Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP3.4512.68.2017.1.JKU
z 4 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 28 lutego 2017 r. (data wpływu 24 luty 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy produktów oznaczonych PKWiU 10.39.13.0, PKWiU 10.39.17.0 i PKWiU 10.89.19.0jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy produktów oznaczonych PKWiU 10.39.13.0, PKWiU 10.39.17.0 i PKWiU 10.89.19.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanego jest produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zainteresowany planuje rozszerzyć swoją działalność o czynności, których poszczególne etapy można opisać następująco:

  1. Wnioskodawca dokona zakupu maszyny (środka trwałego) przeznaczonego do fermentacji czosnku;
  2. Zainteresowany planuje nabywać czosnek od rolników (z gospodarstw ekologicznych); będzie też uprawiał i zbierał czosnek na ziemi dzierżawionej w swojej działalności gospodarczej oraz ziemi stanowiącej własność swoją i swojej małżonki;
  3. Wnioskodawca będzie sprzedawał (detalicznie i hurtowo) zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych w kraju i za granicą następujące (poniżej wyszczególnione) produkty:
    1. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w kapsułkach z powłoki żelatynowej; kapsułki żelatynowe Zainteresowany będzie nabywał, natomiast we własnym zakresie będzie mielił (proszkował) sfermentowany czarny czosnek, napełniał tym proszkiem kapsułki żelatynowe i je zamykał. Następnie określoną ilość kapsułek będzie umieszczał w opakowaniu plastikowym z atestem, które gotowe będzie nabywał. Produkt ten będzie sprzedawał jako suplement diety;
    2. 100% ząbków czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w pojemnikach szklanych; pojemniki szklane Zainteresowany będzie nabywał, natomiast we własnym zakresie będzie dzielił sfermentowany czarny czosnek na ząbki i napełniał nimi pojemniki szklane;
    3. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – sfermentowany czarny czosnek Wnioskodawca będzie suszył i mielił (proszkował) we własnym zakresie, napełniał nim torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki;
    4. 100% proszku białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek Wnioskodawca będzie mielił (proszkował) we własnym zakresie, napełniał nim torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki;
    5. 100% białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) pokrojonego w plastry, wysuszonego, w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek Zainteresowany będzie kroił w plastry i suszył we własnym zakresie, napełniał nimi torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki.

Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego o kwalifikację czynności według: Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)

Urząd Statystyczny sklasyfikował ww. produkty jako:

  • w zakresie produktu opisanego w pkt 3 lit. a:
    • pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej nie sklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 10.89.19.0;
  • w zakresie produktów opisanych w pkt 3 lit. b oraz w pkt 3 lit. c:
    • pozostałe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków) zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym, z wyłączeniem gotowych dań z warzyw oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.17.0;
  • w zakresie produktów opisanych w pkt 3 lit d oraz w pkt 3 lit. e:
    • warzyw suszonych, włączając grzyby oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0.

Dodatkowo Zainteresowany wskazuje, że:

  1. produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 nie są ekstraktem słodowym i nie należą do produktów zawierających alkohol powyżej 1,2%;
  2. klasyfikując produkty, tj.:
    1. 100% proszku białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek mielony (proszkowany) będzie we własnym zakresie;
    2. 100% białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) pokrojonego w plastry, wysuszonego, w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek będzie krojony w plastry i suszony we własnym zakresie, pod symbolem 10.39.13.0. GUS tym samym uznał, że są to warzywa suszone. Zdaniem Wnioskodawcy, nie można przyjąć, że są to warzywa przetworzone i zakonserwowane (nie są poddane procesowi fermentacji; są jedynie mielone i krojone). Produkty te nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%;
  3. klasyfikując produkty, tj.:
    1. 100% ząbków czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w pojemnikach szklanych; pojemniki szklane będą nabywane, natomiast we własnym zakresie będzie dzielony sfermentowany czarny czosnek na ząbki;
    2. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – sfermentowany czarny czosnek będzie suszony i mielony (proszkował) we własnym zakresie,
    pod symbolem 10.39.17.0 GUS tym samym uznał, że są to warzywa zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym. Zdaniem Zainteresowanego, można przyjąć, że są to warzywa przetworzone i zakonserwowane (poddane procesowi fermentacji). Produkty te nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0 oraz PKWiU 10.39.17.0 opodatkowana jest VAT według stawki 8% na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.89.19.0 opodatkowana jest VAT według stawki 8% na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0 oraz PKWiU 10.39.17.0 opodatkowana jest VAT według stawki 8% na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług; w poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bowiem wymieniono ex 10.3 – owoce warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.
  2. Dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.89.19.0 opodatkowana jest VAT według stawki 8% na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług; w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bowiem wymieniono ex 10.89.19.0 – pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016r., poz. 710, z późn. zm.), dalej ustawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2‑12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, umieszczono w poz. 26 – PKWiU ex 10.3 – Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Natomiast w poz. 48 ww. wykazu – PKWiU ex 10.89.19.0 – „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.”

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 19 tego załącznika wymienione zostały towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0)”.

Należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi.

Wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W związku z powyższym, istotnym w niniejszej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany planuje rozszerzyć swoją działalność o czynności, których poszczególne etapy można opisać następująco:

  1. Wnioskodawca dokona zakupu maszyny (środka trwałego) przeznaczonego do fermentacji czosnku;
  2. Zainteresowany planuje nabywać czosnek od rolników (z gospodarstw ekologicznych); będzie też uprawiał i zbierał czosnek na ziemi dzierżawionej w swojej działalności gospodarczej oraz ziemi stanowiącej własność swojej i swojej małżonki;
  3. Wnioskodawca będzie sprzedawał (detalicznie i hurtowo) zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych w kraju i za granicą następujące (poniżej wyszczególnione) produkty:
    1. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w kapsułkach z powłoki żelatynowej; kapsułki żelatynowe Wnioskodawca będzie nabywał, natomiast we własnym zakresie będzie mielił (proszkował) sfermentowany czarny czosnek, napełniał tym proszkiem kapsułki żelatynowe i je zamykał. Następnie określoną ilość kapsułek będzie umieszczał w opakowaniu plastikowym z atestem, które gotowe będzie nabywał. Produkt ten będzie sprzedawał jako suplement diety;
    2. 100% ząbków czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w pojemnikach szklanych; pojemniki szklane Zainteresowany będzie nabywał, natomiast we własnym zakresie będzie dzielił sfermentowany czarny czosnek na ząbki i napełniał nimi pojemniki szklane;
    3. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – sfermentowany czarny czosnek Wnioskodawca będzie suszył i mielił (proszkował) we własnym zakresie, napełniał nim torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki;
    4. 100% proszku białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek Zainteresowany będzie mielił (proszkował) we własnym zakresie, napełniał nim torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki;
    5. 100% białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) pokrojonego w plastry, wysuszonego, w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek Zainteresowany będzie kroił w plastry i suszył we własnym zakresie, napełniał nimi torebki aluminiowe, które będzie nabywał gotowe, a następnie będzie zamykał (zgrzewał) torebki.

Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego o kwalifikację czynności według: Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008 r.

Urząd Statystyczny sklasyfikował ww. produkty jako:

  • w zakresie produktu opisanego w pkt 3 lit. a:
    • pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej nie sklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 10.89.19.0;
  • w zakresie produktów opisanych w pkt 3 lit. b oraz w pkt 3 lit. c:
    • pozostałe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków) zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym, z wyłączeniem gotowych dań z warzyw oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.17.0;
  • w zakresie produktów opisanych w pkt 3 lit d) oraz w pkt 3 lit. e:
    • warzyw suszonych, włączając grzyby oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0.

Dodatkowo Zainteresowany wskazuje, że:

  1. produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 nie są ekstraktem słodowym i nie należą do produktów zawierających alkohol powyżej 1,2%;
  2. klasyfikując produkty, tj.:
    1. 100% proszku białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek mielony (proszkowany) będzie we własnym zakresie;
    2. 100% białego czosnku (nie poddanego procesowi fermentacji) pokrojonego w plastry, wysuszonego, w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – biały czosnek będzie krojony w plastry i suszony we własnym zakresie, pod symbolem 10.39.13.0. GUS tym samym uznał, że są to warzywa suszone. Zdaniem Wnioskodawcy, nie można przyjąć, że są to warzywa przetworzone i zakonserwowane (nie są poddane procesowi fermentacji; są jedynie mielone i krojone). Produkty te nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%;
  3. klasyfikując produkty, tj.:
    1. 100% ząbków czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w pojemnikach szklanych; pojemniki szklane będą nabywane, natomiast we własnym zakresie będzie dzielony sfermentowany czarny czosnek na ząbki;
    2. 100% proszku czarnego czosnku (czarny czosnek powstanie w wyniku fermentacji z użyciem maszyny) w opakowaniach (torebkach) aluminiowych z nadrukiem, biodegradowalnych (system doypack) – sfermentowany czarny czosnek będzie suszony i mielony (proszkował) we własnym zakresie,
    pod symbolem 10.39.17.0 GUS tym samym uznał, że są to warzywa zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym. Zdaniem Wnioskodawcy, można przyjąć, że są to warzywa przetworzone i zakonserwowane (poddane procesowi fermentacji). Produkty te nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedaży produktów oznaczonych PKWiU 10.39.13.0, PKWiU 10.39.17.0 oraz PKWiU 10.89.19.0.

W niniejszej sprawie należy wskazać, że ustawodawca, w załączniku nr 10 do ustawy, pod pozycją 19 wymienił towary o symbolu PKWiU ex 10.3, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 5% i są to m.in. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0), owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0).

W przedstawionej sprawie wskazane przez Wnioskodawcę produkty posiadają klasyfikację inną niż wymieniona w poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy oraz w pozostałych pozycjach tego załącznika. Stawka podatku od towarów i usług w wysokości 5% nie ma zastosowania do innych towarów niż wskazane w załączniku nr 10 do ustawy.

Zatem dostawa przez Wnioskodawcę produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0 oraz PKWiU 10.39.17.0 – jako wymienionych pod poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy (PKWiU ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”) – będzie opodatkowana według stawki podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Jak bowiem wskazał Zainteresowany, produkty te nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%.

Ponadto dostawa przez Wnioskodawcę produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.89.19.0 – jako wymienionych pod poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy (towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 – „Pozostałe rożne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”) – również będzie opodatkowana według stawki podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Z opisu sprawy wynika bowiem, że produkty te nie są ekstraktem słodowym i nie zawierają alkoholu powyżej 1,2%.

Podsumowując:

  1. Dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.39.13.0 oraz PKWiU 10.39.17.0 opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.
  2. Dostawa produktów oznaczonych symbolem PKWiU 10.89.19.0 opodatkowana jest podatkiem VAT według stawki 8%, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w niniejszej interpretacji dokonano w odniesieniu do wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie stanu sprawy klasyfikacji statystycznej sprzedawanych produktów i przy założeniu, że jest ona prawidłowa.


Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w szczególności nieprawidłowego zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę będących przedmiotem pytania produktów do grupowania PKWiU, powoduje, że interpretacja traci ważność.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w cyt. art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj