Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-1.4511.21.2017.1.ZK
z 13 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu do tut. Biura 20 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej tzw. podatkiem liniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2017 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej tzw. podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Obecnie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarcza, tj. wykonywanie usług związanych z tworzeniem oraz montażem konstrukcji stalowych dla podmiotów prywatnych oraz firm. Działalność ta wykonywana jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą, jako wspólnik spółki komandytowej, w której obejmie status komandytariusza oraz prokurenta. Komplementariuszem zostanie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca nie będzie ani wspólnikiem, ani członkiem zarządu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działając jako wspólnik spółki komandytowej osiągający za jej pośrednictwem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej ma prawo korzystać z formy opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem tej Spółki na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że osiągane przez niego w przyszłości przychody z działalności gospodarczej nie stoją na przeszkodzie korzystania z formy opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy rozliczaniu dochodów uzyskiwanych jako wspólnik spółki komandytowej.

Podatek od osób fizycznych charakteryzuje podział na źródła przychodów, które są od siebie niezależne i mogą być rozliczane oddzielnie.

Ponadto Wnioskodawca obecnie korzysta z opodatkowania dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej metodą liniową.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Natomiast ust. 3 tego przepisu, wprowadza ograniczenie odnośnie możliwości stosowania rozliczenia na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie podmiotów osiągających przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, ograniczenie to nie będzie jednak dotyczyć Wnioskodawcy, jako wspólnika nowo powstałej spółki komandytowej, w związku z brakiem występowania tego typu zależności.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza możliwości wyboru opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej. Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy jako wspólnik spółki komandytowej, jeżeli wyrazi taką wolę i powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego na piśmie o wyborze opodatkowywania tych dochodów stawką liniową 19% będzie miał pełne prawo do opodatkowania tych przychodów na zasadach określonych w art. 5b ust. 2 w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawca stwierdza, że działając jako wspólnik spółki komandytowej będzie prowadził działalność gospodarczą w tym zakresie we własnym imieniu i na własną rzecz, w sposób zorganizowany i ciągły i będzie to przychód z działalności gospodarczej niezależny i rozliczany oddzielnie od innych źródeł jej przychodów.

Ponadto Wnioskodawca niezależnie od pełnionej funkcji komandytariusza i prokurenta w spółce komandytowej, zamierza świadczyć usługi budowlane, najmu i podobne w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na rzecz mającej powstać spółki komandytowej. Spółka ta ma świadczyć usługi montażowe związane z konstrukcjami stalowymi tj. usługami tożsamymi do działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca informuje jednocześnie, że świadczenie usług montażowych na rzecz spółki odbywać się będzie w ramach prowadzonej przez niego indywidualnej działalności gospodarczej (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej). W związku z tym, Wnioskodawca w relacjach z ww. spółką występuje jako odrębny podmiot gospodarczy. Za wykonywanie usług Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie należne od spółki, a działania te udokumentowane są na podstawie wystawianych przez niego faktur VAT. Wynagrodzenie za usługi jest ujmowane po stronie Wnioskodawcy jako przychód i opodatkowane 19% podatkiem liniowym. Wnioskodawca zamierza więc świadczyć usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz spółki komandytowej, w której pełnił będzie rolę komandytariusza. Jednym z powodów, dla których spółka komandytowa będzie zlecać część robót jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest fakt, że Wnioskodawca posiada w swojej działalności gospodarczej odpowiedni sprzęt oraz uzyskał certyfikaty, czy licencje.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w tak ukształtowanym stanie faktycznym obok osiągania przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej (usługi związane z wykonawstwem i montażem konstrukcji stalowych), działając jako wspólnik spółki komandytowej i osiągając za jej pośrednictwem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej ma prawo korzystać z formy opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem tej spółki na zasadach określonych w artykule 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, może rozliczać podatek według 19% stawki liniowej. Działając jako wspólnik spółki komandytowej, osiągający za jej pośrednictwem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej ma prawo korzystać z formy opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem tej Spółki na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że osiągane przez niego w przyszłym stanie faktycznym przychody nie stoją na przeszkodzie korzystania z formy opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy rozliczaniu dochodów uzyskiwanych jako wspólnik spółki komandytowej. Podatek od osób fizycznych charakteryzuje podział na źródła przychodów, które są od siebie niezależne i mogą być rozliczane oddzielnie. Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Natomiast ust. 3 tego przepisu, wprowadza ograniczenie odnośnie możliwości stosowania rozliczenia na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie podmiotów osiągających przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W ocenie Wnioskodawcy, ograniczenie to nie będzie jednak dotyczyć Wnioskodawcy, jako wspólnika mającej powstać spółki komandytowej, w związku z brakiem występowania tego typu zależności.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza możliwości wyboru opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, jako wspólnik spółki komandytowej, jeżeli wyrazi taką wolę i powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego na piśmie o wyborze opodatkowywania tych dochodów stawką liniową 19% będzie miał pełne prawo do opodatkowania tych przychodów na zasadach określonych w art. 5b ust. 2 w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca stwierdza, że działając jako wspólnik spółki komandytowej będzie prowadził działalność gospodarczą w tym zakresie we własnym imieniu i na własną rzecz, w sposób zorganizowany i ciągły i będzie to przychód z działalności gospodarczej niezależny i rozliczany oddzielnie od innych źródeł jej przychodów. Spółka komandytowa nie jest, na gruncie podatku dochodowego, podatnikiem, a podatnikami są w tym przypadku wyłącznie wspólnicy spółek osobowych. W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółka komandytowa jest transparentna podatkowo, a podatnikiem podatku dochodowego będą tu jej wspólnicy, a zatem również Wnioskodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., dalej: „k.s.h.”), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. W myśl art. 102 k.s.h., spółka komandytowa jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona. Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej, nie jest zatem podatnikiem podatku dochodowego, a dochód tej spółki nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki komandytowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w takiej spółce uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem ww. spółki jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w spółce komandytowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Natomiast stosownie do art. 5a pkt 26 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1a ww. ustawy, przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (…). W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 tej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast stosownie do art. 9a ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik:

  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną,
  2. jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną

-wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - wszystkich dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Zatem jeżeli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą samodzielnie i w formie spółki niebędącej osobą prawną (należy do niej m.in. spółka komandytowa), to może wybrać opodatkowanie dochodów z tego źródła przychodów na zasadach określonych w art. 30c (tzw. podatkiem liniowym), o ile spełnia określone w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunki do zastosowania tej formy opodatkowania. Wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ww. ustawy, dotyczy bowiem wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym.

Przy czym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy w wyniku prowadzenia tej działalności uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik (a w przypadku wykonywania ww. działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną chociażby jeden ze wspólników) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie usług związanych z tworzeniem oraz montażem konstrukcji stalowych dla podmiotów prywatnych oraz firm, z której dochody opodatkowane są tzw. podatkiem liniowym. Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, jako wspólnik spółki komandytowej, w której obejmie status komandytariusza oraz prokurenta. Komplementariuszem zostanie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca nie będzie ani wspólnikiem, ani członkiem zarządu.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca:

  • w ramach spółki komandytowej nie będzie wykonywał czynności tożsamych z czynnościami, wykonywanymi w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy (we wniosku nie wskazano również, że czynności takie będzie wykonywał drugi wspólnik spółki),
  • osiąga już dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, które są opodatkowane tzw. podatkiem liniowym,

to również dochody z udziału w spółce komandytowej (w takim zakresie w jakim będą dochodem z pozarolniczej działalności gospodarczej) będą opodatkowane tzw. podatkiem liniowym, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile oczywiście Wnioskodawca ma prawo do korzystania z tej formy opodatkowania).

Przy czym, Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Skoro bowiem, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca korzysta z tej formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, to oznacza to zarazem, że złożył już stosowne oświadczenie w tym zakresie.

W związku z tym stwierdzić należy, że zawarte we własnym stanowisku Wnioskodawcy twierdzenie, że jako wspólnik spółki komandytowej, jeżeli wyrazi taką wolę i powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego na piśmie o wyborze opodatkowywania tych dochodów stawką liniową 19% będzie miał pełne prawo do opodatkowania tych przychodów na zasadach określonych w art. 5b ust. 2 w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest niezgodne z cyt. wyżej art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże mając na względzie treść zadanego pytania wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku (odpowiedź na postawione pytanie) oraz fakt, że powyższe twierdzenie nie ma wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy, tj. możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki komandytowej tzw. podatkiem liniowym, odstąpiono od stwierdzenia nieprawidłowości stanowiska w tym zakresie.

Z uwagi na powyższe przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj