Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.111.2017.1.MAO
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w miesiącu otrzymania faktury/dokumentu celnego bądź w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych od daty ich otrzymania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w miesiącu otrzymania faktury/dokumentu celnego bądź w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych od daty ich otrzymania.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego. Generalnie, transakcje realizowane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów usług (dalej: VAT). W związku z powyższym Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności (działalność produkcyjno-dystrybucyjna podlegająca opodatkowaniu VAT według właściwych stawek), co do zasady, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie towarów/usług wykorzystywanych w ramach tej działalności. Kwota VAT naliczonego występującego w Spółce wynika w szczególności z faktur otrzymanych od kontrahentów Wnioskodawcy/dokumentów celnych (w przypadku importu towarów).

Co do zasady, Wnioskodawca stosuje procedurę, w ramach której obniżenie VAT należnego o VAT naliczony, wynikający z faktur/dokumentów celnych, dokonywane jest w pierwszym okresie rozliczeniowym (miesiącu), w którym wystąpiły łącznie dwie okoliczności uprawniające do odliczenia VAT naliczonego, tj. (i) w odniesieniu do nabytych/importowanych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy w VAT oraz (ii) Spółka znajdowała się posiadaniu faktury/dokumentu celnego.

Przykładowo, jeśli (i) otrzymanie faktury przez Spółkę oraz (ii) powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do zdarzenia udokumentowanego ww. fakturą miały miejsce w marcu, co do zasady, Wnioskodawca obniża kwotę VAT należnego o VAT naliczony wynikający z ww. faktury w rozliczeniu (deklaracji) za marzec.

W praktyce, zdarzają się również przypadki, w których Spółka nie odlicza VAT naliczonego w ww. okresie rozliczeniowym (tj. w okresie rozliczeniowym, w którym po raz pierwszy wystąpiły łącznie dwie okoliczności uprawniające do odliczenia VAT naliczonego), ale w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Zastosowanie ww. procedury w odniesieniu do przywołanego wyżej przykładu oznacza, że gdyby Spółka nie odliczyła VAT naliczonego w rozliczeniu za marzec, odliczenie VAT naliczonego zostałoby przez nią dokonane w rozliczeniu za kwiecień lub maj danego roku.

W praktyce występują (oraz mogą występować w przyszłości) sytuacje, w których warunki uprawniające Spółkę do odliczenia VAT naliczonego są/będą spełnione w dwóch różnych okresach rozliczeniowych. W szczególności, ma to miejsce w przypadku, gdy Spółka otrzymuje fakturę (potwierdzającą nabycie towaru lub usługi bądź dokonanie całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi) już po upływie okresu rozliczeniowego, w którym w odniesieniu do nabytych przez Spółkę towarów/usług (bądź wpłat uiszczonych przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi) powstał obowiązek podatkowy. Przykładowo, Spółka otrzymuje fakturę w maju, podczas gdy obowiązek podatkowy w odniesieniu do zdarzenia udokumentowanego daną fakturą powstał już w marcu danego roku.

W tego rodzaju przypadkach, zgodnie z przyjętą procedurą, co do zasady, Spółka odlicza VAT naliczony w pierwszym okresie rozliczeniowym, w którym łącznie spełnione zostały warunki uprawniające ją do odliczenia VAT naliczonego (w ramach wskazanego przykładu VAT naliczony zostaje więc odliczony w maju). Niemniej, w przyszłości może się również zdarzyć, że Spółka nie odliczy VAT naliczonego w ww. okresie - w takim przypadku Wnioskodawca uprawniony będzie do odliczenia VAT naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (w ramach wskazanego przykładu oznacza to, że jeśli Wnioskodawca nie odliczy VAT naliczonego w rozliczeniu za maj, to odliczenie VAT naliczonego będzie mogło zostać dokonane w rozliczeniu za czerwiec lub lipiec danego roku).

Jeśli Spółka nie dokona odliczenia VAT naliczonego w ww. terminach, skorzystanie przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia VAT naliczonego wymagać będzie dokonania odpowiedniej korekty deklaracji VAT (zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT). Sytuacja ta nie jest jednak objęta niniejszym wnioskiem o interpretację indywidualną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych przez nią faktur w okresie rozliczeniowym, w którym po raz pierwszy spełnione zostaną łącznie dwa warunki uprawniające ją do odliczenia VAT naliczonego (tj. w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy oraz Spółka będzie posiadała fakturę/dokument celny) lub, jeśli odliczenie nie zostanie dokonane w ww. okresie - Spółka będzie mogła odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanych przez nią faktur w okresie rozliczeniowym, w którym po raz pierwszy spełnione zostaną łącznie dwa warunki uprawniające ją do odliczenia VAT naliczonego (tj. w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy oraz Spółka znajduje się posiadaniu faktury/dokumentu celnego) lub, jeśli odliczenie nie zostanie dokonane w ww. okresie - Spółka będzie mogła odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Regulacje prawne/uwagi ogólne


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.

Przy tym, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: (i) nabycia towarów i usług lub (ii) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Ponadto, zgodnie z ust. 2 pkt 2 lit. a) przywołanego przepisu, w przypadku importu towarów kwotę VAT naliczonego stanowi kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego.

Jeśli chodzi o moment odliczenia VAT naliczonego, to zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Jak wynika z powyższych regulacji, powstanie po stronie podatnika prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów lub usług, uzależnione zostało od spełnienia przesłanek o charakterze materialnym oraz formalnym.


Generalnie, podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego w okresie rozliczeniowym, w którym u dostawcy towaru/usługodawcy powstał obowiązek podatkowy w związku z dokonaną dostawą/wykonaną usługą. Jednocześnie, obniżenie VAT należnego o VAT naliczony nie może zostać dokonane wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, z której wynika VAT naliczony. Jeżeli podatnik nie odliczy VAT naliczonego w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, może tego dokonać w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej „z opóźnieniem”


W ocenie Spółki, z przywołanych wyżej unormowań wynika, że prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabytymi towarami/usługami powstaje po stronie podatnika w rozliczeniu za okres, w którym spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • po stronie dostawcy towaru/usługodawcy powstał obowiązek podatkowy w stosunku do towarów/usług nabytych przez podatnika;
  • podatnik jest w posiadaniu dokumentu potwierdzającego zakup (faktury, z której wynika kwota VAT naliczonego).


Konieczność „łącznego” spełnienia ww. przesłanek oznacza, że podatnik nie nabywa prawa do odliczenia VAT np. jeśli w danym okresie rozliczeniowym po stronie dostawcy towaru/usługodawcy powstał co prawda obowiązek podatkowy w VAT w związku z dokonaną dostawą/wykonaną usługą, ale w okresie tym podatnik nie otrzymał jeszcze faktury dokumentującej zakup towaru/usługi. Prawo do odliczenia powstaje w takim przypadku dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik (nabywca/usługobiorca) wejdzie w posiadanie faktury.


W kontekście identyfikacji okresu rozliczeniowego, w którym możliwe jest odliczenie VAT naliczonego, podatnik jest zobowiązany do monitorowania więc dwóch następujących terminów:

  1. terminu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do towaru/usługi oraz
  2. terminu otrzymania dokumentu potwierdzającego zakup (faktury, z której wynika kwota VAT naliczonego).

W związku z powyższym, dopiero w momencie łącznego spełnienia ww. warunków podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT naliczonego. W szczególności oznacza to, że w razie otrzymania przez Wnioskodawcę faktury w okresie rozliczeniowym późniejszym niż okres rozliczeniowy, w którym w odniesieniu do czynności udokumentowanej fakturą powstał obowiązek podatkowy, prawo do odliczenia VAT naliczonego powstanie po stronie Spółki dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka otrzymała fakturę.

Przykładowo, w razie powstania po stronie usługodawcy obowiązku podatkowego w marcu danego roku i otrzymania przez Spółkę faktury z tego tytułu w miesiącu późniejszym (np. w maju), Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym otrzymała fakturę (tj. w maju). Maj jest zatem pierwszym miesiącem, w którym Spółka będzie mogła skutecznie skorzystać z prawa do odliczenia VAT - zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 odliczenie VAT naliczonego nie może bowiem nastąpić wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka otrzymała fakturę.


Art. 86 ust. 11 ustawy o VAT przewiduje dodatkowo, że jeśli podatnik nie skorzysta z prawa do odliczenia VAT naliczonego w okresie rozliczeniowym, w którym prawo to powstało, to może on skorzystać z tego prawa w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Analiza przywołanych regulacji prowadzi, w opinii Wnioskodawcy, do wniosku, że ww. okres „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” należy rozpatrywać w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, w którym prawo do odliczenia VAT naliczonego powstało (tj. w okresie rozliczeniowym, w którym po raz pierwszy spełnione zostały warunki uprawniające do odliczenia VAT naliczonego). Przykładowo, jeśli: (1) obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów/usługi powstał po stronie dostawcy/usługodawcy w marcu, (2) Spółka otrzymała fakturę dokumentującą ww. transakcję w maju, (3) Spółka będzie mogła odliczyć VAT naliczony w deklaracji VAT składanej za maj (na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT) lub, (4) jeśli nie dokona odliczenia VAT naliczonego w deklaracji za maj, będzie mogła odliczyć VAT naliczony w rozliczeniu za czerwiec lub lipiec danego roku (na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).


Wnioskodawca pragnie potwierdzić, że powyższe stanowisko jest potwierdzane w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 7 października 2015 r. (sygn. lBPP3/4512-555/15/ASz) Dyrektor Izby Skarbowej [dalej: DIS] w Katowicach stwierdził m.in., że:


„(...) termin o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, tj. termin „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.


Zatem, w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma od kontrahenta fakturę VAT w okresie rozliczeniowym późniejszym niż okres rozliczeniowy, w którym powstaje obowiązek podatkowy u tego kontrahenta (np. pierwszy, drugi, trzeci lub jakikolwiek inny późniejszy okres rozliczeniowy następujący po okresie rozliczeniowym w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy), będzie uprawniony do dokonania obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego w fakturze, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma fakturę albo za jeden z dwóch następujących po tym okresie okresów rozliczeniowych”.


Odwołując się do przywołanego przykładu, w razie otrzymania faktury w maju danego roku (w związku z czynnością, w stosunku do której obowiązek podatkowy powstał w marcu), Spółka będzie uprawniona do pomniejszenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z tej faktury w rozliczeniach za czerwiec lub lipiec tego samego roku.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również m.in. w interpretacjach indywidualnych:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Jak postanowiono w art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Na podstawie art. 86 ust. 10c ustawy, przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.


Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d, 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).


Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.


Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego generalnie skorelowane jest z momentem, w którym podatek VAT staje się wymagalny, czyli z momentem powstania obowiązku podatkowego. Jednakże, aby podatnik nabył prawo do odliczenia muszą zostać spełnione jeszcze dwie przesłanki, tj. transakcja faktycznie zaistniała i podatnik posiada fakturę dokumentującą tę transakcję.


A zatem należy stwierdzić, że odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy w odniesieniu do nabytych towarów lub wyświadczonych usług - co do zasady - można dokonać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, który to przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Strona prowadzi działalność produkcyjno‑dystrybucyjną podlegającą opodatkowaniu VAT. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów/usług wykorzystywanych w ramach ww. działalności, tj. z faktur otrzymanych od kontrahentów Wnioskodawcy/dokumentów celnych (w przypadku importu towarów).


Co do zasady, Strona stosuje procedurę, w ramach której obniżenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony dokonywane jest w pierwszym okresie rozliczeniowym (miesiącu), w którym w odniesieniu do nabytych/importowanych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy w VAT oraz Spółka znajdowała się w posiadaniu faktury/dokumentu celnego.

Zdarzają się jednak przypadki, w których Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego w ww. okresie rozliczeniowym, ale w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W praktyce występują (oraz mogą występować w przyszłości) sytuacje, w których warunki uprawniające Spółkę do odliczenia podatku VAT naliczonego są/będą spełnione w dwóch różnych okresach rozliczeniowych, tj. gdy Spółka otrzymuje fakturę już po upływie okresu rozliczeniowego, w którym w odniesieniu do nabytych przez Spółkę towarów/usług powstał obowiązek podatkowy.

W tego rodzaju przypadkach, zgodnie z przyjętą procedurą, Spółka odlicza podatek VAT naliczony w pierwszym okresie rozliczeniowym, w którym łącznie spełnione zostały warunki uprawniające ją do odliczenia podatku VAT naliczonego. Niemniej, w przyszłości może się również zdarzyć, że Spółka nie odliczy podatku VAT naliczonego w ww. okresie - w takim przypadku Wnioskodawca uprawniony będzie do odliczenia VAT naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Jeśli Spółka nie dokona odliczenia podatku VAT naliczonego w ww. terminach, skorzystanie przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wymagać będzie dokonania odpowiedniej korekty deklaracji VAT (zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).


Wątpliwości Spółki sprowadzają się do ustalenia terminu, w jakim Strona może odliczyć podatek naliczony z faktur/dokumentów celnych dokumentujących nabycie towarów i usług.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w przypadku otrzymania faktury/dokumentu celnego z opóźnieniem w stosunku do daty powstania obowiązku podatkowego dla czynności, którą dokumentuje, odliczenie podatku w niej zawartego będzie możliwe dopiero po otrzymaniu tej faktury/dokumentu celnego, nawet wtedy, gdy pomiędzy datą obowiązku podatkowego a otrzymaniem faktury/dokumentu celnego minęło kilka miesięcy.

Podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w okresie, w którym otrzymał fakturę/dokument celny oraz za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (oczywiście, o ile w chwili otrzymania przez Spółkę faktury/dokumentu celnego spełniona jest druga z przesłanek odliczenia podatku VAT, tj. po stronie sprzedawcy powstał już obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT).

Ponadto możliwość odroczenia odliczenia podatku naliczonego do dwóch okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, będzie odnosiła się do daty początkowej, którą określa data faktycznego otrzymania faktury/dokumentu celnego.


Jeżeli do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie dojdzie w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych następujących po miesiącu otrzymania faktury/dokumentu celnego, Wnioskodawca, zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego VAT poprzez korektę deklaracji podatkowej za ten okres, w którym otrzymał fakturę od kontrahenta, a więc za okres, w którym faktycznie powstało prawo do odliczenia podatku VAT, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało to prawo.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z otrzymanych przez nią faktur/dokumentu celnego w okresie rozliczeniowym, w którym po raz pierwszy spełnione zostaną łącznie dwa warunki uprawniające ją do odliczenia podatku VAT naliczonego lub, jeśli odliczenie nie zostanie dokonane w ww. okresie - Spółka będzie mogła odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj