Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP2.4512.606.2016.2.KT
z 17 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usługi dzierżawy Hali na rzecz Spółki za czynność opodatkowaną podatkiem VAT i niekorzystającą ze zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usługi dzierżawy Hali na rzecz Spółki za czynność opodatkowaną podatkiem VAT i niekorzystającą ze zwolnienia, prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji polegającej na budowie Hali oraz terminu dokonania tego odliczenia. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska w zakresie pytania nr 2 wniosku ORD-IN oraz wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest aktualnie inwestorem realizującym projekt pn. „…” (hala dla toru do łyżwiarstwa szybkiego), zwanej dalej „Inwestycja” lub „Hala”. Inwestycja polega na budowie Hali wielofunkcyjnej dla toru łyżwiarstwa szybkiego. Wewnątrz Hali poza torem łyżwiarskim znajdować się będzie również lodowisko wewnętrzne, boisko wielofunkcyjne do siatkówki i koszykówki oraz korty tenisowe. Budowa Hali jest współfinansowana w 50% z dotacji otrzymanej z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Hala będzie dla Gminy środkiem trwałym o wartości przekraczającej kwotę 15.000 zł.

W związku z realizacją ww. inwestycji Gmina ponosi szereg wydatków na zakup towarów i usług służących celom tej Inwestycji, które to wydatki dokumentowane są przez dostawców towarów/usługodawców wystawieniem stosownych faktur VAT, w których wykazywany jest VAT. Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2017 r. Hala jest budowana na terenie należącym do Gminy, co znajduje potwierdzenie we właściwej ewidencji gruntów.

Po zakończeniu budowy i oddaniu Inwestycji do użytkowania, Gmina zamierza zawrzeć z nowo utworzoną Spółką komunalną (zwaną dalej: Spółka) umowę cywilnoprawną, w ramach której odda Halę w odpłatną dzierżawę. Uzyskiwany z tego tytułu czynsz dzierżawny zamierza traktować jako opodatkowany obrót, który będzie dokumentować poprzez wystawienie stosownych faktur VAT.

W rezultacie, wybudowana Hala będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa). Spółka będzie spółką prawa handlowego, której jedynym udziałowcem będzie Gmina. Po wydzierżawieniu Hali, Spółka będzie odpowiedzialna za wykonywanie czynności związanych z tym obiektem, w szczególności w imieniu własnym i na własną rzecz będzie wynajmowała tor łyżwiarski, a także boisko do siatkówki i koszykówki oraz korty tenisowe zainteresowanym podmiotom. Będzie również organizowała „biletowane” imprezy o charakterze sportowym, kulturalnym i rozrywkowym oraz będzie odpłatnie udostępniać go na rzecz mieszkańców/grup młodzieży szkolnej, w tym także dla potrzeb zajęć lekcyjnych prowadzonych przez szkoły, kluby, stowarzyszenia, a także na cele organizacji spotkań, narad, wyborów etc.

Na pytanie tut. Organu „Czy wszystkie nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji, o której mowa we wniosku, będą wykorzystywane w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział, że do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w całości wykorzystywane będą nabywane przez Gminę towary i usługi związane z budową Hali, o której mowa we wniosku. Pozostałe towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją Inwestycji, dotyczące zagospodarowania terenu nie będą w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej. Wartość nabytych towarów i usług dotycząca zagospodarowania terenu nie zostanie zaliczona do kosztów inwestycji związanych z działalnością gospodarczą (planowane koszty zagospodarowania terenu wynoszą ok. 1 080 000,00 zł netto/1 328 400,00 zł brutto).

Z kolei na pytanie „Czy nowo utworzona spółka komunalna, o której mowa we wniosku jest odrębnym od gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT?” Zainteresowany odpowiedział, iż nowo utworzona spółka komunalna, o której mowa we wniosku, utworzona zostanie na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 573 ze zm.). Spółka będzie odrębnym od Gminy Miasto … podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie rozliczającym się z podatku VAT. Będzie to spółka prawa handlowego posiadająca osobowość prawną, odrębnym od gminy podmiotem zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym.

W odpowiedzi na pytanie „Na jaki okres (ile lat) Gmina przewiduje wydzierżawienie ww. Hali?” Wnioskodawca wskazał, że Gmina przewiduje wydzierżawienie ww. Hali na okres co najmniej 25 lat z opcją przedłużenia, z zachowaniem przez dzierżawcę określonej funkcjonalności Hali w całym okresie dzierżawy.

Na pytanie „Jaki Gmina przewiduje (bądź został ustalony) miesięcznie czynsz z tytułu ww. dzierżawy? Jaka będzie/jest jego skala (np. kilkaset, kilkadziesiąt złotych)?” Zainteresowany odpowiedział, iż przewidywany miesięczny czynsz z tytułu ww. dzierżawy, wynosił będzie kilkadziesiąt tysięcy złotych i w całości stanowić będzie przychód Gminy Miasto …, oprócz czynszu dzierżawca będzie ponosił dodatkowo koszty związane bieżącym utrzymaniem obiektu, w tym koszty remontów, konserwacji oraz koszty związane z ewentualną modernizacją Hali w porozumieniu z Gminą (właścicielem Hali).

W odpowiedzi na pytanie „W jakiej wysokości gmina planuje ponieść wydatki na budowę Hali, o której mowa w opisie sprawy? Wnioskodawca wskazał, że planowane wydatki na budowę Hali (bez wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu), o której mowa w opisie sprawy, zgodnie z obecnie zawartymi umowami wykonawczymi na budowę Hali będącej przedmiotem dzierżawy wynoszą: 37 824 000,00 zł netto (słownie: trzydzieści siedem milionów osiemset dwadzieścia cztery tysiące złotych netto) + VAT 8 699 520,00 zł = 46 523 520,00 zł brutto (słownie: czterdzieści sześć milionów pięćset dwadzieścia trzy tysiące pięćset dwadzieścia złotych brutto).

Zainteresowany na pytanie „Jaka będzie wartość przedmiotowej Hali realizowanej w ramach Inwestycji, o której mowa we wniosku?” odpowiedział, że wartością przedmiotowej Hali (wartość początkowa) będzie suma kosztów poniesionych na wytworzenie Hali, będącej następnie przedmiotem dzierżawy.

Na pytanie „W jakiej relacji będzie pozostawał czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy ww. Hali z nakładami ponoszonymi na budowę przedmiotowej Hali? Wnioskodawca odpowiedział, że czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy Hali będzie pozostawał w bezpośredniej relacji z nakładami ponoszonymi na tą Halę, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. ponoszone nakłady są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatną dzierżawą. Roczny czynsz stanowił będzie ok. 1/40 wartości wytworzenia Hali (tj. wysokości poniesionych nakładów).

W odpowiedzi na pytanie „Czy czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy ww. Hali relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na budowę tej Hali?” Zainteresowany wskazał, że planuje, iż czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy ww. Hali winien pokryć wartość poniesionych kosztów na budowę tej Hali maksymalnie w okresie całkowitej amortyzacji Hali, tj. w okresie ok. 40 lat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy oddanie w odpłatną dzierżawę Hali na rzecz Spółki będzie czynnością opodatkowaną w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niekorzystającą jednocześnie ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisów ustawy? (oznaczone jako pytanie nr 1 we wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatna dzierżawa Hali na rzecz Spółki będzie czynnością opodatkowaną w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednocześnie nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przywołanym przepisie ustawodawca w sposób precyzyjny ustalił, jaki czynności podlegają opodatkowaniu VAT. Tak więc opodatkowanie konkretnej czynności możliwe jest wyłącznie w przypadku uznania jej za czynność podlegającą VAT, wymienioną w katalogu wskazanym w art. 5 ustawy. Nie jest natomiast możliwe rozszerzenie opodatkowania VAT na inne, niewymienione w ustawie czynności lub zdarzenia.

Ustawodawca zdefiniował dostawę towarów w art. 7 ustawy, a świadczenie usług w art. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wskazuje brzmienie powołanych powyżej przepisów pojęcie dostawy towarów i świadczenie usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, że, co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. Takie skonstruowanie zakresu czynności opodatkowanych prowadzi do zapewnienia zasady powszechności opodatkowania. Z uwagi na fakt, że Hala pozostaje własnością Gminy, a także, że będzie odpłatnie wydzierżawiona na rzecz Spółki, to takie udostępnienie, na potrzeby podatku od towarów i usług, będzie świadczeniem usług na rzecz Spółki. Przedmiotowe świadczenie nie jest, w ocenie Gminy, czynnością zwolnioną od podatku. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle powyższych regulacji należy uznać, że w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, Gmina posiada status podatnika podatku od towarów i usług. Wykonując powyższe, niezależnie od swoich celów i zadań, Gmina postępuje w sposób tożsamy do innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku ewentualnego nieopodatkowania transakcji mogłoby to prowadzić do zaburzenia zasad konkurencji. W konsekwencji, w odniesieniu do odpłatnego udostępniania Hali, Gmina występuje w charakterze podatnika, a czynność ta nie podlega zwolnieniu od podatku. Wobec faktu, iż świadczenie wykonywane na podstawie umowy dzierżawy nie będzie korzystało z wyłączenia z opodatkowania należy uznać, iż takie świadczenie będzie opodatkowane na zasadach ogólnych. W konsekwencji należy stwierdzić, że Gmina dokonuje odpłatnego, opodatkowanego świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a czynności te nie podlegają zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Należy wskazać, że w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak stanowi art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie bowiem rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy dzierżawy związane jest ze wzajemnym świadczeniem dzierżawcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Tak więc umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie Hali przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które Zainteresowany będzie pobierał wynagrodzenie będzie stanowić czynność cywilnoprawną.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) Hali na rzecz zewnętrznych podmiotów, za które Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że dzierżawa Hali stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednocześnie nie korzystając ze zwolnienia z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usługi dzierżawy Hali na rzecz Spółki za czynność opodatkowaną podatkiem VAT i niekorzystającą ze zwolnienia (pytanie nr 1 we wniosku ORD-IN). Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji polegającej na budowie Hali oraz terminu dokonania tego odliczenia (pytania nr 2 i 3 we wniosku ORD-IN), został załatwiony interpretacją nr 1061-IPTPP2.4512.618.2016.2.KT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj