Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.867.2016.2.MD
z 14 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2016 r. (data wpływu 6 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 10 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na modernizacji zasobu geodezyjnego będącego elementem projektu pn. „….”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na modernizacji zasobu geodezyjnego będącego elementem projektu pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z pismem z 10 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 1 lutego 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.867.2016.1.MD.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 10 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasta ….. (Wnioskodawca) jest miastem na prawach powiatu i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2014 r. Wnioskodawca, jako partner, przystąpiło do porozumienia, którego celem jest realizacja projektu pn. „….”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z miastami na prawach powiatu D…, S…. i J… oraz powiatami B…. i B1…, liderem projektu jest miasto. Projekt został objęty wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: II. Cyfrowe dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych. W ramach projektu zostanie wykonana modernizacja baz danych, głównie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (dalej zwane pzgik), w celu zwiększenia aktualności i podniesienia wiarygodności baz danych przez doprowadzenie do zgodności ich treści z odpowiadającym im obrazem rzeczywistym w przestrzeni geograficznej wraz z dostosowaniem ich struktury i atrybutów odpowiadającym nowym regulacjom prawnym zawartych w znowelizowanych rozporządzeniach, wydanych do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne
(t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1629) do zadań starosty należy w szczególności:

1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

  1. prowadzenie dla obszaru powiatu:
    • ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, (dalej zwane EGiB),
    • geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych, o której mowa
      w art. 4 ust. 1a pkt 3, zwanej dalej "powiatową bazą GESUT",
  2. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 7 i 10 oraz ust. 1b, (7 - rejestru cen i wartości nieruchomości, 10 - szczegółowych osnów geodezyjnych, 1b - BDOT500),
  3. tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1 e pkt 1 i 2;

Zgodnie z art. 4 ust. 1b dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (BDOT500).

Realizowany projekt ma wpłynąć przede wszystkim na jakość i kompletność referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Kompleksowa modernizacja baz danych pozwoli zasoby te w odpowiednim stopniu zdigitalizować, zharmonizować i zintegrować pomiędzy sobą oraz dostosować do obecnie obowiązujących przepisów i standardów technicznych. Modernizacja oprogramowania dziedzinowego oraz sprzętu komputerowego bezpośrednio wpłynie na usprawnienie z korzystania z danych zawartych w bazach pzgik.

Przedstawiając powyższą diagnozę obecnego stanu baz danych pzgik oraz rosnące oczekiwania i potrzeby beneficjentów projektu, zdefiniowano główny cel przedmiotowego projektu, za który przyjęto wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową, oraz podniesienie jakości, wiarygodności i aktualności baz danych gromadzonych na szczeblu powiatowym.

Projekt przewiduje:

  • przeprowadzenie kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków (EGiB),
  • utworzenie kompletnych baz danych BDOT500 i GESUT,
  • cyfryzację (digitalizację) rejestrów, ewidencji i innych zasobów źródłowych prowadzonych jeszcze w formie papierowej,
  • dostosowanie baz danych pzgik do wymogów przepisów prawa i do nowych modeli pojęciowych,
  • zapewnienie, jak największej liczbie baz danych, otwartego dostępu do danych, w tym do danych źródłowych i surowych,
  • zapewnienie dostępności do danych na poziomie wyższym niż minimum,
  • zwiększenie ilości i jakości świadczonych e-usług.

W ramach projektu zostanie zrealizowana rozbudowa istniejących, systemów teleinformatycznych świadczących usługi dla administracji, biznesu i mieszkańców. W zakresie rozbudowy istniejących systemów zostanie podniesiony poziom dojrzałości świadczonych, usług publicznych. Należy mieć również na uwadze dostosowanie tych systemów do zgodności z wymogami stawianymi przed systemami teleinformatycznymi, określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, zintegrowanie z platformami ePUAP i SEKAP oraz umożliwienia dostępu do danych oraz zakup dokumentów z pzgik przez urządzenia mobilne.

W ramach projektu przewidziane do realizacji są następujące zadania:

Koszty kwalifikowane (bez ryczałtów):

  1. dokumentacja aplikacyjna i przetargowa
  2. zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzeń peryferyjnych,
  3. zakup licencji na oprogramowanie dziedzinowe,
  4. usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych),
  5. digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych,
  6. zarządzanie projektem,
  7. promocja projektu,

Koszty niekwalifikowane (bez ryczałtów):

  1. zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym, bazodanowym i urządzeń peryferyjnych (zad 10),
  2. zakup licencji na oprogramowanie dziedzinowe (zad 16),
  3. promocja projektu (zad 40).

Bazy danych BDOT500, GESUT, EGiB zgodnie z przytoczonym art. 7 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne prowadzone są przez Prezydenta Miasta T…., w ramach Wydziału Geodezji. Wydział Geodezji dysponuje tymi bazami i jest odpowiedzialny za ich prowadzenie i dostosowywanie do nowych przepisów, bazy te znajdują się na serwerze gminy. Wydział prowadzi na bieżąco aktualizację tych baz danych o dane, które wpływają do urzędu w ramach np. wykonanych prac geodezyjnych, zawiadomień z innych rejestrów publicznych, wniosków stron, aktów notarialnych itd. Wszystkie dane zebrane w bazach udostępniane są w postaci odpowiednich dokumentów (np. wypisy z rejestru gruntów, wyrysy z mapy ewidencyjnej) lub poprzez wydanie danych w odpowiednich formatach plików komputerowych, lub też poprzez dostęp do tych danych za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma dostęp do tych baz. Pracownicy urzędu i jednostek organizacyjnych podległych urzędowi mają dostęp do danych, które są im niezbędne do wykonywania czynności w ramach obowiązków służbowych. Dostęp jest profilowany odpowiednim zakresem uprawnień i możliwy tylko po poprawnym uwierzytelnieniu do systemu.

Baza danych ewidencji gruntów i budynków (EGiB). zawiera m.in. informacje o gruntach rolnych, gruntach przeznaczonych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę oraz o nieruchomościach zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami.

Gmina, jako właściciel dokonuje transakcji sprzedaży powyżej wskazanych nieruchomości jak również dokonuje ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntów, na których są posadowione zbywane w szczególności lokale mieszkalne i użytkowe.

Wskazane nieruchomości odczytywane są z danych zasobów geodezyjnych. Dokumentem niezbędnym przy obrocie nieruchomościami, przez gminę jak również przez każdego innego uczestnika obrotu jest wypis i wyrys z rejestru gruntów. Wpływy za te dokumenty dla gminy są przychodem niezwiązanym z czynnościami opodatkowanymi, jednak dane te przy wykonywaniu czynności związanych ze sprzedażą i obrotem nieruchomościami wykorzystywane są do czynności opodatkowanych przez gminę. Pracownicy dokonujący transakcji sprzedaży nieruchomości uprawnieni są do korzystania z zasobów geodezyjnych poprzez dostęp do baz GESUT, EBiD i BDOT5GO. Na podstawie bazy GESUT weryfikują, jakie sieci podziemnego uzbrojenia terenu (np.: wodociąg, kanalizacja, przewody energetyczne, przewody telekomunikacyjne) znajdują się na danym terenie. W bazie EGiB zgromadzone są dane dotyczące ewidencji gruntów i budynków (np. granice działek ewidencyjnych, kontury klasoużytków, budynki z elementami towarzyszącymi np. schody, tarasy) i dane opisowe ewidencji gruntów i budynków. W bazie BDOT500 zebrane są natomiast dane przedstawione na mapie mówiące o usytuowaniu pozostałych elementów zagospodarowania terenu (np. drzewa, krawężniki dróg, skarpy, chodniki). System ponadto przechowuje dane dotyczące zeskanowanych aktów notarialnych, szkiców ewidencyjnych, dokumentów z operatów technicznych. Część z opisanych danych dotyczy głównie danych mapowych, która udostępniona jest w internecie w taki sposób, że każdy zainteresowany może je nieodpłatnie przeglądać, natomiast jest to niepełny obraz danych gromadzonych w ramach prowadzonych baz. Zainteresowane Strony po złożeniu odpowiedniego wniosku mogą zakupić w gminie konieczne dokumenty i dane.

Dane gromadzone w ramach państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego są wykorzystywane w celu analizy wszystkich istotnych aspektów dotyczących nieruchomości i udostępniane są pracownikom wydziału gospodarki nieruchomościami prowadzącym zarówno czynności opodatkowane jak i realizującym zadania własne gminy. Dzięki dostępowi do baz pzgik pracownicy realizując czynności opodatkowane mogą ustalić stan prawny nieruchomości, poznać zapisy dotyczące właścicieli, granic nieruchomości, użytków gruntowych, mogą poznać historię danej nieruchomości, w jakich warunkach prawnych następowała zmiana właściciela – w oparciu o jakie dokumenty lub przepisy prawne, mają dostęp do wartości nieruchomości przedmiotowej i sąsiednich – jeśli ta wartość jest zapisana w rejestrze, dodatkowo w sytuacji gdy baza transakcji porównawczych przyjęta przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym budzi wątpliwości, wydział dokonując sprzedaży weryfikuje ją poprzez analizę znajdujących się w systemie skanów aktów notarialnych. Są to dane, których nie da się znaleźć w innych rejestrach. Pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami przez dostęp do ww. baz pozyskują dane w oparciu, o które podejmują decyzje dotyczące sprzedaży nieruchomości. Dostęp ten zapewnia odpowiednie oprogramowanie, które objęte jest modernizacją w ramach wyżej wymienionego projektu. Używanie tego systemu i korzystanie z opisanych danych ma więc kluczowe znaczenie dla czynności polegającej na sprzedaży nieruchomości przez gminę, a więc czynnościach opodatkowanych.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT gdzie wskazano brak możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT od wskazanego na wstępie projektu. We wniosku przedstawiono następujące uzasadnienie: Przesłanki, które przesądzają o kwalifikowalności podatku VAT: – Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2015 poz. 1445) jest organem administracji publicznej i zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Wynika to z zapisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z póżn. zm.). Art. 86 ust. 1 ustawy stwierdza, iż podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku przedmiotowego projektu warunek określony w art. 86 ust. 1 nie jest zachowany. - projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, - brak opodatkowanych czynności w związku z czym nie ma podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W chwili obecnej Gmina powzięła wątpliwości dotyczące możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów współfinansowanych ze środków europejskich w ramach modernizacji zasobów geodezyjnych i prawidłowości podpisanego wcześniej oświadczenia.

Na podstawie zawartego porozumienia wszyscy Partnerzy Projektu wraz z Liderem realizują projekt wspólnie. Projekt jest realizowany w partnerstwie sześciu jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa, administracyjnie sąsiadujących ze sobą i realizujących podobne usługi publiczne. Na zasadność zawiązania partnerstwa na rzecz wspólnej realizacji projektu wskazują nie tylko wspólne cele i zamierzenia związane z rozwojem społeczeństwa informacyjnego, lecz także ekonomizacja przedsięwzięcia i podniesienie efektywności rozwiązań oraz wymiana doświadczeń pomiędzy Partnerami. W szczególności do czynników uzasadniających wspólną realizację należy zaliczyć wzajemne oddziaływanie obszarowe (zagospodarowanie przestrzenne), demograficzne (migracja społeczna i zawodowa czy gospodarcze (inwestycje, komunikacja, zatrudnienie, turystyka). Ponad to, koszty projektu partnerskiego będą niższe niż sześciu odrębnych projektów, w szczególności ze względu na wspólną realizację podobnych zadań, zamówień publicznych i zarządzania projektem.

W związku z realizacją projektu Gmina dokonała zapłaty na podstawie otrzymanej od Lidera Projektu noty księgowej numer ... z dnia 26 listopada 2014 r. za przeprowadzenie audytu w ramach realizacji zadania „Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej poprzez rozbudowę i modernizację referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych”, oraz noty księgowej numer ... z dnia 5 listopada 2015 r. za wykonanie dokumentacji aplikacyjnej dla projektu partnerskiego pod nazwą „….”.

Innych nabyć towarów i usług, w których figurowałaby jako nabywca gmina do tej pory nie zrealizowała.

Faktury wystawiane w ramach realizacji Projektu będą wystawiane na każdego Partnera i opłacane będą przez każdego z Partnerów w zakresie własnych wydatków.

Projekt jest realizowany zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach RPO ... w okresie od 29 października 2013 r. do 10 grudnia 2018 r. Termin rozpoczęcia realizacji projektu wyznacza termin podpisania pierwszej umowy w projekcie, to jest umowy z dnia 29 października 2013 r. nr ..., na wykonanie „….”, które jest jedną z 8 gmin powiatu (partnera projektu) i jako pierwszy został wyznaczony do modernizacji bazy danych EGiB w świetle obowiązujących przepisów prawnych wprowadzonych nowelizacją ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Podpisanie umowy dla wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) pomiędzy Województwem X. a Liderem Projektu tj. miastem D…. nastąpiło 20 stycznia 2017 roku. Pierwsze koszty związane z projektem gmina poniosła dnia 26 listopada 2014 r. i 5 listopada 2015 r. Gmina … nie została jeszcze wyznaczona do modernizacji baz danych, w związku z czym w gminie projekt nie był jeszcze realizowany.

Korzystanie z powstałego systemu teleinformatycznego odbywać się będzie nieodpłatnie, natomiast wydawane z tego systemu dokumenty będą już podlegały opłacie administracyjnej na podstawie art. 40a i 40b ustawy z dnia 17 maja 198S r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Przeznaczony do modernizacji system nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, ponieważ system ten sam w sobie nie generuje opłat z tytułu dzierżawy, czy najmu.

Podlegający modernizacji system wykorzystywany będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wydawanie zainteresowanym osobom kopii map lub wypisów i wyrysów z rejestrów gruntów jest czynnością odpłatną jednak niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT bowiem jest to czynność administracyjna. Jednak gmina będąca właścicielem nieruchomości gruntowych oraz budynków i lokali mieszkalnych oraz użytkowych, zbywa na rzecz osób fizycznych i osób prawnych wskazane nieruchomości, oraz oddaje grunt w wieczyste użytkowanie. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danej dostawy. System teleinformatyczny będzie, zatem wykorzystywany również do czynności opodatkowanych lub zwolnionych z podatku VAT.

W ramach przewidzianego do modernizacji systemu do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających VAT wykorzystane będzie:

  • sprzęt komputerowy (przykładowo: serwer z systemem operacyjnym, macierz dyskowa, switch SAN, przełącznik sieciowy, szafa serwerowa, urządzenie KVM, zasilacz awaryjny UPS),
  • licencje na oprogramowanie dziedzinowe oraz bazodanowe
  • usługi informatyczne,
  • digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych.

Natomiast:

  • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem narzędziowym (tj. stacje robocze - komputer PC, stacja robocza dwumonitorowa i stacja graficzna dwumonitorowa) oraz urządzenia peryferyjne,
  • dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  • usługi zarządzania projektem oraz
  • promocja projektu

wykorzystywane będą tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z odpowiedzią udzielona na pytanie 6 nie każdy element systemu teleinformatycznego podlegającego modernizacji będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych.

Do opodatkowanych czynności poprzez pośredni związek z działalnością opodatkowaną wykorzystywane będą bazy danych w skład której wchodzą systemy: GESUT, EGiB i BDOT500.

Gmina uważa, że będzie w stanie wyodrębnić zakupy związane wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności mieszanych.

Zakupy licencji na oprogramowanie dziedzinowe oraz bazodanowe, usługi informatyczne (wdrożenie, konfiguracja, konwersja oraz zasilanie systemów bazami danych) oraz digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów służyć będą czynnością mieszanym (opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu). Zatem zakup tych towarów i usług można wyodrębnić z całości projektu jako podlegających odliczeniu według prewspółczynnika i współczynnika sprzedaży. Natomiast zakupy sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym (tj. stacje robocze - komputer PC, stacja robocza dwumonitorowa i stacja graficzna dwumonitorowa) oraz urządzenia peryferyjne, dokumentacja aplikacyjna i przetargowa, usługi zarządzania projektem oraz promocja projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie będzie mogła dokonać bezpośredniej alokacji kosztów związanych z modernizacją systemu teleinformatycznego, dlatego też z uwagi na wykorzystanie zmodernizowanego systemu do czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, podatek naliczony zawarty w fakturach zakupowych podlegać będzie odliczeniu zgodnie z art. 86 ust 2a do 2h oraz art. 90 ust 2 i 3 ustawy o VAT z wyjątkiem faktur, które gmina będzie mogła przyporządkować bezpośrednio do czynności niepodlegających VAT.

Nabyte przez Gminę towary i usługi związane z Projektem wykorzystywane będą zarówno do celów działalności gospodarczej jak i do celów innych niż gospodarcza.

Przypisanie zakupionych towarów i usług do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Wpływy za czynności geodezyjne i kartograficzne świadczone przez gminę tj. np. wypisy z rejestru gruntów są opłatami publicznoprawnymi traktowanymi jako wyłączone z opodatkowania na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT i w ten sposób klasyfikowane są przez gminę.

W dokumentacji do Projektu brak jest odniesienia do części systemu lub baz, które są wykorzystywane do działalności gospodarczej. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT gdzie wskazano brak możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT od wskazanego na wstępie projektu.

Mając jednak na uwadze przesłanki świadczące o możliwości odzyskania w części poniesionego kosztu podatku VAT Gmina zamierza dokonać zmiany złożonego oświadczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od modernizacji zasobu geodezyjnego będącego elementem projektu o nazwie „….” w oparciu o art. 86 ust 2a-h oraz art. 90 ust 2 i 3 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT jest realizacją zasady neutralności podatku VAT dla podatnika tego podatku. Poprzez realizację prawa do odliczenia podatnik nie ponosi faktycznego (ekonomicznego) ciężaru tego podatku.

Z zasady neutralności podatku VAT wynika zatem, konieczność stworzenia takich mechanizmów prawnych, które umożliwią podatnikowi odliczenie podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług wykorzystywanych przez niego do prowadzenia działalności opodatkowanej tym podatkiem. Tym samym, podatek ten nie będzie stanowił dla niego obciążenia ekonomicznego.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) również wskazuje, iż odliczalność podatku VAT jest fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z przedmiotowej zasady neutralności podatku VAT. Tym samym, w świetle tej zasady, związek pomiędzy zakupionymi towarami i usługami, a działalnością opodatkowaną podatnika powinien być interpretowany możliwie szeroko, tak, aby zapewnić odliczalność podatku VAT od wszelkich zakupów, które w jakikolwiek sposób wykorzystywane są przez podatnika do prowadzenia działalności opodatkowanej. Dla wystąpienia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, konieczne jest istnienie związku pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a prowadzoną/planowaną działalnością opodatkowaną VAT, Ustawa o VAT nie precyzuje jednak, jak ścisły powinien być wspomniany związek, aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego. W orzecznictwie sądów administracyjnych jak
i w wyrokach TSUE podnosi się, że dla uznania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związek ten może mieć również charakter pośredni.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro Gmina wykorzystuje opisany system kataster do czynności gospodarczych jak i do czynności innych niż działalność gospodarcza, który w ramach wspólnego projektu podlegał będzie modernizacji, stosując przepisy ustawy art. 90 ust 2 i 3 oraz art. 86 ust 2a-h ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupowych związanych z modernizacją systemu. Zatem w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez wykorzystanie towarów i usług do celów innych niż działalność gospodarcza rozumie się wykorzystanie tych towarów i usług w sferze działalności danego podmiotu niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa).

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte oraz art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do odliczenia uzależnione jest od spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1, z uwzględnieniem pozostałych uwarunkowań zawartych w przepisach ustawy, w tym

m.in. w art. 86, art. 86 2a, art. 90 ustawy oraz ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Z opisu sprawy wynika, że w 2014 r. Wnioskodawca, Miasto na prawach powiatu, jako partner, przystąpił do porozumienia, którego celem jest realizacja projektu polegającego na rozbudowie i modernizacji referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych.

Podlegający modernizacji system wykorzystywany będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wydawanie zainteresowanym osobom kopii map lub wypisów i wyrysów z rejestrów gruntów jest czynnością odpłatną jednak niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT bowiem jest to czynność administracyjna. System teleinformatyczny będzie wykorzystywany również do czynności opodatkowanych lub zwolnionych od podatku VAT (zbycie nieruchomości, oddanie w wieczyste użytkowanie).

W ramach przewidzianego do modernizacji systemu do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających VAT wykorzystane będzie:

  • sprzęt komputerowy (przykładowo: serwer z systemem operacyjnym, macierz dyskowa, switch SAN, przełącznik sieciowy, szafa serwerowa, urządzenie KVM, zasilacz awaryjny UPS),
  • licencje na oprogramowanie dziedzinowe oraz bazodanowe
  • usługi informatyczne,
  • digitalizacja (cyfryzacja) zasobów źródłowych, budowa, modernizacja i dostosowanie baz danych do nowych przepisów prawnych.

Natomiast:

  • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem narzędziowym (tj. stacje robocze - komputer PC, stacja robocza dwumonitorowa i stacja graficzna dwumonitorowa) oraz urządzenia peryferyjne,
  • dokumentacja aplikacyjna i przetargowa,
  • usługi zarządzania projektem oraz
  • promocja projektu

wykorzystywane będą tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Gmina będzie w stanie wyodrębnić zakupy związane wyłącznie z systemami wykorzystywanymi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności mieszanych. Gmina nie będzie mogła dokonać bezpośredniej alokacji kosztów związanych z modernizacją systemu teleinformatycznego, dlatego też z uwagi na wykorzystanie zmodernizowanego systemu do czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, podatek naliczony zawarty w fakturach zakupowych podlegać będzie odliczeniu zgodnie z art. 86 ust 2a do 2h oraz art. 90 ust 2 i 3 ustawy o VAT z wyjątkiem faktur, które gmina będzie mogła przyporządkować bezpośrednio do czynności niepodlegających VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na modernizacji zasobu geodezyjnego będącego elementem projektu pn. „….”.

Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W odniesieniu więc do towarów i usług służących wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, z tytułu zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem narzędziowym (tj. stacje robocze – komputer PC, stacja robocza dwumonitorowa i stacja graficzna dwumonitorowa) oraz urządzeniami peryferyjnymi, dokumentacji aplikacyjnej i przetargowej, usług zarządzania projektem i promocji projektu, które jak wskazał Wnioskodawca wykorzystywane są wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Z tytułu zakupu sprzętu komputerowego (serwer z systemem operacyjnym, macierz dyskowa, switch SAN, przełącznik sieciowy, szafa serwerowa, urządzenie KVM, zasilacz awaryjny UPS), licencji na oprogramowanie dziedzinowe oraz bazodanowe, usług informatycznych oraz digitalizacji (cyfryzacji) zasobów źródłowych, budowy, modernizacji i dostosowania baz danych do nowych przepisów prawnych, które jak wskazał Wnioskodawca wykorzystywane będą zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowanych i zwolnionych) jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu – prawo do odliczenia będzie przysługiwało wyłącznie w zakresie w jakim zakupy te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Z uwagi na brak możliwości dokonania bezpośredniej alokacji podatku naliczonego do poszczególnych kategorii działalności, Wnioskodawca winien w pierwszej kolejności dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie

z art. 86 ust. 2a i następne ustawy, a następnie w odniesieniu do działalności gospodarczej winien zastosować uregulowania wynikające z art. 90 ustawy. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj