Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4512.8.2017.2.ISZ
z 23 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wypełnienia deklaracji VAT-7 w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem paliw silnikowych przez Spółkę – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wypełnienia deklaracji VAT-7 w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem paliw silnikowych przez Spółkę.


Wniosek uzupełniony został w dniu 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą na podstawie posiadanej koncesji (OPZ). W związku z tym dokonuje zakupu paliwa od podmiotów zagranicznych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytoriach krajów członkowskich Unii Europejskiej innych niż Polska. Transakcje te stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

W celu dokonania zakupu paliw z zagranicy Spółka korzysta z usług podmiotu posiadającego status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) dalej zwaną: „ustawa akcyzowa”. Zarejestrowany odbiorca działa w imieniu własnym i na rzecz Spółki. Nabycie paliwa za pośrednictwem zarejestrowanego odbiorcy odbywa się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zarejestrowany odbiorca pełni w tym przypadku rolę płatnika podatku VAT na podstawie art. 17a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) dalej zwaną: „ustawa o VAT”. Zarejestrowany odbiorca dokonuje rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa na rzecz Spółki na podstawie art. 103 ust. 5a w zw. z ust. 5c ustawy o VAT. W związku z tym Spółka przekazuje przelewem środki pieniężne do zarejestrowanego odbiorcy celem uregulowania zobowiązania w podatku VAT.

Zarejestrowany odbiorca dokonuje obliczenia kwoty podatku VAT, jaką powinien pobrać od Spółki i wpłacić do Izby Celnej w oparciu o metodę uproszczoną określoną w art. 30a ust. 2a ustawy o VAT. Spółka otrzymuje od zarejestrowanego odbiorcy informację w formie oświadczenia o zapłaconej kwocie podatku VAT w danym miesiącu z tytułu transakcji WNT sporządzonego na podstawie deklaracji VAT-14. W oświadczeniu płatnika nie są uwzględnione kwoty podatku VAT, który został zapłacony w poprzednim miesiącu a dla którego termin płatności upływał w danym miesiącu.


Spółka nie dostaje od płatnika deklaracji VAT-14 gdyż jest to jego obowiązek sprawozdawczy.


Przykład


Podatek VAT zapłacony przez płatnika w miesiącu listopadzie - 100.000 zł

Podatek VAT zapłacony przez płatnika w dniu 28 października 2016 r. gdzie termin płatności przypadał na dzień 2 listopada 2016 r. - 20.000 zł

Podatek VAT wykazany w oświadczeniu przez płatnika za miesiąc listopad - 100.000 zł.

Po rozliczeniu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw przez zarejestrowanego odbiorcę Spółka następnie dokonuje rozliczenia tych transakcji (WNT paliwa) w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za miesiące, w których powstał od nich obowiązek podatkowy. Natomiast w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 Spółka ujmuje kwotę wykazaną w oświadczeniu płatnika za dany miesiąc rozliczeniowy (na przykładzie 100.000 zł).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy Spółka powinna ujmować kwotę należnego podatku VAT dotyczącą Spółki, która została zadeklarowana przez płatnika w deklaracji VAT-14 za ten sam miesiąc rozliczeniowy?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Spółka dokonując transakcji nabycia paliw od podmiotów z innych krajów członkowskich niż Polska, które są transportowane do Polski w celu korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy (pomijam składy podatkowe) jest zobligowana do nabycia usług podmiotu posiadającego status zarejestrowanego odbiorcy zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy akcyzowej. Nabycie paliwa za pośrednictwem tego podmiotu daje Spółce możliwość zakupu towarów bez obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w kraju członkowskim rozpoczęcia transportu paliwa.


Zarejestrowany odbiorca działa przy dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa w imieniu własnym, ale na rzecz podmiotów trzecich w tym przypadku Spółki.


W świetle art. 17a ustawy o VAT płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa jest zarejestrowany odbiorca dokonujący na rzecz podmiotu będącego właścicielem nabywanych paliw. Oznacza to, że zarejestrowany odbiorca ma obowiązek pobrać od podmiotu na rzecz, którego działa podatek VAT z tytułu WNT paliwa i wpłaty go do Izby Celnej.

Jeżeli chodzi o termin zapłaty podatku VAT przez płatnika to zostało to uregulowane w art. 103 ust. 5a w zw. z ust. 5c ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że płatnik ma obowiązek wpłacania podatku VAT z tytułu WNT paliwa w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych w przypadku, gdy jest to nabycie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

Z analizy ww. przepisu wynika, że płatnik podatku VAT z tytułu dokonania transakcji WNT paliwa ma obowiązek zapłaty podatku do 5 dnia licząc od dnia, w którym paliwo zostało wprowadzone do miejsca odbioru u płatnika. Jeżeli płatnik nie dokona zapłaty w tym terminie po jego stronie dochodzi do powstania zaległości podatkowej.

Ponadto na płatnika został nałożony obowiązek składania deklaracji (deklaracja VAT-14) na podstawie art. 99 ust. 11 a ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że płatnik z tytułu transakcji WNT paliwa jest zobowiązany składać naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku VAT za okresy miesięczne w terminie do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty.

Z przepisu tego wynika, że płatnik ma obowiązek składać deklaracje za okresy miesięczne do 5 dnia miesiąca następnego i deklaracje te zawierają informacje o należnych kwotach podatku VAT, dla których powstał obowiązek ich zapłaty w danym miesiącu rozliczeniowym. W związku, z czym deklaracje składane przez płatnika powinny zawierać dane o podatku VAT w odniesieniu, do którego powstał obowiązek jego zapłaty w danym miesiącu, za który składana jest deklaracja (VAT-14).

Zdaniem Spółki otrzymane od płatnika oświadczenie o kwocie podatku VAT, jaki został wykazany w deklaracji VAT-14 przez płatnika stanowi podstawę do wykazania podatku należnego w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7, która jest składana przez Spółkę. Nie ma znaczenia dla Spółki, w jaki sposób sporządzona jest przez płatnika deklaracja VAT-14 gdzie jest wykazywany należny podatek VAT dotyczący transakcji WNT dokonywanych na rzecz Spółki.

Spółka nie ma innej możliwości niż uwzględnianie w deklaracji VAT-7 w poz. 39 należnego podatku VAT od WNT paliwa wykazanego w oświadczeniu płatnika ze względu na to, że nie pełni tutaj roli płatnika tego podatku. Poza tym Spółka nie może wykazywać w poz. nr 39 innej kwoty niż kwota przekazana przez płatnika gdyż doprowadziłoby to do rozbieżności w deklaracjach VAT-14 i VAT-7 za dany okres rozliczeniowy, co podlega weryfikacji przez organy podatkowe.


Reasumując zdaniem Spółki w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy Spółka powinna ujmować kwotę należnego podatku VAT dotyczącą Spółki, która została zadeklarowana przez płatnika w deklaracji VAT-14 za ten sam miesiąc rozliczeniowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Stosownie do art. 30a ust. 1 ustawy – do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym również dokonywanego na podstawie art. 12a ust. 4-6, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11.


Z dniem 1 sierpnia 2016 r. nastąpiły zmiany w rozliczaniu podatku od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.). Zmiany te wprowadzone zostały ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1052) i są ukierunkowane na uszczelnienie poboru podatku VAT w zakresie obrotu paliwami z zagranicą.

I tak, od dnia 1 sierpnia 2016 r. obowiązuje art. 17a ustawy o VAT, zgodnie z którym płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.


Stosownie do obowiązującego od dnia 1 sierpnia 2016 roku art. 30a ust. 2a ustawy, do ustalenia podstawy opodatkowania - w celu obliczenia i wpłacenia kwot podatku
- w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, można stosować odpowiednio tylko przepis art. 29a ust. 1 albo 2, z tym że w celu określenia kwoty zapłaty lub ceny nabycia przyjmuje się ceny paliw silnikowych udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2016 r. art. 103 ust. 5a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r.


- Prawo energetyczne, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu celnego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek izby celnej właściwej w zakresie wpłat podatku akcyzowego:

  1. w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
  2. w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
  3. z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.

Stosownie do ust. 5b tego przepisu, w przypadku, o którym mowa w ust. 5a pkt 3, obliczenie i wpłacenie kwoty podatku może nastąpić w terminie 5 dni od otrzymania towarów na terytorium kraju, jeżeli podatnik, najpóźniej na 3 dni robocze przed przemieszczeniem towarów na terytorium kraju, złoży do naczelnika urzędu celnego właściwego w sprawie rozliczania podatku akcyzowego zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.


Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika (art. 103 ust. 5c ustawy).


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Minister Finansów, na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy, określił w drodze rozporządzenia z dnia 25 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2273), wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług , o których mowa w art. 99 ust. 1-3 oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D) w części C. „Rozliczenie podatku należnego” w punkcie 19 wskazano, że w poz. 39 wykazuje się łączną kwotę podatku należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku w organach celnych powstał w okresie, za który składana jest deklaracja.

Zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu celnego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.


Minister Finansów, na podstawie art. 99 ust. 14c ustawy, określił w drodze rozporządzenia z dnia 21 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016, poz. 1124) wzór deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14).

W objaśnieniach do załącznika do ww. rozporządzenia (VAT-14 deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych), w pkt 1 wyjaśniono, że w deklaracji VAT-14 w poz. 11 należy wpisać łączną kwotę podatku stanowiącą sumę kwot cząstkowych, które winny być wpłacone zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy. Natomiast w pkt 2 ww. objaśnień wskazano, że w Załączniku VAT-14/A „Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych” w kolumnie „f”, należy wpisać datę transakcji powodującej powstanie obowiązku zapłaty kwoty podatku, przez datę transakcji należy rozumieć datę, od której liczy się termin wpłaty kwoty podatku zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy.

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy, jest obowiązany składać deklaracje o należnych kwotach podatku VAT za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku gdy do obliczenia i wpłaty podatku VAT obowiązany jest płatnik, deklaracja ta składana jest przez płatnika. Kwoty podatku należne z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, które winny być wpłacone zgodnie z art. 103 ust. 5a i 5b ustawy, wykazywane są w deklaracji VAT-14 (deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych).

Złożenie deklaracji VAT-14 nie zwalnia podatnika od zadeklarowania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT, a nie termin jego zapłaty. Przy tym termin upływu płatności „przyśpieszonego” VAT oraz data faktycznej wpłaty nie mają w tym przypadku znaczenia. Podatnik powinien wykazać ten „przyśpieszony” podatek w „głównej” deklaracji podatkowej (VAT-7 - w poz. 39) składanej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek zapłaty tego podatku. Czynnością, która determinuje powstanie obowiązku zapłaty podatku jest wprowadzenie do Polski paliwa silnikowego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych odpowiednio przez skład podatkowy lub przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą na podstawie posiadanej koncesji (OPZ). W związku z tym dokonuje zakupu paliwa od podmiotów zagranicznych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytoriach krajów członkowskich Unii Europejskiej innych niż Polska. Transakcje te stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. W celu dokonania zakupu paliw z zagranicy Spółka korzysta z usług podmiotu posiadającego status zarejestrowanego odbiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym. Zarejestrowany odbiorca działa w imieniu własnym i na rzecz Spółki. Nabycie paliwa za pośrednictwem zarejestrowanego odbiorcy odbywa się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zarejestrowany odbiorca pełni w tym przypadku rolę płatnika podatku VAT na podstawie art. 17a ustawy o VAT. Zarejestrowany odbiorca dokonuje rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa na rzecz Spółki na podstawie art. 103 ust. 5a w zw. z ust. 5c ustawy o VAT. W związku z tym Spółka przekazuje przelewem środki pieniężne do zarejestrowanego odbiorcy celem uregulowania zobowiązania w podatku VAT.

Zarejestrowany odbiorca dokonuje obliczenia kwoty podatku VAT, jaką powinien pobrać od Spółki i wpłacić do Izby Celnej w oparciu o metodę uproszczoną określoną w art. 30a ust. 2a ustawy o VAT. Spółka otrzymuje od zarejestrowanego odbiorcy informację w formie oświadczenia o zapłaconej kwocie podatku VAT w danym miesiącu z tytułu transakcji WNT sporządzonego na podstawie deklaracji VAT-14. W oświadczeniu płatnika nie są uwzględnione kwoty podatku VAT, który został zapłacony w poprzednim miesiącu, a dla którego termin płatności upływał w danym miesiącu. Spółka nie dostaje od płatnika deklaracji VAT-14.

Po rozliczeniu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw przez zarejestrowanego odbiorcę Spółka następnie dokonuje rozliczenia tych transakcji (WNT paliwa) w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za miesiące, w których powstał od nich obowiązek podatkowy. W pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 Spółka ujmuje kwotę wykazaną w oświadczeniu płatnika za dany miesiąc rozliczeniowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy Spółka powinna ujmować kwotę należnego podatku VAT dotyczącą Spółki, która została zadeklarowana przez płatnika w deklaracji VAT-14 za ten sam miesiąc rozliczeniowy.

Odnosząc się do zagadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę wskazać należy, że w poz. 39 deklaracji VAT-7, podatnik w danym okresie (miesięcznym) rozliczeniowym ujmuje należne kwoty podatku od transakcji, w stosunku do których w tym okresie powstał obowiązek zapłaty.

Podatnik jest obowiązany do prawidłowego wykazania, w składanej za dany okres rozliczeniowy deklaracji VAT-7 w poz. 39, łącznej kwoty podatku należnego od kwoty podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku w organach celnych powstał w okresie, za który składana jest deklaracja. Przy czym, co istotne, obowiązek zapłaty podatku, w analizowanym przypadku, powstaje w momencie w którym towary zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. Jak wskazano data dokonania faktycznej zapłaty (wpłaty) podatku czy też data upływu terminu na dokonanie zapłaty (wpłaty) podatku nie wpływają na to w deklaracji za który okres rozliczeniowy należy rozliczyć (wykazać) daną transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych zarówno przez płatnika w deklaracji VAT-14 jak również przez podatnika w deklaracji VAT-7.

Zatem stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji Wnioskodawca w pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy winien ujmować kwotę należnego podatku VAT dotyczącą Spółki, która została zadeklarowana przez płatnika w deklaracji VAT-14, dotyczącą wewnątrzwspónotowych nabyć w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku w organach celnych powstał w danym miesiącu, za który składana jest deklaracja VAT-7 – przy czym, co istotne, obowiązek zapłaty podatku, w analizowanym przypadku, powstaje w momencie w którym towary zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymuje od zarejestrowanego odbiorcy informację w formie oświadczenia o zapłaconej kwocie podatku VAT w danym miesiącu z tytułu transakcji WNT sporządzonego na podstawie deklaracji VAT-14. Przy tym jak podniósł Wnioskodawca w oświadczeniu płatnika nie są uwzględnione kwoty podatku VAT, który został zapłacony w poprzednim miesiącu, a dla którego termin płatności upływał w danym miesiącu. Ponadto Wnioskodawca podał przykład jak wskazywany jest podatek VAT w oświadczeniu za miesiąc listopad, w którym wskazuje na podatek VAT zapłacony. Jednocześnie Spółka wskazała, że nie dostaje od płatnika deklaracji VAT-14 gdyż jest to jego obowiązek sprawozdawczy. W pozycji nr 39 deklaracji VAT-7 Spółka ujmuje kwotę wykazaną w oświadczeniu płatnika za dany miesiąc rozliczeniowy (na przykładzie 100.000 zł). Z niniejszych informacji zawartych w stanie faktycznym wynika, że Wnioskodawca otrzymuje od płatnika informacje dotyczące podatku VAT jaki zapłacił w danym miesiącu a nie informacje dotyczące podatku VAT, którego obowiązek zapłaty w organach celnych powstał w danym miesiącu (jak wskazano data dokonania faktycznej zapłaty (wpłaty) podatku nie wpływa na to w deklaracji za który okres rozliczeniowy należy rozliczyć (wykazać) daną transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych przez podatnika w deklaracji VAT-7).

W konsekwencji w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, z którego nie wynika aby w oświadczeniu były wykazane jedynie kwoty podatku należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, w stosunku do których obowiązek zapłaty podatku w organach celnych powstał w okresie, za który składana jest deklaracja (przy czym, jak już wskazano w niniejszej interpretacji, obowiązek zapłaty podatku, w analizowanym przypadku, powstaje w momencie w którym towary zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych) stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawidłowości określenia przez płatnika (zarejestrowanego odbiorcę) obowiązku podatkowego dla zadeklarowanych kwot podatku w deklaracji VAT-14 oraz w ww. oświadczeniu składanym Spółce.

Należy ponadto zauważyć, że wyliczenia i dane wskazane przez Wnioskodawcę stanowią element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, jednakże prawidłowość rachunkowa tych wyliczeń nie była przedmiotem oceny tut. organu.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj