Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.849.2016.2.LSz
z 25 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 października 2016 r. (data wpływu 2 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP1.4512. 849.2016.1.LSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 uzyskała dotację na realizację projektu pn. „…”.

Program zakłada zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców Gminy. W ramach projektu zostanie wykonanych 245 instalacji, które będą montowane na budynkach jednorodzinnych oraz jako wolnostojące. W ramach projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 85%, uczestnik projektu ponosi 14% kosztów, a Gmina 1%. Beneficjentem środków będzie Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zadanie inwestycyjne związane z realizacją projektu będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym obejmującym sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Wydatki związane z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Z właścicielami nieruchomości, u których zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne będą zawarte umowy cywilnoprawne.

Zgodnie z zapisami w umowach właściciele, u których zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne na podstawie wystawionej przez Gminę faktury sprzedaży będą zobowiązani do wpłaty na konto Gminy kwoty stanowiącej 14% wartości kosztorysowej zadania związanego z instalacją fotowoltaiczną na nieruchomości będącej własnością uczestnika programu. Wpłacona kwota będzie stanowiła zaliczkę na poczet ceny wykupu instalacji. Po okresie nie krótszym niż 5 lat od zakończenia realizacji projektu instalacja zostanie protokolarnie przekazana na własność za kwotę wniesionego wkładu właściciela nieruchomości. W momencie przeniesienia własności instalacji fotowoltaicznej właściciel nieruchomości nie będzie ponosił żadnych kosztów. Cena za jaką zostanie przekazana instalacja fotowoltaiczna została już bowiem w całości wniesiona przez właściciela nieruchomości w formie zaliczki w momencie rozpoczęcia realizacji projektu.

Mieszkańcy będą użytkować zamontowane na ich nieruchomościach instalacje fotowoltaiczne do czasu ich wykupu na warunkach określonych w umowach zawartych z Gminą. Z tytułu użytkowania nie będą wnosić na rzecz Gminy żadnych opłat, będą jedynie ponosić koszty bieżącej eksploatacji instalacji fotowoltaicznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że wniosek z 25 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, a stwierdzenia zawarte we własnym stanowisku dotyczące wpłat od mieszkańców stanowią jedynie dokładniejsze uzasadnienie.

Wnioskodawca zaznacza, że wpłaty od mieszkańców nie są wynagrodzeniem Gminy tylko dochodem, który stanowi zaliczkę na poczet ceny wykupu instalacji zgodnie z § 4 umowy.

Ponadto Gmina informuje, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zamiarem Gminy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał także, że:

1. Gmina realizując opisany projekt, w ramach którego wykona instalacje fotowoltaiczne na nieruchomościach Mieszkańców, podejmie swoje działania w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późniejszymi zmianami).

2. W ramach przedmiotowego projektu wpłaty dokonywane przez mieszkańców zakwalifikowanych do projektu będą obowiązkowe. Niedokonanie takiej wpłaty przez mieszkańca będzie się wiązać z tym, że instalacja u takiej osoby nie będzie wykonywana.

3. Realizacja instalacji fotowoltaicznych u mieszkańców będzie odbywać się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą a mieszkańcem.

4.

1. Gmina zobowiązuje się do:

  1. przeprowadzenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) postępowania o udzielenie zamówienia na wykonanie instalacji fotowoltaicznych objętych projektem, o którym mowa w § 1 pkt 1),
  2. zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w ww. postępowaniu,
  3. ustalenia harmonogramu realizacji prac montażowych,
  4. poinformowania Właściciela o terminie rozpoczęcia prac montażowych instalacji fotowoltaicznej w jego budynku,
  5. wykonania zestawu instalacji fotowoltaicznej w budynku Właściciela wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej,
  6. przeprowadzenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) postępowania o udzielenie zamówienia na wykonanie usługi pełnienia nadzoru inwestorskiego,
  7. zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w ww. postępowaniu,
  8. zapewnienia serwisu instalacji fotowoltaicznej w okresie trwałości projektu,
  9. sprawowania bieżącego nadzoru inwestorskiego nad przebiegiem wykonania instalacji fotowoltaicznej,
  10. przeprowadzenia odbioru końcowego zamontowanego zestawu instalacji fotowoltaicznej,
  11. przeprowadzenia promocji projektu i poniesienia kosztów z tym związanych,
  12. ubezpieczenia wykonanego zestawu instalacji fotowoltaicznej niezwłocznie po podpisaniu protokołu odbioru końcowego zadania przez cały okres, o którym mowa w § 4 ust. 1 i ponoszenia kosztów związanych z tym ubezpieczeniem.

1. Właściciel zobowiązuje się do:

  1. do właściwej i zgodnej z celem i przeznaczeniem wynikającym z niniejszej umowy eksploatacji zestawu instalacji fotowoltaicznej bez zmiany miejsca jego zamontowania,
  2. ponoszenia, przez cały okres trwałości projektu wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymywania całego zestawu instalacji fotowoltaicznej w stanie umożliwiającym prawidłową eksploatację,
  3. niezwłocznego informowania Gminy o zaistniałych nieprawidłowościach lub problemach mogących mieć wpływ na realizację niniejszej umowy,
  4. umożliwienia dostępu do budynku mieszkalnego, na którym zamontowany zostanie zestaw instalacji fotowoltaicznej: wykonawcy instalacji fotowoltaicznej, pracownikom Urzędu Miasta oraz innym upoważnionym podmiotom celem przeprowadzenia nadzoru lub kontroli,
  5. bezpłatnego dostępu do mediów niezbędnych do przeprowadzenia prac montażowych,
  6. udrożnienie wejść na dach, jeżeli budynek jest w wejście na dach wyposażony,
  7. wszelkie prace demontażowe, w tym mebli i zabudów, kolidujących z montażem instalacji fotowoltaicznej,
  8. udostępnienie mediów niezbędnych do realizacji robót budowlanych,
  9. po wykonaniu instalacji zestawu fotowoltaicznego zawarcie umowy z dostawcą energii.

5. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców dot. montażu instalacji fotowoltaicznych ma charakter świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

6.Informacje dotyczące zobowiązania się właścicieli domów do dokonywania wpłat 14% kosztów są zawarte w umowie.

7. Dokonanie wpłaty 14% kosztów instalacji fotowoltaicznych jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w projekcie.

8. Instalacje fotowoltaiczne będą wykonywane tylko u tych mieszkańców, którzy dokonają wpłaty 14% kosztów instalacji.

9. W sytuacji gdy właściciel domu na którym ma zostać zamontowana instalacja nie dokona wpłaty 14% kosztów jej wykonania, to na jego budynku nie zostanie wykonana instalacja solarna.

10. Wpłaty od mieszkańców Gmina będzie ujmowała w następujący sposób:

  • Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
  • Rozdział 90005 Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu
  • Paragraf 629 Środki na dofinansowania własnych inwestycji gmin, powiatów (związków gmin, związków powiatowo- gminnych, związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł.

11. Gmina zawrze umowę z wykonawcą na dostawę, montaż i instalację ogniw fotowoltaicznych w budynkach jednorodzinnych.

12. Na pytanie tut. Organu „Z wniosku wynika, że budynki objęte projektem będą stanowiły budynki jednorodzinne. Proszę zatem o wskazanie symbolu PKOB dla ww. budynków, określonego zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że:

  • Sekcja 1 Budynki,
  • Dział 11 Budynki Mieszkalne,
  • Grupa 111 Budynki Mieszkalne Jednorodzinne,
  • Klasa 1110 Budynki Mieszkalne Jednorodzinne.

13. Na pytanie tut. Organu „Czy ww. budynki będące przedmiotem projektu, są objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)?”, Wnioskodawca odpowiedział, że na etapie rekrutacji uczestników do projektu mieszkańcy określali zużycie prądu, którą wykorzystują w ciągu miesiąca/roku. Nie była określana powierzchnia użytkowa budynku. W tego typu instalacjach powierzchnia użytkowa nie ma znaczenia. Informacja o powierzchni użytkowej zostanie pozyskana na etapie wykonania dokumentacji powykonawczej. W obecnej chwili nie można określić, które budynki są objęte społecznym programem mieszkaniowym.

14. Instalacje będą wykonywane na dachu lub elewacji budynku czyli będą mieściły się w obrębie bryły budynku, ale również jako instalacje wolnostojące.

15. Na etapie rekrutacji uczestników do projektu mieszkańcy określili zużycie prądu, którą wykorzystują w ciągu miesiąca/ roku. Nie była określana powierzchnia użytkowa budynku. W tego typu instalacjach powierzchnia użytkowa nie ma znaczenia. Informacja o powierzchni użytkowej zostanie pozyskana na etapie wykonania dokumentacji powykonawczej. W obecnej chwili nie możemy określić, które budynki nie przekroczą 300 m2, a które przekraczają powierzchnię 300 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wkład własny wniesiony przez właścicieli nieruchomości będzie stanowił zaliczkę na poczet ceny wykupu. W wyniku realizacji projektu nastąpi odpłatne przeniesienie prawa własności instalacji fotowoltaicznych po okresie nie krótszym niż 5 lat od zakończenia realizacji projektu na rzecz właściciela nieruchomości. Zgodnie z art. 19 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje w chwilą jej otrzymania, co oznacza, że Gmina ma obowiązek rozliczenia podatku od otrzymanego od właściciela nieruchomości wkładu własnego w deklaracji składanej za miesiąc, w którym te środki wpłynęły na konto Gminy. Jednocześnie Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu instalacji fotowoltaicznych, gdyż zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną na podstawie zawartych umów z właścicielami nieruchomości.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli elementy zrealizowanej inwestycji zostaną sprzedane właścicielom nieruchomości po okresie nie krótszym niż 5 lat od zakończenia realizacji projektu to inwestycja ta związana jest wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy kwestii objętej pytaniem tj. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”, gdyż Wnioskodawca podał, że wniosek z 25 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, a stwierdzenia zawarte we własnym stanowisku dotyczące wpłat od mieszkańców stanowią jedynie dokładniejsze uzasadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym we wniosku opisie wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Projekt zakłada zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców Gminy. W ramach projektu zostanie wykonanych 245 instalacji, które będą montowane na budynkach jednorodzinnych oraz jako wolnostojące. W ramach projektu Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 85%, uczestnik projektu ponosi 14% kosztów, a Gmina 1%. Z właścicielami nieruchomości, u których zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne będą zawarte umowy cywilnoprawne. Beneficjentem środków będzie Gmina, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców dot. montażu instalacji fotowoltaicznych ma charakter świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT a towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ w związku z realizacją projektu polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznych nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca posiada status podatnika VAT czynnego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji pn. „…” polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznych, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwać, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dołączonego do uzupełnienia wniosku o interpretację dokumentu. Zatem dokument ten nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług, właściwej stawki podatku, momentu powstania obowiązku podatkowego ani opodatkowania otrzymanego dofinansowania gdyż kwestie te nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj