Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1141/10/AZb
z 11 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1141/10/AZb
Data
2011.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek
budynek mieszkalny
nakłady
nieruchomość niezabudowana
nieruchomość zabudowana
pierwsze zasiedlenie
stawki podatku
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych dokonywanej przez komornika.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 26 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu 24 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych obejmujących działki o numerach od 1106/1 do 1106/125 oraz działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanych obejmujących działki o numerach od 1102/8 do 1102/124.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu 24 lutego 2011r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Komornik Sądowy złożył wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący obciążenia podatkiem od towarów i usług w zakresie sprzedaży licytacyjnej nieruchomości niżej wymienionych nieruchomości.

Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe tj. planowana licytacja nieruchomości w związku z prowadzoną egzekucją przeciwko dłużnikowi. Do sprzedaży przeznaczono następujące działki:

  • działki ewidencyjne nr:
    1106/1, 1106/2, 1106/3, 1106/4, 1106/5, 1106/6, 1106/7, 1106/8, 1106/9, 1106/10, 1106/11, 1106/12, 1106/13, 1106/14, 1106/15, 1106/16, 1106/17, 1106/18, 1106/19, 1106/20, 1106/21, 1106/22, 1106/23, 1106/24, 1106/25, 1106/26, 1106/27, 1106/28, 1106/29, 1106/30, 1106/31, 1106/32, 1106/33, 1106/34, 1106/35, 1106/36, 1106/37, 1106/38, 1106/39, 1106/40, 1106/41, 1106/42, 1106/43, 1106/44, 1106/45, 1106/46, 1106/47, 1106/48, 1106/49, 1106/50, 1106/51, 1106/52, 1106/53, 1106/54, 1106/55, 1106/56, 1106/57, 1106/58, 1106/59, 1106/60, 1106/61, 1106/62, 1106/63, 1106/64, 1106/65, 1106/66, 1106/67, 1106/68, 1106/69, 1106/70, 1106/71, 1106/72, 1106/73, 1106/74, 1106/75, 1106/76, 1106/77, 1106/78, 1106/79, 1106/80, 1106/81, 1106/82, 1106/83, 1106/84, 1106/85, 1106/86, 1106/87, 1106/88, 1106/89, 1106/90, 1106/91, 1106/92, 1106/93, 1106/94, 1106/95, 1106/96, 1106/97, 1106/98, 1106/99, 1106/100, 1106/101, 1106/102, 1106/103, 1106/104, 1106/105, 1106/106, 1106/107, 1106/108, 1106/109, 1106/110, 1106/111, 1106/112, 1106/113, 1106/114, 1106/115, 1106/116, 1106/117, 1106/118, 1106/119, 1106/120, 1106/121, 1106/122, 1106/123, 1106/124, 1106/125
    położone w P. objęte księgą wieczystą A

oraz

  • działki ewidencyjne nr:
    1102/1, 1102/3, 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7, 1102/8, 1102/9, 1102/10, 1102/11, 1102/12, 1102/13, 1102/14, 1102/15, 1102/16, 1102/17, 1102/18, 1102/19, 1102/20, 1102/21, 1102/22, 1102/23, 1102/24, 1102/25, 1102/26, 1102/27, 1102/28, 1102/29, 1102/30, 1102/31, 1102/32, 1102/33, 1102/34, 1102/35, 1102/36, 1102/37, 1102/38, 1102/39, 1102/40, 1102/41, 1102/42, 1102/43, 1102/44, 1102/45, 1102/46, 1102/47, 1102/48, 1102/49, 1102/50, 1102/51, 1102/52, 1102/53, 1102/54, 1102/55, 1102/56, 1102/57, 1102/58, 1102/59, 1102/60, 1102/61, 1102/62, 1102/63, 1102/64, 1102/65, 1102/66, 1102/67, 1102/68, 1102/69, 1102/70, 1102/71, 1102/72, 1102/73, 1102/74, 1102/75, 1102/76, 1102/77, 1102/78, 1102/79, 1102/80, 1102/81, 1102/82, 1102/83, 1102/84, 1102/85, 1102/86, 1102/87, 1102/88, 1102/89, 1102/90, 1102/91, 1102/92, 1102/93, 1102/94, 1102/95, 1102/96, 1102/97, 1102/98, 1102/99, 1102/100, 1102/101, 1102/102, 1102/103, 1102/104, 1102/105, 1102/106, 1102/107, 1102/108, 1102/109, 1102/110, 1102/111, 1102/112, 1102/113, 1102/114, 1102/115, 1102/116, 1102/117, 1102/118, 1102/119, 1102/120, 1102/121, 1102/122, 1102/123. 1102/124,
    położone w P. objęte księga wieczystą B.


Z informacji uzyskanych od wierzycieli jak również biegłego dokonującego wyceny nieruchomości ustalono, iż:

Nieruchomość oznaczona księgą wieczystą A zabudowana jest budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej lub w zabudowie bliźniaczej na różnym etapie zaawansowania prac budowlanych.

Nieruchomość oznaczona księgą wieczystą B zabudowana jest fundamentami oraz ścianami piwnicy i parteru zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej.

Budynki nie zostały zasiedlone ze względu na fakt, iż nie została zakończona inwestycja - brak decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Klasyfikacja gruntu: MW budownictwo wielorodzinne oraz MRj zabudowa zagrodowa i mieszkalna jednorodzinna.

Działka stanowiła najprawdopodobniej nieużytek.

Dłużnik dokonał ulepszenia uatrakcyjnienia nieruchomości polegającej na wzniesieniu na nieruchomości budynków.

Wnioskodawca nie posiada informacji na temat innych nieruchomości dłużnika przeznaczonych do sprzedaży. Wnioskodawca nie posiada informacji, czy dłużnik w przeszłości dokonywał sprzedaży gruntów.

Po zakończeniu inwestycji budynki winny otrzymać klasę 1110 i 1122.

Wydano decyzję o wyłączeniu działek z produkcji rolnej.

Dłużnik składał deklaracje CIT-8, PCC-1 i VAT-7.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem wniosku są dwa stany faktyczne tj. pierwszy działki zabudowane, drugi działki niezabudowane.

Dłużnik jest działającym podatnikiem VAT od 1 stycznia 2006r. Nie posiada niestwierdzonych nadpłat VAT, wykazuje wysoką nadwyżkę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Do urzędu Spółka złożyła deklaracje CIT-8 za 2009r. złożony w dniu 31 marca 2010r., PCC-1 za 2007r. złożony w dniu 24 kwietnia 2007r., VAT-7 za okres 04/2010 złożony 26 maja 2010r.

Decyzją Starosty z dnia 24 października 2006r.:

  1. wyłączono trwale z produkcji rolniczej grunt stanowiący użytki rolne klasy Pslll o pow. 11,4083 wchodzące w skład nieruchomości oznaczonej jako działki nr 1106 o pow. do wyłączenia 4,12225 ha, nr 1102/1 o pow. do wyłączenia 0,0016 ha, nr 1102/2 o pow. do wyłączenia 7,2842 ha. Wyłączenie nastąpiło nieodpłatnie z uwagi na przeznaczenie ww. gruntu pod budowę Osiedla tj. 30 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, 252 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej i 12 budynków mieszkalnych wielorodzinnych, 216 lokali mieszkalnych na powierzchni nie przekraczającej po 0,05 ha na każdy budynek jednorodzinny oraz 0,02 ha na każdy lokal mieszkalny.
  2. wyłączono trwale z produkcji rolniczej grunt stanowiący użytki rolne klasy PsIII o pow. 3,8633 ha wchodzące w skład nieruchomości oznaczonej jako działki nr 1106 o pow. do wyłączenia 1,1375 ha, nr 1102/2 o pow. do wyłączenia 2,7258 ha z przeznaczeniem na budowę drogi, parkingów i chodników.

Działki 1106, 1102/01 i cześć działki 1102/2 znajdują się na terenach oznaczonych symbolem MW tj. budownictwo mieszkalne wielorodzinne o niskiej intensywności, pozostała cześć działki 1102/2 znajduje się na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego oznaczonych na rysunku planu symbolem MRJ.

Po podziale, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 19 grudnia 2005r. działki ewidencyjne:

1106/1, 1106/2, 1106/3, 1106/4, 1106/5, 1106/6, 1106/7, 1106/8, 1106/9, 1106/10, 1106/11, 1106/12, 1106/13, 1106/14, 1106/15, 1106/16, 1106/17, 1106/18, 1106/19, 1106/20, 1106/21, 1106/22, 1106/23, 1106/24, 1106/25, 1106/26, 1106/27, 1106/28, 1106/29, 1106/30, 1106/31, 1106/32, 1106/33, 1106/34, 1106/35, 1106/36, 1106/37, 1106/38, 1106/39, 1106/40, 1106/41, 1106/42, 1106/43, 1106/44, 1106/45, 1106/46, 1106/47, 1106/48, 1106/49, 1106/50, 1106/51, 1106/52, 1106/53, 1106/54, 1106/55, 1106/56, 1106/57, 1106/58, 1106/59, 1106/60, 1106/61, 1106/62, 1106/63, 1106/64, 1106/65, 1106/66, 1106/67, 1106/68, 1106/69, 1106/70, 1106/71, 1106/72, 1106/73, 1106/74, 1106/75, 1106/76, 1106/77, 1106/78, 1106/79, 1106/80, 1106/81, 1106/82, 1106/83, 1106/84, 1106/85, 1106/86, 1106/87, 1106/88, 1106/89, 1106/90, 1106/91, 1106/92, 1106/93, 1106/94, 1106/95, 1106/96, 1106/97, 1106/98, 1106/99, 1106/100, 1106/101, 1106/102, 1106/103, 1106/104, 1106/105, 1106/106, 1106/107, 1106/108, 1106/109, 1106/110, 1106/111, 1106/112, 1106/113, 1106/114, 1106/115, 1106/116, 1106/117, 1106/118, 1106/119, 1106/120, 1106/121, 1106/122, 1106/123, 1106/124, 1106/125, 1102/1, 1102/3, 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7, 1102/8, 1102/9, 1102/10, 1102/11, 1102/12, 1102/13, 1102/14, 1102/15, 1102/16, 1102/17, 1102/18, 1102/19, 1102/20, 1102/21, 1102/22, 1102/23, 1102/24, 1102/25, 1102/26, 1102/27, 1102/28, 1102/29, 1102/30, 1102/31, 1102/32, 1102/33, 1102/34, 1102/35, 1102/36, 1102/37, 1102/38, 1102/39, 1102/40, 1102/41, 1102/42, 1102/43, 1102/44, 1102/45, 1102/46, 1102/47, 1102/48, 1102/49, 1102/50, 1102/51, 1102/52, 1102/53, 1102/54, 1102/55, 1102/56, 1102/57, 1102/58, 1102/59, 1102/60, 1102/61, 1102/62, 1102/63, 1102/64, 1102/65, 1102/66, 1102/67, 1102/68, 1102/69, 1102/70, 1102/71, 1102/72, 1102/73, 1102/74, 1102/75, 1102/76, 1102/77, 1102/78, 1102/79, 1102/80, 1102/81, 1102/82, 1102/83, 1102/84, 1102/85, 1102/86, 1102/87, 1102/88, 1102/89, 1102/90, 1102/91, 1102/92, 1102/93, 1102/94, 1102/95, 1102/96, 1102/97, 1102/98, 1102/99, 1102/100, 1102/101, 1102/102, 1102/103, 1102/104, 1102/105, 1102/106, 1102/107, 1102/108, 1102/109, 1102/122, 1102/123, 1102/124 znajdują się na terenach mieszkalnictwa wielorodzinnego oznaczone w planie symbolem MW, natomiast działki:

1102/110, 1102/111, 1102/112, 1102/113, 1102/114, 1102/115, 1102/116, 1102/117, 1102/118, 1102/119, 1102/120, 1102/121 znajdują się na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego oznaczone w planie symbolem MRJ.

Wyłączenie nastąpiło nieodpłatnie z uwagi na przeznaczenie ww. gruntu pod budowę Osiedla.

Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1102 podzieliła się na działki 1102/1 i na działkę 1102/2, następnie decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1102/2 podzieliła się na działki:

1102/3, 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7, 1102/8, 1102/9, 1102/10, 1102/11, 1102/12, 1102/13, 1102/14, 1102/15, 1102/16, 1102/17, 1102/18, 1102/19, 1102/20, 1102/21, 1102/22, 1102/23, 1102/24, 1102/25, 1102/26, 1102/27, 1102/28, 1102/29, 1102/30, 1102/31, 1102/32, 1102/33, 1102/34, 1102/35, 1102/36, 1102/37, 1102/38, 1102/39, 1102/40, 1102/41, 1102/42, 1102/43, 1102/44, 1102/45, 1102/46, 1102/47, 1102/48, 1102/49, 1102/50, 1102/51, 1102/52, 1102/53, 1102/54, 1102/55, 1102/56, 1102/57, 1102/58, 1102/59, 1102/60, 1102/61, 1102/62, 1102/63, 1102/64, 1102/65, 1102/66, 1102/67, 1102/68 1102/69, 1102/70, 1102/71, 1102/72, 1102/73, 1102/74, 1102/75, 1102/76, 1102/77, 1102/78, 1102/79, 1102/80, 1102/81, 1102/82, 1102/83, 1102/84, 1102/85, 1102/86, 1102/87, 1102/88, 1102/89, 1102/90, 1102/91, 1102/92, 1102/93, 1102/94, 1102/95, 1102/96, 1102/97, 1102/98, 1102/99, 1102/100, 1102/101, 1102/102, 1102/103, 1102/104, 1102/105, 1102/106, 1102/107, 1102/108, 1102/109, 1102/110, 1102/111, 1102/112, 1102/113, 1102/114, 1102/115, 1102/116, 1102/117, 1102/118, 1102/119, 1102/120, 1102/121, 1102/122, 1102/123, 1102/124.

Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1106 podzieliła się na działki:

1106/1, 1106/2, 1106/3, 1106/4, 1106/5, 1106/6, 1106/7, 1106/8, 1106/9, 1106/10, 1106/11, 1106/12, 1106/13, 1106/14, 1106/15, 1106/16, 1106/17, 1106/18, 1106/19, 1106/20, 1106/21, 1106/22, 1106/23, 1106/24, 1106/25, 1106/26, 1106/27, 1106/28, 1106/29, 1106/30, 1106/31, 1106/32, 1106/33, 1106/34, 1106/35, 1106/36, 1106/37, 1106/38, 1106/39, 1106/40, 1106/41, 1106/42, 1106/43, 1106/44, 1106/45, 1106/46, 1106/47, 1106/48, 1106/49, 1106/50, 1106/51, 1106/52, 1106/53, 1106/54, 1106/55, 1106/56, 1106/57, 1106/58, 1106/59, 1106/60, 1106/61, 1106/62, 1106/63, 1106/64, 1106/65, 1106/66, 1106/67, 1106/68, 1106/69, 1106/70, 1106/71, 1106/72, 1106/73, 1106/74, 1106/75, 1106/76, 1106/77, 1106/78, 1106/79, 1106/80, 1106/81, 1106/82, 1106/83, 1106/84, 1106/85, 1106/86, 1106/87, 1106/88, 1106/89, 1106/90, 1106/91, 1106/92, 1106/93, 1106/94, 1106/95, 1106/96, 1106/97, 1106/98, 1106/99, 1106/100, 1106/101, 1106/102, 1106/103, 1106/104, 1106/105, 1106/106, 1106/107, 1106/108, 1106/109, 1106/110, 1106/111, 1106/112, 1106/113, 1106/114, 1106/115, 1106/116, 1106/117. 1106/118, 1106/119, 1106/120, 1106/121, 1106/122, 1106/123, 1106/124, 1106/125

Działki:

  1. działki nr: 1106/1, 1106/2, 1106/3, 1106/4, 1106/5, 1106/6, 1106/7, 1106/8, 1106/9, 1106/10, 1106/11, 1106/12, 1106/13, 1106/14, 1106/15, 1106/16, 1106/17, 1106/18, 1106/19, 1106/20, 1106/21, 1106/22, 1106/23, 1106/24, 1106/25, 1106/26, 1106/27, 1106/28, 1106/29, 1106/30, 1106/31, 1106/32, 1106/33, 1106/34, 1106/35, 1106/36, 1106/37, 1106/38, 1106/39, 1106/40, 1106/41, 1106/42, 1106/43, 1106/44, 1106/45, 1106/46, 1106/47, 1106/48, 1106/49, 1106/50, 1106/51, 1106/52, 1106/53, 1106/54, 1106/55, 1106/56, 1106/57, 1106/58, 1106/59, 1106/60, 1106/61, 1106/62, 1106/63, 1106/64, 1106/65, 1106/66, 1106/67, 1106/68, 1106/69, 1106/70, 1106/71, 1106/72, 1106/73, 1106/74, 1106/75, 1106/76, 1106/77, 1106/78, 1106/79, 1106/80, 1106/81, 1106/82, 1106/83, 1106/84, 1106/85, 1106/86, 1106/87, 1106/88, 1106/89, 1106/90, 1106/91, 1106/92, 1106/93, 1106/94, 1106/95, 1106/96, 1106/97, 1106/98, 1106/99, 1106/100, 1106/101, 1106/102, 1106/103, 1106/104, 1106/105, 1106/106, 1106/107, 1106/108, 1106/109, 1106/110, 1106/111, 1106/112, 1106/113, 1106/114, 1106/115, 1106/116, 1106/117, 1106/118, 1106/119, 1106/120, 1106/121, 1106/122, 1106/123, 1106/124, 1106/125 są zabudowane budynkami jednorodzinnymi klasa PKOB 1110, budynki mieszkalne jednorodzinne,
  2. działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7, są zabudowane, przeznaczone pod budowę wielorodzinną: klasa 1122 budynki o trzech mieszkaniach lub więcej, na działce znajdują się fundamenty,
  3. działka 1102/1 - na działce znajduje się podziemna przepompownia ścieków,
  4. działki: 1102/8, 1102/9, 1102/10, 1102/11, 1102/12, 1102/13, 1102/14, 1102/15, 1102/16, 1102/17, 1102/18, 1102/19, 1102/20, 1102/21, 1102/22, 1102/23, 1102/24, 1102/25, 1102/26, 1102/27, 1102/28, 1102/29, 1102/30, 1102/31, 1102/32, 1102/33, 1102/34, 1102/35, 1102/36, 1102/37, 1102/38, 1102/39, 1102/40, 1102/41, 1102/42, 1102/43, 1102/44, 1102/45, 1102/46, 1102/47, 1102/48, 1102/49, 1102/50, 1102/51, 1102/52, 1102/53, 1102/54, 1102/55, 1102/56, 1102/57, 1102/58, 1102/59, 1102/60, 1102/61, 1102/62, 1102/63, 1102/64, 1102/65, 1102/66, 1102/67, 1102/68, 1102/69, 1102/70, 1102/71, 1102/72, 1102/73, 1102/74, 1102/75, 1102/76, 1102/77, 1102/78, 1102/79, 1102/80, 1102/81, 1102/82, 1102/83, 1102/84, 1102/85, 1102/86, 1102/87, 1102/88, 1102/89, 1102/90, 1102/91, 1102/92, 1102/93, 1102/94, 1102/95, 1102/96, 1102/97, 1102/98, 1102/99, 1102/100, 1102/101, 1102/102, 1102/103, 1102/104, 1102/105, 1102/106, 1102/107, 1102/108, 1102/109, 1102/110, 1102/111, 1102/112, 1102/113, 1102/114, 1102/115, 1102/116, 1102/117, 1102/118, 1102/119, 1102/120, 1102/121, 1102/122, 1102/123, 1102/124 są niezabudowane - planowany dalszy etap inwestycji.

Co do ww. działek nie nastąpiło pierwsze zasiedzenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - brak pozwolenia na użytkowanie.

Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego.

Dłużnik rozpoczął wznoszenie budynków stosownie do pozwolenia budowlanego w związku z tym nie mógł ich ulepszać.

Na dzień dzisiejszy nie jest znany nabywca.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej obciążenia podatkiem od towarów i usług w zakresie sprzedaży licytacyjnej działek.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2011r.), sprzedaż ww. działek winna być obciążona podatkiem od towarów i usług według stawki preferencyjnej 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych obejmujących działki o numerach od 1106/1 do 1106/125 oraz działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanych obejmujących działki o numerach od 1102/8 do 1102/124.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy tj. dostawy nieruchomości zabudowanych (obejmujących działki o numerach od 1106/1 do 1106/125 oraz działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7) i niezabudowanych (obejmujących działki o numerach od 1102/8 do 1102/124), tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Ponadto należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji oceniono zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące w dniu wydania interpretacji tj. z uwzględnieniem zmian obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r., gdyż Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2011r. wskazał, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe tj. planowana licytacja nieruchomości w związku z prowadzoną egzekucją przeciwko dłużnikowi.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ww. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z § 7 ust. 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Jak stanowi ust. 2 tegoż przepisu, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje m.in.:

  • 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Komornik planuje przeprowadzenie licytacji nieruchomości w związku z prowadzoną egzekucją przeciwko dłużnikowi. Do sprzedaży przeznaczono działki ewidencyjne o numerach od 1106/1 do 1106/125 położone w P., objęte księgą wieczystą A, działkę ewidencyjną nr 1102/1 i działki ewidencyjne o numerach od 1102/3 do 1102/124 położone w P., objęte księgą wieczystą B.

Wśród nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży Wnioskodawca rozróżnił działki zabudowane i niezabudowane.

Działki zabudowane obejmują:

  1. działki o numerach od 1106/1 do 1106/125 - zabudowane budynkami jednorodzinnymi klasa PKOB 1110, budynki mieszkalne jednorodzinne (z treści wniosku wynika, iż budynki mieszkalne jednorodzinne w zabudowie szeregowej lub w zabudowie bliźniaczej stanowią budynki na różnym etapie zaawansowania prac budowlanych),
  2. działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7 - zabudowane, przeznaczone pod budowę wielorodzinną: klasa 1122 budynki o trzech mieszkaniach lub więcej, na działce znajdują się fundamenty,
  3. działkę 1102/1 - na działce znajduje się podziemna przepompownia ścieków.

Działki niezabudowane obejmują działki o numerach od 1102/8 do 1102/124 - planowany dalszy etap inwestycji.

Budynki nie zostały zasiedlone ze względu na fakt, iż nie została zakończona inwestycja - brak decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Po zakończeniu inwestycji budynki winny otrzymać klasę 1110 i 1122.

Dłużnik jest działającym podatnikiem VAT od 1 stycznia 2006r. Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego.

Dłużnik rozpoczął wznoszenie budynków stosownie do pozwolenia budowlanego w związku z tym nie mógł ich ulepszać.

Dłużnik dokonał ulepszenia uatrakcyjnienia nieruchomości polegającej na wzniesieniu na nieruchomości budynków.

Odnosząc się do dostawy budynków mieszkalnych jednorodzinnych sklasyfikowanych do klasy PKOB 1110 oraz budynków o trzech mieszkaniach lub więcej sklasyfikowanych do klasy PKOB 1122 - na wskazanym we wniosku etapie budowy, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Z treści wniosku wynika, że w stosunku do ww. obiektów budowlanych nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ww. ustawy – brak decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Tym samym, skoro dostawa przedmiotowych budynków na różnym etapie zaawansowania prac budowlanych nastąpi przed ich pierwszym zasiedleniem, zatem zachodzi przesłanka wymieniona w lit. a) tego przepisu, wyłączająca możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie dostawa budynków mieszkalnych jednorodzinnych (PKOB 1110) oraz budynków o trzech mieszkaniach lub więcej (PKOB 1122) nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Z treści wniosku wynika, że dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zatem tut. organ przyjął, iż dłużnikowi w stosunku do ww. obiektów budowlanych (nakładów poniesionych na budowę) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym z uwagi na zaistnienie przesłanki wymienionej w lit. a) tego przepisu, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jeżeli zatem dostawa ww. budynków na etapie ich budowy nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to również dostawa gruntów (geodezyjnie wyodrębnionych działek), na których posadowione są budowane budynki, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Dokonując analizy przytoczonych przepisów prawa i definicji oraz mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy zatem stwierdzić, że co do zasady dostawa gruntu wraz z budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi sklasyfikowanymi do klasy PKOB 1110 oraz budynkami o trzech mieszkaniach lub więcej sklasyfikowanymi do klasy PKOB 1122 - na wskazanym we wniosku etapie budowy (o określonym stopniu zaawansowania prac budowlanych) – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%, o ile po sprzedaży budowa wskazanych budynków będzie kontynuowana i budynki te są (będą) budynkami stałego zamieszkania oraz pod warunkiem, że budowane budynki mieszkalne zaliczone są (będą) do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym a w przypadku budowanych budynków wielorodzinnych przedmiotem dostawy będzie budynek jako całość, w którym brak jest wyodrębnionych lokali w rozumieniu ustawy o własności lokali, będących przedmiotem odrębnej własności (częścią budynku), jak również przy założeniu, że dłużnikowi w stosunku do tych obiektów (nakładów poniesionych na budowę) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Okoliczności tych nie zmienia fakt, iż wskazane czynności dotyczą obiektów znajdujących się na zróżnicowanym etapie prac budowlanych. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza bowiem każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie natomiast przedmiotem dostawy będą budynki mieszkalne w fazie budowy, co przesądza o zastosowaniu ww. preferencji. Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% opodatkowane będą, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, również poszczególne geodezyjnie wyodrębnione działki (tj. działki o numerach od 1106/1 do 1106/125, oraz działki nr 1102/4, 1102/5, 1102/6, 1102/7) z którymi trwale związane są budowane budynki.

Podkreślić jednak należy, jak już uprzednio zauważono, iż preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% znajduje zastosowanie – zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT – wyłącznie do dostawy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl cyt. wyżej przepisu art. 41 ust. 12b ww. ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Stosownie natomiast do powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 12c, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, iż dla dostawy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, w części powierzchni użytkowej przekraczającej ww. limity znajdzie zastosowanie stawka podstawowa 23%.

Odnosząc się zatem do dostawy budowanych budynków o trzech mieszkaniach lub więcej należy zastrzec, iż na mocy art. 41 ust. 12 i 12a ww. ustawy dostawa taka będzie w całości podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będzie cały budynek sklasyfikowany do klasy PKOB 1122. Przepis art. 41 ust. 12b ustawy nie będzie miał w tym przypadku zastosowania, gdyż przedmiotem dostawy nie będzie ani budynek jednorodzinny ani pojedyncze lokale mieszkalne.

Interpretacja ta jest jednak prawidłowa przy założeniu, że w budynku tym nie ma wyodrębnionych lokali w rozumieniu ustawy o własności lokali, które wtedy są przedmiotem odrębnej własności (częścią budynku). Jeśli więc sprzedawana byłaby nieruchomość, w której jest 216 wyodrębnionych lokali, to na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług miałaby miejsce sprzedaż 216 lokali i do każdego z osobna miałyby zastosowanie limity wynikające z przepisu art. 41 ust. 12b ustawy.

Odnosząc zatem powyższe przepisy prawa do przedstawionego zdarzenia przyszłego, przy założeniu, że dłużnikowi przy budowie przedmiotowych budynków przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz że budowane budynki są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi do PKOB 11 i ich budowa po sprzedaży będzie kontynuowana, oraz jeśli przedmiotem dostawy będą budowane budynki mieszkalne jednorodzinne oraz budynki o trzech mieszkaniach lub więcej zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym a w przypadku budowanych budynków wielorodzinnych przedmiotem dostawy będzie budynek jako całość, oraz pod warunkiem że w budynkach tych (wielorodzinnych) nie ma wyodrębnionych lokali w rozumieniu ustawy o własności lokali, które są przedmiotem odrębnej własności (częścią budynku), stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku, gdyby budowane budynki nie były budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania zaliczonymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w przypadku gdyby w odniesieniu do budynków wielorodzinnych przedmiotem dostawy nie był budynek jako całość lecz budynek w którym wyodrębnione zostały lokale w rozumieniu ustawy o własności lokali, będące przedmiotem odrębnej własności (częścią budynku), jak również gdyby dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z budową tych budynków.

W rozpatrywanej sprawie przedmiotem transakcji będzie również dostawa nieruchomości niezabudowanych.

Jak już zaznaczono powyżej, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takowe w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem definicji pojęć zawartych we wskazanym przepisie. Z tych też względów w ocenie tut. organu sformułowania w nim zawarte należy interpretować według wykładni językowej.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż ustawa ta określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wnioskodawca we wniosku wskazuje, iż Decyzją Starosty z dnia 24 października 2006r.:

  1. wyłączono trwale z produkcji rolniczej grunt stanowiący użytki rolne klasy Pslll o pow. 11,4083 wchodzące w skład nieruchomości oznaczonej jako działki nr 1106 o pow. do wyłączenia 4,12225 ha, nr 1102/1 o pow. do wyłączenia 0,0016 ha, nr 1102/2 o pow. do wyłączenia 7,2842 ha. Wyłączenie nastąpiło nieodpłatnie z uwagi na przeznaczenie ww. gruntu pod budowę Osiedla tj. 30 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, 252 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej i 12 budynków mieszkalnych wielorodzinnych, 216 lokali mieszkalnych na powierzchni nie przekraczającej po 0,05 ha na każdy budynek jednorodzinny oraz 0,02 ha na każdy lokal mieszkalny.
  2. wyłączono trwale z produkcji rolniczej grunt stanowiący użytki rolne klasy PsIII o pow. 3,8633 ha wchodzące w skład nieruchomości oznaczonej jako działki nr 1106 o pow. do wyłączenia 1,1375 ha, nr 1102/2 o pow. do wyłączenia 2,7258 ha z przeznaczeniem na budowę drogi, parkingów i chodników.

Działki 1106, 1102/01 i cześć działki 1102/2 znajdują się na terenach oznaczonych symbolem MW tj. budownictwo mieszkalne wielorodzinne o niskiej intensywności, pozostała cześć działki 1102/2 znajduje się na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego oznaczonych na rysunku planu symbolem MRJ.

Po podziale, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 19 grudnia 2005r. działki ewidencyjne o numerach:

od 1106/1 do 1106/125, 1102/1, od 1102/3 do 1102/109, od 1102/122 do 1102/124 znajdują się na terenach mieszkalnictwa wielorodzinnego oznaczone w planie symbolem MW, natomiast działki o numerach od 1102/110 do 1102/121 znajdują się na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego oznaczone w planie symbolem MRJ.

Wyłączenie nastąpiło nieodpłatnie z uwagi na przeznaczenie ww. gruntu pod budowę Osiedla.

Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1102 podzieliła się na działki 1102/1 i na działkę 1102/2, następnie decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1102/2 podzieliła się na działki o numerach od 1102/3 do 1102/124.

Decyzją Burmistrza Miasta i Gminy działka 1106 podzieliła się na działki o numerach od 1106/1 do 1106/125.

Działki niezabudowane obejmują działki o numerach od 1102/8 do 1102/124 - planowany dalszy etap inwestycji.

Z treści wniosku wynika zatem, że ww. działki niezabudowane o numerach: od 1102/8 do 1102/109 oraz od 1102/122 do 1102/124 znajdują się na terenach mieszkalnictwa wielorodzinnego oznaczone w planie symbolem MW, natomiast działki o numerach od 1102/110 do 1102/121 znajdują się na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego oznaczone w planie symbolem MRJ.

Posiłkując się treścią załącznika Nr 1 poz. 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 164, poz. 1587) stwierdzić należy, że „tereny zabudowy zagrodowej” zostały zaklasyfikowane w grupie „tereny użytkowane rolniczo”, która obejmuje trzy podgrupy:

  • 3.1 „tereny rolnicze” – oznaczenie literowe R;
  • 3.2 „tereny obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, ogrodniczych oraz gospodarstwach leśnych i rybackich” – oznaczenie literowe RU;
  • 3.3 „tereny zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych” – oznaczenie literowe RM.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia zabudowa zagrodowa, posiłkując się jednak innymi kryteriami stwierdzić należy jednoznacznie, że tereny zabudowy zagrodowej, to tereny przeznaczone pod zabudowę.

W tym zakresie można odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623). Zgodnie z art. 29 ust. 1 pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:

  1. obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej:
    • parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m,
    • płyt do składowania obornika,
    • szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę o pojemności do 25 m3,
    • naziemnych silosów na materiały sypkie o pojemności do 30 m3 i wysokości nie większej niż 4,50 m,
    • suszarni kontenerowych o powierzchni zabudowy do 21 m2.

Zgodnie natomiast z art. 3 wskazanej ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    • budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    • obiekt małej architektury;
  2. budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
    • budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku;
  3. budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
    • obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) (…) obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: „Budynki” i „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”.

W ramach tych sekcji obiekty rozróżniane są zgodnie z projektem technicznym wynikającym ze specjalnej funkcji konstrukcji (np. budynki handlowe, konstrukcje drogowe, budowle wodne, kanalizacyjne).

Dla budynków, pierwszym kryterium klasyfikacyjnym jest charakter budynku – mieszkalny lub niemieszkalny. O zaliczeniu obiektu do obiektów inżynierii lądowej i wodnej decyduje przeznaczenie i związana z tym konstrukcja.

Przez obiekty budowlane, jak już wyżej wskazano, rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych będące wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z kolei obiekty inżynierii lądowej i wodnej to wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż na działkach niezabudowanych znajdujących się na terenach mieszkalnictwa wielorodzinnego oraz na terenach zabudowy zagrodowej i mieszkalnictwa jednorodzinnego, mogą znajdować się obiekty gospodarskie oraz inne budynki i budowle. Przedmiotowe działki o numerach od 1102/8 do 1102/124 mające być przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę stanowią zatem działki przeznaczone pod zabudowę. Tym samym planowana przez Wnioskodawcę dostawa wskazanych działek jako terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowego gruntu (działek o numerach od 1102/8 do 1102/124), jako przeznaczonego pod zabudowę, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Należy w tym miejscu dodać, że zgodnie z art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002r. Nr 110, poz. 968, ze zm) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W świetle powyższego komornik jest zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu dostawy towarów dokonywanej w trybie egzekucji jeśli zobowiązanym do tego byłby dłużnik.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych obiektów budowlanych lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez wnioskodawcę klasyfikacje PKOB.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, iż w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla dostawy działki nr 1102/1, na której znajduje się podziemna przepompownia ścieków oraz działki nr 1102/3, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj