Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-82/11-4/TW
z 30 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-82/11-4/TW
Data
2011.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.)


Słowa kluczowe
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca musi zapłacić podatek akcyzowy od alkoholu etylowego (49.60 zł od 1 litra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w wyrobie gotowym) wykorzystanego do produkcji wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, jeżeli alkohol etylowy będzie nabywany w kraju i wewnątrzwspólnotowo w sytuacji, gdy nie będzie skażony całkowicie tylko częściowo?



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) oraz 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego.

Pismami z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) oraz 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska i pełnomocnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest składem podatkowym i posiada zezwolenie na:

  • przyjmowanie alkoholu etylowego częściowo skażonego wg rozporządzenia Komisji nr 1309/2005 z dnia 10 sierpnia 2005 r. – CN 2207 10 00,
  • dokonywania całkowitego skażania alkoholu etylowego,
  • przyjmowania całkowitego skażania alkoholu etylowego nieskażonego - CN 22027 10 00,
  • dokonywanie całkowitego skażenia alkoholu etylowego wg rozporządzenia Komisji (WE).

Jako skład podatkowy Zainteresowany korzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ma zamiar produkować mieszaninę chemiczną dla straży pożarnej, która wykorzystywana będzie do gaszenia torfowisk. Produkt ten jest mieszaniną dziewięciu substancji chemicznych.

Jedną z tych substancji jest alkohol etylowy porektyfikacyjny, który należy dodać po wymieszaniu wszystkich pozostałych składników (na 1000 kg trzeba wlać ok. 50 kg alkoholu etylowego porektyfikacyjnego nieskażonego).

Politechnika, która opracowała recepturę ww. mieszaniny nie widzi możliwości (ze względu na właściwości fizyko-chemiczne produktu) wprowadzenia dodatkowych chemikaliów, tj. skażalników. Jedynym wyjątkiem mogłoby być dodanie benzoesanu denatonium (skażenie częściowe).

Zainteresowany podkreśla przy tym, że przeznaczeniem ww. produktu będzie zapobieganie „kryzysowi w kraju”, tj. będzie służył do gaszenia pożarów.

Po podaniu wszystkich składników mieszaniny powstanie produkt nieakcyzowy.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż alkohol etylowy będzie skażony zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy (…).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca musi zapłacić podatek akcyzowy od alkoholu etylowego (49,60 zł od 1 litra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w wyrobie gotowym) wykorzystanego do produkcji wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, jeżeli alkohol etylowy będzie nabywany w kraju i wewnątrzwspólnotowo w sytuacji, gdy nie będzie skażony całkowicie tylko częściowo...

Zdaniem Wnioskodawcy, po dodaniu wszystkich składników mieszaniny gaśniczej powstanie produkty nieakcyzowy i nie będzie on musiał zapłacić podatku akcyzowego. Alkohol etylowy będzie zwolniony od akcyzy bez względu na kod CN środka gaśniczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż alkohol etylowy będzie nabywany w kraju i wewnątrzwspólnotowo. Jako skład podatkowy – jak trafnie zauważa Zainteresowany – korzysta on z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wyrób ten może więc zostać wprowadzony w ww. procedurze do składu podatkowego.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Natomiast z art. 32 ust. 3 pkt 1 i pkt 8 ustawy wynika, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Wnioskodawca ma zamiar produkować mieszaninę chemiczną dla straży pożarnej, która wykorzystywana będzie do gaszenia torfowisk. Produkt ten jest mieszaniną dziewięciu substancji chemicznych. Jedną z tych substancji jest alkohol etylowy porektyfikacyjny, który należy dodać po wymieszaniu wszystkich pozostałych składników (na 1000 kg trzeba wlać ok. 50 kg alkoholu etylowego porektyfikacyjnego nieskażonego). Alkohol etylowy będzie skażony poprzez dodanie benzoesanu denatonium zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia, środki skażające, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz ich ilość określa wykaz środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień od akcyzy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

W załączniku nr 2 do rozporządzenia zawierającego wykaz środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień od akcyzy w poz. 23 wskazano jako środek skażający benzoesan denatonium, który powinien zostać rozpuszczony w 130 ml alkoholu tert-butylowego 2g (minimalny dodatek do 1 hl alkoholu 100% vol).

Wnioskodawca wskazał, iż alkohol etylowy zostanie skażony zgodnie z ww. wymogiem.

Jednakże dla środka skażającego w postaci benzoesanu denatonium dodatkowo prawodawca zastrzegł w § 7 ust. 2 tego rozporządzenia, iż środek skażający określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia w lp. 23 może być stosowany wyłącznie jako środek skażający alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji:

  1. kosmetyków klasyfikowanych do kodów CN ex 3003 10 00, ex 3003 20 00, ex 3003 39 00, ex 3003 40 00, ex 3003 90 10, ex 3003 90 90, ex 3004 10 10, ex 3004 10 90, ex 3004 20 10, ex 3004 20 90, ex 3004 32 10, ex 3004 32 90, ex 3004 39 10, ex 3004 39 90, ex 3004 40 10, ex 3004 40 90, ex 3004 50 10, ex 3004 50 90, ex 3004 90 19, ex 3004 90 99, 3303 00 10, 3303 00 90, 3304 10 00, 3304 20 00, 3304 30 00, 3304 91 00, 3304 99 00, 3305 10 00, 3305 20 00, 3305 30 00, 3305 90 10, 3305 90 90, 3306 10 00, 3306 20 00, 3306 90 00, 3307 10 00, 3307 20 00, 3307 30 00, 3307 41 00, 3307 49 00 albo 3307 90 00;
  2. substancji zapobiegających atakom owadów klasyfikowanych do kodów CN ex 3808 91 90 albo ex 3808 99 90 stosowanych bezpośrednio na skórę ludzi i zwierząt;
  3. mydła i organicznych produktów i preparatów powierzchniowo czynnych do mycia skóry klasyfikowanych do kodów CN 3401 11 00, 3401 19 00, 3401 20 10, 3401 20 90, 3401 30 00;
  4. organicznych środków powierzchniowo czynnych (innych niż mydło) klasyfikowanych do kodów CN 3402 11 10, 3402 11 90, 3402 12 00, 3402 13 00, 3402 19 00, 3402 20 20, 3402 20 90, 3402 90 10 albo 3402 90 90.


Zwolnienie alkoholu etylowego skażonego ww. środkiem skażającym zostało zatem dodatkowo uzależnione od przeznaczenia tego alkoholu do produkcji enumeratywnie wskazanych towarów w ww. czterech punktach. Ze zwolnienia tego nie może więc skorzystać każdy z wyprodukowanych towarów.

Jeśli wiec środek gaśniczy, który zamierza produkować Zainteresowany będzie spełniał warunek klasyfikacji do jednego z ww. kodów CN, to będzie on mógł być produkowany z alkoholu etylowego korzystającego ze zwolnienia od podatku.

Mając jednakże na uwadze fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy oparte zostało na założeniu, iż zwolnienie alkoholu będzie przysługiwało bez względu na kod CN produktu do wyprodukowania którego go wykorzystano, stanowisko to nalazło uznać za nieprawidłowe.

Tym niemniej jeśli kod CN środka gaśniczego będzie odpowiadał jednemu z ww. kodów alkohol etylowy zużyty do jego wytworzenia będzie mógł skorzystać – przy dochowaniu pozostałych warunków – ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj