Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-586/16-1/EA
z 14 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2016 r., (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług betonowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług betonowania.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Specjalizuje się między innymi w produkcji rożnego rodzaju betonów, w tym betonu towarowego stosowanego w różnych formach budownictwa (PKD 23.63.Z produkcja masy betonowej prefabrykowanej). Oferta przeznaczona jest dla budownictwa mieszkaniowego, komercyjnego, jak również przemysłowego i drogowego. Beton jest wytwarzany w wytwórni zlokalizowanej w województwie …...

W związku z budową, remontem lub przebudową budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a, 12c ustawy o VAT, dla klientów indywidualnych, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty Wnioskodawca planuje świadczyć kompleksową usługę budowlaną związaną z wykonywaniem robót betoniarskich. „Umowa o wykonanie usługi sklasyfikowana jest w grupowaniu w PKWiU 43.99.40.0 Roboty betoniarskie”. Wnioskodawca ma zamiar świadczyć w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – kompleksowe usługi budowlane.

W ramach realizacji usługi Wnioskodawca zobowiązany będzie do dostarczenia na miejsce wykonania usługi (teren budowy) masy betonowej. Gotowa mieszanka trafiać będzie na plac budowy w betonomieszarce, z której za pomocą specjalistycznej pompy pompowana będzie na odpowiednie odległości i wysokości wskazane przez klienta tj. elementy konstrukcyjne powstającego budynku (m. in. szalunki, fundamenty, stropy, filary, schody, posadzki podłogowe). Powyższa usługa tj. produkcja masy betonowej, transport, dostawa i wylanie betonu realizowane będzie przy użyciu własnych środków transportu i specjalistycznego sprzętu oraz własnych pracowników.


Natomiast klient (inwestor indywidualny, generalny wykonawca, firma budowlana), będzie zawierał z Wnioskodawcą jedną umowę na kompleksową usługę budowlaną (betonowania). Wykonanie usługi potwierdzone będzie oświadczeniem inwestora, umową cywilnoprawną i pozwoleniem na budowę. Całość usługi (tj. wyprodukowanie masy betonowej, transport masy betonowej oraz pompowanie i jej wylanie) będzie dokumentowana jedną fakturą dokumentującą wykonaną usługę zawierającą jedną pozycję, tj. dostawę betonu wraz z usługą jego wylania, wpompowania lub rozprowadzenia i nie można wyłączyć z niej poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży. Cena za wykonanie usługi obejmować będzie łącznie wynagrodzenie za:


  • obejrzenie placu budowy, jeśli istnieje taka potrzeba przez pracowników betoniarni w celu przygotowania placu budowy pod wjazd specjalistycznego sprzętu,
  • wyprodukowanie na indywidualne zamówienie klienta określonej w m3 masy betonowej określonej klasy w węźle betoniarskim z materiałów własnych spółki,
  • transport tak wyprodukowanej masy betonowej gruszkami i pompogruszkami na budowę wskazaną przez klienta,
  • podanie betonu na odległość lub wysokość za pomocą specjalistycznej pompy do podawania masy betonowej a jeżeli to możliwe grawitacyjnie do fundamentów, rozkładając odpowiednią ilość rynien i rur,
  • lub wypompowanie (wylanie masy betonowej) do elementów nowo powstającego budynku, tj. ław, szalunków, schodów, stropów, stropodachów, posadzek etc.


Jeżeli powierzchnia użytkowa jednorodzinnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego nie będzie przekraczała odpowiednio 300 m2, bądź 150 m2 Wnioskodawca zakwalifikuje świadczone zleceniodawcy kompleksowe usługi budowlane jako usługi budowlane dotyczące budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym i zastosuje do tych kompleksowych usług budowlanych świadczonych zleceniodawcy obniżoną stawkę VAT (8%).

Jeżeli powierzchnia użytkowa jednorodzinnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przekraczać będzie odpowiednio 300 m2 bądź 150 m2, Wnioskodawca określi wskaźnik udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do objęcia usługi społecznym programem mieszkaniowym (tj. odpowiedni 300 m2, bądź 150 m2) w całkowitej powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego i ten wskaźnik udziału zastosuje do części podstawy opodatkowania (wynagrodzenia netto, bez podatku), którą opodatkuje obniżoną stawką podatku VAT (8%).


Przedmiotowe usługi dotyczyć mogą obiektów budowlanych i ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych) wg symbolu PKOB:


  • PKOB 1110 budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • PKOB 1121 budynki o dwóch mieszkaniach,
  • PKOB 1122 budynki o trzech i więcej,
  • PKOB 1130 budynki zbiorowego zamieszkania,


a także lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 wyłącznie jako budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy opisana we wniosku usługa budowlana (betonowania), na której cenę składa się produkcja masy betonowej, dostawa masy betonowej wraz z usługą transportową oraz wylaniem we wskazane przez klienta miejsce, tj. w elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (objętego społecznym programem mieszkaniowym) opodatkowana będzie preferencyjną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 41 ust. 12 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT?
  2. Czy wykonanie kompleksowej usługi budowlanej w zakresie jw., na której cenę składa się produkcja masy betonowej, dostawa masy betonowej wraz z usługą transportową oraz wylaniem we wskazane przez klienta miejsce, tj. w elementach konstrukcyjnych powstającego budynku na podstawie zawartej z klientem umowy, gdy nie są spełnione warunki dla zakwalifikowania obiektu budowlanego tj. budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego jako objętego społecznym programem mieszkaniowym, uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania dla tej usługi obniżonej stawki podatku (8%) w stosunku do części podstawy opodatkowania określonej zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT?
  3. Czy zastosowanie stawki obniżonej w warunkach jw. będzie mieć zastosowanie niezależnie od tego kto jest zleceniodawcą kompleksowej usługi budowlanej, tj. niezależnie od tego czy zleceniodawcą jest podmiot niebędący podatnikiem VAT (np. inwestor indywidualny), czy też podmiot będący podatnikiem VAT (np. generalny wykonawca, inna firma budowlana)?
  4. Czy umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy wykonawcą a odbiorcą usługi, oświadczenie inwestora oraz kopia pozwolenia na budowę, które swoją treścią będą potwierdzały iż usługa została wykonana na cele budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, iż będą wystarczającymi dowodami potwierdzającymi zasadność zastosowania obniżonej stawki VAT 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana wyżej usługa budowlana (betonowania) w przypadku, gdy będzie wykonywana w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowych podlegać będzie opodatkowaniu stawką VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12c ustawy stawkę podatku 8% Wnioskodawca będzie uprawniony stosować tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy dla zastosowania stawki obniżonej, o której mowa wyżej, bez znaczenia pozostaje fakt, czy czynności Wnioskodawcy objęte niniejszym stanem faktycznym wykonywane są dla podmiotu niebędącego podatnikiem podatku VAT (np. inwestor indywidualny), czy też podmiotu będącego podatnikiem podatku VAT (np. generalny wykonawca, inna firma budowlana).

Zdaniem Wnioskodawcy umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy wykonawcą a odbiorcą usługi, oświadczenie inwestora oraz kopia pozwolenia na budowę, które swoją treścią będą potwierdzały, iż usługa została wykonana na cele budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będą wystarczającymi dowodami potwierdzającymi zasadność zastosowania obniżonej stawki VAT 8%.

W tej sytuacji, w ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz powołany stan prawny stwierdzić należy, że skoro preferencyjna, tj. 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do czynności enumeratywnie wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości ww. usług budowlanych wykonywanych w bryle budynków mieszkalnych i lokalach mieszkalnych, spełniających wymogi budownictwa społecznego określone w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Taka stawka będzie mieć również zastosowanie w przypadku budownictwa mieszkaniowego do części robót budowlanych wg zasad określonych w art. 41 ust. 12c, bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, czy czynności te wykonywane są dla klientów indywidualnych, czy też na zlecenie innej firmy. Istotnym jest, aby roboty te związane były z obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z powołanego art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do wykonania tej usługi, uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wyprodukowanie masy betonowej, transport betonu wraz z pompowaniem i wylewaniem, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji różnego rodzaju betonu, w tym towarowego. Spółka planuje świadczyć kompleksową usługę budowlaną związaną z wykonywaniem robót betoniarskich. Masa betonowa dostarczana będzie na budowę specjalistycznymi samochodami tzn. betonomieszarką i pompo-gruszką (samochód wyposażony w pompę do betonu). W cenę sprzedaży wkalkulowana będzie dostawa betonu wraz z usługą jego wylania, wpompowania lub rozprowadzenia. Przedmiotowe usługi Spółka będzie świadczyć w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro czynności, o których mowa we wniosku, dotyczyć będą kompleksowej usługi budowlanej, a cena tych usług obejmować będzie koszt całkowity towaru i usługi, to w przypadku gdy usługi będą dotyczyć obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach ich np. budowy, czy przebudowy, to do tych czynności zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 8%, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei w przypadku, gdy ww. usługa wykonywana będzie w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12b ustawy, preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się, zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, tylko do części podstawy opodatkowania przedmiotowej usługi odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Natomiast w pozostałej części, nieobjętej stawką preferencyjną, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Dla zastosowania stawki obniżonej, o której mowa wyżej, bez znaczenia pozostaje fakt, czy czynności te wykonywane są dla podmiotu niebędącego podatnikiem podatku VAT (np. inwestor indywidualny), czy też podmiotu będącego podatnikiem podatku VAT (np. generalny wykonawca, inna firma budowlana).

Ponadto należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej – celem zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy – nie nakładają obowiązku na świadczącego usługi, o których mowa ww. art. 41 ust. 12, uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, potwierdzającego, iż czynności te związane są z obiektami objętymi społecznym programem mieszkaniowym, ani nie reguluje jakimi dokumentami w tym przypadku należy dysponować.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach – art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. Zatem ewentualne niezgodności pomiędzy prowadzoną dokumentacją a mającym nastąpić zdarzeniem mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj