Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB5.4510.1.2017.1.BC
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 02 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę:

  • ponad limit wynikający z umów z Oddziałem NFZ – jest prawidłowe,
  • jako podwykonawcę dla szpitali/podmiotów leczniczych posiadających umowy z Oddziałami NFZ ponad limit wynikający z tych umów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 02 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę ponad limit wynikający z umów z Oddziałem NFZ a także z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę jako podwykonawcę dla szpitali/podmiotów leczniczych posiadających umowy z Oddziałami NFZ ponad limit wynikający z tych umów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działalności Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zgodnie z umową Spółki jest między innymi działalność w zakresie ochrony i badania zdrowia ludzkiego w tym usługi świadczone w ramach centrum radioterapii onkologicznej (dalej: świadczenia). Usługi świadczonych przez Spółkę wykonywane są na podstawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (dalej: Umowy) zawieranych z wojewódzkimi oddziałami Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej: Oddziały NFZ). Podstawę prawną zawieranych Umów stanowi ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 581 ze zm., dalej: ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej) wraz z przepisami wykonawczymi, w szczególności rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1146, dalej: OWU). Spółka jest także podwykonawcą dla szpitali / podmiotów leczniczych, posiadających Umowy z Oddziałami NFZ.

W ramach zawartych Umów Spółka zobowiązuje się do wykonania przewidzianych w Umowach świadczeń na rzecz pacjentów Oddziałów NFZ, a Oddziały NFZ zobowiązują się do zapłaty wynagrodzenia za wykonane świadczenia do wysokości limitu określonego w Umowach. Wynagrodzenie wyliczane jest jako iloczyn wykonanych świadczeń (jednostek rozliczeniowych) i ustalonej ceny pojedynczej jednostki rozliczeniowej. Jednocześnie w Umowach określona została maksymalna ilość jednostek rozliczeniowych objętych daną Umową.


Oddziały NFZ zawierając ze Spółką Umowy zobowiązują się do zapłaty wynagrodzenia za wykonane świadczenia wyłącznie do wartości określonych w Umowach.


Rozliczenia wykonanych przez Spółkę świadczeń dokonywane są w okresach rozliczeniowych ustalonych w Umowach zawartych z Oddziałami NFZ. Zgodnie z § 1 OWU, okresem rozliczeniowym Umów jest okres roku kalendarzowego albo inny, zawierający się w roku kalendarzowym, okres oznaczony w umowie (okres kończący się 31 grudnia roku, którego dotyczy Umowa). Oznacza to, iż zgodnie z zawartymi Umowami usługi wykonane przez Spółkę rozliczane są ostatecznie po 31 grudnia roku kalendarzowego, którego Umowa dotyczy.

OWU przewiduje również miesięczne okresy sprawozdawcze, w których Spółka ma obowiązek raportować do Oddziałów NFZ wykonane świadczenia. Zgodnie z OWU wartość świadczeń wykonanych w danym okresie sprawozdawczym nie może przekraczać 1/12 wartości świadczeń uzgodnionych w danej Umowie (przy założeniu, że okresem rozliczeniowym jest cały rok kalendarzowy).

Zgodnie z postanowieniami Umów oraz OWU, w okresach miesięcznych Spółka przedkłada do Oddziałów NFZ - za pośrednictwem specjalnie utworzonego w tym celu systemu komputerowego - raporty statystyczne zawierające m.in. szczegółowe informacje dotyczące wszystkich udzielonych w danym miesiącu świadczeń na rzecz pacjentów. Odpowiedni Oddział NFZ po przeanalizowaniu dostarczonych przez Spółkę raportów statystycznych pod kątem prawidłowości wykonanych świadczeń oraz ich zgodności z Umową, podejmuje decyzję o ich akceptacji (lub jej braku). Informacja o zaakceptowanych świadczeniach przekazywana jest przez Oddział NFZ za pośrednictwem systemu komputerowego. Wszystkie świadczenia wykonane przez Spółkę w ramach Umów podlegają zweryfikowaniu i zaakceptowaniu przez odpowiedni Odział NFZ. Akceptacja wykonanych świadczeń oznacza, że Oddział NFZ uznaje ich prawidłowość i zasadność oraz zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia Spółce w zakresie uznanych świadczeń medycznych (wynikających z Umowy). Akceptacja stanowi podstawę do wystawienia przez Spółkę faktury na Oddział NFZ na kwotę odpowiadającą wartości zaakceptowanych świadczeń.

Zdarza się, że ilość wykonanych przez Spółkę świadczeń medycznych w ciągu miesiąca jest wyższa od limitu jednostek rozliczeniowych określonych w Umowach na dany okres sprawozdawczy (miesiąc). Jest to spowodowane przede wszystkim obowiązkiem niezwłocznego udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w stanach nagłych, wynikającym zarówno z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, jak i z zasad etyki zawodowej lekarzy oraz innych pracowników służby zdrowia. Ponadto wykonywanie świadczeń powyżej limitów jest uzasadnione biznesowo - ma również na celu utrzymanie dobrej współpracy z Oddziałem NFZ oraz kształtowania pozytywnego wizerunku Spółki wśród pacjentów.

Świadczenia medyczne udzielone w danym miesiącu ponad miesięczny limit jednostek rozliczeniowych określony w Umowach, są wykazywane w raportach statystycznych przesyłanych do odpowiednich Oddziałów NFZ - w celu powiadamiania o tym fakcie danego Oddziału NFZ. Jednakże zgodnie z informacją z systemu komputerowego, za pomocą którego raportowane są świadczenia medyczne, świadczenia ponad limit określony w Umowie na dany miesiąc nie są akceptowane przez Oddział NFZ. W konsekwencji, Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za te świadczenia (wykazane w raportach statystycznych jako wykraczające ponad limit ustalony w Umowach).

W celu odzyskania poniesionych kosztów świadczeń nieobjętych zakresem Umów Spółka podejmuje określone działania, m.in. prowadzi negocjacje z Oddziałem NFZ. W wyniku tych działań może dojść do zawarcia stosownych aneksów do Umów, które określają, w jakim zakresie nienależne dotychczas Spółce wynagrodzenie zostanie zaakceptowane przez Oddział NFZ. Dopiero po otrzymaniu pisemnej akceptacji Oddziału NFZ w formie aneksu do Umowy, Spółka może wystawić fakturę w ustalonym zakresie na świadczenia wykonane ponad limit, która zostanie przyjęta i zaakceptowana przez Oddział NFZ.


Spółka świadczy także usługi medyczne w zakresie radioterapii onkologicznej na rzecz innych podmiotów leczniczych, które zawarły u mowy z Oddziałami NFZ, na zasadach identycznych, jak opisane powyżej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


W odniesieniu do powyżej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka wnosi o potwierdzenie, że wynagrodzenie dotyczące świadczeń nieobjętych zakresem. Umów zawieranych z Oddziałami NFZ (ponad limit określony w Umowach) stanowi przychód podatkowy Spółki w momencie akceptacji wykonania tych świadczeń przez Oddział NFZ w formie pisemnych aneksów do Umów zawartych z Oddziałem NFZ. Spółka wnosi także o potwierdzenie identycznego sposobu postępowania wobec kontraktów zawartych z innymi podmiotami leczniczymi, posiadającymi umowy z Oddziałem NFZ.


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie dotyczące świadczeń nieobjętych zakresem Umów zawieranych z Oddziałami NFZ (ponad limit określony w Umowach) stanowi przychód podatkowy Spółki w momencie, kiedy staje się należne, co następuje w dacie akceptacji wykonania tych świadczeń przez Oddział NFZ w formie pisemnej, jako aneks do zawartych Umów.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: updop), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • regulowania należności.


Mając na uwadze przytoczone przepisy, a także praktykę podatkową należy uznać, że przychody należne w rozumieniu prawa podatkowego to należności, których podatnik może się domagać, żądać, choćby nie zostały jeszcze przez niego faktycznie otrzymane: Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie należności, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są niewątpliwe i bezwarunkowe, choć nie ma znaczenia czy podatnik faktycznie je uzyskał.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż równowartość wykonanych przez Spółkę usług medycznych, które wykraczają poza uzgodniony w Umowach limit przypadający na dany miesiąc, nie jest należna, niewątpliwa czy bezwarunkowa. Oddziały NFZ zawierając ze Spółką Umowy zobowiązują się do zapłaty wynagrodzenia za wykonane świadczenia wyłącznie do wartości określonych w Umowach. Wyraźne określenie w Umowach miesięcznych limitów, do wysokości, których Oddziały NFZ zobowiązują się zapłacić wynagrodzenie, powoduje, iż równowartość wykonanych przez Spółkę usług medycznych, które nie są objęte Umową (wykraczają poza uzgodniony na dany miesiąc limit) nie stanowi przychodu należnego Spółki w rozumieniu updop.

Jak zauważa Minister Finansów w piśmie z 13 września 2005 r. (PB3-MD-8213-213/05-BM6 -10481/05): „Równowartość świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów, wykonanych nieodpłatnie przez NZOZ, ponad kwotę wynikającą z kontraktu, nie stanowi przychodu podatkowego po stronie NZOZ, ponieważ przepisy podatkowe nie przewidują ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług po stronie podatnika (w tym przypadku NZOZ) świadczącego te usługi” (Biuletyn Skarbowy 2005 r., nr 6, str. 17).

Wynika z tego, że do momentu zaakceptowania przez Oddział NFZ dodatkowych świadczeń wykonanych przez Spółkę (nieobjętych zakresem Umowy) po stronie Spółki nie powstaje przychód należny. Tym samym, do świadczeń wykonanych ponad limity ustalone w umowach zawartych z Oddziałami NFZ, które nie uzyskały wymaganej akceptacji przez Oddział NFZ, nie znajdą zastosowania przepisy art. 12 ust. 3 oraz art. 12 ust. 3a updop.

Świadczenia wykonywane ponad uzgodnione w Umowie limity i raportowane do Oddziału NFZ w raportach statystycznych nie są przez Oddziały NFZ akceptowane. Spółka nie ma podstaw do wystawienia faktury dotyczącej nienależnego jej wynagrodzenia, która zostałaby zaakceptowana przez Oddział NFZ. Wystawienie faktur przez Spółkę w takiej sytuacji skutowałoby ich zakwestionowaniem / odesłaniem przez Oddział NFZ.

Jak zauważane jest w doktrynie prawa podatkowego: „Uzgodnienia co do przyjęcia usługi, akceptacji (także milczącej) specyfikacji robót lub działania stron umowy polegające na zapłacie za całość lub etap usługi potwierdzają jej wykonanie (częściowe wykonanie)” (G. Dźwigała, Z. Huszcz, P. Karwat, R. Krasnodębski, M. Ślifirczyk, F. Świtała, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2007 r., str. 211). W związku z tym, Oddział NFZ stwierdzając, iż na mocy obowiązujących Umów brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia za świadczenia przekraczające ustalone limity, w jednoznaczny sposób odmawia akceptacji wykonania tych świadczeń. Oddział NFZ uznaje, że świadczenia te nie zostały przez Spółkę wykonane, gdyż nie przewidywał tego zakres zawartych Umów. Konsekwentnie, dopiero w momencie zaakceptowania przez Oddział NFZ świadczeń nieobjętych zakresem Umów (wykraczających poza początkowo ustalone w Umowie limity), co następuje z chwilą podpisania stosownych aneksów do Umów, można mówić o wykonaniu usługi na rzecz Oddziałów NFZ.


Wynagrodzenie za te świadczenia, do momentu ich akceptacji przez Oddział NFZ, nie jest Spółce należne. Tym samym, do momentu rozszerzenia zakresu Umów (poprzez podpisanie aneksów do tych Umów) po stronie Spółki nie powstanie przychód należny w rozumieniu updop.


Spółka pragnie również podkreślić, iż w przypadku analizowanych świadczeń ponadlimitowych, jako nieobjętych zakresem Umowy z NFZ, nie będzie mieć zastosowania przepis art. 12 ust. 3c updop.


Ponadto, Spółka pragnie zaznaczyć, że zbliżony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe do przedstawionego powyżej był już przedmiotem analizy organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 30 października 2009 r. (sygn. IPPB5/423-449/09-4/AS) potwierdził słuszność twierdzenia, że wynagrodzenie dotyczące świadczeń nieobjętych zakresem Umów zawieranych z Oddziałami NFZ stanowi przychód podatkowy w momencie akceptacji wykonania tych świadczeń przez Oddział NFZ.


Argumentacja zaprezentowana powyżej powinna zdaniem Spółki mieć zastosowanie także do umów zawieranych z podmiotami leczniczymi, posiadającymi umowy z odpowiednimi Oddziałami NFZ


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, wynagrodzenie dotyczące świadczeń nieobjętych zakresem Umów zawieranych z Oddziałami NFZ / innymi podmiotami leczniczymi stanowi przychód podatkowy Spółki (tj. przychód należny) w momencie akceptacji wykonania tych świadczeń przez Oddział NFZ / inny podmiot leczniczy, co ma miejsce w momencie podpisania odpowiednich aneksów do zawartych Umów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę:

  • ponad limit wynikający z umów z Oddziałem NFZ – jest prawidłowe,
  • jako podwykonawcę dla szpitali/podmiotów leczniczych posiadających umowy z Oddziałami NFZ ponad limit wynikający z tych umów – jest prawidłowe.


W zakresie określenia momentu powstania przychodu należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ww. ustawy przychodami związanymi z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiąganymi w roku podatkowym, uważa się także należne przychody choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Zgodnie natomiast z przepisem art. 12 ust. 3a, który zawiera podstawową zasadę dotyczącą określania momentu powstania przychodu, za datę powstania przychodu o którym mowa w ust. 3 uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z powołanego przepisu wynika, że jeżeli nawet nie nastąpiło jeszcze wydanie rzeczy, zbycie prawa majątkowego lub przynajmniej częściowe wykonanie usługi, ale miało miejsce wystawienie faktury, względnie uregulowanie należności - to z tym dniem podatnik obowiązany jest wykazać przychód.


Przepisy updop nie zawierają przy tym definicji przychodu. W odniesieniu do przychodów Ustawodawca zastosował technikę ustawodawczą polegającą na wymienieniu przykładowych kategorii, których otrzymanie implikuje powstanie przychodu podatkowego (art. 12 ust. 1 pkt 1 -10 updop) pozostawiając katalog przysporzeń kreujących powstanie przychodu w rozumieniu ustawy otwartym. Jednocześnie Prawodawca ustanowił w art. 12 ust. 4 powołanej ustawy zamknięty katalog kategorii przychodów wyłączonych z opodatkowania. A contrario wszystkie inne przysporzenia majątkowe (zwiększające aktywa lub zmniejszające pasywa spółki) niż wymienione w art. 12 ust. 4 updop należy uznać za przychód skutkujący powstaniem obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W konsekwencji za przychód należy uznać każde przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym, bezzwrotnym. Przy czym w przypadku przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej już sam fakt, że przychód staje się należny powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Zgodnie z utartym poglądem doktryny i judykatury, wykładnia językowa pojęcia „przychód należny” wskazuje, że jest to przychód „przysługujący komuś”.

Z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest między innymi działalność w zakresie ochrony i badania zdrowia ludzkiego w tym usługi świadczone w ramach centrum radioterapii onkologicznej. Usługi świadczone przez Spółkę wykonywane są na podstawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawieranych z wojewódzkimi oddziałami Narodowego Funduszu Zdrowia. Spółka jest także podwykonawcą dla szpitali /podmiotów leczniczych, posiadających Umowy z Oddziałami NFZ. W ramach zawartych Umów Spółka zobowiązuje się do wykonania przewidzianych w Umowach świadczeń na rzecz pacjentów Oddziałów NFZ, a Oddziały NFZ zobowiązują się do zapłaty wynagrodzenia za wykonane świadczenia do wysokości limitu określonego w Umowach. Oddziały. W sytuacji gdy ilość wykonanych przez Spółkę świadczeń medycznych w ciągu miesiąca jest wyższa od limitu jednostek rozliczeniowych określonych w Umowach na dany okres sprawozdawczy, to może dojść do zawarcia stosownych aneksów do Umów, które określają, w jakim zakresie nienależne dotychczas Spółce wynagrodzenie zostanie zaakceptowane przez Oddział NFZ. Dopiero po otrzymaniu pisemnej akceptacji Oddziału NFZ w formie aneksu do Umowy, Spółka może wystawić fakturę w ustalonym zakresie na świadczenia wykonane ponad limit, która zostanie przyjęta i zaakceptowana przez Oddział NFZ.

Podkreślić jeszcze raz należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Cytowany przepis nakazuje jednoznacznie określić moment wykonania usługi. W związku z faktem, że ustawa nie definiuje momentu, w którym usługę uznaje się za wykonaną oraz nie precyzuje kryteriów, jakimi należy się posługiwać dla jego określenia, należy uznać, że w sytuacji gdy dojdzie do wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi przed dniem wystawienia faktury albo uregulowania należności, wówczas uznać należy, że przychód powstanie w dniu wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi. Zatem przychód należy rozpoznać w momencie najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń.

W przedmiotowej sprawie najwcześniejszym ze zdarzeń jest moment otrzymania pisemnej akceptacji oddziału NFZ w formie aneksu do Umowy. To z tym momentem Spóła winna rozpoznać przychód podatkowy z tytułu świadczeń nieobjętych zakresem Umów zawieranych z Oddziałami NFZ.


Analogicznie Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę jako podwykonawcę dla szpitali/podmiotów leczniczych posiadających umowy z Oddziałami NFZ ponad limit wynikający z tych umów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zakresie świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę ponad limit wynikający z umów z Oddziałem NFZ a także z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę jako podwykonawcę dla szpitali/podmiotów leczniczych posiadających umowy z Oddziałami NFZ ponad limit wynikający z tych umów uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj