Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.756.2016.2.MP
z 5 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 24 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.) na wezwanie Organu z dnia 12 października 2016 r. (doręczone w dniu 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego i terminu wystawienia faktury z tytułu świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego i terminu wystawienia faktury z tytułu świadczonych usług.


Wniosek uzupełniono w dniu 24 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.) na wezwanie Organu z dnia 12 października 2016 r. (doręczone w dniu 17 października 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 03 stycznia 2011 r. zawarto umowę między Zleceniodawcą a Zleceniobiorcą - wnioskodawcą prowadzącym działalność gospodarczą, na sprawowanie przez Zleceniobiorcę funkcji Inżyniera Rezydenta, zwaną dalej Umową Zleceniobiorcy. Zakres Umowy Zleceniobiorcy obejmował czynności przypisane funkcji Inżyniera Rezydenta w umowie zawartej między Zleceniodawcą a Zamawiającym publicznym realizującym projekt współfinansowany ze środków UE (zwanej dalej Umową Zleceniodawcy) oraz wszystkie czynności pokrewne wynikające z Umowy Zleceniodawcy w sposób gwarantujący prawidłową realizację kontraktu z zachowaniem należytej staranności. W ramach ww. projektu Zamawiającego publicznego wykonywane były roboty budowlane a Inżynier Rezydent kierował zespołem, który sprawował, m. in. doradztwo techniczne i nadzór inwestorski nad tymi robotami.

Okres funkcji Inżyniera Rezydenta objętej Umową Zleceniobiorcy ustalono od dnia podpisania umowy do dnia 30 października 2015 roku.

W Umowie Zleceniobiorcy wynagrodzenie ryczałtowe ustalono w wysokości x zł + należny podatek VAT, przy czym ustalono, że płatność za wykonane zlecenie będzie następować, przelewem na konto bankowe podane na fakturze VAT proporcjonalnie do wynagrodzenia Zleceniodawcy.


Innych ustaleń w zakresie dokładnych terminów płatności lub rozliczeń za wykonane usługi umowa zawarta pomiędzy Zleceniodawcą i Zleceniobiorcą nie zawierała.


Do dnia 30 października 2015 roku Zleceniobiorca wystawił faktury VAT na kwotę y zł + należny podatek VAT. Do dnia 30 października 2015 roku, tj. do dnia upływu terminu świadczenia usługi funkcji Inżyniera Rezydenta Zleceniodawca nie otrzymał całości należnego mu wynagrodzenia wynikającego z Umowy Zleceniodawcy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w umowie nie określono dokładnie jakie zadania miał wykonywać Wnioskodawca w ramach pełnionej funkcji Inżyniera Rezydenta. Podano jedynie:

  • w § 1 tej umowy, że
    cyt. „ Zleceniodawca zleca, za Zleceniobiorca przyjmuje do wykonania sprawowanie funkcji Inżyniera Rezydenta dla projektu realizowanego przez Zamawiającego [tutaj wymieniono nazwę, która nie jest przywołana a zastąpiona jest dalej słowem Zamawiający”]
  • w § 3 ust. 1 tej umowy, że:
    cyt. „Strony ustalają, że do obowiązków Inżyniera Rezydenta należą czynności przypisane funkcji Inżyniera Rezydenta w umowie Zleceniodawcy z Zamawiającym [tutaj wymieniono nazwę, która nie jest przywołana a zastąpiona jest dalej słowem Zamawiający]. ”

Umowa Zleceniodawcy z Zamawiającym o której mowa wyżej jest umową zamówienia publicznego na pełnienie roli „Inżyniera Kontraktu/Nadzoru Inwestorskiego” zawartą w dniu 02 grudnia 2010 roku.


Zgodnie z umową Zleceniodawcy z Zamawiającym Inżynier Rezydent pełnił rolę kierownika zespołu Inżyniera Kontraktu/Nadzoru Inwestorskiego. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do zawartej umowy między Zleceniodawcą a Zamawiającym obowiązki Inżyniera szczegółowo podane są punkcie 2 tego załącznika a w punkcie 5 tego załącznika podane są obowiązki dotyczące raportowania.


Pełnienie roli Inżyniera Kontraktu/ Nadzoru Inwestorskiego będzie obejmowało m.in. :

  1. weryfikację znajdującej się w posiadaniu Zamawiającego dokumentacji projektowo - kosztorysowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dla wszystkich zadań wchodzących w skład Projektu, w terminie do 30 kwietnia 2011 r. wraz z przekazaniem Zamawiającemu uwag i pisemnej opinii z powyższych działań,
  2. Przygotowanie postępowań przetargowych dla każdego z zadań wchodzących w skład Projektu na wybór Wykonawców robót budowlanych,
  3. Wykonawca jest zobowiązany do kontroli postępów realizacji zadań wchodzących w skład Projektu (poza kontraktem dotyczącym nadzoru inspektorskiego, którego stroną jest Wykonawca), poprzez bieżący i stały nadzór nad prowadzonymi robotami, sprawowany z należytą starannością, wykonując swoje obowiązki w dobrze rozumianym interesie Zamawiającego,
  4. Współpraca z Zamawiającym w egzekwowaniu postanowień kontraktów dla zadań na roboty budowlane,
  5. Rozwiązywanie bieżących problemów technicznych w trakcie realizacji zadań, przy udziale Projektanta i Zamawiającego,
  6. Sprawdzanie zgodności z dokumentacją projektową materiałów budowlanych i instalacyjnych, urządzeń i dostaw przewidzianych przez Wykonawców zadań na roboty do wbudowania, kontrola dokumentów jakości, aprobat, deklaracji zgodności, atestów w celu nie dopuszczenia do wbudowania materiałów wadliwych lub niedopuszczonych do stosowania w Polsce,
  7. Zapewnienie, że Roboty w ramach Projektu będą wykonywane przy zachowaniu należytego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa,
  8. Przeprowadzanie z Wykonawcami robót budowlanych przy udziale Zamawiającego, odbiorów przejściowych, częściowych i końcowych realizowanego zadania inwestycyjnego,
  9. Przegląd kompletnej dokumentacji powykonawczej dla wszystkich zadań budowlanych wchodzących w skład Projektu oraz przekazywanie Zamawiającemu uwag w formie pisemnej,
  10. Przygotowywanie Przejściowych i Końcowych Świadectw Płatności dla zadań budowlanych w formie zaakceptowanej przez Zamawiającego, na podstawie których prowadzone będą rozliczenia z Wykonawcami robót budowlanych,
  11. Bieżącą kontrolę zgodności harmonogramów rzeczowo - finansowych dla zadań budowlanych z Harmonogramem Realizacji Projektu,
  12. Sporządzanie i przekazywanie danych do przygotowania aktualnego Planu Finansowania Projektu, Harmonogramu Realizacji Projektu oraz Raportów z Postępów w realizacji Projektu, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi na dzień sporządzania w/w informacji,
  13. Bieżącą kontrolę dokumentacji zadań realizowanych w ramach Projektu, przed rozpoczęciem i podczas ich realizacji, aż do momentu rozliczenia finansowego danego zadania,
  14. Wsparcie Zamawiającego podczas prowadzonych przez instytucje zewnętrzne kontroli związanych z realizacją Projektu,
  15. Opracowywanie na każde żądanie Zamawiającego projektów dokumentów dotyczących realizacji Projektu dla Instytucji Wdrażającej, tj.: Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
    Gospodarki Wodnej w Warszawie,
  16. Doradztwo i opracowywanie dokumentów związanych z obowiązkami Zamawiającego w zakresie rozliczania Projektu (zarządzanie finansowe), w tym bieżąca kontrola wydatków dokonywanych w związku z realizacją Projektu pod względem zgodności z umową o dofinansowanie Projektu,
  17. Obsługę prawną realizacji Projektu,
  18. Uczestnictwo Osób wykonujących umowę w spotkaniach Zamawiającego z innymi Wykonawcami zaangażowanymi w realizację Projektu,
  19. Pełnienie dyżuru Osoby wykonującej umowę w siedzibie Zamawiającego na każde wezwanie Zamawiającego,
  20. Opracowywanie dokumentów w języku angielskim, dotyczących realizacji Projektu na życzenie Zamawiającego.

Strony umowy (Zleceniodawca i Zleceniobiorca - Wnioskodawca) nie określiły pojęcia "wykonanie usługi". Jedyną datą jaką określono w umowie jest data zawarta w § 2 ust. 1 tej. umowy: cyt.,, Okres funkcji Inżyniera Rezydenta objętej niniejszą umową ustala się od dnia podpisania umowy do dnia 30 października 2015 roku”.

Zgodnie z umową zawartą między Zleceniodawcą a Zamawiającym, Zleceniodawca otrzymywał wynagrodzenie od Zamawiającego sukcesywnie co kwartał po akceptacji Raportu Zleceniodawcy przez Zamawiającego. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy - Wnioskodawcy płacone było również co kwartał według następującej zasady:


Wynagrodzenie Zleceniobiorcy =


= Wynagrodzenie Zleceniodawcy * Całkowite Wynagrodzenie Zleceniobiorcy

Całkowite Wynagrodzenie Zleceniodawcy


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W jakim terminie Zleceniobiorca powinien wystawić fakturę VAT na pozostałą należną mu część wynagrodzenia, tj. kwotę równą (x - y) zł plus należny VAT i kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT dla tej kwoty ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Obowiązek podatkowy VAT dla powyższej kwoty powstał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o podatku VAT w chwili wykonania usługi, tj. w dniu 30 października 2015 roku natomiast zgodnie z art. 106i ust 1 ustawy o podatku VAT Zleceniobiorca powinien wystawić fakturę nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę lub transakcję, tj. w przedmiotowym przypadku do dnia 15 listopada 2015 roku. Powyższy obowiązek i termin wystawienia faktury VAT nie zależy od wynagrodzenia otrzymanego przez Zleceniodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn.zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.


Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi – art. 19a ust. 3 ww. ustawy.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności : przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Z kolei o charakterze i o dacie wykonania tej usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba że moment ten jest określany przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.


W odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, o których mowa w ust. 2 powołanego artykułu, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – w przypadku wykonania usługi częściowej – powstaje właśnie w tej części.


Natomiast w art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, ustawodawca uregulował kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do takiej usługi, która jest zwykle wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas, natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach przyjętego okresu rozliczeniowego. Regulacja stanowi odzwierciedlenie art. 64 ust. 2 akapit 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1, z pózn. zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie mogą postanowić, że w niektórych przypadkach, innych niż określone w akapicie pierwszym i drugim, dostawy towarów lub świadczenie usług dokonywane w sposób ciągły przez pewien okres, uważa się za dokonane z upływem okresów nie dłuższych niż jeden rok.

Cytowany art. 19a ust. 3 ustawy o VAT ma więc zastosowanie jedynie do czynności, które cechują się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności (mają charakter usług ciągłych). Dla tych usług obowiązek podatkowy powstanie w momencie ich wykonania, a więc z upływem każdego okresu, do którego płatności lub rozliczenia się odnoszą.

Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 kwietnia 2012 r. sygn. akt I FSK 935/11 odniósł się do tego pojęcia następująco : „(...) sprzedaż o charakterze ciągłym (…) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały – pod względem czasowym i funkcjonalnym – charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.

Zatem, sprzedaż ciągła to świadczenie polegające na trwającym stale, ciągłym, powtarzalnym zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia. W przypadku sprzedaży ciągłej trudne jest, a czasem niemożliwe, wyodrębnienie konkretnego świadczenia strony, czyli jednoznacznego ustalenia momentu dostarczenia towaru lub wykonania usługi.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 03 stycznia 2011 r. zawarto umowę między Zleceniodawcą a Zleceniobiorcą (Wnioskodawcą) na sprawowanie przez Zleceniobiorcę funkcji Inżyniera Rezydenta. Zakres Umowy Zleceniobiorcy obejmował czynności przypisane funkcji Inżyniera Rezydenta w umowie zawartej między Zleceniodawcą a Zamawiającym publicznym realizującym projekt współfinansowany ze środków UE (zwanej dalej Umową Zleceniodawcy) oraz wszystkie czynności pokrewne wynikające z Umowy Zleceniodawcy w sposób gwarantujący prawidłową realizację kontraktu z zachowaniem należytej staranności. W ramach ww. projektu Zamawiającego publicznego wykonywane były roboty budowlane a Inżynier Rezydent kierował zespołem, który sprawował, m. in. doradztwo techniczne i nadzór inwestorski nad tymi robotami.

W umowie nie określono dokładnie, jakie zadania miał wykonywać Wnioskodawca w ramach pełnionej funkcji Inżyniera Rezydenta. Pełnienie roli Inżyniera Kontraktu/Nadzoru Inwestorskiego obejmuje wykonanie szeregu różnych czynności, szczegółowo wymienionych w załączniku nr 2 do umowy m.in.: weryfikację dokumentacji projektowo – kosztorysowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych dla wszystkich zadań wchodzących w skład projektu, przygotowanie postępowań przetargowych, bieżący i stały nadzór na prowadzonymi robotami, współpraca z Zamawiającym w egzekwowaniu postanowień kontraktów dla zadań na roboty budowlane, rozwiązywanie bieżących problemów technicznych, sprawdzanie zgodności z dokumentacją projektową materiałów budowlanych i instalacyjnych, kontrola dokumentów jakości, deklaracji zgodności, atestów, przeprowadzanie odbiorów częściowych i końcowych, przygotowanie Przejściowych i Końcowych Świadectw Płatności, wsparcie Zamawiającego podczas prowadzonych przez instytucje zewnętrzne kontroli itp.

Strony umowy nie określiły pojęcia „wykonanie usługi”. Okres funkcji Inżyniera Rezydenta objętej Umową Zleceniobiorcy ustalono od dnia podpisania umowy do dnia 30 października 2015 roku.


W Umowie nie zostało również określone bliżej wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach pełnionej funkcji Inżyniera Rezydenta. Określono jedynie, że wynagrodzenie ryczałtowe Strony ustalają w wysokości x zł + należny podatek VAT, przy czym ustalono, że płatność za wykonane zlecenie będzie następować, przelewem na konto bankowe podane na fakturze VAT proporcjonalnie do wynagrodzenia Zleceniodawcy.


Innych ustaleń w zakresie dokładnych terminów płatności lub rozliczeń za wykonane usługi umowa zawarta pomiędzy Zleceniodawcą i Zleceniobiorcą nie zawierała.


Do dnia 30 października 2015 roku Zleceniobiorca wystawił faktury VAT na kwotę y zł + należny podatek VAT. Do dnia 30 października 2015 roku, tj. do dnia upływu terminu świadczenia usługi funkcji Inżyniera Rezydenta Wnioskodawca nie otrzymał całości należnego mu wynagrodzenia wynikającego z Umowy Zleceniodawcy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawienia faktury na pozostałą należną mu część wynagrodzenia.


W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie mamy do czynienia z usługami świadczonymi w sposób ciągły. Celem świadczenia usług w ramach pełnionej funkcji Inżyniera Rezydenta jest doradztwo techniczne i nadzór inwestorski oraz wykonywanie wszystkich pokrewnych czynności z tym związanych, gwarantujących prawidłową realizację projektu z zachowaniem należytej staranności. Osiągnięcie tego celu, w zależności od zaistniałych okoliczności może wymagać wykonywania różnych, niekoniecznie identycznych i powtarzających się czynności.

W przedstawionych okolicznościach sprawy nie mamy do czynienia z usługami, dla których w związku z ich świadczeniem ustalone zostały terminy płatności lub rozliczeń. Nie mamy również do czynienia z sytuacją, gdzie w kolejnych okresach rozliczeniowych wykonana jest jedynie jakaś część usługi, a zatem, nie mamy do czynienia z usługami przyjmowanymi częściowo.

A zatem, w analizowanej sprawie za dzień wykonania usługi należy uznać dzień upływu terminu pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji Inżyniera Rezydenta. Obowiązek podatkowy z tytułu opisanej usługi powstał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w dniu wykonania usługi tj. 30 października 2015 r.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


W myśl art. 106i ust. 1 ww. ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


W analizowanej sprawie, należną część wynagrodzenia za pełnienie funkcji Inżyniera Rezydenta Wnioskodawca winien udokumentować fakturą wystawioną nie później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonana została usługa tj. do dnia 15 listopada 2015 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj