Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.23.2017.1.MG
z 22 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 27 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony ww. pismem z 23 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka z o.o. (zwana dalej Spółką lub Wnioskodawcą) w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy.

Poza wymienionymi usługami podstawowymi (zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków), Spółka świadczy szereg dodatkowych usług wykonywanych przez Dział Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej Spółki.

Do zadań Działu Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej należą między innymi:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu - wodociągowym
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody.

Do chwili obecnej, przy ustalaniu stawki VAT za ww. usługi Spółka kierowała się faktem, czy Odbiorca posiada zawartą umowę na dostarczanie wody/odprowadzanie ścieków (jest Odbiorcą Usług Spółki) czy też jest Odbiorcą Zewnętrznym (nie posiada takiej umowy). Powyższe stanowisko Spółki, oparte było na wyroku TSUE z 3 kwietnia 2008r. w sprawie C-442/05, w którym to wyrok Trybunału odniósł się do czynności dodatkowych do usług dostarczania wody. Z orzeczenia wynika, że wszelkie świadczenia Spółki, które są niezbędne do dostawy wody lub odprowadzania i oczyszczania ścieków wchodzą w zakres tych usług, a więc ich świadczenie jest opodatkowane obniżoną stawką VAT, tak jak usługa podstawowa.

W związku z powyższym, dla Odbiorców Usług Spółki (posiadających zawartą umowę o dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków) Spółka stosowała preferencyjną 8% stawkę VAT - ponieważ wymienione wyżej usługi są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sieci wodociągowej, natomiast dla Odbiorców Zewnętrznych (nieposiadających umowy ze Spółką) stawkę podstawową 23%.

Wodociągi i Kanalizacja Spółka z o.o. powzięła wątpliwości co do poprawności stosowania wymienionego wyżej stanowiska. Powołując się na Interpretację Indywidualną IPP2/443-750/13-2/AO wydaną 26 września 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdzie wyraźnie wskazano, że bez znaczenia dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT pozostaje, czy jest to usługa jednorazowa czy też świadczona w ramach umowy o współpracy.

Ponadto, Interpretacja Indywidualna ILPP2/443-1187/12-7/AD z dnia 26 lutego 2013r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, że bez znaczenia pozostaje fakt, gdzie przedmiotowa usługa jest świadczona, bowiem dla określenia prawidłowej stawki VAT przesądzająca jest klasyfikacja statystyczna usługi.

W dniu 25.10.2016r. Spółka zwróciła się z pisemną prośbą do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych o zaklasyfikowanie wg. PKWiU wymienionych wyżej usług. Urząd Statystyczny, pismami z dnia 04.11.2016 wydał decyzję dla każdej z opisanych usług, klasyfikując odpowiednio:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu - wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

Powyższy opis dotyczy stanu faktycznego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy usługi:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym - zaklasyfikowana do PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu - wodociągowym - zaklasyfikowana do PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody - zaklasyfikowana do PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,

powinny podlegać obniżonej 8% stawce VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, wymienione w zapytaniu usługi podlegają obniżonej 8% stawce VAT, bez względu na to, na czyją rzecz są wykonywane.

Podstawą zastosowania stawki obniżonej jest załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011, nr 177 poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 7% (obecnie 8% - zgodnie z art. 146a pkt 2).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 140 PKWiU 36.00.20.0 znajdują się: „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

Urząd Statystyczny w Łodzi (pismem z dnia 04.11.2016 r.) zaklasyfikował do ww. grupowania usługi:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu - wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

W związku z zaklasyfikowaniem wymienionych usług do grupy PKWiU 36.00.20.0, podlegać one będą opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT (zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz poz. 140 załącznika nr 3 do wymienionej ustawy).

Biorąc pod uwagę również Interpretacje Indywidualne przytoczone w opisie stanu faktycznego (IPP2/443-750/13-2/AO oraz ILPP2/443-1187/12-7/AD) Spółka uważa, że zastosowanie obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, jest prawidłowe dla wszystkich wymienionych usług niezależnie od tego na czyją rzecz są świadczone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wedle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 140 wymieniono „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych” – PKWiU 36.00.20.0.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zatem, w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługi związane z dostarczaniem wody za pomocą sieci wodociągowej oraz odprowadzaniem ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy.

Poza wymienionymi usługami, Spółka świadczy szereg dodatkowych usług wykonywanych przez Dział Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej Spółki.

Do zadań Działu Sieci Wodociągowej i Kanalizacyjnej należą między innymi:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym.
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu – wodociągowym.
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody.

Do chwili obecnej, przy ustalaniu stawki VAT za ww. usługi Spółka kierowała się faktem, czy Odbiorca posiada zawartą umowę na dostarczanie wody/odprowadzanie ścieków (jest Odbiorcą Usług Spółki WiK K.) czy też jest Odbiorcą Zewnętrznym (nie posiada takiej umowy). W związku z powyższym, dla Odbiorców Usług Spółki, Spółka stosowała preferencyjną 8% stawkę VAT - ponieważ wymienione wyżej usługi są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sieci wodociągowej, natomiast dla Odbiorców Zewnętrznych stawkę podstawową 23%.

W dniu 25.10.2016 r. Spółka zwróciła się z pisemną prośbą do Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych o zaklasyfikowanie wg. PKWiU wymienionych wyżej usług. Urząd Statystyczny, pismami z dnia 04.11.2016 wydał decyzję dla każdej z opisanych usług, klasyfikując odpowiednio:

  1. Zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,
  2. Wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu - wodociągowym - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”,
  3. Odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody - PKWiU 36.00.20.0 „Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla ww. usług.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że zastosowanie odpowiedniej stawki podatku VAT nie zależy od tego dla kogo Wnioskodawca świadczy usługę, lecz zależy od wykonywanej usługi.

Podkreślić należy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Mając zatem na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zauważa się, że wymienione we wniosku usługi zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU następująco:

  • zabudowa zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym – 36.00.20.0,
  • wymiana zasuwy na istniejącym przyłączu wodociągowym – 36.00.20.0,
  • odcięcie nieopomiarowego punktu poboru wody – 36.00.20.0.

Mając zatem na względzie przedstawiony opis sprawy oraz przytoczone przepisy, należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, będące przedmiotem pytania usługi mieszczą się pod wskazanym wyżej numerem PKWiU 36.00.20.0., to winny podlegać opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT, tj. 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 jako wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Trzeba wskazać, że ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy została podjęta z uwzględnieniem wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

Analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się bowiem w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Rozwoju i Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności, w przypadku zaklasyfikowania będących przedmiotem pytania usług do innego grupowania PKWiU, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n, dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji, nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj