Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1-2/4512-1-62/16-3/DC
z 6 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 24 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług projektu identyfikacji wizualnej oraz okładki książki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług projektu identyfikacji wizualnej oraz okładki książki.

Wniosek uzupełniono pismem w dniu 3 listopada 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz dopłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca z wykształcenia jest tłumaczem języka angielskiego, grafikiem i malarzem. Od czerwca 2016 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą o kodzie PKD 73.11.Z działalność agencji reklamowych.

W lipcu Wnioskodawca zaczął wykonywać dla klienta usługę projektu identyfikacji wizualnej, z której część już wykonał. W jej skład wchodzi:

  1. Zaprojektowanie logotypu.
  2. Zaprojektowanie akcydensów (papier firmowy, wizytówki).
  3. Zapisanie logotypu w formatach niezbędnych do powielania elektronicznie oraz w druku.
  4. Projekt i opracowanie księgi znaku, która zawiera wyjaśnienie idei znaku i jego konstrukcji, warianty znaku (pionowe, poziome, skrócone, kolorystyczne), instrukcje prawidłowego użycia znaku oraz przykłady złego użycia znaku.
  5. Projekt strony www.
  6. Przekazanie praw autorskich majątkowych do wykonanych projektów.

Ponadto, dla innego klienta Wnioskodawca będzie projektował okładkę książki, do której również będzie przekazywał pliki niezbędne do powielania elektronicznie w druku oraz będzie przekazywał autorskie prawa majątkowe (lub udzielał do nich licencji).

Ze względu na wątpliwości i chęć uniknięcia jakichkolwiek problemów prawnych i podatkowych, dla wszystkich świadczonych usług Wnioskodawca przyjmuje stawkę VAT w wysokości 23%. Jednak Wnioskodawcy wydaje się, że mógłby stosować stawkę 8%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 października 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Usługi, o których mowa we wniosku będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej o kodzie PKD 73.11.Z (działalność agencji reklamowych) jako twórca i artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i będą one wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności przysługuje prawo do stosowania stawki VAT 8% za świadczone usługi?
  2. Czy stawkę VAT 8% Wnioskodawca może stosować w całości dla wszystkich wymienionych wcześniej w pkt 80 usług związanych z nimi czynności (czyli projektowania graficznego) z zakresu projektu identyfikacji wizualnej oraz projektu okładki?
  3. Jeśli nie, to czy honorarium powinno być rozdzielone na część obejmującą wykonanie projektów graficznych (stawka VAT 23%) oraz przekazanie praw autorskich majątkowych lub udzielenie licencji (stawka VAT 8%)? W takim wypadku, czym należy kierować się ustalając proporcje między częścią objętą stawką 23% a 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawką 8% objęte są „usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.” Nie wiążą się z tym żadne ograniczenia związane z kodem PKWiU. Wnioskodawca uważa zatem, że w prowadzonej działalności przysługuje prawo do stosowania stawki VAT 8%. Ponadto, choć to górnolotne określenie, w świetle prawa autorskiego Wnioskodawca uważa, że jest pełnoprawnym artystą. Uważa również, że projekty graficzne będące rezultatem jego pracy stanowią przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, tak jak określa to ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych w art. 1.

Według (laickiej) oceny, Wnioskodawca przypuszcza, że mógłby stosować stawkę VAT 8% dla całości opisanych wcześniej w pkt 80 usług, czyli łącznie za czynność projektowania oraz udzielenie licencji do praw autorskich za produkt będący rezultatem tegoż projektowania.

Wątpliwość budzi czynność zapisywania projektów w formatach umożliwiających ich reprodukcję, co jest czynnością żmudną i czysto mechaniczną. Stanowi ona jednak nieznaczny ułamek czasu w porównaniu z pozostałymi składowymi usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem VAT – co do zasady – podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl, art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji twórcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 666, z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Z treści ww. przepisów można wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

W myśl art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

  1. mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  2. stanowić przejaw działalności twórczej,
  3. posiadać indywidualny charakter.

W rozdziale 5 cyt. ustawy uregulowano kwestie dotyczące przejścia autorskich praw majątkowych.

Zatem w myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana „licencją”, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (ust. 2 ww. artykułu).

Na podstawie art. 43 ust. 1 cyt. ustawy, jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zaczął wykonywać dla klienta usługę projektu identyfikacji wizualnej, z której część już wykonał. W jej skład wchodzi: zaprojektowanie logotypu; zaprojektowanie akcydensów (papier firmowy, wizytówki); zapisanie logotypu w formatach niezbędnych do powielania elektronicznie oraz w druku; projekt i opracowanie księgi znaku, która zawiera wyjaśnienie idei znaku i jego konstrukcji, warianty znaku (pionowe, poziome, skrócone, kolorystyczne), instrukcje prawidłowego użycia znaku oraz przykłady złego użycia znaku; projekt strony www; przekazanie praw autorskich majątkowych do wykonanych projektów.

Ponadto, dla innego klienta Wnioskodawca będzie projektować okładkę książki, do której również będzie przekazywał pliki niezbędne do powielania elektronicznie oraz w druku i będzie przekazywał autorskie prawa majątkowe (lub udzielał do nich licencji).

Wnioskodawca wskazuje, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługi, o których mowa we wniosku będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jako twórca i artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i będą one wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii, czy dla wszystkich świadczonych usług wymienionych we wniosku stawka podatku VAT wynosi 8%.

Z okoliczności przedstawionych w rozpatrywanej sprawie wynika, że Wnioskodawca wykonując dla klientów usługi projektu identyfikacji wizualnej oraz projekt okładki książki, będzie wytwarzał utwory – w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – za które otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykorzystania. A zatem Wnioskodawcę w zakresie tej działalności należy uznać za twórcę w myśl przepisów ww. ustawy, co w konsekwencji przesądzi o zastosowaniu 8% stawki podatku.

Podsumowując, z uwagi na to, że Wnioskodawca działa w charakterze twórcy – w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – a w ramach zawieranych umów ze zleceniodawcami w zamian za wynagrodzenie w formie honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykorzystania, zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na świadczeniu usługi projektu identyfikacji wizualnej oraz projektu okładki książki wraz z przekazaniem lub udzieleniem licencji do praw autorskich lub praw do wykonanych prac, to na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług wymienionych we wniosku.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt nr 1 i 2 wniosku należało uznać za prawidłowe. W związku z tym, pytanie nr 3 wniosku stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku na świadczone przez Wnioskodawcę usługi. W zakresie wyszczególnienia świadczonych usług na fakturze wydano odrębną interpretację. W pozostałym zakresie wydano postanowienie o umorzeniu postępowania z uwagi na fakt wycofania pytania przez Wnioskodawcę.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj