Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-1.4515.492.2016.3.MD
z 22 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2016 r. (data wpływu do Biura – 9 grudnia 2016 r.), uzupełnionym 18 stycznia i 2 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny działki rolnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 grudnia 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania darowizny działki rolnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w pismach z 29 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPB-2-1.4515.492.2016.1.MD oraz z 23 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPB-2-1.4515.492.2016.2.MD wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 18 stycznia i 2 lutego 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest dzierżawcą nieruchomości rolnej o powierzchni 4,11 ha na podstawie umowy dzierżawy, zawartej 15 września 2015 r. na okres 11 lat.

Wnioskodawca otrzyma od rodziców w drodze darowizny nieruchomość rolną o powierzchni 0,86 ha.

Po otrzymaniu darowizny od rodziców, Wnioskodawca ma otrzymać od stryja w drodze darowizny nieruchomość o powierzchni 6,4426 ha, składającą się z:

  1. niezabudowanej działki rolnej o powierzchni 6,04 ha,
  2. zabudowanej działki rolnej o powierzchni 0,1426 ha,
  3. działki leśnej o powierzchni 0,26 ha.

Wnioskodawca nie korzystał dotychczas z pomocy de minimis, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca zamierza prowadzić to gospodarstwo przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • W skład niezabudowanej działki rolnej o powierzchni 6,04 ha wchodzą:
    • działka o powierzchni 2,36 ha – RV, RVI, PSVI (nadto las LSVI o powierzchni 0,26 ha),
    • działka o powierzchni 1,81 ha – RV, RVI,
    • działka o powierzchni 1,87 ha – RVIB, RV, RVI, PSVI.

  • Nadto przedmiotem darowizny będzie działka o powierzchni 0,1426 ha oraz ww. las o powierzchni 0,26 ha, podlegające podatkowi od spadków i darowizn.
  • Po zsumowaniu powierzchni, otrzymujemy powierzchnię 6,04 ha, czyli działkę rolną stanowiącą gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.
  • Po zsumowaniu powierzchni użytków rolnych będących przedmiotem darowizny, tj. 6,04 ha z powierzchnią gruntu dzierżawionego, tj. 4,11 ha oraz powierzchnią nieruchomości otrzymanej uprzednio od rodziców w drodze darowizny, tj. 0,86 ha użytków rolnych, łącznie daje to powierzchnię 11,01 ha.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizna od stryja w części dotyczącej niezabudowanej działki rolnej będzie zwolniona z podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, zostanie spełniony warunek utworzenia gospodarstwa rolnego, albowiem Wnioskodawca będzie posiadaczem – na podstawie umowy dzierżawy oraz właścicielem – na podstawie umów darowizn nieruchomości nie mniejszej niż 11 ha i nie większej niż 300 ha stanowiącej gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 r., poz. 205, ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 tejże ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze, podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej.

Na podstawie art. 14 ust. 1 powyższej ustawy wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Art. 14 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, do II grupy podatkowej zalicza się – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się według skali w nim określonej.

Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że zwalnia się od podatku nabycie własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku nabycia zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Definicja gospodarstwa rolnego, dla celów prawa podatkowego, została zamieszczona w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 617). Zgodnie z jej brzmieniem, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o którym mowa w art. 1 tej ustawy – tj. sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle analizowanej powyżej definicji art. 1 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane jako użytki rolne.

Z analizy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że warunkiem do zastosowania zwolnienia jest m.in. aby:

  • przedmiotem nabycia jest własność (współwłasność) gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym,
  • w wyniku nabycia powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha,
  • gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia, a ponadto
  • kwota zobowiązania (podatku) mieści się w limicie indywidualnym i krajowym pomocy de minimis w rolnictwie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest dzierżawcą nieruchomości rolnej o powierzchni 4,11 ha na podstawie umowy dzierżawy, zawartej na okres 11 lat. Wnioskodawca otrzyma od rodziców w drodze darowizny nieruchomość rolną o powierzchni 0,86 ha. Po otrzymaniu darowizny od rodziców, Wnioskodawca ma otrzymać od stryja w drodze darowizny nieruchomość o powierzchni 6,4426 ha, składającą się m.in. z niezabudowanej działki rolnej o powierzchni 6,04 ha. Wnioskodawca nie korzystał dotychczas z pomocy de minimis, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawca zamierza prowadzić to gospodarstwo przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Po zsumowaniu powierzchni użytków rolnych będących przedmiotem darowizny, tj. 6,04 ha z powierzchnią gruntu dzierżawionego, tj. 4,11 ha oraz powierzchnią nieruchomości otrzymanej uprzednio od rodziców w drodze darowizny, tj. 0,86 ha użytków rolnych, łącznie daje to powierzchnię 11,01 ha.

W wyniku analizy przywołanych przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro powierzchnia darowanych Wnioskodawcy na własność gruntów wraz z prowadzonym już przez Wnioskodawcę na gruntach dzierżawionych gospodarstwem rolnym przekroczy 11 ha oraz będzie mniejsza od 300 ha, a – jak wskazuje Wnioskodawca – gospodarstwo to będzie prowadzone przez okres dłuższy niż 5 lat, w sytuacji, gdy kwota zobowiązania (podatku) będzie się mieściła w limicie indywidualnym oraz krajowym pomocy de minimis w rolnictwie, to nabycie przez Wnioskodawcę niezabudowanej działki rolnej o powierzchni 6,04 ha będzie korzystało ze zwolnienia z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj