Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.378.2016.2.BK
z 23 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 8 grudnia 2016 r., który w tym samym dniu wpłynął do tut. Biura za pośrednictwem platformy e-PUAP, uzupełnionym 3 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie sposobu ustalenia przychodu z tytułu pośrednictwa w sprzedaży gołębi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie sposobu ustalenia przychodu z tytułu pośrednictwa w sprzedaży gołębi. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 1 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.378.2016.1.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 3 lutego 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wraz z mężem zamierza w przyszłości założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP. W ramach przedmiotu swojej działalności Spółka będzie prowadzić tzw. wspólny gołębnik, do którego osoby chętne będą mogły oddawać swoje drużyny gołębi. Ptaki będą przebywały we wspólnym gołębniku określony czas, a następnie będą uczestniczyły w organizowanych przez Spółkę zawodach sportowych tzw. lotach. Współrywalizacja będzieodbywała się wg ściśle określonych przepisów, zawartych w opracowanym w tym celu regulaminie. Regulamin przewidywać będzie również wysokość opłat, które uczestnicy przystępujący do rywalizacji będą wnosić na poczet kosztów chowu gołębi, utrzymania gołębników oraz nagród dla właścicieli zwycięzców. Nagrody pieniężne oraz środki na zakup nagród rzeczowych będą pochodzić z opłat wnoszonych przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika. Po zakończeniu zawodów gołębie zostaną wystawione na licytację, właściciel sprzedanych gołębi otrzyma 50% ich wartości, z kolei pozostałe 50% wartości sprzedanych gołębi trafi do Spółki.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 lutego 2017 r., wskazano m.in., że:

  1. w zawodach nie będą brały udziału gołębie spoza „wspólnego gołębnika”,
  2. Spółka będzie dokonywała sprzedaży gołębi na zasadzie pośrednictwa, podstawą pośrednictwa będzie regulamin wspólnego gołębnika akceptowany przez właściciela w momencie oddania gołębia do chowu Spółce. Wynagrodzeniem za pośrednictwo sprzedaży będzie 50% ceny uzyskanej ze sprzedaży gołębia,
  3. Spółka nie zamierza finansować z opłaty wnoszonej od właścicieli gołębi wydatków związanych z posiadaniem własnych gołębi w gołębniku,
  4. głównym celem, prowadzonej przez Spółkę działalności jest organizowanie zawodów sportowych tzw. lotów gołębi, w związku z czym czynnikiem determinującym, dla których właściciele gołębi decydują się na ich oddanie do wspólnego gołębnika, jest start w tych zawodach. Zgodnie z regulaminem, właściciel gołębi, który decyduje się na oddanie gołębia (drużyny gołębi) do wspólnego gołębnika, jest zobowiązany do uiszczenia opłaty, o której mowa we wniosku w zamian za chów gołębi, przygotowanie do zawodów oraz start w samych zawodach. Opłata ta jest stała i nie jest uzależniona od udziału w zawodach, ponadto o czym mowa powyżej, właścicieli gołębi przed wszystkim interesuje start w zawodach, a nie samo oddanie ich do chowu Spółce,
  5. w przypadku wpłacenia opłaty przez właścicieli gołębi, lecz niedostarczenia gołębi i wycofania się z ewentualnego udziału w zawodach całość kwoty podlega zwrotowi,
  6. z opłat dokonanych przez właścicieli gołębi, bezpośrednio po rozpoczęciu działalności przez Spółkę nie zostaną sfinansowane wydatki na nabycie lub wytworzenie majątku trwałego Spółki - środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej, jednakże mając na względzie to, że opisana działalność będzie podstawową działalnością Spółki i źródłem uzyskiwanych przez nią przychodów, w przyszłości mogą być z nich finansowane również tego typu wydatki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w zakresie sprzedaży gołębi, przychód Spółki stanowić będzie jedynie 50% ceny sprzedaży?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód Spółki w opisanej działalności, poza opłatami dokonywanymi przez osoby zgłaszające gołębie do wspólnego gołębnika, stanowić będzie 50% ceny sprzedaży gołębi na licytacji. Z uwagi na to, że pozostałe 50% ceny przypada osobie, która zgłosiła gołębia do wspólnego gołębnika, ta część kwoty uzyskana z licytacji nie stanowi przychodu Spółki, gdyż pośredniczy ona jedynie w przekazaniu tych kwot pomiędzy nabywcą gołębia a osobą, która zgłosiła go do wspólnego gołębnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej także: „updop”), nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje – poprzez przykładowe wyliczenie – rodzaje podlegających opodatkowaniu tym podatkiem przysporzeń majątkowych.

Jako zasadę ustawodawca przyjął, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi może rozporządzać jak właściciel.

Z treści przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in. że Spółka z o.o., której Wnioskodawczyni będzie wspólnikiem, prowadzić będzie działalność gospodarczą, w ramach której na zasadzie pośrednictwa w sprzedaży, zbywane będą gołębie biorące udział w zawodach. Podstawą pośrednictwa będzie regulamin wspólnego gołębnika akceptowany przez właściciela w momencie oddania gołębia do chowu Spółce. Właściciel sprzedanych gołębi otrzyma 50% ich wartości, z kolei pozostałe 50% wartości sprzedanych gołębi trafi do Spółki. W konsekwencji, wynagrodzeniem Spółki za pośrednictwo w sprzedaży będzie 50 % ceny uzyskanej ze sprzedaży gołębia.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem Spółki z o.o., w której Wnioskodawczyni będzie udziałowcem z tytułu prowizji za pośrednictwo w sprzedaży gołębi niebędących własnością tej Spółki, będzie wyłącznie prowizja należna Spółce z ww. tytułu, gdyż, jak wskazano we wniosku, wynagrodzeniem spółki za pośrednictwo w sprzedaży będzie jednie 50% ceny uzyskanej ze sprzedaży gołębia, a właściciel sprzedanych gołębi otrzyma pozostałe 50% ceny sprzedaży. Tylko bowiem ta część, przysługującej Spółce prowizji, będzie mieć charakter definitywny, stanowiąc przychód podatkowy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj