Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4513.9.2017.1.MC
z 6 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania czasowego wypożyczenia suszu tytoniowego oraz zmiany składu chemicznego suszu tytoniowego za czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania czasowego wypożyczenia suszu tytoniowego oraz zmiany składu chemicznego suszu tytoniowego za czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Składniki chemiczne tytoniu takie jak nikotyna czy solanesol są wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym. Analiza rynku tego typu substancji w Polsce wskazuje, że są one importowane głównie z Indii i Chin w formie płynnej, a następnie po ewentualnym doczyszczaniu i konfekcjonowaniu wprowadzane na rynek polski i UE. Importowane substancje chemiczne m.in. stanowiące wyciąg z tytoniu nie są kwalifikowane jako susz tytoniowy i nie podlegają podatkowi akcyzowemu. Jednocześnie Polska jest istotnym producentem suszu tytoniowego, który mógłby być wykorzystywany do produkcji i eksportu wysokiej jakości substancji chemicznych pozyskiwanych z roślin w tym z tytoniu dla przemysłu farmaceutycznego, kosmetycznego i spożywczego. Co istotne, jakość tytoniu wykorzystywanego w ten sposób nie ma większego znaczenia dla jakości produktu końcowego, ponieważ susz tytoniowy przed przetworzeniem jest mielony. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pozyskiwaniu substancji chemicznych z roślin m.in. dla przemysłu kosmetycznego. Przedsiębiorca zamierza korzystać z czasowo udostępnionego mu suszu tytoniowego przez: podmioty prowadzące skład podatkowy, pośredniczące podmioty tytoniowe, producentów lub plantatorów, którzy wyprodukowali susz tytoniowy lub grup producenckich, i zwrotu suszu tytoniowego o zmienionym składzie chemicznym celem jego dalszej odsprzedaży, jako towaru akcyzowego. W procesie pozyskiwania substancji chemicznych z suszu tytoniowego nie dochodziłoby do zmiany właściwości fizycznych wsadu. Proces technologiczny polegałby na penetracji matrycy roślinnej rozpuszczalnikiem, który nie wpływałby na zniszczenie ani zasadniczą zmianę formy wsadu (wygląd zewnętrzny czy zapach). Susz tytoniowy o nieco zmienionym składzie chemicznym pozostawałby suszem tytoniowym i wracałaby do podmiotu, od którego został wypożyczony.

Wypożyczenie odbywać się będzie na podstawie umowy wypożyczenia, w której za wypożyczenie tytoniu płaci Wnioskodawca jako wypożyczający. Na podstawie tej umowy, wypożyczający (Wnioskodawca) będzie zobowiązany do zwrócenia dokładnie tego samego tytoniu, który był wypożyczony, co jest istotne dla właściciela. Zarządzanie magazynem i procesem będzie przebiegało w ten sposób, aby uniemożliwić mieszanie się tytoniu pochodzącego od różnych podmiotów. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego, nie wytwarza wyrobów akcyzowych, nie jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy należy uznawać za czynność podlegającą opodatkowaniem podatkiem akcyzowym?
  2. Czy zmiana składu chemicznego suszu tytoniowego przy zachowaniu masy wsadu jest podstawą do opodatkowania podatkiem akcyzowym, w szczególności w przypadku zwiększenia stopnia wilgotności suszu?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1.


Czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Stosownie do art. 9b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 (tekst jednolity z 14 grudnia 2016 r.), dalej „Ustawa”, w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

W analizowanym przypadku nie dochodziłoby w jakikolwiek sposób do przeniesienia własności lecz czasowego udostępnienia suszu tytoniowego w celu użycia go na potrzeby prowadzenia innej (chemicznej) działalności gospodarczej, z obowiązkiem zwrotu tego samego suszu, w tej samej ilości, ale z dopuszczeniem zmiany składu chemicznego.


Poddając analizie przepis art. 9b ust. 1 Ustawy, łatwo można wykluczyć uznanie tej czynności za:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe, ponieważ nie dochodzi tutaj do przemieszczenia suszu poza granice RP, nie chodzi do przeniesienia własności suszu;
  2. sprzedaż, ponieważ nie chodzi tutaj do przeniesienia własności;
  3. import, ponieważ susz tytoniowy pochodziłby z Polski;
  4. zużycie suszu, ponieważ tylko skład chemiczny ulegałby zmianie, ale susz nadal nadawałby się do palenia, a jego forma zewnętrzna byłaby właściwie niezmieniona (chociaż mógłby on ulec większemu rozdrobnieniu).

Pewne wątpliwości może budzić interpretacja art. 9 ust. 1 pkt 6 - „nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży”.


Wnioskodawca będzie posiadaczem suszu tytoniowego przez pewien czas, przy czym będzie to tzw. posiadanie zależne, a nie samoistne. Wnioskodawca nie będzie władał suszem tytoniowym jak właściciel. Co bardziej istotne jednak, to przepis ten określa przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym dopiero po spełnieniu łącznie 4 przesłanek:

  1. posiadania suszu (wydaje się przy tym, że musi być to posiadanie samoistne);
  2. przez podmiot „nieuprawiony”;
  3. gdy nie została od tego suszu zapłacona już akcyza;
  4. i nie można ustalić, kto dokonał jego sprzedaży.

Z całą pewnością, nie dochodzi w opisywanym stanie faktycznym do sytuacji, w której „nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży”, ponieważ po pierwsze, sprzedaż w ogóle nie miała miejsca, a po drugie właściciela suszu będzie można w każdej chwili z łatwością ustalić, ponieważ Wnioskodawca dokonywał będzie zwrotu suszu tytoniowego do podmiotu „uprawnionego”. Dodatkowo Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i zarządzanie magazynem w taki sposób, aby umożliwić zwrot dokładnie tego samego towaru podmiotowi, od którego susz został wypożyczony.

Wydaje się, iż celem omawianej normy było uregulowanie sytuacji, w której ktoś posiada susz, ale nie chce lub nie może wykazać, od kogo był on zakupiony, co nie będzie miało miejsca w danym przypadku. Tak więc również wykładania celowościowa wskazuje na to, iż podatnik dokonał prawidłowej wykładni przepisu.

Stanowisko podatnika jest więc takie, że czasowe wypożyczenie suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrot tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.


Ad. 2


W procesie pozyskiwania niektórych substancji chemicznych z tytoniu dochodzi do poddania tytoniu oddziaływaniu rozpuszczalnikiem, niekiedy wraz ze współrozpuszczalnikiem, znajdującymi się pod bardzo wysokim ciśnieniem. W wyniku tego procesu niektóre substancje zostaną wyekstrahowane, i niekiedy zastąpione wodą. Średni poziom wilgotności tytoniu w wyniku tego procesu może ulec zwiększeniu, z ok. 15-20% do około 30-40%.

Żaden przepis nie uznaje za czynność podlegającą podatkowi akcyzowemu zmianę składu chemicznego suszu tytoniowego. W obecnym stanie prawnym za susz tytoniowy uznaje się ponadto wprost, w art. 99a Ustawy, „bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym”. W przedmiotowym stanie faktycznym susz nie będzie połączony z żywą rośliną i nie będzie nadal wyrobem tytoniowym”. Susz tytoniowy w wyniku poddania go procesowi ekstrakcji nie ulegnie zatem zużyciu, gdyż nie straci swojego charakteru prawnego w wyniku tego procesu.

Stanowisko podatnika jest więc takie, że zmiana składu chemicznego suszu tytoniowego nie jest czynnością podlegającą podatkiem akcyzowym tak długo, jak długo nie utraci on charakteru suszu tytoniowego, co na pewno nie ma miejsca w wyniku zwiększenia wilgotności tytoniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, susz tytoniowy.


Stosownie do art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym.


W myśl art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  2. sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
  3. import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
  4. zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
  5. zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;
  6. nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Zgodnie z art. 9b ust. 2 ustawy za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.


Stosownie do art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, 585 i 1579);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy import to przywóz:

  1. samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
  2. wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
    • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
    • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pozyskiwaniu substancji chemicznych z roślin m.in. dla przemysłu kosmetycznego. Przedsiębiorca zamierza korzystać z czasowo udostępnionego mu suszu tytoniowego przez: podmioty prowadzące skład podatkowy, pośredniczące podmioty tytoniowe, producentów lub plantatorów, którzy wyprodukowali susz tytoniowy lub grup producenckich, a następnie dokonać zwrotu suszu tytoniowego o zmienionym składzie chemicznym do podmiotu, który udostępnił susz celem jego dalszej odsprzedaży, jako towaru akcyzowego. W procesie pozyskiwania substancji chemicznych z suszu tytoniowego nie dochodziłoby do zmiany właściwości fizycznych wsadu. Proces technologiczny polegałby na penetracji matrycy roślinnej rozpuszczalnikiem, który nie wpływałby na zniszczenie ani zasadniczą zmianę formy wsadu (wygląd zewnętrzny czy zapach). Susz tytoniowy o nieco zmienionym składzie chemicznym pozostawałby suszem tytoniowym i wracałaby do podmiotu, od którego został wypożyczony. Wypożyczenie odbywać się będzie na podstawie umowy wypożyczenia, w której za wypożyczenie tytoniu płaci Wnioskodawca jako wypożyczający. Na podstawie tej umowy, wypożyczający (Wnioskodawca) będzie zobowiązany do zwrócenia dokładnie tego samego tytoniu, który był wypożyczony, co jest istotne dla właściciela. Zarządzanie magazynem i procesem będzie przebiegało w ten sposób, aby uniemożliwić mieszanie się tytoniu pochodzącego od różnych podmiotów. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego, nie wytwarza wyrobów akcyzowych, nie jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii ustalenia czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na korzystaniu z czasowo wypożyczonego (udostępnionego) suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrocie tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy oraz czynności polegające na zmianie składu chemicznego suszu tytoniowego przy zachowaniu masy wsadu w szczególności w przypadku zwiększenia stopnia wilgotności suszu należy uznać za czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą w przypadku suszu tytoniowego zostały wskazane przez ustawodawcę w art. 9b ust. 1 ustawy. Niniejszy katalog czynności będących przedmiotem opodatkowania akcyzą w przypadku suszu tytoniowego ma charakter katalogu zamkniętego. Kluczowe zatem w przedmiotowej sprawie jest ustalenie czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę tj. czynności polegające na korzystaniu z czasowo wypożyczonego (udostępnionego) suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, a następnie zwrocie tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy oraz czynności polegające na zmianie składu chemicznego suszu tytoniowego przy zachowaniu masy wsadu w szczególności w przypadku zwiększenia stopnia wilgotności suszu mieszczą się w analizowanym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą wskazanym w art. 9b ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że czynności będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nie stanowią nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1 ustawy, jak również importu suszu tytoniowego, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 3 ustawy, gdyż w wyniku tych czynności nie dochodzi do przemieszczenia suszu tytoniowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju czy też do przywozu suszu tytoniowego z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Ponadto, przedmiotowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie można uznać za zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 4 ustawy oraz za zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 5 ustawy bowiem jak wskazał Wnioskodawca, nie prowadzi on składu podatkowego oraz nie jest pośredniczącym podmiotem tytoniowym. Jednocześnie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, o których mowa w niniejszym wniosku nie mieszczą się w pojęciu sprzedaży suszu tytoniowego, o którym mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 9b ust. 2 oraz art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy. W analizowanym przypadku czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie można uznać sprzedaż w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), zwanej dalej Kodeksem cywilnym, zamianę w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, wydanie w zamian za wierzytelności, wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego, darowiznę w rozumieniu przepisów ustawy Kodeksu cywilnego, wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności, przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy czy też przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników. Ponadto z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku znany jest podmiot, który przekazuje w wypożyczenie susz tytoniowy (tj. podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiotu tytoniowego, grupa producentów lub rolnik, który wyprodukował susz tytoniowy), do którego Wnioskodawca zwraca ten sam susz tytoniowy, względem Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania art. 9b ust. 1 pkt 6 ustawy.

Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na korzystaniu z czasowo wypożyczonego (udostępnionego) suszu tytoniowego od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy w celu pozyskania z niego niektórych substancji chemicznych, następnie zwrocie tego samego suszu tytoniowego do tego samego dostawcy oraz czynności polegające na zmianie składu chemicznego suszu tytoniowego przy zachowaniu masy wsadu w szczególności w przypadku zwiększenia stopnia wilgotności suszu nie stanowią u Wnioskodawcy czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 9b ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś podmiotów, od których Wnioskodawca bierze w wypożyczenie susz tytoniowy (podmiotu prowadzącego skład podatkowy, pośredniczącego podmiotu tytoniowego, grupy producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy). Uwzględniając powyższe wskazać należy, że interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla podmiotów, od których Wnioskodawca bierze w wypożyczenie susz tytoniowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj