Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-2.4510.57.2017.1.JP
z 29 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lutego 2017 r. (data wpływu do Organu 7 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podatkowego kwot składek na PFRON pokrytych środkami pochodzącymi z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podatkowego kwot składek na PFRON pokrytych środkami pochodzącymi z dotacji.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miejski Ośrodek Kultury, dalej: „MOK”) jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury Miasta i Gminy (dalej: „MiG”). Jako samorządowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność kulturalną zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 r., poz. 406 ze zm.) oraz statutem.

Miejski Ośrodek Kultury służy upowszechnianiu i ochronie kultury, oraz zaspokajaniu potrzeb kulturalnych środowiska. Do zakresu działania instytucji należy m.in.:

  1. Edukacja kulturalna i wychowywanie poprzez sztukę.
  2. Tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą, literaturą i sztuką w ramach sekcji, kół zainteresowań, klubów, spotkań, przeglądów, festiwali, itd.
  3. Gromadzenie, udostępnianie, dokumentowanie i ochrona dóbr kultury oraz włączanie ich do społecznego obiegu.
  4. Inspirowanie jednostek i różnych grup społecznych do partycypacyjnego udziału w życiu kulturalnym i integracji społecznej na polu kultury.
  5. Kultywowanie lokalnej tradycji i folkloru.
  6. Organizowanie i prowadzenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  7. Organizowanie i prowadzenie Akademii ... .
  8. Kształtowanie sieci placówek kulturalnych MOK.
  9. Realizowanie polityki kulturalnej MiG oraz koordynowanie imprez kulturalno-rozrywkowych, miejskich i ponadregionalnych.
  10. Współpraca z instytucjami i organizacjami na rzecz kultury i sztuki.
  11. Organizacja czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych.
  12. Realizowanie wymiany kulturalnej z zagranicą w ramach określonych przez organizatora.
  13. Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb mieszkańców, organizacji i instytucji działających na terenie MiG.


Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem jest – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich ten został osiągnięty – art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód ten stanowi osiągniętą w roku podatkowym nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 ustawy). Na podstawie ww. przepisu MOK zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania, natomiast przepisy art. 16 traktują o wydatkach niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. Miejski Ośrodek Kultury korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, zarówno na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, jak i art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. MOK koszty bieżącej działalności pokrywa w niemal 80% z otrzymanej od organizatora dotacji podmiotowej. Pozostałe koszty finansuje wpływami własnymi, które pochodzą z działalności statutowej i gospodarczej.

Ponieważ jednostka uzyskane dochody przeznacza, z wyjątkiem wpłaty na PFRON, w całości na cele statutowe, są one zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przytoczony przepis mówi, iż wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność kulturalna. Zwolnienie nie obejmuje dochodów wydatkowanych na inne cele, niż cele wymienione w ustawie podatkowej.

W świetle różnych interpretacji Wnioskodawca podziela stanowisko Ministerstwa Finansów, zgodnie z którym wpłaty na PFRON zasilające dochody Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie są dla pracodawców obligatoryjnym, bezwarunkowym obciążeniem. Nie są tym samym wydatkiem poniesionym na cele statutowe podatnika. Jeśli pracodawca zatrudni określoną liczbę osób niepełnosprawnych, może uzyskać uprawnienia do obniżenia wpłat na PFRON. Nie jest to rodzaj obciążenia koniecznego do prowadzenia działalności statutowej, np. związanej z działalnością kulturalną.

Reasumując, mając na względzie stanowisko Ministerstwa Finansów, jak i uznając, że równowartość przeznaczonego na powyższy wydatek nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, instytucja odprowadza należny podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki ponoszone przez Miejski Ośrodek Kultury na PFRON, które są w całości finansowane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (budżetu gminy), są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych ?

Kierując się planem finansowym instytucji, w oparciu o który prowadzona jest działalność, ustalono, iż MOK pokrywa wpłaty na PFRON w całości z dotacji otrzymanej z jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast w wyniku analizy art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, indywidualnych interpretacji Dyrektorów Izb Skarbowych, Wnioskodawca doszedł do wniosku, że część dotacji przeznaczona na opłacenie PFRON jest wolna od ww. podatku. Zdaniem Wnioskodawcy, treść ww. przepisów podatkowych daje możliwość zwolnienia z podatku kwot wydatkowanych na PFRON, ponieważ w całości są finansowane z dotacji jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Dochód – ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1, po odliczeniu (…) – stanowi podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a.

Jednocześnie należy wskazać, że dochód podatkowy może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy też dodać, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany – ze względu na zasadę tzw. powszechności i równości opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Miejski Ośrodek Kultury) jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury Miasta i Gminy. Jako samorządowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność kulturalną zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 r., poz. 406 ze zm.) oraz statutem.

Miejski Ośrodek Kultury służy upowszechnianiu i ochronie kultury oraz zaspokajaniu potrzeb kulturalnych środowiska.

Do zakresu działania instytucji należy m.in.:

  1. Edukacja kulturalna i wychowywanie poprzez sztukę.
  2. Tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą, literaturą i sztuką w ramach sekcji, kół zainteresowań, klubów, spotkań, przeglądów, festiwali, itd.
  3. Gromadzenie, udostępnianie, dokumentowanie i ochrona dóbr kultury oraz włączanie ich do społecznego obiegu.
  4. Inspirowanie jednostek i różnych grup społecznych do partycypacyjnego udziału w życiu kulturalnym i integracji społecznej na polu kultury.
  5. Kultywowanie lokalnej tradycji i folkloru.
  6. Organizowanie i prowadzenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
  7. Organizowanie i prowadzenie Akademii ... .
  8. Kształtowanie sieci placówek kulturalnych MOK.
  9. Realizowanie polityki kulturalnej MiG oraz koordynowanie imprez kulturalno-rozrywkowych, miejskich i ponadregionalnych.
  10. Współpraca z instytucjami i organizacjami na rzecz kultury i sztuki.
  11. Organizacja czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych.
  12. Realizowanie wymiany kulturalnej z zagranicą w ramach określonych przez organizatora.
  13. Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb mieszkańców, organizacji i instytucji działających na terenie MiG.


Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych MOK zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Miejski Ośrodek Kultury korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, zarówno na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, jak i art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. MOK koszty bieżącej działalności pokrywa w niemal 80% z otrzymanej od organizatora dotacji podmiotowej. Pozostałe koszty finansuje wpływami własnymi, które pochodzą z działalności statutowej i gospodarczej.

Ponieważ jednostka przeznacza uzyskane dochody, z wyjątkiem wpłaty na PFRON, w całości na cele statutowe, są one zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wpłaty na PFRON zasilające dochody Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie są dla pracodawców obligatoryjnym, bezwarunkowym obciążeniem. Nie są tym samym wydatkiem poniesionym na cele statutowe podatnika. Jeśli pracodawca zatrudni określoną liczbę osób niepełnosprawnych, może uzyskać uprawnienia do obniżenia wpłat na PFRON. Nie jest to rodzaj obciążenia koniecznego do prowadzenia działalności statutowej np. związanej z działalnością kulturalną.

Przenosząc przytoczone okoliczności stanu faktycznego sprawy na grunt przepisów podatkowych należy wskazać, że w przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na zapis art. 16 ust. 1 pkt 36 updop, z którego wynika że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r., poz. 721 ze zm.).

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy rozpatrywać pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Wówczas, jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zacytowany przepis – stosownie do art. 17 ust. 1c updop – nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcje organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Należy też zauważyć, że z art. 17 ust. 1b updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 updop wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Ze względu na ww. regulację (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop) ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) – w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 updop.

Powyższe oznacza, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane są uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy jest więc prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj