Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1570/11/AF
z 25 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1570/11/AF
Data
2012.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
darowizna
nieruchomości
opodatkowanie


Istota interpretacji
Opodatkowanie darowizny nieruchomości zabudowanych.



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości zabudowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości zabudowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina posiada nieruchomości drogowe, stanowiące części dróg gminnych: oznaczoną nr geodezyjnym 3648/1 i nr geodezyjnym 3456/2, które zostaną przekazane w drodze darowizny na rzecz Województwa, z przeznaczeniem na cele publiczne – budowę i przebudowę drogi wojewódzkiej. Prawo własności Gminy potwierdzone zostało przez Wojewodę, na podstawie obowiązujących przepisów, decyzją komunalizacyjną z dnia 27 sierpnia 2008 r. (działka nr 3456/2) i decyzją komunalizacyjną z dnia 12 października 2009 r. (działka nr 3648/1). W stosunku do przedmiotowych nieruchomości ponoszone były wydatki na ich ulepszenie. W momencie nabycia nieruchomości, jak i jej modernizacji, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym nie została spełniona jedna z przesłanek wynikających z dyspozycji art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przekazanie nieruchomości drogowych, stanowiących własność Gminy, opisanych we wniosku, w drodze darowizny na rzecz Województwa, na cele publiczne, stanowi nieodpłatną dostawę towaru, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna opisanych nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 pkt 2, w powiązaniu z art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie występuje tu odpłatna dostawa. Wobec tego darowizna towaru, w sytuacji gdy z nabyciem towaru stanowiącego przedmiot darowizny nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru w całości lub w części. Jeżeli natomiast nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieodpłatne przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro przy nabyciu i modernizacji przedmiotowej nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, darowizna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie należy rozróżnić pojęcia czynności „niepodlegających opodatkowaniu” oraz czynności „zwolnionych z podatku”. Art. 5 ustawy określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że przepisy ustawy znajdują zastosowanie do określonych w nim czynności i zdarzeń. Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 23% jednakże, zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, przekazanie umową darowizny nieruchomości będącej przedmiotem niniejszej sprawy jest czynnością niepodlegającą regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie wypełnia dyspozycji zawartej w art. 5 ust. 1 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji..


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj