Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.773.2016.1.MK
z 15 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dokonywanymi przez Wnioskodawcę wypłatami z tytułu obligacji na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dokonywanymi przez Wnioskodawcę wypłatami z tytułu obligacji na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest instytucją finansową z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 94; dalej jako: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) posiadającą zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności maklerskiej. Wnioskodawca jako firma inwestycyjna prowadzi ewidencje papierów wartościowych (głównie obligacji), o których mowa w art. 8 z dnia 15 stycznia 2015 r. ustawy o obligacjach (Dz.U.2015 poz. 238; ze zm; dalej jako: „ustawa o obligacjach ”). Ewidencje prowadzone są na podstawie umowy z Emitentem papierów wartościowych. Na mocy tej umowy Emitent zleca Wnioskodawcy m.in. przekazywanie obligatariuszom świadczeń z tytułu obligacji otrzymanych od Emitenta. Obligacje nie są zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych obligatariuszy ani na rachunku zbiorczym. Wnioskodawcy nie wiąże z obligatariuszami będącymi osobami fizycznymi żadna umową. W ramach dokonywanych inwestycji osoby fizyczne nabywają obligacje emitowane przez podmioty z siedzibą w Polsce, jak i za granicą. Papiery te są papierami dyskontowymi, czyli emitowanymi w różnych walutach z dyskontem lub kuponowymi, czyli emitowanymi z ustalonym kuponem odsetkowym, tj. gdzie cena wykupu jest równa cenie emisyjnej a obligatariusz dodatkowo otrzymuje odsetki naliczane i wypłacane zgodnie z warunkami emisji obligacji w okresie rozliczeniowym. Wśród osób fizycznych będących obligatariuszami wyróżnić można:

  • osoby nieprowadzące działalności gospodarczej,
  • osoby prowadzące działalność gospodarczą, która nie obejmuje zakupu i sprzedaży obligacji oraz czerpania dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji, lub
  • osoby prowadzące działalność gospodarczą obejmującą zakup i sprzedaż obligacji oraz czerpanie dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji. Do ostatniej z powyższych grup Wnioskodawca kwalifikuje osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, której przedmiot działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) określonej we wpisie do Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej, obejmuje m.in.: PKD 64.99.Z - pozostała finansowa działalności usługowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Działalność tych osób polega m.in. na zakupie i sprzedaży obligacji oraz czerpaniu dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji Według orzeczenia GUS działalność polegająca na zakupie i sprzedaży akcji i obligacji mieści się w grupowaniu PKD 64.99.Z. Osoby te składają Wnioskodawcy pisemne oświadczenia, że dochody z zakupu i sprzedaży obligacji oraz dochody z odsetek bądź dyskonta z obligacji uzyskują w ramach faktyczne prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca na podstawie art. 41 ust. 4d ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm,; dalej jako: „ustawa o PIT”) ma obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, w której nie prowadzi dla nich rachunku instrumentów rynku niepublicznego ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy z Emitentem przekazuje tym osobom świadczenia z tytułu obligacji otrzymanych od Emitenta?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca na podstawie art. 41 ust. 4d ustawy o PIT ma obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji - przekazywanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na zakupie i sprzedaży obligacji oraz czerpaniu dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji?
  3. Czy dla niepobrania podatku zryczałtowanego od dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji, przekazywanych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na zakupie i sprzedaży obligacji oraz czerpaniu dochodów z odsetek bądź dyskonta z obligacji wystarczy:
    • posiadanie przez Wnioskodawcę pisemnego oświadczenia tych osób, że dochody ze sprzedaży obligacji oraz dochody z odsetek bądź dyskonta z obligacji uzyskują w ramach faktyczne prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, oraz
    • wpis do Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzający, że zakres działalności gospodarczej tych osób obejmuje m.in. działalność określoną w PKD 64,99.Z?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku w przedmiocie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie Nr 2 i 3 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy,


Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z wypłatą przychodów (dochodów) z odsetek (dyskonta) z tytułu posiadanych przez klientów dłużnych papierów wartościowych, rejestrowanych w ewidencji obligacji prowadzonej przez Wnioskodawcę na rzecz tych podatników, ciążą na nim obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.; dalej jako: „ustawa o PIT”).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1:


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT - od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Ustawodawca w powyższym przepisie w sposób jednoznaczny wskazał, że od uzyskanych przychodów z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych podatek pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Zgodnie z art. 41 ust 4d ustawy o PIT zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. W myśl powyższych przepisów obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku od odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych ciąży na podmiotach prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W świetle powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy istotne jest zatem ustalenie czy zarejestrowanie obligacji w ewidencji obligacji jest równoznaczne z Uznaniem, że mamy do czynienia z rachunkiem papierów wartościowych, o którym mowa w art. 41 ust. 4d ustawy o PIT. Wnioskodawca pośrednicząc w wypłacie odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych z tytułu posiadanych przez osoby fizyczne dłużnych papierów wartościowych, tj. będąc podmiotem odpowiedzialnym za realizowanie dyspozycji wypłaty kuponu odsetkowego do uprawnionych podmiotów z rachunku bankowego służącego tym wypłatom, będzie zobowiązany do obliczenia, poboru i wpłaty do właściwego organu podatkowego zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. wypłat.

Nie ma przy tym znaczenia, że Wnioskodawca, prowadzi ewidencję obligacji, gdzie obligacje zarejestrowane są za pomocą innych urządzeń niż rachunek papierów wartościowych. Ustawodawca w regulacjach odnoszących się do obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów (dochodów) ze świadczeń z papierów wartościowych, wyraża wprost, że podmiotem odpowiedzialnym za pobór podatku jest podmiot prowadzący rachunek, na którym te papiery są rejestrowane oraz za pośrednictwem którego następuje wypłata świadczeń z tytułu odsetek od papierów wartościowych. Przy czym, przy ocenie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego nie ma znaczenia, że w przypadku niektórych papierów wartościowych możliwe jest ich ewidencjonowane za pomocą innych urządzeń niż rachunek papierów wartościowych (np. w ewidencji obligacji) - które jednak pełnią analogiczne funkcje do rachunku papierów wartościowych. Podnosząc postulat racjonalności ustawodawcy należy stwierdzić, że jeśli celem ustawodawcy byłoby wyłączenie pewnych kategorii systemów ewidencyjnych z kategorii rachunku papierów wartościowych, to wówczas wprowadziłby stosowną definicję rachunku papierów wartościowych dla celów ustaw podatkowych a tego nie uczynił. Według Wnioskodawcy nie ma jednakże podstaw, aby zawęzić pojęcie rachunku papierów wartościowych do definicji zawartej w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Założona przez Wnioskodawcę, zgodnie z ustawą o obligacjach, ewidencja obligacji, prowadzona jest w sposób analogiczny i zawiera podobny zakres informacji jak ewidencja obligacji prowadzona przy pomocy rachunków papierów wartościowych. Powyższe stanowisko w sprawie ewidencji obligacji znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2015 r. nr IBPB-1-1/4510-86/15/EN. interpretacja ta odnosi się do analogicznego przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto nie sposób przyjąć, że Emitent dokonując wypłaty wskazanych we wniosku świadczeń, posiada informacje o podmiotach uprawnionych z papierów wartościowych. To Wnioskodawca na mocy zawartej z Emitentem umowy za wynagrodzeniem wypełnia obowiązki nałożone na Emitenta - tj. prowadzi ewidencję wszystkich wyemitowanych obligacji w ramach danej emisji, prowadzi ewidencję osób uprawnionych do otrzymania wypłaty odsetek należnych za poszczególne okresy odsetkowe, wylicza wszystkie należne płatności, realizuje dyspozycję przelania postawionych przez Emitenta środków na rzecz obligatariuszy, itp. Mimo zatem, iż Emitent jest podmiotem, który dokonał emisji obligacji i wiąże go z obligatariuszami stosunek zobowiązaniowy, to Wnioskodawca realizując powierzone mu pewne czynności operacyjno-techniczne wyręcza Emitenta w identyfikacji podmiotów uprawnionych do otrzymania odsetek, klasyfikacji ich jako osób fizycznych lub prawnych, ustaleniu rezydencji podatkowej, jak również w wyliczeniu kwot należnego podatku podlegającego poborowi w momencie wypłaty odsetek. Wnioskodawca posiada bowiem informacje niezbędne do obliczenia i wypłaty odsetek (dyspozycja płatności) czy też potrącenia podatku. Gdyby Emitent miał pełnić tę funkcję musiałby otrzymywać wszystkie informacje niezbędne dla wyliczenia odsetek i podatku od Wnioskodawcy. Przeczyłoby to racjonalnej organizacji prac pomiędzy Wnioskodawcą a Emitentem, która podpowiada potraktowanie Wnioskodawcy jako płatnika skoro posiada on wszelkie możliwości by się z tej funkcji należycie wywiązać. Z jednej strony angażowanie Emitenta w zdobywanie informacji o obligatariuszach pozostawałoby w sprzeczności z celem umowy zawartej z Wnioskodawcą, a mianowicie z wyręczeniem Emitenta z obowiązków związanych z rozliczeniem emisji, z drugiej strony wymagałoby od Wnioskodawcy przekazywania Emitentowi danych osobowych obligatariuszy, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma z obligatariuszami umów, w których mógłby zawrzeć zgodę na ich przekazanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) płatnikiem jest osoba fizyczna osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.


Na mocy art. 30a ust. 6 ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. (art. 41 ust. 4d ww. Ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10 ustawy o PIT, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że „Wnioskodawca” jest instytucją finansową z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 94; dalej jako: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) posiadającą zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności maklerskiej. Wnioskodawca jako firma inwestycyjna prowadzi ewidencje papierów wartościowych (głównie obligacji). Ewidencje prowadzone są na podstawie umowy z Emitentem papierów wartościowych. Na mocy tej umowy Emitent zleca Wnioskodawcy m.in. przekazywanie obligatariuszom świadczeń z tytułu obligacji otrzymanych od Emitenta. Obligacje nie są zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych obligatariuszy ani na rachunku zbiorczym. Wnioskodawcy nie wiąże z obligatariuszami będącymi osobami fizycznymi żadna umową. W ramach dokonywanych inwestycji osoby fizyczne nabywają obligacje emitowane przez podmioty z siedzibą w Polsce, jak i za granicą. Wśród osób fizycznych będących obligatariuszami wyróżnić można m.in. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym na Wnioskodawcy będzie ciążyć obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, w której nie prowadzi dla nich rachunku instrumentów rynku niepublicznego ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy z Emitentem przekazuje tym osobom świadczenia z tytułu obligacji otrzymanych od Emitenta.

Mając na uwadze powyższe, organ podatkowy stwierdza co następuje.


Podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych m.in. dla podatników będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej są zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

  1. zostały uzyskane na terytorium Polski,
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty,
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W stanie faktycznym /zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku nie został spełniony warunek, drugi, tj. wypłata nie dotyczy papierów wartościowych zapisanych na rachunku papierów wartościowych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca będzie wykonywał czynności zlecone na podstawie umowy z Emitentem papierów wartościowych, polegające między innymi na przekazywaniu obligatariuszom świadczeń z tytułu obligacji otrzymanych od Emitenta. Obligacje nie są zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych obligatariuszy ani na rachunku zbiorczym. Wnioskodawca prowadzi tylko ewidencję obligacji zgodnie z ustawą o obligacjach (Dz. U. Z 2015 r., poz. 238 z poźn. zm.).

Wyręczenie Emitenta z niektórych obowiązków „technicznych” narzuconych na niego ustawą o Obligacjach, nie zmienia w istocie faktu, że to Emitent jest osobą dokonującą wypłaty świadczeń z tytułu obligacji nabytych od Emitenta. Emitent jest podmiotem, który dokonał emisji obligacji i jest zobowiązany do wypłaty odsetek, gdyż z tym właśnie podmiotem wiąże Obligatariusza stosunek zobowiązaniowy.

Wnioskodawca realizując powierzone mu pewne czynności operacyjno - techniczne może wspomagać Emitenta - jednakże decyzje w zakresie wypłaty odsetek (dyspozycja płatności) czy też potrącenia podatku podejmuje Emitent w oparciu o posiadane informacje (nawet jeżeli niezbędne informacje uzyskał od Agenta Emisji).

Ponadto w przypadku zakupu obligacji emitowanych przez podmioty zagraniczne za pośrednictwem Wnioskodawcy nie sposób połączyć przychodu uzyskiwanego z tych papierów (dyskonto, odsetki,) z terytorium Polski. Dochód u posiadaczy tych obligacji powstaje w państwie źródła, a nie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Sama wypłata odsetek (dyskonta lub innych pożytków) za pośrednictwem Wnioskodawcy nie powoduje, że miejscem powstania przychodu jest Polska.

W konsekwencji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywał na rzecz Klientów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej wypłacone przez Emitenta polskiego i Emitenta Zagranicznego odsetki (dyskonto i inne pożytki), od nabytych przez nich obligacji nie będą spoczywać na Wnioskodawcy obowiązki płatnika w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z ust. 4d ustawy o PIT ani żadne inne obowiązki w zakresie prawa podatkowego, a w szczególności jakiekolwiek obowiązki informacyjne zgodnie z art. 42 ustawy o PIT. Wypłata pożytków w postaci odsetek, dyskonta za pośrednictwem Wnioskodawcy, nie wiąże się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez Wnioskodawcę, dodatkowo dokonywane wypłaty z tytułu obligacji emitowanych przez podmioty zagraniczne nie stanowią łącznika pomiędzy terytorium Polski a miejscem powstania przychodu.

W związku z tym, podatnicy będący rezydentami podatkowymi w Polsce uzyskujący przychód za granicą z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, będą obowiązani obliczyć i zadeklarować należny podatek według zasad określonych w art. 30a ust. 9 ustawy o PIT oraz zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy o PIT wykazać w zeznaniu rocznym i zapłacić go w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Natomiast w stosunku do osób uzyskujących przychody z obligacji emitowanych przez podmioty z siedzibą w Polsce obowiązki płatnika, o których mowa w ww. art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą ciążyć na Emitencie

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że dotyczy ona tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Z 2016, poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj