Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.11.2017.1.MP
z 2 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2016 r. (data wpływu 2 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


  1. Strony transakcji.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest spółką prawa polskiego zajmującą się działalnością deweloperską. Projekty realizowane/planowane przez Wnioskodawcę obejmują zarówno budowę celem odsprzedaży jak i budowę celem wynajmu (dzierżawy). W celu realizacji projektów, Wnioskodawca aktywnie poszukuje nieruchomości do zakupu.

Pan M. (dalej: Sprzedawca) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego. Niezależnie, poza zakresem działalności gospodarczej, Sprzedawca, jako osoba prywatna, jest właścicielem obiektów użytkowych, w których prowadzona jest przez podmioty trzecie działalność hotelarsko-restauracyjna (realizowana w innej miejscowości niż miejsce położenia przedmiotu opisywanej transakcji).


  1. Przedmiot transakcji.

Wnioskodawca i Sprzedawca zamierzają dokonać transakcji (dalej Transakcja), w ramach której Sprzedawca nabędzie odpłatnie od gminy działkę gruntu (dalej działka gminna) a następnie sprzeda działkę gminną Wnioskodawcy.

Transakcja stanowić będzie wykonanie jednego z postanowień umowy przedwstępnej sprzedaży zawartej między stronami, na podstawie której Sprzedawca sprzeda a Wnioskodawca kupi zabudowane grunty pozostające w użytkowaniu wieczystym Sprzedawcy o powierzchni ok. 9,716 m2 (dalej grunty obecne). Działka gminna będzie jednak odrębną od gruntów obecnych jednostką ewidencyjną (odrębna działka geodezyjna) oraz będzie objęta odrębną księgą wieczystą niż grunty obecne. Działka gminna, o powierzchni ok, 672 m2 przylega do gruntów obecnych w taki sposób, że polepsza ukształtowanie terenu jako jednorodnego pola inwestycyjnego. Zgodnie z ustaleniami Stron, Sprzedawca zobowiązał się wobec Wnioskodawcy, że uzyska własność działki gminnej i przeniesie jej własność odpłatnie na rzecz Wnioskodawcy wraz z gruntami obecnymi.

Działka gminna (jak i grunty obecne) nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego (plan znajduje jest w fazie przygotowań) aczkolwiek jest założeniem, że w dacie Transakcji plan zostanie uchwalony i będzie on przewidywał przeznaczenie tych gruntów pod zabudowę.

Na działce gminnej - według oświadczenia gminy - znajdują się w chwili obecnej niewielkie obiekty wzniesione w latach dziewięćdziesiątych XX w. przez osoby fizyczne, które użytkowały działkę gminną na podstawie umów dzierżawy. Osoby te prowadzą w tych obiektach działalność gospodarczą w szczególności małą gastronomię (dalej obiekty małej gastronomii). Według informacji uzyskanych od gminy , użytkowanie obiektów małej gastronomii jak i samej działki gminnej przez osoby trzecie odbywa się aktualnie bez podstawy prawnej (używanie bezumowne po wygaśnięciu umów dzierżawy).


Nie są w chwili obecnej znane wszystkie okoliczności nabycia działki gminnej przez Sprzedawcę, jednak brane pod uwagę są następujące scenariusze:

  1. Sprzedawca nabywa działkę gminną jako niezabudowaną (tzn. po usunięciu obiektów małej gastronomii i osób trzecich),
  2. Sprzedawca nabywa działkę gminną zabudowaną obiektami małej gastronomii, lecz bez osób trzecich (czyli po ich prawnym i fizycznym usunięciu z tych obiektów),
  3. Sprzedawca nabywa działkę gminną w aktualnym stanie tzn. zabudowaną obiektami małej gastronomii użytkowanymi bezumownie przez osoby trzecie.

W zależności od stanu w jakim działka gminna będzie nabywana przez Sprzedawcę (pkt A-C powyżej), zbycie to może być objęte zwolnieniem od podatku VAT lub opodatkowaniem podatkiem VAT.


Sposób nabycia działki gminnej przez Sprzedawcę rzutować będzie na sposób jej kupna przez Wnioskodawcę tzn. kupno może dotyczyć;

WARIANT 1 - działki gminnej niezabudowanej,

WARIANT 2 - działki gminnej zabudowanej obiektami małej gastronomii bez użytkujących je osób trzecich,

WARIANT 3 - działki gminnej zabudowanej obiektami małej gastronomii z użytkującymi je bezumownie osobami trzecimi.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że wielowariantowość niniejszego wniosku wynika wyłącznie z niepewności co to sposobu postępowania gminy z działką gminną przed jej zbyciem na rzecz Sprzedawcy (w szczególności tego czy gmina usunie nieuprawnionych użytkowników oraz usunie same obiekty małej gastronomii). Zgodnie z ustaleniami Stron, nabycie działki gminnej przez Wnioskodawcę ma co do zasady nastąpić w stanie wolnym od obciążeń, jednak nie jest wykluczone nabycie przez Wnioskodawcę działki gminnej od Sprzedawcy w każdym z powyżej opisanych WARIANTÓW.

Należy podkreślić, że nie jest intencją Wnioskodawcy ani Sprzedawcy zbycie/nabycie całego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Wnioskodawca w tym zakresie oświadcza, że grunty obecne nie stanowią przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, co jest przedmiotem oceny w odrębnym wniosku o interpretację indywidualną złożoną przez Wnioskodawcę. Również planowanemu nabyciu przez Wnioskodawcę działki gminnej nie będą towarzyszyć żadne inne materialne składniki ani prawa majątkowe Sprzedawcy, w szczególności transakcją nie będą objęte:

  • nazwa przedsiębiorstwa Sprzedawcy,
  • własność innych nieruchomości (poza gruntami obecnymi, dla których działka gminna stanowi element poprawiający ukształtowanie terenu) lub ruchomości,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedawcy,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie przejmie również żadnych pracowników ani współpracowników Sprzedawcy.


Sprzedawca nie będzie udostępniał działki gminnej osobom trzecim odpłatnie lub nieodpłatnie. Sprzedawca nie będzie ponosił żadnych nakładów na działkę gminną.


Intencją Stron jest aby działka gminna została przez Sprzedawcę sprzedana Wnioskodawcy niezwłocznie po jej nabyciu przez Sprzedawcę od gminy . Przedmiotowa Transakcja odbędzie się zatem wcześniej niż po upływie 2 lat od momentu nabycia przez Sprzedawcę.

Wnioskodawca i Sprzedawca nie rozważają możliwości dokonania rezygnacji ze zwolnienia od VAT dla planowanej Transakcji w zakresie w jakim takie zwolnienie (i prawo do rezygnacji ze zwolnienia) miałoby zastosowanie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy planowana Transakcja kupna działki gminnej przez Wnioskodawcę będzie kwalifikowana jako zbycie przedsiębiorstwa Sprzedawcy lub jego zorganizowanej części, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) ?

  2. Czy planowana Transakcja kupna działki gminnej przez Wnioskodawcę będzie podlegała opodatkowaniu VAT:
    1. w ramach WARIANTU nr 1 tzn. gdy jej przedmiotem będzie działka gminna niezabudowana,
    2. w ramach WARIANTU nr 2 tzn. gdy jej przedmiotem będzie działka gminna zabudowana obiektami małej gastronomii, nieużytkowanymi przez osoby trzecie
    3. w ramach WARIANTU nr 3 tzn. gdy jej przedmiotem będzie działka gminna zabudowana obiektami małej gastronomii użytkowana bezumownie przez osoby trzecie ?


Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy, planowania Transakcja nie będzie stanowiła odpłatnego zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, planowania Transakcja będzie:
    1. Podlegała opodatkowaniu VAT w Wariancie nr 1
    2. Podlegała zwolnieniu od VAT w Wariancie nr 2
    3. Podlegała zwolnieniu od VAT w Wariancie nr 3

UZASADNIENIE STANOWISKA PODATNIKA ODNOŚNIE PYTANIA NR 1


W opinii Wnioskodawcy, planowanej transakcji kupna działki gminnej nie można uznać za nabycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Wnioskodawca posiada interes prawny w uzyskaniu potwierdzenia prawidłowości takiego stanowiska z uwagi na treść art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), zgodnie z którym, zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie podlega ustawie o VAT. Od tego czy planowana transakcja podlega ustawie o VAT zależy bowiem m.in. prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki gminnej.


Działka gminna jako przedsiębiorstwo


Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia przedsiębiorstwa dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie i judykaturze prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, iż dla celów podatku VAT pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 551 kodeksu cywilnego (dalej: „KC”). W myśl regulacji zawartej w tym przepisie, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W sytuacji zaprezentowanej przez Wnioskodawcę, przedmiotem nabycia będzie jedynie wyizolowany składnik majątkowy tj. działka gminna. W ocenie Wnioskodawcy, działka gminna nie będzie stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie wyczerpuje przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa na gruncie prawa cywilnego. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 grudnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-828/13-2/MK), 19 grudnia 2013 r. (sygn. IPPB5/423-774/13-2/MK), 16 października 2012 r. (sygn. IPPP2/443-879/12-4/BH), 8 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-611/12-2/BH) oraz 13 listopada 2008 r, (sygn. IPPP1/443-1637/08-03/MPe) i w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 listopada 2013 r. (sygn. ITPB3/423- 441/13/DK).

Na uwagę zasługuje również zawarta w ustawowej definicji przedsiębiorstwa i niejednokrotnie podkreślana w orzecznictwie sądów (np. wyrok NSA z dnia 22 stycznia 1997 r., sygn.: SA/Sz 2724/95 oraz wyrok NSA z dnia 24 listopada 1999 r. sygn.: I SA/Kr 1189/99) kwestia, iż przedsiębiorstwo nie jest tylko sumą jego składników, lecz ich zorganizowanym zespołem. Zdaniem Wnioskodawcy, działka gminna w stanie, w jakim się znajduje nie stanowi zorganizowanego zespołu. Ponadto, wszelkie inne składniki/elementy kreujące przedsiębiorstwo Sprzedawcy np. nazwa przedsiębiorstwa, ruchomości, know-how pozostający w związku z działalnością gospodarczą Sprzedawcy, prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z bieżącą obsługą działki gminnej, środki pieniężne, księgi i dokumenty etc. nie są objęte planowaną transakcją.

Oceny powyższej nie zmienia fakt, że nabycie działki gminnej związane jest z nabyciem gruntów obecnych, gdyż nabycie tychże gruntów nie stanowi nabycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części (co do tej oceny Wnioskodawca złożył odrębny wniosek o interpretację, który został w dniu 29 listopada 2016 r. rozpatrzony pozytywnie tzn. Izba Skarbowa w Warszawie wydała interpretację indywidualną potwierdzającą prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy (1462-IPPP3.4512.848.2016.l.RM). Działka gminna stanowi bowiem jedynie element polepszający ukształtowanie nabywanego przez Wnioskodawcę terenu jako jednolitego pola inwestycyjnego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie można uznać, że przedmiotem kupna w ramach planowanej transakcji dotyczącej działki gminnej będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy o VAT.


Działka gminna jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.


W opinii Wnioskodawcy, planowanej transakcji nie można również uznać za nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej ZCP).


Stosownie bowiem do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę powyższą definicję oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, w tym m.in, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2012 r. (sygn. IBPP3/443- 1122/11/AM), warunkami uznania danego zespołu składników majątkowych za ZCP, które muszą być spełnione łącznie są:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie, pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych);
  • zespół tych składników powinien być wyodrębniony organizacyjnie;
  • zespół tych składników powinien być wyodrębniony finansowo;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Powyższe oznacza, że ZCP jest nie tyle sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, dla uznania, że w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z ZCP decydujący jest fakt wyodrębnienia takiego zespołu składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie zbywcy tak, aby w momencie odrębnego działania na rynku mogło być prowadzone jako samodzielne przedsiębiorstwo. Jednocześnie zbywca musi tak wyodrębnić majątek z istniejącego przedsiębiorstwa aby nabywca - bez żadnego dodatkowego wkładu z własnej strony - mógł przy ich użyciu prowadzić przedsiębiorstwo.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, działka gminna stanowi jedynie element związany z nabyciem gruntów obecnych, które nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa (co do tej oceny Wnioskodawca złożył odrębny wniosek o interpretację, który został w dniu 29 listopada 2016 r. rozpatrzony pozytywnie tzn. Izba Skarbowa w Warszawie wydała interpretację indywidualną potwierdzającą prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy (1462- IPPP3.4512.848.2016.1.RM). Działka gminna polepsza ukształtowanie nabywanego przez Wnioskodawcę terenu jako jednolitego pola inwestycyjnego, jednak ani samodzielnie, ani wraz z gruntami obecnymi nie charakteryzuje się cechami powodującymi jej uznanie za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, działkę gminną należy traktować jako wyizolowane aktywo, któremu nie towarzyszą inne składniki konstytuujące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w szczególności działka gminna nie tworzy odrębnej, funkcjonalnej całości oraz nie realizuje własnych celów ani zadań gospodarczych. Działka gminna - z uwagi na jej nabywanie przez Sprzedawcę od gminy i zbywanie na rzecz Wnioskodawcy - nie będzie również w żaden sposób organizacyjnie ani finansowo wyodrębniona z majątku Sprzedawcy.


Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy brak jest przesłanek pozwalających na uznania działki gminnej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

ODNOŚNIE PYTAŃ NR 2


WARIANT nr 1


W ramach tego wariantu, działka gminna będzie nabywana przez Wnioskodawcę od Sprzedawcy jako grunt niezabudowany (bez obiektów małej gastronomii i bez osób trzecich zajmujących działkę gminną). Jednocześnie założeniem transakcji jest nabywanie działki gminnej jako działki objętej planem zagospodarowania przestrzennego dopuszczającym jej zabudowę.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicja terenów zabudowanych znajduje się w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, zgodnie z którym ilekroć w ustawie mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, działka gminna podlegać będzie podatkowi VAT według stawki standardowej jako tereny budowlane. Ocena ta jest niezależna od tego, który z poprzednich właścicieli działki gminnej (gmina czy Sprzedawca) dokona usunięcia obiektów małej gastronomii i osób trzecich, gdyż element ten pozbawiony jest znaczenia prawnego.

WARIANT nr 2


W ramach tego wariantu, działka gminna będzie przez Wnioskodawcę nabywana od Sprzedawcy jako działka zabudowana obiektami małej gastronomii i obiekty te nie będą użytkowane przez osoby trzecie. Sprzedawca będzie dokonywał zbycia działki gminnej niezwłocznie po jej nabyciu tzn. przed upływem 2 lat od jej nabycia od gminy .


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, biorąc pod uwagę, że obiekty małej gastronomii (stanowiące budynki w rozumieniu ustawy o VAT) zostały wzniesione w latach 90- tych i były od tego czasu użytkowane przez osoby trzecie do prowadzenia działalności gospodarczej (w ramach umowy dzierżawy obowiązującej pomiędzy gminą a osobami trzecimi), należy uznać, że były one już przedmiotem pierwszego zasiedlenia. Gmina nie ponosiła wydatków powodujących ulepszenie obiektów małej gastronomii, w szczególności takich, które prowadziłyby do wzrostu ich wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym o 30 %. Analogicznie takich wydatków nie będzie ponosił Sprzedawca po nabyciu działki gminnej od gminy . Tym samym, od pierwszego zasiedlenia obiektów małej gastronomii upłynął już okres 2 lat, co prowadzi do wniosku, że czynność sprzedaży działki gminnej Sprzedawcy a następnie - będąca przedmiotem niniejszego wniosku - czynność sprzedaży w tym stanie działki gminnej przez Sprzedawcę Wnioskodawcy (Transakcja) będzie objęta zwolnieniem od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ocena ta jest niezależna od tego, który z poprzednich właścicieli działki gminnej (gmina czy Sprzedawca) spowoduje usunięcie osób trzecich z obiektów małej gastronomii, gdyż element ten pozbawiony jest znaczenia prawnego.

WARIANT nr 3


W ramach tego wariantu, działka gminna będzie przez Wnioskodawcę nabywana od Sprzedawcy jako działka zabudowana obiektami małej gastronomii i obiekty te będą bezumownie użytkowane przez osoby trzecie.


W ocenie Wnioskodawcy, czynność nabycia w tym stanie działki gminnej od Sprzedawcy (Transakcja) będzie podlegała zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Argumentacja przemawiająca za takim wnioskiem jest analogiczna jak w przypadku WARIANTU nr 2 a jedyny element różniący WARIANT nr 3 od WARIANTU nr 2 - czyli fakt użytkowania bezumownie obiektów małej gastronomii przez osoby trzecie - pozbawiony jest znaczenia prawnego. Żaden przepis ustawy o VAT nie bowiem uzależnia sposobu opodatkowania zbycia zabudowanej działki gruntu (w tym przypadku działki gminnej) od użytkowania posadowionych na niej obiektów przez osoby trzecie, gdy odbywa się to bez podstawy prawnej (bezumownie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ad. 1


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z pózn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. z 2016 r., poz. 380).


Zgodnie z art. 55(1) K.c., przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto art. 55(2) K.c. stanowi, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” - wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.


Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 ust. 27e ustawy VAT, pod którym to pojęciem rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Na gruncie ustawy o VAT będziemy mieli do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Aby uznać, że dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi ZCP, powinien on być wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotyczy jednej ze sfer działalności, które są prowadzone odrębnie (niezależnie od siebie) oraz dla których działalności został przydzielony określony majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych) oraz określeni pracownicy. Ponadto konieczne jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa miała swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako odrębna jednostka organizacyjna: dział, wydział, oddział itp., przy czym, wyodrębnienie organizacyjne powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Co istotne, wyodrębnienie organizacyjne powinno występować w istniejącym przedsiębiorstwie, co oznacza, że niewystarczający do spełniania tej przesłanki będzie fakt, iż zespół składników będzie mógł być organizacyjnie wyodrębniony u nabywcy, w sytuacji gdy takie wyodrębnienie nie zachodzi u sprzedającego.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Odrębność funkcjonalna ZCP sprowadza się do realizacji określonych zadań gospodarczych, wyodrębnionych w ramach funkcji przedsiębiorstwa. W powyższym zakresie, punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa i na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

W konsekwencji, dany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) powinien być zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, po jego zbyciu na rzecz nabywcy, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem. Co ważne, kontynuowanie działalności nie powinno wymagać dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.


Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje zakup działki gminnej, którą Sprzedawca wcześniej nabędzie odpłatnie od gminy .


Działka gminna nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego (plan znajduje jest w fazie przygotowań) aczkolwiek jest założeniem, że w dacie Transakcji plan zostanie uchwalony i będzie on przewidywał przeznaczenie tych gruntów pod zabudowę.

Na działce gminnej - według oświadczenia gminy - znajdują się w chwili obecnej niewielkie obiekty wzniesione w latach dziewięćdziesiątych XX w. przez osoby fizyczne, które użytkowały działkę gminną na podstawie umów dzierżawy. Osoby te prowadzą w tych obiektach działalność gospodarczą w szczególności małą gastronomię (dalej obiekty małej gastronomii). Według informacji uzyskanych od gminy , użytkowanie obiektów małej gastronomii jak i samej działki gminnej przez osoby trzecie odbywa się aktualnie bez podstawy prawnej (używanie bezumowne po wygaśnięciu umów dzierżawy).


Nie są w chwili obecnej znane wszystkie okoliczności nabycia działki gminnej przez Sprzedawcę, jednak brane pod uwagę są następujące scenariusze:

  1. Sprzedawca nabywa działkę gminną jako niezabudowaną (tzn. po usunięciu obiektów małej gastronomii i osób trzecich),
  2. Sprzedawca nabywa działkę gminną zabudowaną obiektami małej gastronomii, lecz bez osób trzecich (czyli po ich prawnym i fizycznym usunięciu z tych obiektów),
  3. Sprzedawca nabywa działkę gminną w aktualnym stanie tzn. zabudowaną obiektami małej gastronomii użytkowanymi bezumownie przez osoby trzecie.

Zgodnie z ustaleniami Stron, nabycie działki gminnej przez Wnioskodawcę ma co do zasady nastąpić w stanie wolnym od obciążeń, jednak nie jest wykluczone nabycie przez Wnioskodawcę działki gminnej od Sprzedawcy w każdym z powyżej opisanych WARIANTÓW.

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, planowanemu nabyciu przez Wnioskodawcę działki gminnej nie będą towarzyszyć żadne inne materialne składniki ani prawa majątkowe Sprzedawcy, w szczególności transakcją nie będą objęte:

  • nazwa przedsiębiorstwa Sprzedawcy,
  • własność innych nieruchomości (poza gruntami obecnymi, dla których działka gminna stanowi element poprawiający ukształtowanie terenu) lub ruchomości,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedawcy,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie przejmie również żadnych pracowników ani współpracowników Sprzedawcy.


Sprzedawca nie będzie udostępniał działki gminnej osobom trzecim odpłatnie lub nieodpłatnie. Sprzedawca nie będzie ponosił żadnych nakładów na działkę gminną.


Intencją Stron jest aby działka gminna została przez Sprzedawcę sprzedana Wnioskodawcy niezwłocznie po jej nabyciu przez Sprzedawcę od gminy . Przedmiotowa Transakcja odbędzie się zatem wcześniej niż po upływie 2 lat od momentu nabycia przez Sprzedawcę.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, że przedmiot planowanej transakcji sprzedaży nie wyczerpuje przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa. W przypadku planowanej transakcji nie można mówić w szczególności o zdolności przenoszonego majątku do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Planowanej sprzedaży nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników wchodzących w skład definicji i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Sprzedającego, wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego.

Ponieważ planowana Transakcja nie obejmie kluczowych z punktu widzenia definicji przedsiębiorstwa elementów, jej przedmiotem nie będzie funkcjonalnie i organizacyjnie powiązany zespół, stanowiący przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego, lecz składniki majątkowe (grunty, ewentualnie posadowione na gruntach obiekty małej gastronomii) nieposiadające zdolności do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, przedmiot Transakcji nie jest, ani na moment Transakcji nie będzie, w żaden sposób organizacyjnie wyodrębniony, w szczególności jako dział, wydział, oddział, w strukturze organizacyjnej Zbywcy. Przedmiot Transakcji nie jest również, ani na moment Transakcji nie będzie, wyodrębniony finansowo w księgach rachunkowych Zbywcy. Opisana działka gminna nie tworzy odrębnej, funkcjonalnej całości oraz nie realizuje własnych celów ani zadań gospodarczych.

W konsekwencji, przedmiot planowanej Transakcji nie spełnia przesłanek wyodrębnienia na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Opisany przedmiot Transakcji nie będzie zatem spełniał przesłanek do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym, opisana transakcja stanowić będzie zbycie składników majątkowych i niemajątkowych, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.


Ad. 2


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Natomiast, w myśl art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2014) obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. w art. 146a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „2016 r.” zastępuje się wyrazami „2018 r.”. Powyższe oznacza, że ww. stawki wymienione w art. 146a pkt 1 ustawy oraz w art. 146a pkt 2 ustawy będą obowiązywały nadal do 31 grudnia 2018 r.

W treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w ww. przepisie dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano we wniosku, w ramach opisanego wariantu nr 1 działka gminna będzie nabywana przez Wnioskodawcę jako grunt niezabudowany (bez obiektów małej gastronomii i bez osób trzecich zajmujących działkę gminną). Jednocześnie założeniem transakcji jest nabywanie działki gminnej jako działki objętej planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczającym jej zabudowę.

W konsekwencji sprzedaż opisanej nieruchomości nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Do opisanej transakcji nie znajdzie również zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, Sprzedawca nabędzie odpłatnie od gminy opisaną działkę gminną, którą następnie sprzeda Wnioskodawcy. Przedmiotowa działka nie będzie więc wykorzystywana przez Sprzedawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.


W konsekwencji sprzedaż ww. nieruchomości w przedstawionym wariancie nr 1 opodatkowana będzie podstawową tj 23% stawką podatku VAT.


W ramach opisanego wariantu nr 2 i nr 3 działka gminna będzie przez Wnioskodawcę nabywana od Sprzedawcy jako działka zabudowana obiektami małej gastronomii ( bezumownie użytkowanymi lub nie przez osoby trzecie).

W sytuacji gdy nieruchomość jest zabudowana budynkami lub budowlami przy sprzedaży tych budynków, budowli lub ich części ustawa umożliwia zastosowanie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy, po spełnieniu warunków zawartych w tych przepisach.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z art. 43 ust. 11 ustawy wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeżeli zatem dostawa budynku, budowli lub ich części jest opodatkowana podatkiem VAT wówczas dostawa gruntu jest opodatkowana tą samą stawką podatku. Jeżeli natomiast dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta także dostawa gruntu, na którym ten budynek, budowla lub ich część jest posadowiona.


Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, obiekty małej gastronomii (stanowiące budynki w rozumieniu ustawy o VAT) zostały wzniesione w latach 90- tych i były od tego czasu użytkowane przez osoby trzecie do prowadzenia działalności gospodarczej (w ramach umowy dzierżawy obowiązującej pomiędzy gminą a osobami trzecimi). Tym samym należy uznać, że były one już przedmiotem pierwszego zasiedlenia. Gmina nie ponosiła wydatków powodujących ulepszenie obiektów małej gastronomii, w szczególności takich, które prowadziłyby do wzrostu ich wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym o 30 %. Analogicznie takich wydatków nie będzie ponosił Sprzedawca po nabyciu działki gminnej od gminy . Tym samym, od pierwszego zasiedlenia obiektów małej gastronomii upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że planowana dostawa zabudowanej działki gminnej na rzecz Wnioskodawcy korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Należy zauważyć, że w przypadku zaistnienia przesłanek umożliwiających podatnikowi zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca zezwala na zrezygnowanie z tego zwolnienia i zastosowanie opodatkowania transakcji po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

W opisie sprawy wskazano jednak, że Wnioskodawca i Sprzedawca nie rozważają możliwości dokonania rezygnacji ze zwolnienia od podatku planowanej Transakcji.


Rozważanie zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest bezzasadne, ponieważ wymienione przepisy mają zastosowanie wyłącznie w zakresie nieobjętym zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy.


Dla opodatkowania przedstawionej we wniosku zabudowanej działki gminnej nie ma znaczenia fakt, czy posadowione na tej działce obiekty małej gastronomii będą użytkowane, czy też nie, przez osoby trzecie. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy odbywać się to będzie bez jakiejkolwiek podstawy prawnej (bezumownie).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i § 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj