Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP1.4512.900.2016.1.RH
z 17 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu do tut. organu 21 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…………………….” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony, uzupełniony w dniu 17 lutego 2017 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Zadania z tego zakresu Gmina realizuje przy pomocy gminnego zakładu budżetowego o nazwie Zakład Gospodarki Komunalnej w ………., który do dnia 31 grudnia 2016 r. będzie zarejestrowany jako odrębny od Gminy podatnik podatku od towarów i usług.


Gmina złożyła do Urzędu Marszałkowskiego w … wniosek o dofinansowanie operacji pod nazwą „………………..”, w ramach poddziałania „………………” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata …………... W ramach operacji planowana jest:


  1. Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości ………. o długości ……. mb,
  2. Modernizacja gminnej oczyszczalni ścieków w ……… (wymiana kraty schodkowej, montaż prasy do kratek wraz z orurowaniem transportowym, montaż szafy sterowniczej dla tych urządzeń, transport i montaż wymienionych urządzeń),
  3. Modernizacja .. przepompowni stanowiących element systemu kanalizacji zbiorczej poprzez wymianę szaf zasilająco -sterowniczych wraz z wpięciem ich do systemu monitoringu.


Przewidywany okres realizacji zadania to lata ………. Jednak część wydatków związanych z ww. inwestycją została już przez Gminę poniesiona. W roku 2015 Gmina poniosła wydatek udokumentowany fakturą VAT (wystawioną na Gminę) tytułem sporządzenia mapy dla celów projektowych dla sieci kanalizacyjnej w miejscowości ……... Dokument ten był niezbędny do prawidłowej realizacji planowanej inwestycji polegającej na budowie odcinka sieci kanalizacyjnej. Stanowił podstawę przygotowania dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej dla budowy odcinka sieci kanalizacyjnej. Ponadto w roku 2016 Gmina poniosła wydatek związany z przygotowaniem analizy efektywności kosztowej dla planowanej operacji. Dokument ten został opracowany przez firmę zewnętrzną i posłużył podjęciu decyzji, która technologia realizacji celu operacji na obszarze Gminy jest najbardziej racjonalna w punktu widzenia ekonomicznego. Do chwili obecnej Gmina nie obniżyła kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących powyższe usługi (faktury te wystawiono na Gminę). Wszystkie faktury dokumentujące ponoszenie wydatków w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji były i będą wystawiane na Gminę (tj. z podaniem Gminy jako nabywcy).

Obecnie Gmina przygotowuje się do gruntownych zmian związanych z centralizacją rozliczeń podatku VAT, co jest konsekwencją orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie 276/14 Gmina Wrocław oraz Uchwały siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015 r. (sygn. akt I FSP 4/15). W kontekście powołanych orzeczeń utworzony przez Gminę zakład budżetowy tj. Zakład Gospodarki Komunalnej w ……….. wykonując zadania z zakresu gospodarki wodnej i kanalizacyjnej nie działa w charakterze odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT.

Dlatego też od 1 stycznia 2017 roku Gmina i jej jednostki organizacyjne (m.in. Zakład Gospodarki Komunalnej) należy traktować jako jeden podmiot. Od stycznia 2017 roku podatek VAT od czynności opodatkowanych wykonywanych zarówno przez Gminę, jak i jej jednostki organizacyjne, będzie realizować Gmina. Gmina bowiem będzie dokonywała łącznych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, tj. będzie rozliczać zarówno podatek należny, jak i podatek naliczony powstały w wyniku działań realizowanych przez swoje jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Niniejsze oznacza, że sprzedaż opodatkowaną w zakresie odprowadzania ścieków, choć faktycznie realizowana przez gminny zakład budżetowy będzie prowadziła Gmina.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, o którego dofinansowanie stara się Gmina będą niewątpliwie związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi - tj. sprzedażą usług odprowadzania ścieków dla wszystkich użytkowników sieci kanalizacyjnej.

Gmina zamierza dokonać centralizacji wstecznej rozliczeń podatku od towarów i usług. Wydatki za sporządzenie map do celów projektowych dla sieci kanalizacyjnej dla miejscowości …… oraz wydatek związany z przygotowaniem analizy efektywności kosztowej dla planowanej operacji ponoszone były ze środków własnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm. – zwanej dalej ustawą o podatku VAT) Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących ponoszenie wydatków w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej w miejscowości ………., modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków oraz modernizacji .. przepompowni działających na sieci kanalizacyjnej w Gminie?
  2. Czy na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.- zwanej dalej ustawą o podatku VAT) Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w roku 2015 i 2016 udokumentowanych fakturami za wykonanie dokumentów: mapy dla celów projektowych w miejscowości ……. oraz analizy efektywności kosztowej dla inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej w miejscowości ……. wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków i istniejącej sieci kanalizacyjnej w gminie ……. poprzez korektę deklaracji VAT za okres, w którym otrzymała fakturę dokumentującą dane nabycie?


Zdaniem Gminy:

Ad 1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 8 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W związku z powyższym, czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków, wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w ……… (z wykorzystaniem wybudowanego w ramach inwestycji odcinka sieci kanalizacyjnej w miejscowości ………, zmodernizowanej gminnej oczyszczalni ścieków oraz .. przepompowni na terenie Gminy) na rzecz wszystkich użytkowników podłączonych do sieci kanalizacyjnej stanowią świadczenia odpłatne, będące świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Podlegają tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakład działa w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w imieniu i na rzecz Gminy i z punktu widzenia przepisów VAT sprzedaż dokonywana przez zakład jest de facto sprzedażą Gminy. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym., tj. sprzedaży usług odprowadzania ścieków od mieszkańców gminy, instytucji oraz innych podmiotów korzystających z usług Zakładu. W związku z tym Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego od zakupów służących realizacji zadania inwestycyjnego objętego projektem, tym bardziej, że od dnia 1 stycznia 2017 r. siebie i swoje jednostki organizacyjne (jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe) traktować będzie jako jednego podatnika (gminę). Konsekwencją tego będą łączne rozliczenia w zakresie podatku VAT w składanych deklaracjach.


Ad. 2 Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy o podatku VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Gmina w 2015 r. otrzymała fakturę VAT tytułem wykonania mapy dla celów projektowych dla budowy odcinka sieci kanalizacyjnej w miejscowości …... Natomiast w 2016 r. otrzymała fakturę VAT za wykonanie analizy efektywności kosztowej dla planowanej inwestycji. Nabycie tej usługi miało na celu określenie zasadności planowanej inwestycji, zdobycie wiedzy na temat racjonalności wydatków i porównanie rozwiązań alternatywnych dla planowanej inwestycji objętej wnioskiem o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego. Przeprowadzona przez zewnętrznych doradców analiza miała za zadanie wskazanie technologii, która będzie najbardziej racjonalna z punktu widzenia ekonomicznego osiągnięcia celu operacji. Wydatek udokumentowany niniejszymi fakturami został poniesiony.

Zdaniem Gminy przysługuje nam prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie powyższych usług, gdyż wydatki te pośrednio wpływają na przyszłą działalność opodatkowaną Gminy, polegającą na sprzedaży usług odprowadzania ścieków w wyniku realizacji planowanej inwestycji. Zakup wymienionych usług udokumentowanych fakturami wystawionymi na Gminę będzie pośrednio wpływał na generowanie po realizacji inwestycji obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Samo podjęcie działania (tu nabycie usług wykonania mapy dla celów projektowych, sporządzenia analizy efektywności kosztowej) przez podatnika w celu realizacji inwestycji związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej, tj. sprzedaży usług odprowadzania ścieków daje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Do fundamentalnych zasad VAT należy jego neutralny charakter. Zgodnie z tą regułą podmiot nie będący konsumentem danego towaru/usługi nie ponosi ciężaru podatku VAT. Zasada ta jest realizowana poprzez mechanizm odliczenia VAT. Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od rodzaju związku zakupu z działalnością opodatkowaną, tj. jego pośredniego bądź bezpośredniego charakteru. W związku z powyższym, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych faktur poprzez złożenie korekty deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Natomiast jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), zwana dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r.

W myśl art. 3 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem pojęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jednostka samorządu terytorialnego, która podejmuje rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, jest obowiązana złożyć przed dniem podjęcia tego rozliczania do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres jej siedziby informację, w której wskazuje dzień podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do ustawy. Dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może być wyłącznie pierwszy dzień miesiąca (art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r.).

Zgodnie z art. 10 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana kwalifikowalności podatku w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej ze środków przeznaczonych na realizację projektów w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o tę kwotę podatku naliczonego, również w ramach korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 i 13a ustawy o podatku od towarów i usług, oraz w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy nie dokonano zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w części związanej ze zmianą kwalifikowalności podatku.


Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego od dnia podjęcia wspólnego rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może dokonać, z zastrzeżeniem art. 10, korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nią rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), oraz ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 720 i 1165), zwanych dalej „korektami deklaracji podatkowych”, w odniesieniu do rozliczeń łącznie wszystkich jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli korekty deklaracji podatkowych są związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, pod warunkiem:


  1. złożenia informacji według wzoru określonego w załączniku nr 2 do ustawy, że korekty deklaracji podatkowych są składane w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości oraz czy obejmują one kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowane ze środków przeznaczonych na realizację projektów, w odniesieniu do których jednostka samorządu terytorialnego nie była obowiązana, na podstawie art. 17, do zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów,
  2. złożenia wykazu wszystkich jednostek organizacyjnych, których rozliczenia podatku są objęte korektami deklaracji podatkowych, z podaniem ich nazwy, adresu siedziby oraz numeru identyfikacji podatkowej,
  3. złożenia korekt deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki została złożona korekta deklaracji podatkowej,
  4. uwzględnienia w składanych korektach deklaracji podatkowych rozliczeń podatku wszystkich jednostek organizacyjnych w odniesieniu do dokonywanych przez nie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. podstawowe zasady dotyczące centralizacji rozliczeń to:


  • obowiązkowa centralizacja od 1 stycznia 2017 r.,
  • jednostka samorządu terytorialnego może dokonać centralizacji wcześniej,
  • wszystkie rozliczenia przed centralizacją dokonywane są zgodnie z dotychczasową praktyką – każda z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego traktowana jest jako odrębny podatnik ze wszystkimi tego konsekwencjami (składanie deklaracji, korekt, zasady opodatkowania i odliczania),
  • z uwagi na brak ograniczenia przez TSUE skutków wyroku możliwa centralizacja „wstecz”, jednakże tylko na zasadach przewidzianych w wyroku TSUE.


Zatem jednostka samorządu terytorialnego decydując się na złożenie scentralizowanych korekt deklaracji musi dokonać przeanalizowania („przedefiniowania”) w okresach rozliczonych, które planuje skorygować, wszystkich dokonywanych czynności przez samą jednostkę oraz jej jednostki organizacyjne, zarówno pod kątem wykazania podatku należnego, jak i dokonywanego odliczenia podatku naliczonego.

Dla oceny prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zarówno przez jednostkę samorządu terytorialnego, jak i jej jednostki organizacyjne w scentralizowanych korektach deklaracji należy przede wszystkim badać czy przy nabyciu towaru lub usługi jednostka samorządu terytorialnego działała w charakterze podatnika, co potwierdzają obiektywne okoliczności towarzyszące nabyciu tego towaru lub usługi oraz czy nabywane towary i usługi były wykorzystane/wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (niezależnie od tego kto ją faktycznie wykonywał, czy jednostka samorządu terytorialnego czy też jej jednostki organizacyjne).

Gmina planuje zrealizować w latach …… zadanie inwestycyjne obejmujące budowę sieci kanalizacyjnej w miejscowości ... wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków i przebudową ..przepompowni. Gmina złożyła do Urzędu Marszałkowskiego w ……… wniosek o dofinansowanie operacji pod nazwą „…………….”, w ramach poddziałania „…………..” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata ………..

Ponadto Gmina w celu realizacji planowanej inwestycji poniosła w latach 2015-2016 wydatki, finansowane ze środków własnych Gminy, udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami za sporządzenie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej związanej z przedmiotowym projektem. Gmina zamierza dokonać ze swoimi jednostkami wstecznej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Gminy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z planowaną realizacją projektu, jak również w drodze korekty z tytułu wydatków już poniesionych związanych z przedmiotowym projektem.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy, uwzględniając fakt, że gmina zamierza dokonać centralizacji „wstecz” rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami, stwierdzić należy, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu planowanych wydatków na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie przysługuje również prawo do odliczenia podatku poprzez korektę na zasadach przewidzianych w art. 11 ust. 2 pkt 1 wyżej cyt. ustawy z dnia 5 września 2016 r., w trybie art. 86 ust. 13 ustawy, w stosunku do wydatków poniesionych w latach 2015-2016 na sporządzenie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, związanej z przedmiotowym projektem, a sfinansowanej ze środków własnych Gminy.

Jednocześnie zastrzec należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że Gmina spełnia wymogi określone w powołanych wyżej przepisach ustawy „centralizacyjnej”, a zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (np. z wykorzystaniem infrastruktury do dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez inne jednostki, czy też zakłady budżetowe Gminy).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj