Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-2.4511.278.2016.2.TR
z 2 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości – jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do uznania za jedną z dat nabycia zbywanej nieruchomości daty z postanowienia sądowego, a nie daty śmierci spadkodawcy oraz w odniesieniu do zwolnienia od podatku w związku z wydatkami na zakup kostki brukowej,
  • prawidłowe – w odniesieniu do pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 7 grudnia 2016 r. nr 3063-ILPB1-2.4511.278.2016.1.TR Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 7 grudnia 2016 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 12 grudnia 2016 r.), zaś w dniu 20 grudnia 2016 r. (data nadania 19 grudnia 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie postanowienia sądu rejonowego z dnia 24 czerwca 2014 r. Zainteresowany wraz z żoną nabyli 1/2 lokalu mieszkalnego po zmarłej 10 grudnia 20xx r. babci żony.

W dniu 26 września 2014 r. na podstawie umowy dożywocia nabył pozostałą część przedmiotowego lokalu od dziadka żony, który zmarł 20 września 20xy r.

Zainteresowany rozważa sprzedaż ww. nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Od którego momentu w przypadku Wnioskodawcy liczy się datę nabycie lokalu – od daty śmierci osoby czy od daty nabycia lokalu z postanowienia sądowego i umowy dożywocia – który zostanie zbyty przed upływem 5 lat od nabycia w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy?
  2. Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości osobno rozpatrzone będą dwie daty nabycia czy jedna? Jeśli jedna, to która data będzie uznana za datę nabycia w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy?
  3. Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości uzyskany przychód będzie podzielony na dwie połowy związane z dwiema datami nabycia nieruchomości, czy będzie traktowany całościowo z jednej daty nabycia w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy?
  4. Czy przychód ze sprzedaży można przeznaczyć na realizację własnej budowy domu jednorodzinnego w myśl art. 21 ust. l pkt 131 ustawy w zw. z art. 21 ust. 25?
  5. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup i wykonanie instalacji centralnego ogrzewania w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy?
  6. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup i wykonanie instalacji elektrycznej w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  7. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona zakup i wykonanie konstrukcji kartonowo gipsowej poddasza w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  8. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup zaprawy tynkarskiej i wykonanie tynków wewnętrznych i zewnętrznych w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  9. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup i wykonanie posadzki w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  10. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup drewnianych schodów wewnętrznych w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  11. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup drzwi wewnętrznych wraz z futrynami w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  12. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup kostki brukowej zakup drewnianych schodów wewnętrznych w budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  13. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup drzwi zewnętrznych, bramy garażowej przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  14. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup paneli podłogowych, parkietu wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  15. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup parapetów wewnętrznych marmurowych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  16. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup cegły klinkierowej wykorzystanej przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  17. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup i wykonanie instalacji gazowej wykorzystanej przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  18. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup płytek ceramicznych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  19. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup parapetów wewnętrznych marmurowych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. l pkt 131 ustawy?
  20. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup mebli do własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  21. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup parapetów wewnętrznych marmurowych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  22. Czy kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty jego nabycia przeznaczona na zakup kleju do płytek, cementu, wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego będzie wolna od podatku dochodowego myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?
  23. Jaki jest okres na rozlicznie się z przychodu ze sprzedaży przy przeznaczeniu go na własną budowę domu jednorodzinnego w myśl art. 21 ust. l pkt 131 ustawy?
  24. W jaki sposób należy udokumentować wydatkowanie przychodu ze sprzedaży na własną budowę domu jednorodzinnego, aby skorzystać z braku opodatkowania w myśl art. 21 ust. l pkt 131 ustawy?
  25. Jakie dokumenty Wnioskodawca byłby zobowiązany przedłożyć w urzędzie skarbowym w przypadku sprzedaży lokalu przed upływem 5 lat od daty nabycia z przeznaczeniem środków finansowych na własną budowę w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Za datę nabycia lokalu należy uznać datę jego faktycznego i rzeczywistego nabycia, na podstawie której stał się właścicielem danej części lokalu i może nią dysponować jako własną, czyli należy uznać datę z postanowienia sądowego co do jednej części lokalu i datę umowy dożywocia, na podstawie której Zainteresowany stał się właścicielem drugiej części lokalu, a nie datę śmierci jej wcześniejszego właściciela, która jest różna od daty nabycia z postanowienia sądowego.

Reasumując, według Wnioskodawcy, mówimy o dwóch datach nabycia, dwóch części lokalu stanowiących jedną nieruchomość związanych z dwiema formami i dwiema datami nabycia nieruchomości, od których należy liczyć osobno okres 5 lat dla każdej z części.

Ad. 2.

Należy rozpatrywać dwie daty nabycia nieruchomości związane z dwiema różnymi datami i formami wejścia w posiadanie lokalu.

Ad. 3.

Przychód ze sprzedaży nieruchomości zbytej przez upływem 5 lat od daty jej nabycia w związku ze skorzystaniem z prawa do zwolnienia od opodatkowania kwoty przychodu, będzie podzielony na dwie połowy związane z dwiema datami nabycia sprzedanej nieruchomości.

Ad. 4.

Tak, gdyż ten cel jest określony art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy w zw. z art. 21 ust. 25.

Ad. 5.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 6,

Tak, będzie podlegała.

Ad. 7.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 8.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 9.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 10.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 11.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 12.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 13.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 14.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 15.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 16.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 17.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 18.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 19.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 20.

Nie, nie będzie podlegała, gdyż nie jest to element budowy.

Ad. 21.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 22.

Tak, będzie podlegała.

Ad. 23.

Dwa lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości.

Ad. 24.

Dokumentami zakupu towarów i usług w postaci faktur VAT.

Ad. 25.

PIT-y.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do uznania za jedną z dat nabycia zbywanej nieruchomości daty z postanowienia sądowego, a nie daty śmierci spadkodawcy oraz w odniesieniu do zwolnienia od podatku w związku z wydatkami na zakup kostki brukowej,
  • prawidłowe – w odniesieniu do pozostałej części.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, kwota uzyskana z tego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i forma ich nabycia.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Zainteresowany rozważa sprzedaż nieruchomości (lokalu mieszkalnego) przed upływem 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Połowę przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wraz z żoną nabyli na podstawie postanowienia sądu rejonowego z dnia 24 czerwca 2014 r. po zmarłej 10 grudnia 20xx r. babci żony. Natomiast pozostałą część przedmiotowej nieruchomości Zainteresowany nabył w dniu 26 września 2014 r. na podstawie umowy dożywocia od dziadka żony, który zmarł 20 września 20xy r.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości. W przypadku nabycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w drodze spadku datą nabycia – w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest data otwarcia spadku, czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Natomiast z art. 924 i art. 925 ustawy Kodeks cywilny wynika, że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, a z kolei otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że dniem nabycia przez spadkobiercę spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie sądu o nabyciu spadku bądź poświadczenie dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Wobec powyższego, w rozumieniu art.. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datą nabycia przez Wnioskodawcę udziału w przedmiotowym lokalu mieszkalnym w drodze spadku po babci żony jest data śmierci spadkodawcy, czyli 10 grudnia 20xx r.

Zgodnie zaś z art. 908 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on, w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym.

W literaturze cywilistycznej podkreśla się, że podstawową funkcją umowy o dożywocie jest funkcja alimentacyjna. W przypadku umowy o dożywocie nie mamy do czynienia z klasycznym przykładem ekwiwalentności świadczeń jak przy umowie sprzedaży, czy zamiany. Nie oznacza to jednak, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy o dożywocie następuje pod tytułem darmym. W zamian za swoje świadczenie zbywca nieruchomości (dożywotnik), uzyskuje określone świadczenia służące zaspakajaniu jego potrzeb w taki sposób, aby nie musiał on przyczyniać się do zdobywania środków na zaspokojenie niezbędnych wymagań życiowych. Świadczenie dożywotnika ma więc swój odpowiednik (równoważnik) w świadczeniach nabywcy nieruchomości. Należy także podkreślić, że losowy charakter umowy o dożywocie nie może zmienić oceny, że ma ona charakter odpłatny. Istotą odpłatności umowy o dożywocie jest to, że zbywca dokonując przysporzenia nie czyni tego kosztem własnego majątku, albowiem uzyskuje ekwiwalentne świadczenie, posiadające określony wymiar materialny, przejawiający się choćby w zaoszczędzeniu przez zbywcę tych wydatków, które musiałby ponieść w związku z własnym utrzymaniem, gdyby nie doszło do zawarcia umowy o dożywocie. Uzyskiwane przez dożywotnika świadczenia niewątpliwe mają określony walor finansowy, a tym samym przyjąć należy, że po stronie zbywcy nie dochodzi do bezpłatnego przysporzenia kosztem własnego majątku. Ponadto nabywca nieruchomości, który staje się jej właścicielem z mocy umowy o dożywocie, nie jest ograniczony mimo zobowiązań jakie na siebie przyjął wobec dożywotnika, w rozporządzaniu nabytą nieruchomością. Może on dokonywać wszelkiego rodzaju obciążeń tej nieruchomości prawami rzeczowymi ograniczonymi, jak i może zbyć te nieruchomości osobie trzeciej.

Należy także wskazać, że umowa o dożywocie w praktyce najczęściej służy zabezpieczeniu osób w podeszłym wieku, które nie polega na uzyskaniu określonego przychodu w pieniądzu, czy otrzymaniu w zamian innych konkretnych dóbr materialnych, ale na zagwarantowaniu w przyszłości przez czas nieokreślony podstaw egzystencji.

Przedmiotem świadczenia ze strony zbywcy (dożywotnika) jest przeniesienie własności nieruchomości. Ustawa nie ogranicza przy tym możliwości przeniesienia własności nieruchomości w zamian za ustanowienie praw dożywocia tylko do nieruchomości. W celu wykonania umowy dopuszczalne jest też przeniesienie udziału we współwłasności oraz nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym.

W przypadku umowy dożywocia, ustawodawca w żadnym razie nie mówi, że uprawnienia dożywotnika, będące świadczeniami zobowiązanego z tej umowy są ceną za przeniesienie własności nieruchomości. Jest to oczywiste ponieważ, pomimo tego, że zarówno umowa sprzedaży, jak i umowa dożywocia, są umowami wzajemnymi, w których świadczenie jednej strony jest odpowiednikiem świadczenia drugiej i jak wskazano powyżej, subiektywnie biorąc mają one charakter ekwiwalentny także w przypadku umowy o dożywocie, to jednak czas trwania świadczeń w umowie dożywocia może być różny. To oznacza, że nie sposób choćby z tego powodu ich utożsamiać z ceną, bądź określać ich wartości.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż umowa o dożywocie jest umową wzajemną, to w rozumieniu art.. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datą nabycia przez Wnioskodawcę pozostałego udziału w przedmiotowym lokalu mieszkalnym w drodze umowy o dożywocie jest data zawarcia tejże umowy, czyli 26 września 2014 r.

Skoro zatem rozważane zbycie lokalu mieszkalnego nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie przez Zainteresowanego, stanowi ono źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tak czy inaczej, dla celów podatkowych należy jednak rozpoznać dwie daty nabycia tejże nieruchomości przez Wnioskodawcę, tj. 10 grudnia 20xx r. oraz 26 września 2014 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W myśl bowiem art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8. Natomiast na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 3 tejże ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e (PIT-39).

W terminie określonym w ust. 1 (tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym), z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 3 (art. 45 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy).

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy tym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że – co do zasady – dochód osiągnięty przez Zainteresowanego z odpłatnego zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym doszło do nabycia, będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach wynikających z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże od powyższej zasady w art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy ustawodawca ustanowił pod pewnymi warunkami wyjątek. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia opisanego lokalu spółdzielczego, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x (W/P)

gdzie:

D – dochód ze sprzedaży,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód ze sprzedaży.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

  1. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

‒ w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Na podstawie art. 21 ust. 26 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późń. zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Natomiast organ podatkowy weryfikujący możliwość skorzystania ze zwolnienia uprawniony jest żądać od podatników przedłożenia dodatkowych dokumentów, z których będzie wynikało kiedy i przez kogo wydatki zostały poniesione, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł. Takim dokumentami mogą być m.in. rachunki, faktury VAT, umowy przedwstępne, bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Rację ma zatem Wnioskodawca, uważając, że wydatkowanie przychodu ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego na własną budowę budynku mieszkalnego dla potrzeb skorzystania ze zwolnienia od podatku uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może być udokumentowane fakturami VAT na zakup towarów i usług.

W celu usystematyzowania rozpatrywanej sprawy, należy również uznać, że wątpliwości podatkowoprawne Zainteresowanego w istocie oscylują m.in. wokół zagadnienia możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wydatkami poniesionymi na:

  • budowę domu jednorodzinnego,
  • zakup i wykonanie instalacji centralnego ogrzewania w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup i wykonanie instalacji elektrycznej w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup i wykonanie konstrukcji kartonowo-gipsowej poddasza w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup zaprawy tynkarskiej i wykonanie tynków wewnętrznych i zewnętrznych w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup i wykonanie posadzki w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup drewnianych schodów wewnętrznych w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup drzwi wewnętrznych wraz z futrynami w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup kostki brukowej w budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup drzwi zewnętrznych, bramy garażowej przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup paneli podłogowych, parkietu wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup parapetów wewnętrznych marmurowych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup cegły klinkierowej wykorzystanej przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup i wykonanie instalacji gazowej wykorzystanej przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup płytek ceramicznych wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup mebli do własnego domu jednorodzinnego,
  • zakup kleju do płytek, cementu, wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest fakt wydatkowania począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe podatnika. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ww. ustawy ma charakter zamknięty; jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Celem tym może być – zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ww. ustawy – budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Ustawodawca regulując omawiane zwolnienie nie ograniczył wprawdzie wydatkowania środków z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do jednego z wymienionych w art. 21 ust. 25 ww. ustawy celów, jednakże – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – wydatkowanie przychodu musi być ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc, uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Przy zwolnieniu uwzględnić można tylko takie wydatki, które poniesione zostaną na „własne cele mieszkaniowe”. Przy tym, „własne cele mieszkaniowe” należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Realizacja własnych celów mieszkaniowych winna polegać na tym, że w przypadku budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu własnego budynku mieszkalnego, ze środków ze sprzedaży innej nieruchomości (udziału w nieruchomości) podatnik faktycznie winien w tym budynku takie cele realizować.

Jednak zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy uzależnione jest nie tylko od samego faktu wydatkowania w ustawowym terminie środków ze sprzedaży, ale także – o czym nie można zapomnieć – od wydatkowania ich wyłącznie na ściśle określony przez ustawodawcę cel, czyli m.in. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Przy tym, zgodnie z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. To oznacza, że w momencie wydatkowania środków ze sprzedaży, względnie w okresie jaki został przewidziany przez ustawodawcę na wydatkowanie środków ze sprzedaży, musi być spełniony warunek określony tym przepisem, czyli budynek mieszkalny musi stanowić własność lub współwłasność podatnika (a więc podatnikowi musi przysługiwać tytuł własności/współwłasności do budynku). Oznacza to, że nawet jeżeli w chwili ponoszenia wydatków na cele wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy podatnik nie dysponuje tytułem własności/współwłasności, to najpóźniej tytuł taki podatnik powinien uzyskać ostatniego dnia okresu o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kiedy może wydatkować środki na realizację własnych celów mieszkaniowych.

Zatem wydatki na zakup materiałów oraz prace wykończeniowe domu jednorodzinnego mogą zostać uznane za poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy poniesione zostały w okresie od dnia sprzedaży nieruchomości (udziału w lokalu mieszkalnym), a najpóźniej ostatniego dnia okresu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie i Wnioskodawca uzyska tytuł własności (współwłasności) ww. domu jednorodzinnego.

W tym miejscu wskazać jednak należy, że nie wszystkie wydatki z wymienionych przez Wnioskodawcę będą mogły podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. Przy tym, w niniejszej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, które ze wskazanych wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę stanowią wydatki na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont, tj. czy usługi budowlane, zakup i wykonanie instalacji centralnego ogrzewania, zakup i wykonanie instalacji elektrycznej, zakup i wykonanie konstrukcji kartonowo-gipsowej poddasza, zakup zaprawy tynkarskiej i wykonanie tynków wewnętrznych i zewnętrznych, zakup i wykonanie posadzki, zakup drewnianych schodów wewnętrznych, zakup drzwi wewnętrznych wraz z futrynami, zakup kostki brukowej, zakup drzwi zewnętrznych, bramy garażowej, zakup paneli podłogowych, parkietu, zakup parapetów wewnętrznych marmurowych, zakup cegły klinkierowej, zakup i wykonanie instalacji gazowej, zakup płytek ceramicznych, zakup mebli, zakup kleju do płytek, cementu, są wydatkami poniesionymi na ww. cele w rozumieniu rozpatrywanego zwolnienia.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia budowa, to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.). W myśl art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego, ilekroć w ustawie jest mowa o budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Przez budynek rozumie się obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego). Przenosząc powyższe na grunt prawa podatkowego należy stwierdzić, że przez budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać wykonanie robót budowlanych zgodnie z przedłożonym projektem budowlanym. Dla procesu budowy budynku mieszkalnego istotne jest wykonanie tylko tych elementów, które stanowią jego substancję lub są trwale z tym budynkiem związane, np. wykonanie wszystkich przyłączy i uzbrojeń działki w media (gaz, woda, kanalizacja, energetyka).

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, należy stwierdzić, że nie wszystkie poniesione przez Wnioskodawcę i wskazane we wniosku wydatki mieszczą się w dyspozycji ww. przepisu jako wydatki poniesione na cel, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy i tym samym nie wszystkie stanowią wydatkowania środków ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe. Wskazać należy, że nie będzie stanowić wydatku na własne cele mieszkaniowe zakup mebli do własnego domu jednorodzinnego. Wydatek ten związany jest bowiem z wyposażeniem domu i jako taki nie może być traktowany na równi z wydatkami na budowę własnego domu. Umeblowanie (nawet to w trwałej zabudowie) nie może być podstawą do zastosowania ulgi w odniesieniu do tego wydatku, bowiem jest to jedynie element wyposażenia domu, zatem nie ma charakteru prac budowlanych – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 r. sygn. akt II FSK 639/05. Podobną tezę zawarł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 13 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Go 3/13.

Wydatkiem takim nie będzie również wydatek poniesiony na zakup (i wykonanie) kostki brukowej, a zatem Wnioskodawca tak wydatkowanego przychodu nie będzie mógł uznać za poniesiony na realizację własnego celu mieszkaniowego. Wykonanie kostki brukowej to nie jest budowa budynku mieszkalnego, lecz zagospodarowanie terenu wokół budynku. Stanowi ona infrastrukturę wybudowanego budynku jednorodzinnego, lecz nie jest włączona w konstrukcyjną bryłę substancji budynku. Należy stwierdzić, że wydatek na wykonanie kostki brukowej nie jest wydatkiem, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie spełnia dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Zatem wydatek ten nie jest wydatkiem poniesionym na własne cele mieszkaniowe.

Reasumując: na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do tej części przedmiotowego przychodu, którą Wnioskodawca wydatkuje na zakup mebli oraz kostki brukowej, nie znajdzie zastosowania omawiane zwolnienie od podatku dochodowego. Tym samym, ta część dochodu będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach wynikających z art. 30e ww. ustawy podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawca będzie mógł uznać pozostałe wydatki rodzajowo wymienione we wniosku, tj. wydatki poniesione na: budowę domu jednorodzinnego, zakup i wykonanie instalacji centralnego ogrzewania, zakup i wykonanie instalacji elektrycznej, zakup i wykonanie konstrukcji kartonowo-gipsowej poddasza, zakup zaprawy tynkarskiej i wykonanie tynków wewnętrznych i zewnętrznych, zakup i wykonanie posadzki, zakup drewnianych schodów wewnętrznych, zakup drzwi wewnętrznych wraz z futrynami, zakup drzwi zewnętrznych, bramy garażowej, zakup paneli podłogowych, parkietu, zakup parapetów wewnętrznych marmurowych, zakup cegły klinkierowej, zakup i wykonanie instalacji gazowej, zakup płytek ceramicznych, zakup kleju do płytek, cementu, wykorzystanych przy budowie własnego domu jednorodzinnego, bowiem wydatki te spełniają dyspozycję przepisu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w odniesieniu do tychże wydatków – poniesionych począwszy od dnia przedmiotowego zbycia, ale nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie – Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rzeczona sprzedaż nieruchomości (lokalu mieszkalnego) winna zostać rozliczona przez Wnioskodawcę na formularzu PIT-39, złożonym organowi podatkowemu w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym dojdzie do analizowanego zbycia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj