Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPP1.4512.105.2017.1.MSu
z 20 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2017 r. (data wpływu 20 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na:

  • usuwaniu oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy),
  • usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej,
  • uszorstnianie nawierzchni dróg,
  • usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na:

  • usuwaniu oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy),
  • usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej,
  • uszorstnianie nawierzchni dróg,
  • usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla poniższej wymienionych usług wykonywanych w ramach działalności Wnioskodawcy polegających na:

  1. usuwaniu oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy).
  2. usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej,
  3. uszorstnianie nawierzchni dróg,
  4. usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania.

Ad. 1

Usuwanie oznakowania poziomego dróg każdego rodzaju: farby, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy, itp.) ma miejsce gdy:

  • istniejące oznakowanie wymaga odnowienia i należy je usunąć przed aplikacją nowego, aby „trzymało się” drogi,
  • źle oznakowano drogę lub zmienia się oznakowanie drogi,
  • nastąpi zmiana organizacji ruchu i oznakowano drogę tymczasowo na czas remontu żółtą farbą i należy ją usunąć, aby zaaplikować oznakowanie stałe - docelowe.

Czynności te wykonywane są przy pomocy urządzenia wykorzystującej technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar) przy użyciu czystej wody. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa, (w skład systemu wchodzi m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). System podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjny, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych na podstawie umowy.

Ad. 2

Usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej, to zabiegi przygotowujące nawierzchnię drogi przed aplikacją oznakowania poziomego, dzięki czemu oznakowane będzie się „trzymać” nawierzchni i będzie trwalsze, dodatkowo po usunięciu oleistego bitumu oznakowanie zachowa biały kolor. Są to zabiegi jednorazowe. Bez zastosowania usunięcia wytrącającego się nadmiaru bitumu czy mleczka cementowego - oznakowanie może odchodzić lub odpadać od nawierzchni, nie będzie mogła „związać” się z nawierzchnią.

Usuwanie wykonywane jest przy pomocy urządzenia przy pomocy urządzenia wykorzystującej technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar) przy użyciu czystej wody. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). System podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjny, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast doskonale przygotowuje nawierzchnię pod położenie nowego oznakowania poziomego.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych na podstawie umowy.

Ad. 3

Uszorstnianie nawierzchni dróg przy pomocy systemu wykorzystującego technologię wysokiego ciśnienia (do 2500 bar) przy użyciu czystej wody, polega na wypłukiwaniu zanieczyszczeń z nawierzchni drogi (plam po olejach samochodowych, paliwa, śladów gumy po hamowaniu pojazdów, nadmiaru bitumu, piasku).

Dzięki zabiegowi uszorstnienia nawierzchnia:

  • odzyskuje właściwości przeciwpoślizgowe,
  • poprawia się makrotekstura nawierzchni (zabieg oczyszcza z zanieczyszczeń przestrzenie pomiędzy kruszywem zatopionym w asfalcie).
  • zachowuje naturalny odpływ wody deszczowej z nawierzchni (woda nie zatrzymuje się na nawierzchni).

Zabieg ten może być wykonywany wielokrotnie - w zależności od potrzeby, m.in. w zależności od rodzaju nawierzchni, rodzaju kruszywa, natężenia ruchu.

Ze względu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - obowiązkiem zarządcy drogi jest utrzymywać ją w klasie m.in zadowalającej.

Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). Urządzenie podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjne, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast przedłuża żywotność nawierzchni drogi, poprawia makroteksturę, dzięki czemu woda deszczowa jest odprowadzana bez problemu z nawierzchni drogi.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców dróg, lotnisk, firm drogowych na podstawie umowy.

Ad. 4

Usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania. Każdorazowo podczas lądowania i styku kół statków powietrznych z nawierzchnią powstają ślady gumy z opon. Ślady te nawarstwiają się i sprawiają, że nawierzchnia staje się śliska i niebezpieczna. Ze względu bezpieczeństwa lądujących samolotów obowiązkiem zarządcy lotniska jest okresowe wg. potrzeby jej czyszczenie oraz zachowanie parametrów przyczepności nawierzchni.

Czynności te wykonywane są przy pomocy systemu wykorzystującego technologie wysokiego ciśnienia (do 2500 bar), przy użyciu czystej wody. Urządzenie jest zainstalowane na pojeździe zarejestrowanym w Polsce, jako specjalistyczna maszyna drogowa (w skład systemu wchodzi, m.in. głowica z dyszami, urządzenie do jednoczesnego odsysania usuniętego materiału i przyczepa ze zbiornikiem na czystą wodę i odpady). System podczas pracy nie niszczy i nie narusza struktury nawierzchni, na której pracuje, nie jest inwazyjny, nie penetruje nawierzchni, nie osłabia jej konstrukcji, natomiast poprawia makroteksturę, przedłuża żywotność nawierzchni lotniskowych.

Usługi te wykonywane są na zlecenie zarządców lotnisk, na podstawie umowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Przedsiębiorstwo winno stosować stawkę 8% do powyżej wymienionych usług opisanych w części G. poz. 80?

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedsiębiorstwo winno stosować stawkę 8% podatku VAT. Usługi powyżej opisane zawierają się w załączniku Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”.

Wnioskodawca informuje ponadto, iż uzyskał informację z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w …, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015r. (Dz.U. z 2015r., poz. 1676) wymienione usługi w części G. poz. 80 niniejszego wniosku zawierają się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku od towarów i usług dla usług polegających na usuwaniu oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy), usuwaniu oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwaniu mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej, uszorstnianie nawierzchni dróg, oraz usuwaniu śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania..

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Natomiast, od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże, w myśl § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Dla ułatwienia prac związanych z reorganizacją, względnie uzupełnieniem ewidencji źródłowej jednostek gospodarczych oraz ułatwieniem zaliczenia określonych produktów do odpowiednich grupowań PKWiU zostały opracowane klucze powiązań PKWiU 2008 - PKWiU 2015 oraz PKWiU 2015 - PKWiU 2008.

Należy jednak podkreślić, że powiązania zawarte w kluczach nie stanowią pełnej odpowiedniości grupowań PKWiU, lecz oznaczają, że produkty zaliczane do danego grupowania PKWiU 2008 (2015) mogą być zaliczane do grupowań PKWiU 2015 (2008).

W oparciu o powyższe, uwzględniając klucz powiązań PKWiU 2008 - PKWiU 2015 oraz PKWiU 2015 - PKWiU 2008, wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU z roku 2015 - 81.29.12.0, zgodnie z PKWiU z roku 2008 również są zakwalifikowane do symbolu 81.29.12.0, a zatem zarówno w rozporządzeniu w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 4 września 2015r., jak i z dnia 29 października 2008r. zakres grupowania 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” pokrywa się.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 174 mieszczą się „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (PKWiU 81.29.12.0).

Z okoliczności sprawy wynika, iż świadczone przez Spółkę usługi, tj. usuwanie oznakowania poziomego dróg (każdego rodzaju: farba, materiały termoplastyczne, chemoutwardzalne, taśmy), usuwanie oleistego bitumu z nowej nawierzchni asfaltowej, a także usuwanie mleczka cementowego z nowej nawierzchni betonowej, uszorstnianie nawierzchni dróg, usuwanie śladów gumy z nawierzchni lotniskowych, powstającej w wyniku styku kół samolotów z nawierzchnią podczas hamowania, zawierają się w załączniku Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się wg PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0 „usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką 8% VAT.

Należy zaznaczyć, że analiza dokonanej przez Spółkę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w treści złożonego wniosku.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z tego, że właśnie producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy z których wynika, że świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 81.29.12.0, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj