Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB2.4510.216.2016.3.JG
z 15 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy darowizna dokonana przez Osobę Fizyczną, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności przysługującej Osobie Fizycznej na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi czynności skutkującej powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w momencie dokonania darowizny i dokonania nieodpłatnej cesji (przelewu) wierzytelności – jest prawidłowe,
  • czy przychód z tytułu spłat odsetek przez Osobę Prawną bezpośrednio na rzecz Fundacji, który to przychód zostanie w całości przeznaczony przez Fundację na cele statutowe Fundacji będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe,
  • czy przychód z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Fundację z tytułu spłaty odsetek od Pożyczki przez Osobę Prawną w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, w przypadku, gdy przychód ten zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe Fundacji, będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 15 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.), pismem z 6 marca 2017 r. (data wpływu 9 marca 2017 r.) oraz pismem z dnia 13 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy darowizna dokonana przez Osobę Fizyczną, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności przysługującej Osobie Fizycznej na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi czynności skutkującej powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w momencie dokonania darowizny i dokonania nieodpłatnej cesji (przelewu) wierzytelności,
  • czy przychód z tytułu spłat odsetek przez Osobę Prawną bezpośrednio na rzecz Fundacji, który to przychód zostanie w całości przeznaczony przez Fundację na cele statutowe Fundacji będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy przychód z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Fundację z tytułu spłaty odsetek od Pożyczki przez Osobę Prawną w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, w przypadku, gdy przychód ten zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe Fundacji, będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

I.

Wnioskodawca – („Fundacja”) – jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Polski. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.), („ustawa o fundacjach”) i statutu Fundacji – obecnie zgodnie z tekstem jednolitym statutu Fundacji na podstawie uchwały nr 2 Rady Fundacji z dnia 1 sierpnia 2015 r. („Statut Fundacji”). Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

II.

Zgodnie z § 8 pkt 1), pkt 4), pkt 8), pkt 9) i pkt 11) Statutu Fundacji, do celów Fundacji należą m.in.:

    1. wspieranie i promowanie działalności społecznej,
    2. finansowanie opieki i pomocy społecznej,
    3. udzielanie pomocy materialnej i rzeczowej beneficjentom Fundacji,
    4. udzielanie pomocy materialnej beneficjentom Fundacji na cele rehabilitacyjne,
    5. udzielanie pomocy społecznej.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

    1. pomoc rzeczową i finansową dla rodzin biednych,
    2. pomoc rzeczową i finansową dla młodzieży, młodych rolników i pracowników oraz kadry zarządzającej przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem produkcji sprzętu medycznego,
    3. wspomaganie inwestycji – produkcji sprzętu medycznego, budowy placówek leczniczych i rehabilitacyjnych,
    4. finansowanie produkcji sprzętu medycznego,
    5. wspieranie organizacyjne i finansowe placówek ochrony zdrowia, podmiotów prawnych i fizycznych prowadzących działalność z zakresu opieki zdrowotnej oraz prowadzących produkcję i dystrybucję sprzętu medycznego.

III.

Osoba fizyczna („Osoba Fizyczna”), będąca fundatorem Fundacji albo osobą bliską dla fundatora, mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) jako pożyczkodawca oraz osoba prawna („Osoba Prawna”) z siedzibą w Polsce podlegająca w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), jako pożyczkobiorca, zawarły umowę pożyczki („Pożyczka”). W związku z udzieleniem przez Osobę Fizyczną Pożyczki Osobie Prawnej, Osoba Fizyczna stała się wierzycielem Osoby Prawnej z tytułu udzielonej Pożyczki oraz naliczonych (ale niezapłaconych) odsetek od niej.

IV.

W celu wsparcia Fundacji, Osoba Fizyczna jako wierzyciel Osoby Prawnej zamierza dokonać darowizny na rzecz Fundacji, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności z tytułu odsetek od zawartej umowy Pożyczki. W wyniku dokonanej darowizny, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew), Fundacja stanie się wierzycielem Osoby Prawnej w zakresie odsetek. Osoba Prawna zobowiązana będzie do dokonywania płatności odsetek od Pożyczki bezpośrednio na rzecz Fundacji.

V.

Fundacja po otrzymaniu zapłaty odsetek od Osoby Prawnej zamierza część środków bezpośrednio przeznaczyć na cele statutowe Fundacji, a część środków zainwestować w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki.

Pismem z 15 lutego 2017 r. doprecyzowano opis zdarzenia przyszłego o poniższe informacje:
Na pytanie Organu:

  1. „czy przez stwierdzenie Wnioskodawcy, że Fundacja zamierza „część środków zainwestować w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki” należy rozumieć, że dojdzie do lokowania dochodu Fundacji - stosownie do art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – poprzez nabycie:
    • wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
    • papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi?”
    Wnioskodawca potwierdza, że w wyniku zainwestowania części środków uzyskanych ze spłaty odsetek w: (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, dojdzie do ulokowania dochodu Wnioskodawcy w:
    1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacjach Skarbu Państwa lub bonach skarbowych oraz obligacjach wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. oraz
    2. papierach wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentach finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
    W każdym wypadku, dochód Fundacji zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe.
  2. „Jak należy rozumieć stwierdzenie Wnioskodawcy, że „część środków zainwestuje w pożyczki”; o jakim „przychodzie z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Fundację” jest mowa w takim przypadku”?
    Wnioskodawca wskazuje, że stwierdzenie: „część środków zainwestuje w pożyczki” oznacza, iż środki te mogą zostać pożyczone na podstawie umowy pożyczki udzielonej podmiotowi trzeciemu przez Wnioskodawcę.

Przychodem z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Wnioskodawcę w pożyczki jest m.in. przychód uzyskany z tytułu odsetek od takiej pożyczki.

W każdym wypadku, dochód Fundacji zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż darowizna dokonana przez Osobę Fizyczną, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności przysługującej Osobie Fizycznej na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi czynności skutkującej powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w momencie dokonania darowizny i dokonania nieodpłatnej cesji (przelewu) wierzytelności?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż przychód z tytułu spłat odsetek przez Osobę Prawną bezpośrednio na rzecz Fundacji, który to przychód zostanie w całości przeznaczony przez Fundację na cele statutowe Fundacji będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż przychód z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Fundację z tytułu spłaty odsetek od Pożyczki przez Osobę Prawną w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, w przypadku, gdy przychód ten zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe Fundacji, będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż darowizna dokonana przez Osobę Fizyczną, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności przysługującej Osobie Fizycznej na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi czynności skutkującej powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie dokonania darowizny i dokonania nieodpłatnej cesji (przelewu) wierzytelności.

Kwestia cesji wierzytelności uregulowana została w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 – „Kodeks cywilny”). Zgodnie z art. 509 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego: „ § 1. Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania. § 2. Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa, w szczególności roszczenie o zaległe odsetki”.

Stosownie natomiast do treści art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego, przeniesienie wierzytelności może nastąpić w wyniku wykonania umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności, która przenosi wierzytelność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, co do zasady, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści przytoczonych przepisów, aby mówić o uzyskaniu przez podatnika przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia w naturze po stronie tegoż podatnika musi wystąpić przysporzenie majątkowe pochodzące od innego podmiotu polegające na nieodpłatnym przekazaniu przedmiotu na własność podatnika lub jego udostępnieniu do używania bądź wykonaniu jakiejś usługi bez uzyskania w zamian ekwiwalentu w jakiejkolwiek formie. Przy czym, zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są jedynie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Osoba Fizyczna zamierza dokonać darowizny na rzecz Fundacji, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności należnych odsetek z tytułu udzielonej przez Osobę Fizyczną, jako pożyczkodawcy, Osobie Prawnej jako pożyczkobiorcy, Pożyczki. W wyniku cesji (przelewu) wierzytelności, Fundacja stanie się wierzycielem Osoby Prawnej w zakresie odsetek od Pożyczki.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż samo nabycie wierzytelności od Osoby Fizycznej nie stanowi operacji gospodarczej, w wyniku której u Wnioskodawcy powstanie obowiązek wykazania przychodu podatkowego. Nieodpłatne nabycie wierzytelności przez Wnioskodawcę nie stanowi bowiem czynności skutkującej powstaniem przychodu podatkowego, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie nabycia. Tym samym, przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie faktycznej realizacji wierzytelności, tj. dalszej odsprzedaży, windykacji lub dobrowolnej spłaty przez dłużnika.

Wskazane stanowisko potwierdzane jest również przez organy skarbowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych. Przykładowo, indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2014 r. (nr IPPB2/415-620/14-2/AS) stanowi, iż: „(...) nabycie wierzytelności przez Wnioskodawczynię nie stanowi zatem czynności skutkującej powstaniem przychodu podatkowego, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie nabycia. Tym samym, przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie faktycznej realizacji wierzytelności, tj. dalszej odsprzedaży, windykacji lub dobrowolnej spłaty przez dłużnika”.

Z kolei, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 sierpnia 2011 r. (sygn. IPTPB3/423-102/11-3/KJ) stwierdzono wyraźnie: „W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni zakupiła wierzytelności za cenę poniżej ich wartości nominalnej. Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż w przypadku wcześniej nabytej wierzytelności, dopiero w momencie spłaty zobowiązania z niej wynikającej przez dłużnika, bądź zbycia tej wierzytelności, Wnioskodawczyni uzyska przychód stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 [ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych]”. Podobnie stwierdzono w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2012 r. (sygn. IPPB2/415-686/12-2/AK) oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 czerwca 2014 r. (sygn. IPPB2/415-433/14-2/AS).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż przychód z tytułu spłaty odsetek przez Osobę Prawną bezpośrednio na rzecz Fundacji, który to przychód zostanie w całości przeznaczony przez Fundację na cele statutowe Fundacji będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są „dochody podatników, zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobro czynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele”.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Zgodnie z 8 pkt 1), pkt 4), pkt 8), pkt 9) i pkt 11) Statutu Fundacji, do celów Fundacji należą m.in.:

    1. wspieranie i promowanie działalności społecznej,
    2. finansowanie opieki i pomocy społecznej,
    3. udzielanie pomocy materialnej i rzeczowej beneficjentom Fundacji,
    4. udzielanie pomocy materialnej beneficjentom Fundacji na cele rehabilitacyjne,
    5. udzielanie pomocy społecznej.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

    1. pomoc rzeczową i finansową dla rodzin biednych,
    2. pomoc rzeczową i finansową dla młodzieży, młodych rolników i pracowników oraz kadry zarządzającej przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem produkcji sprzętu medycznego,
    3. wspomaganie inwestycji – produkcji sprzętu medycznego, budowy placówek leczniczych i rehabilitacyjnych,
    4. finansowanie produkcji sprzętu medycznego,
    5. wspieranie organizacyjne i finansowe placówek ochrony zdrowia, podmiotów prawnych i fizycznych prowadzących działalność z zakresu opieki zdrowotnej oraz prowadzących produkcję i dystrybucję sprzętu medycznego.

W związku z tym, celem statutowym Fundacji jest działalność dobroczynna, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów. A zatem pierwszy z ww. warunków do zwolnienia dochodów wymieniony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spełniony. Pojęcie „dobroczynności” nie zostało w żaden sposób zdefiniowane w obowiązujących przepisach prawnych; koniecznym więc staje się w tym miejscu posłużenie się słownikową definicją tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego dobroczynność to „niesienie pomocy potrzebującym”. Także w literaturze wskazuje się, że dobroczynność to „wspieranie biednych i potrzebujących pomocy” (D. Moroń: „Wolontariat w trzecim sektorze”, Wrocław 2009, s. 78). Wobec tego, (i) wspieranie i promowanie działalności społecznej, (ii) finansowanie opieki i pomocy społecznej, (iii) udzielanie pomocy materialnej i rzeczowej beneficjentom Fundacji, (iv) udzielanie pomocy materialnej beneficjentom Fundacji na cele rehabilitacyjne, (v) udzielanie pomocy społecznej, m.in. pomoc rzeczową i finansową dla rodzin biednych, jak najbardziej należy uznać za działalność dobroczynną. W głównej mierze bowiem osoby korzystające z pomocy Wnioskodawcy to osoby ubogie i potrzebujące, dla których pomoc Fundacji to niekiedy jedyna szansa na rozwiązanie problemów życiowych.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Osoba Fizyczna zamierza dokonać darowizny na rzecz Fundacji, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności należnych odsetek z tytułu udzielonej przez Osobę Fizyczną, jako pożyczkodawcy, Osobie Prawnej jako pożyczkobiorcy, Pożyczki. W wyniku cesji (przelewu) wierzytelności, Fundacja stanie się wierzycielem Osoby Prawnej w zakresie odsetek od Pożyczki. Otrzymany w ten sposób dochód z odsetek spłaconych przez Osobę Prawną, Fundacja w całości zamierza faktycznie przeznaczyć na cele statutowe Fundacji, a więc działalność dobroczynną, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów. W tym celu Fundacja podejmie stosowane uchwały oraz faktycznie wydatkuje te środki na cele wskazane w Statucie.

W związku z powyższym, uzyskany przez Fundację dochód z tytułu zapłaty odsetek przez Osobę Prawną na rzecz Fundacji będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż przychód z tytułu zainwestowania środków pozyskanych przez Fundację z tytułu spłaty odsetek od Pożyczki przez Osobę Prawną w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, w przypadku, gdy przychód ten zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe Fundacji, będzie przychodem podatkowym podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak zostało wskazane, zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Celem statutowym Fundacji jest działalność dobroczynna, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów. A zatem pierwszy z powyższych warunków do zwolnienia dochodów wymieniony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spełniony.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Osoba Fizyczna zamierza dokonać darowizny na rzecz Fundacji, której przedmiotem będzie nieodpłatna cesja (przelew) wierzytelności należnych odsetek z tytułu udzielonej przez Osobę Fizyczną, jako pożyczkodawcy, Osobie Prawnej jako pożyczkobiorcy, Pożyczki. W wyniku cesji (przelewu) wierzytelności, Fundacja stanie się wierzycielem Osoby Prawnej w zakresie odsetek od Pożyczki. Otrzymany w ten sposób dochód z odsetek spłaconych przez Osobę Prawną, finalnie Fundacja w całości zamierza przeznaczyć na cele statutowe Fundacji.

Przy czym, część środków uzyskanych ze spłaty odsetek Fundacja zamierza wydatkować bezpośrednio na cele statutowe (na rzecz osób potrzebujących), a część Fundacja zamierza zainwestować w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, w celu uzyskania dodatkowych środków, które będą finalnie przeznaczone również na cele statutowe. W tym celu Fundacja podejmie stosowane uchwały oraz faktycznie wydatkuje te środki na cele wskazane w Statucie.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepisy art. 17 ust. 1e i ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1e ww. ustawy: „zwolnienie, o którym mowa w (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych”.

W myśl art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ww. ustawy, a więc na cele statutowe.

Zgodnie z Uchwałą Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 13 marca 2002 r. (sygn. akt III ZP 21/01): „Dochód fundacji, której cel statutowy stanowi wspieranie działalności naukowej, jest w części wykorzystanej na lokatę kapitału przez nabycie papierów wartościowych wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1a pkt 21 art. 17 ust. 1b ustawy o CIT”.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu lokowania środków uzyskanych ze spłaty odsetek od Pożyczki uzyskanych na podstawie przelewu/cesji wierzytelności w (i) obligacje Skarbu Państwa lub bony skarbowe albo (ii) obligacje wyemitowane przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r. albo (iii) papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (m.in. weksle) albo (iv) pożyczki, które następnie będą przez Fundację wydatkowane w całości na cele statutowe będą przychodem podatkowym Fundacji podlegającym zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Ustosunkowując się do powołanych przez Fundację interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj