Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.689.2016.1.AK
z 8 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 25 października 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności sprzedaży biletów lotniczych w transporcie krajowym wraz z opłatą transakcyjną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności sprzedaży biletów lotniczych w transporcie krajowym wraz z opłatą transakcyjną.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizacji szeroko pojętych podróży służbowych dla firm i korporacji. W celu zapewnienia swoim klientom kompleksowej obsługi w 2009 r. została akredytowanym agentem I. I. jest zrzeszeniem przemysłu lotniczego, które reprezentuje interesy, zarządza sprzedażą i płatnościami wszystkich największych tradycyjnych linii lotniczych, w tym m.in. X, Y, Z i kilkudziesięciu innych. W praktyce oznacza to, że Spółka jako Agent I., prowadzi sprzedaż biletów lotniczych tych linii i wystawia swoim klientom faktury za sprzedaż tych biletów w imieniu i na rzecz danej linii lotniczej. Na mocy podpisanej umowy z I. (czyli z liniami), Spółka nie ma prawa ingerować w ceny biletów lotniczych, a jako swoje wynagrodzenie pobiera od klientów kupujących bilet tzw. transaction fee, czyli opłatę transakcyjną za wystawienie biletu. Usługa świadczona przez Spółkę obejmuje wszystkie działania i czynności konieczne do zapewnienia pasażerowi wykonania umowy o przewóz, w tym między innymi wystawienie biletu lotniczego w imieniu reprezentowanego w danej transakcji Przewoźnika oraz przyjęcie pieniędzy za sprzedany bilet. Sprzedaż biletu lotniczego odbywa się na warunkach określonych przez Przewoźnika, zgodnie z określonymi przez Niego taryfami oraz warunkami przewozu. Spółka za wykonaną usługę wystawienia biletu ma prawo do pobrania od klienta dodatkowej należności, tzw. TF-„transaction fee" (dalej: opłata transakcyjna) w dowolnie ustalonej przez siebie wysokości. Obciążenie klienta opłatą transakcyjną pozostaje w ścisłym związku z transakcją zakupu biletu lotniczego dokonaną przez klienta. Usługą główną świadczoną przez Spółkę jest pośrednictwo w sprzedaży biletu lotniczego w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym, usługa wystawienia biletu ma zatem charakter pomocniczy w stosunku do usługi głównej. Spółka nie ma możliwości prawnej wystawienia biletu lotniczego nie dokonując wcześniejszej jego sprzedaży w imieniu i na rzecz Przewoźnika.


Usługa główna, z którą związana jest opłata transakcyjna dotycząca wystawienia biletu lotniczego na transport lotniczy pasażerski krajowy, jest zakwalifikowana do grupowania PKWiU ex 51.10.1. Spółka wystawiając faktury VAT dla klienta, które obejmują cenę biletu i osobno opłatę transakcyjną stosuje następujące stawki VAT:


  • dla biletów lotniczych w transporcie międzynarodowym, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 83 ust. 3 pkt 2 - stawka 0%. Dla opłaty transakcyjnej w przypadku sprzedaży biletów lotniczych zagranicznych stawka 0%.
  • dla biletów lotniczych w transporcie krajowym, zgodnie z art. 146a pkt 2 - stawka 8%. Dla opłaty transakcyjnej w przypadku sprzedaży biletów lotniczych krajowych stawka 23%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy właściwą dla ceny bilety lotniczego w transporcie krajowym i opłaty transakcyjnej stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2 jest stawka 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro opłata transakcyjna jest integralną częścią usługi transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju i nie może powstać bez usługi głównej sprzedaży biletu, to właściwą stawką dla opodatkowania opłaty transakcyjnej jest stawka VAT właściwa dla usługi transportu lotniczego krajowego, tj. 8%.

Zdaniem Spółki, świadczenie usług pośrednictwa sprzedaży biletów lotniczych jest usługą główną. Pobierana od klienta opłata transakcyjna, która stanowi dla Spółki przychód jest nierozłącznym elementem tej usługi. Cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną, w tym przypadku sprzedaż biletu lotniczego. Bogate orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które m.in. w wyroku z dnia 27 października 2005 r. wydanego w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën wskazuje, że jeżeli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku o wartości dodanej.


Opłata transakcyjna jest pobierana wraz z ceną biletu. Zatem zapłatę za wykonaną usługę stanowi zarówno cena samego biletu, jak i wynagrodzenie za czynności dodatkowe - tu opłata za wystawienie biletu. Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobrane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Analizując powyższe należy zwrócić uwagę, że podstawę opodatkowania stanowi również koszt dodatkowy pobierany przez usługodawcę od usługobiorcy, w tym przypadku opata transakcyjna pobierana przez Spółkę przy sprzedaży biletu lotniczego.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy należy stosować stawkę obniżoną, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką obniżoną, pod pozycją 161 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 51.10.1 transport lotniczy pasażerski – „wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie pozarozkładowe pasażerskie”, stawka dla tych towarów i usług w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. wnosi 8%.

Na mocy art. 28f ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług transportu lotniczego pasażerskiego odbywającego się w całości na terytorium kraju - jest terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że usługi krajowego lotniczego transportu pasażerskiego zakwalifikowane do grupowania PKWiU ex. 51.10.1 korzystają z opodatkowania stawką podatku obniżoną do wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, poz. 161, w związku z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz w konsekwencji pobierana przez Spółkę opłata transakcyjna za wystawienie biletu lotniczego na liniach krajowych będąca integralną częścią składową usługi transportu lotniczego krajowego również korzysta z opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj