Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.531.2016.2.MWj
z 20 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności rolniczej oraz prawidłowości ewidencjonowania na kasie fiskalnej oddzielnie sprzedaży z działalności rolniczej i oddzielnie z działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia opodatkowania wartości sprzedawanych roślin z działalności rolniczej oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności rolniczej i prawidłowości ewidencjonowania na kasie fiskalnej oddzielnie sprzedaży z działalności rolniczej i oddzielnie z działalności gospodarczej oraz prawidłowości ewidencjonowania na kasie fiskalnej oddzielnie sprzedaży z działalności rolniczej i oddzielnie z działalności gospodarczej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz wskazania adresu elektronicznego w systemie ePUAP, na który należy doręczać korespondencję do pełnomocnika Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnionym wniosku)

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji zniczy oraz sprzedaży detalicznej zniczy (sporadycznie również hurtowo), wieńców, kwiatów żywych i sztucznych itp. wykonywanej faktycznie w pasie drogowym przed cmentarzem miejskim. Forma organizacyjna podatnika to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Dla celów rozliczenia podatku dochodowego podatnik stosuje zasady ogólne, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podatnik wraz z małżonką jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 1,5 ha, na którym zamierza rozpocząć prowadzenie działalności rolniczej, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegającą na produkcji, rozmnażaniu i uprawie sadzonek roślin ozdobnych oraz roślin ozdobnych hodowanych z sadzonek (np. chryzantemy cięte). W/w działalność rolnicza będzie prowadzona w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz bezpośrednio w gruncie, a więc nie są to działy specjalne produkcji rolnej, a dalsza uprawa będzie w tunelach foliowych, w doniczkach na otwartej przestrzeni oraz w gruncie. Podatnik zamierza samodzielnie rozmnażać i uprawiać sadzonki roślin ozdobnych ale też nie wyklucza zakupu gotowych sadzonek roślin, których okres biologicznego wzrostu będzie przekraczał miesiąc. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest to działalność zwolniona z podatku dochodowego.

Podatnik ewidencjonuje na kasie fiskalnej sprzedaż dokonywaną dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Całość sprzedawanych produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych zarówno z działalności gospodarczej podatnika jak i rolniczej byłaby fiskalizowana na kasie fiskalnej. Sprzedawane rośliny podlegałyby 8 % stawce podatku VAT. W celu rozdzielenia wartości sprzedaży roślin z działalności rolniczej, od pozostałej sprzedaży produktów z działalności gospodarczej, kasa fiskalna drukowałaby na każdym paragonie i raportach fiskalnych dwa razy stawkę VAT 8 %, gdzie sprzedaż roślin z działalności rolniczej przypisana byłyby do jednej z tych stawek pod konkretnym indeksem (występują indeksy A,B,C,D,E,F,G). Dzięki takiemu rozwiązaniu na koniec każdego miesiąca raport miesięczny czytelnie wskazywałby w osobnej pozycji (pod konkretnym indeksem) jaka jest wartość sprzedanych roślin z działalności rolniczej przypisanych do jednej ze stawek VAT 8 %, natomiast w osobnej pozycji (pod innym indeksem) byłaby pozostała sprzedaż z działalności gospodarczej opodatkowana stawką VAT 8 %.

Ponadto:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie produkcji zniczy oraz sprzedaży detalicznej zniczy, wieńców, kwiatów żywych i sztucznych.
  2. Wnioskodawca nie zaznaczył w deklaracji VAT-R kwadratu 34 - podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. Małżonka Wnioskodawcy w zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego będzie rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  4. Małżonka Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
  5. Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
  6. Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw towarów wytworzonych z ww. produktów rolnych i towary te będą wytworzone przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym.
  7. Przedmiotem sprzedaży w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego małżonkę gospodarstwa rolnego będą towary należące do następującego grupowania PKWiU z 2008 r.:
    • 01.19.21.0 Kwiaty cięte i pąki kwiatowe
    • 01.30.10.0 Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia.

Ponadto zgodnie z wezwaniem Wnioskodawca wyjaśnia, że wskazany we wniosku z dnia 12.08.2016 r. adres "…" jest adresem elektronicznym w systemie ePUAP, na który należy doręczać korespondencję do pełnomocnika Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z tym, że podatnik posiada status podatnika VAT czynnego, działalność rolnicza (pomimo zwolnienia z podatku dochodowego) również podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak sprzedaż z prowadzonej działalności gospodarczej (we wniosku oznaczone jako pytanie nr 2).
  2. Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 (we wniosku oznaczone jako pytanie nr 2) (co oznacza konieczność ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej) prawidłowym będzie ewidencjonowanie sprzedaży w celu rozdzielenia wartości sprzedaży roślin z działalności rolniczej, od pozostałej sprzedaży produktów z działalności gospodarczej w taki sposób, że kasa fiskalna drukowałaby na każdym paragonie i raportach fiskalnych dwa razy stawkę VAT 8 %, gdzie sprzedaż roślin z działalności rolniczej przypisana byłyby do jednej z tych stawek pod konkretnym indeksem, a pozostała sprzedaż z działalności gospodarczej podlegająca również stawce VAT 8 % byłaby wykazywana pod innym indeksem (występują indeksy A,B,C,D,E,F,G). Dzięki takiemu rozwiązaniu na koniec każdego miesiąca raport miesięczny czytelnie wskazywałby w osobnej pozycji jaka jest wartość sprzedanych roślin przypisanych do stawki VAT 8 % z działalności rolniczej, a osobno pozostałą sprzedaż ze stawką VAT 8 % z działalności gospodarczej. Takie rozwiązanie pozwoliłoby prawidłowo ustalić przychód działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz przychód z działalności rolniczej zwolniony z tego podatku (we wniosku oznaczone jako pytanie nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy.

Do pyt. 1(we wniosku oznaczone jako pytanie nr 2) :

Z uwagi na fakt, że podatnik jest podatnikiem VAT czynnym przychód z opisanej w niniejszym wniosku planowanej działalności rolniczej będzie opodatkowany stawką VAT 8%. Nie będą miały w tym przypadku zastosowania żadne przepisy regulujące zwolnienia z podatku VAT oraz uregulowania dotyczące rolnika ryczałtowego.

Do pyt. 2 (we wniosku oznaczone jako pytanie nr3):

Całość sprzedaży, zarówno z działalności rolniczej, jak i gospodarczej będzie ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Na paragonie fiskalnym pod konkretnym indeksem (występują indeksy A,B,C,D,E,F,G) będzie wykazywana wartość sprzedanych roślin z działalności rolniczej, od których nie będzie odprowadzany podatek dochodowy.

Ma to na celu rozdzielenie wartości sprzedaży roślin z działalności rolniczej, od pozostałej sprzedaży z działalności gospodarczej w taki sposób, że kasa fiskalna drukowałaby na każdym paragonie i raportach fiskalnych dwa razy stawkę VAT 8% (pod różnymi indeksami), gdzie sprzedaż roślin z działalności rolniczej przypisana byłyby do jednej z tych stawek pod konkretnym indeksem, a pozostała sprzedaż z działalności gospodarczej pod innym indeksem.

Dzięki takiemu rozwiązaniu na koniec każdego miesiąca raport miesięczny czytelnie wskazywałby w osobnej pozycji jaka jest wartość sprzedanych roślin przypisanych do stawki VAT 8% z działalności rolniczej, a osobno pozostałą sprzedaż ze stawką VAT 8% z działalności gospodarczej. Takie rozwiązanie pozwoliłoby prawidłowo ustalić należny podatek VAT oraz przychód działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz przychód z działalności rolniczej zwolniony z tego podatku.

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie będą księgowane koszty związane bezpośrednio i pośrednio z działalnością rolniczą. Podatek dochodowy z działalności gospodarczej będzie obliczany na dotychczasowych zasadach, na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca oparł własne stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku na przepisach następujących aktów prawnych:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku dochodowym od towarów i usług
  • Rozporządzenia MF z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (…).

W poz. 1 załącznika nr 2 do ustawy, który stanowi „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług”, jako produkty rolne wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 01.1 „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1),
  2. orzeszków ziemnych w łupinach (PKWiU 01.11.82.0),
  3. orzeszków ziemnych łuskanych (PKWiU 01.11.83.0)”,

oraz w poz. 16 ww. załącznika nr 2 do ustawy zostały wskazane pod symbolem PKWiU ex 01.30.10.0 „Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia, z wyłączeniem podłoży do uprawy grzybów z wsianą grzybnią”. Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego sprzedawane w przyszłości produkty rolne, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008r., mieszczą się w grupowaniu 01.19.21.0 oraz 01.30.10.0. W związku z powyższym działalność polegająca na sprzedaży produktów rolnych - roślin zaklasyfikowanych do ww. grupowań jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach której produkowane są towary, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług.

Stosownie do zapisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji zniczy oraz sprzedaży detalicznej zniczy, wieńców, kwiatów żywych i sztucznych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie produkcji zniczy oraz sprzedaży detalicznej zniczy, wieńców, kwiatów żywych i sztucznych.

Wnioskodawca wraz z małżonką jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 1,5 ha, na którym zamierza rozpocząć prowadzenie działalności rolniczej. Przedmiotem sprzedaży w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego małżonkę gospodarstwa rolnego będą towary należące do następującego grupowania PKWiU 01.19.21.0 - Kwiaty cięte i pąki kwiatowe oraz PKWiU 01.30.10.0 - Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia. Wnioskodawca nie zaznaczył w deklaracji VAT-R kwadratu 34 - podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw towarów wytworzonych z produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i towary te będą wytworzone przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym.

Małżonka Wnioskodawcy w zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego będzie rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Małżonka Wnioskodawcy nie będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Wyjaśnić należy, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku od towarów i usług zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Należy zauważyć, iż – jak wynika z opisu sprawy – małżonka Wnioskodawcy w zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego będzie rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wnioskodawca nie zaznaczył w deklaracji VAT-R kwadratu 34 - podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Gospodarstwo rolne jest prowadzone w ramach małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Wobec powyższego planowana przez Wnioskodawcę produkcja roślin nie będzie stanowić odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal będzie działalnością rolniczą wykonywaną w ramach tego prowadzonego wspólnie przez Wnioskodawcę wraz z małżonką gospodarstwa rolnego.

Dlatego też w świetle powyższych uregulowań prawnych oraz okoliczności sprawy Wnioskodawca, pomimo tego, że posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji zniczy oraz sprzedaży detalicznej zniczy, wieńców, kwiatów żywych i sztucznych, to w obrębie działalności rolniczej polegającej na produkcji roślin należących do grupowania PKWiU 01.19.21.0 - Kwiaty cięte i pąki kwiatowe oraz PKWiU 01.30.10.0 - Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia, Wnioskodawca spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej korzystającej ze zwolnienia określonego w cytowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Reasumując, podmiot będący podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia) może być – w zakresie swojej działalności rolniczej - rolnikiem ryczałtowym. Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT czynnego i jednocześnie podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy. Wówczas, chociaż w części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną, to dostawa własnych produktów rolnych z gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lecz korzysta ze zwolniona od podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wobec powyższego, posiadanie przez Wnioskodawcę statusu podatnika VAT czynnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zobowiązuje Go do opodatkowania podatkiem od towarów i usług produktów rolnych (roślin należących do grupowania PKWiU 01.19.21.0 - Kwiaty cięte i pąki kwiatowe oraz PKWiU 01.30.10.0 - Rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia) pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazał, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym to przychód z opisanej w niniejszym wniosku planowanej działalności rolniczej będzie opodatkowany stawką VAT 8 %, nie będą miały w tym przypadku zastosowania żadne przepisy regulujące zwolnienia z podatku VAT oraz uregulowania dotyczące rolnika ryczałtowego należało uznać za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zagadnienia dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, od dnia 1 stycznia 2015 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 1215).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Według § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w części II w poz. 48 zostały wymienione dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  1. wystawiania faktur,
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Jak wcześniej wskazano, Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w zakresie sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, tj. w zakresie działalności rolniczej polegającej na produkcji roślin, w ramach której Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia jako rolnik ryczałtowy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie powstanie wobec niego obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy. Ponadto Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (własnego gospodarstwa rolnego) na podstawie poz. 48 (II część) załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 1215).

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży roślin pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Zatem, skoro Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, to stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazał, iż całość sprzedaży, zarówno z działalności rolniczej, jak i gospodarczej będzie ewidencjonowana na kasie fiskalnej ze stawką 8 % pod różnymi indeksami należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo Organ wyjaśnia, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla współmałżonki Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego… po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj