Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-2.4510.74.2017.1.BG
z 4 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Fundacji uzyskane z odpłatnej działalności tj. badań ultrasonograficznych, przeznaczone na pokrycie kosztów statutowych działalności nieodpłatnej oraz koszty administracyjne są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody Fundacji uzyskane z odpłatnej działalności tj. badań ultrasonograficznych, przeznaczone na pokrycie kosztów statutowych działalności nieodpłatnej oraz koszty administracyjne są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja otrzymała wpis do Rejestru Stowarzyszeń w KRS. Fundacji przyznano status OPP. Wg Statutu Fundacja może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego nieodpłatną oraz odpłatną. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja została powołana m.in. w celu ochrony i promocji zdrowia. Do 2016 r. Fundacja prowadziła jedynie statutową działalność nieodpłatną, a jej przychody stanowiły wyłącznie dotacje na realizację zadań publicznych oraz darowizny.

W ramach dotychczas zrealizowanych zadań publicznych Fundacja prowadziła wszechstronne działania w zakresie ochrony zdrowia oraz ratowania życia dzieci, tj. badania ultrasonograficzne, w celu wczesnego wykrywania nowotworów. W tym celu otrzymała darowiznę rzeczową - ultrasonograf na podstawie umowy darowizny z 26 lipca 2016 r. Wkład własny w ramach ww. zadań pokrywała z darowizn. W związku z dużym zapotrzebowaniem na działalność profilaktyczną dzieci, w celu wczesnego wykrywania nowotworów i niszę w tym zakresie, Fundacja postanowiła w 2017 r. rozszerzyć swoją działalność również w ramach działalności odpłatnej. Dochody z badań ultrasonograficznych dzieci, będą przeznaczone na koszty statutowe Fundacji (jako wkład własny do zadań publicznych realizowanych w ramach statutowej działalności nieodpłatnej) oraz koszty administracyjne Fundacji.

W związku z posiadaniem statusu OPP, ww. dochody Fundacji z przeznaczeniem na koszty statutowe Fundacji (jako wkład własny do zadań publicznych realizowanych w ramach statutowej działalności nieodpłatnej) oraz koszty administracyjne fundacji będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochody Fundacji wynikające ze statutowej działalności odpłatnej, tj. badań ultrasonograficznych dzieci, przeznaczone na koszty statutowe działalności nieodpłatnej oraz koszty administracyjne, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Fundacji, dochody wynikające ze statutowej działalności odpłatnej, tj. badań ultrasonograficznych dzieci, przeznaczone na koszty statutowe działalności nieodpłatnej oraz koszty administracyjne, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1817 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 tej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (…), i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

-w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cyt. przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”).

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 updop, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ww. ustawy w przepisach art. 17. Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 updop, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zwolnienie to obejmuje zatem tylko tę część dochodu organizacji pożytku publicznego, która przeznaczona jest na działalność statutową.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru (…);
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że updop ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, tj.:

  • posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b updop).

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy, zgodnie z art. 17 ust. 1a updop,:

  1. dochodów uzyskiwanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskiwanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskiwanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja uzyskała wpis do Rejestru Stowarzyszeń w KRS oraz status organizacji pożytku publicznego. Wg Statutu Fundacja może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego nieodpłatną oraz odpłatną. Fundacja została powołana m.in. w celu ochrony i promocji zdrowia. Do 2016 r. Fundacja prowadziła jedynie statutową działalność nieodpłatną, a jej przychody stanowiły wyłącznie dotacje na realizację zadań publicznych oraz darowizny. W ramach dotychczas zrealizowanych zadań publicznych Fundacja prowadziła wszechstronne działania w zakresie ochrony zdrowia oraz ratowania życia dzieci, tj. badania ultrasonograficzne. Na ten cel otrzymała darowiznę rzeczową - ultrasonograf na podstawie umowy darowizny z 26 lipca 2016 r. Wkład własny w ramach ww. zadań pokrywała z darowizn. W związku z dużym zapotrzebowaniem na działalność profilaktyczną dzieci, w celu wczesnego wykrywania nowotworów i niszę w tym zakresie, Fundacja postanowiła w 2017 r. rozszerzyć swoją działalność również w ramach działalności odpłatnej. Dochody z badań ultrasonograficznych dzieci, będą przeznaczone na koszty statutowe Fundacji (jako wkład własny do zadań publicznych realizowanych w ramach statutowej działalności nieodpłatnej) oraz koszty administracyjne Fundacji.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez organizację pożytku publicznego z tytułu prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, uwarunkowane jest celem na jaki przeznaczone zostaną uzyskane środki. Dochód uzyskany przez podmioty objęte art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest wolny od opodatkowania, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W analizowanej sytuacji Fundacja realizuje swoje cele statutowe, a dochody z odpłatnej działalności tj. badań ultrasonograficznych, przeznacza na pokrycie kosztów statutowych działalności nieodpłatnej oraz na koszty administracyjne.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Fundacja realizując swoje cele statutowe korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop. Równocześnie należy wskazać, że jeżeli koszty administracyjne, są niezbędne dla realizacji działań statutowych Fundacji i służą realizacji jej zadań statutowych, to również dochód w ten sposób wydatkowany, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo nadmienić należy, że zgodnie z powołanymi wcześniej przepisami to Wnioskodawca musi wykazać, że dochód przeznaczył i wydatkował na cele statutowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj