodarstwa opłacany jest podatek rolny. Ww. sprzedaż dokonana została przez upływem 5 lat od chwili nabycia przedmiotowego gospodarstwa w drodze spadku.

W związku z powyższym opisem sprawy, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość czy przychód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a ściślej czy będzie on korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze treść wniosku, przede wszystkim stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż od momentu nabycia przez Wnioskodawcę udziału w przedmiotowym gospodarstwie rolnym (a właściwie nieruchomości wchodzących w skład tego gospodarstwa) do momentu jego sprzedaży nie upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie – sprzedaż ta będzie dla Wnioskodawcy stanowiła źródło przychodu w rozumieniu ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wobec ww. przychodu znajdzie zastosowanie wspomniane wcześniej zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Powyższy przepis zwalnia bowiem przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie tej mowa jest o gospodarstwie rolnym – oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617, z późn. zm.) – za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (czyli sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454, z późn. zm.) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia – użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne (...),
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem –Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia – grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się m.in. grunty orne, oznaczone symbolem – R (lit. a);
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy) lub jego część składową,
  • sprzedawana jest całość lub część gospodarstwa rolnego,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu - decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego.

Ponadto podkreślenia wymaga, że sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego, o której mowa ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, następuje wyłącznie w sytuacji gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część. Powyższe zwolnienie nie dotyczy natomiast sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym (np. wyłącznie przez jednego ze współwłaścicieli).

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że przedmiotem umowy sprzedaży nie był wyłącznie udział Wnioskodawcy w przedmiotowym spadku lub gospodarstwie rolnym, a część gospodarstwa rolnego o powierzchni przekraczającej 1 ha. Nadto, grunty odziedziczonego gospodarstwa rolnego nie utraciły charakteru rolnego na skutek ww. transakcji sprzedaży. Kupujący nabyli bowiem część przedmiotowego gospodarstwa rolnego w celu powiększenia areału posiadanego już wcześniej własnego gospodarstwa rolnego.

Podsumowując, stwierdzić należy, że uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży części przedmiotowego gospodarstwa rolnego przed upływem 5 lat od chwili jego nabycia w drodze spadku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca nie będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od ww. transakcji.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ nadto informuje, że stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym, niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy, nie wywołuje natomiast skutków prawnych wobec pozostałych współwłaścicieli przedmiotowego gospodarstwa rolnego.

Należy dodatkowo podkreślić, że Organ wydając interpretacje indywidualne opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, przyjmując argumenty podnoszone przez Wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały zatem analizie ani weryfikacji w ramach przedmiotowego postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest uprawniony, a tym bardziej obowiązany, do oceny dołączonych dokumentów. Związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj